Förlossning

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

SnaBella


Detta med förlossning. Varför gör man inte kejsarsnitt direkt istället för att riskera att spricka (inte kunna ha sex, alltså aldrig mer kunna njuta), man har ju sett på tvn när folk föder och de skriker nå förbannat.. verkligen "jag-lider-skrik :cry: ". jag sitter och ryser när jag ser på och tycker så synd om kvinnorna.

Vad är riskerna med kejsarsnitt?
Ett ärr på magen är väl inte hela världen?
 
Sv: Förlossning

det var det dummaste jag hört!!! hoppas verkligen du skojar, för inte kan väl någon ha så dumma åsikter...
Man föder barn med smärta för att de ska få bra "överlevnadsinstinkter" - det finns forskat om att barn födda med snitt missar den lilla biten...

Givetvis finns det ibland särskilda skäl som gör det nödvändigt att snitta, men en riktig förlossning är att föredra. Av många orsaker.

Att man inte skulle kunna ha ett bra sexliv efter en normal förlossning är bara bullshit... det beror på hur man är själv...

Jag tar för givet att du inte har egna barn
 
Sv: Förlossning

Jag skojar inte.
"Att man inte skulle kunna ha ett bra sexliv efter en normal förlossning är bara bullshit... det beror på hur man är själv..."
Vad menar du med hur man är själv?
 
Sv: Förlossning

Du hör inte "nu ska jag pressa ut en bebis och det är jag stolt över"-skrik då?

Själv skulle jag bara acceptera snitt om det krävdes för bebins säkerhet. Besvären efter en bukoperation är MYCKET värre på sikt. Förlossningssmärtan är över - och förlåten - så fort bebin är ute, en bukoperation har komplikationsrisk och gör ont i flera veckor. Man riskerar tarmvred senare i livet. Både för bebin och mamman är en vaginal förlossning säkrare och bättre.

Vid min senaste förlossning sprack jag MYCKET mellan slidan och ändtarmen och hade stygn högt upp i det området. Men efter ett par dagar gjorde det inte ont längre (= kunde njuta av sex) och så fort stygnen kom bort gick det alldeles utmärkt att ha "vanligt" penetrerande sex igen. :banana: Snarast skönare än förut :o och jag känner mig definitivt inte "förstörd" på något vis.

Men det är nog en fördel att ha en sund och funktionell inställning till sin kropp innan man blir gravid.
 
Sv: Förlossning

ett kejsarsnitt är INTE någon lättare utväg än att föda vaginalt.
Det är ett ganska stort ingrepp i bukhålan, med alla de risker som en bukopperation innebär, inkluderat även blodproppsrisk. Desstom är det LÅNGT IFRÅN smärtfritt med ett kejsarsnitt - kanske inte medan man är bedövad, men efteråt... :devil:

En vaginal förlossning är i de allra flesta fall det bästa för BÅDE mamman och barnet. Att man spricker behöver inte ha minsta lilla med framtida sexförmåga att göra, oftast inte alls... Och att man skulle bli "uttöjd" där nere bara för att man klämmer fram barnet är också fel - själva vidgningen sker hormonellt så även de som är snittade råkar ut för det. MEN det drar ihop sig efteråt, ännu bättre blir det om man är duktig med sina knipövningar.. :p

Jag skulle nog råda dig att försöka lära dig lite mer om förlossningar i allmänhet, så kommer du nog kanske förstå varför vaginala förlossningar är att föredra.

ameo
som ska göra sitt tredje kejsarsnitt om några veckor :crazy:
 
Sv: Förlossning

Jag har fött 3 barn vaginalt, och inte sjutton har mitt sexliv blivit det minsta påverkat av det.

Om sexlivet är bra eller dåligt, det beror på andra saker.
Man syr liksom ihop skadorna snyggt och prydligt, och de läker oerhört fort just där.
Mycket fortare och bättre än i och på buken.

Och om man skulle bli litet tilltrasad så går det att operera helt och fint igen.
En liten sy-ihop-aktivitet så är man som ny igen.
 
Sv: Förlossning

Jag förstår din inställning här! När jag födde mitt senaste barn för tre månader sedan tänkte och sa jag mitt i förlossningen att - varför ska man gå igenom det här, varför snittar man inte redan från början? Smärtan var to much! Jag vet också att jag tänkte och var övertygad om att - jag ska se till att min egen dotter gör kejsarsnitt. Hon ska aldrig behöva gå igenom det här!
När "naturen" kom på :cool: det här med förlossning så fanns ju inte valmöjligheten kejsarsnitt.
Trots alla invändningar med överlevnadsinstinkter :smirk: bra att få mammans underlivsbakterier :crazy: och annat i sig för det nyfödda barnet så tror jag att det också är en kostnadsfråga det här med kejsarsnitt.

Men det här med att sexlivet skulle bli sämre pga förlossning tror jag inte på.

Ska jag vara ärlig så skulle jag dock själv välja att föda vaginalt om jag skulle bli gravid igen :eek: (vilket jag dessvärre inte ska). Däremot är jag inte säker på hurvida jag kommer att rekommendera mina egna döttrar det.
 
Sv: Förlossning

Nu skriker ju tex brottare ibland på liknande sätt :D
Eller har du sett dom där världens starkaste man tävlingarna när dom skriker som om man trodde att dom skulle få barn?
Själv skrek jag inte alls (höll dock på att ge maken en smäll då han sa "andas" till mig som om jag inte visste det :devil: :o ) och tyckte allt att olyckan jag råkade ut för på häst med krosskador på beckent samt spricka i en utav kotorna var värre än att föda barn så jag hade redan "övat" upp min smärttålighet iom att olyckan kom flera år innan.
För mig var det själva värkarna som gjorde ont. ungefär som mycket stark mensvärk fast med en liten andpaus emellan varje.
Själva delen att barnet i sig kom ut kändes inte ett dugg och inte heller när jag sprack.
Fast jag sprack på 3 ställen så har jag efteråt aldrig haft problem med sexliv och skulle man få sådan ärrbildning att det gör ont så kan man ju få plastikopereras i underlivet.
För att vara ärlig, är man så rädd för smärta så bör man inte hålla på med hästar för det som man kan råka ut för dom kan ge bra mycket mer och längre smärta än en förlossning.
Dessutom finns det smärtlindring om man inte råkar göra som min kompis som fick sitt tredje barn i sängen hemma och pappan till barnet (hans första) fick agera barnmorska :D

Jag har idag fibromyalgi med ständigt värk och jag lovar att kunde jag skulle jag byta den mot att genom gå 3-4 förlossningar för andra.
Däremot skulle jag inte vilja gå igenom med snitt :crazy:
Jag var glad att genast kunna gå och duscha, gå utan besvär, sitta med det lilla besväret ont i häcken :p
 
Sv: Förlossning

Kom och tänka på en sak till om att "bara" snitta.
Min fd granne fick göra katastroffsnitt med sin son. Inte trodde hon att det skulle ppa komplikationer bli orsaken till att det blev deras enda barn. Nu hade hon inget val men det visar också att det finns vissa risker som man bör vara medveten om förutom smärtan som jag tycker borde slå den vid vanlig förlossning med hästlängder.
 
Sv: Förlossning

men en riktig förlossning är att föredra.

Ett kejsarsnitt ar faktiskt en "riktig" forlossning det ocksa! :mad:
Huvudsaken ar val att barnet kommer ut och mar bra? Jag har snittats tva ganger, hjartstillestand for bebisen forsta gangen och satesbjudning andra gangen. Jag hade PPD och oerhorda problem med att forlika mig med att jag inte kunnat foda vaginalt bada gangerna. Nu KAN jag inte foda vaginalt langre men jag ar anda en "riktig" mamma.
 
Sv: Förlossning

Du kanske inte tänkt på att även ett snitt är en förlossning å att kvinnor som inte kunnat föda vaginalt pga olika anledningar kan bli ledsna å kränkta av attityden att endast vaginal förlossning är en riktig förlossning.
:smirk:
 
Sv: Förlossning

Jillybean skrev:
Ett kejsarsnitt ar faktiskt en "riktig" forlossning det ocksa! :mad:
Huvudsaken ar val att barnet kommer ut och mar bra? Jag har snittats tva ganger, hjartstillestand for bebisen forsta gangen och satesbjudning andra gangen. Jag hade PPD och oerhorda problem med att forlika mig med att jag inte kunnat foda vaginalt bada gangerna. Nu KAN jag inte foda vaginalt langre men jag ar anda en "riktig" mamma.
Man skulle nog kalla det vanlig förlossning istället. Klart att man är lika mycket riktig mamma om man är snittad.

Jag har fött tre barn vaginalt, fjärde när som helst hoppas jag få föda så också men jag är oerhört tacksam över vetskapen att det finns hjälp att få om det inte går den vanliga vägen.
Däremot skulle jag aldrig välja att göra ett snitt, men ibland har man ju inget val.
Barnet som kommer ut är ju detsamma oavsett vilken väg det kom :love:
 
Sv: Förlossning

Du bara måste skämta.... eller så har du verkligen en sned kroppsuppfattning.

Spricker man, blir man hopsydd. Och så läker man. Sex är skönt efteråt också.
 
Sv: Förlossning

Och sen spricker inte alla heller...jag har fött tre barn vaginalt och sprack bara lite första gången.
Det enda jag kan säga har blivit mer okänsligt efter mina barn är bröstvårtorna och det har ju inget med förlossningen att göra...

Och om man kan njuta av sex är nog en fråga om helt andra saker...
 
Sv: Förlossning

"Man föder barn med smärta för att de ska få bra "överlevnadsinstinkter" - det finns forskat om att barn födda med snitt missar den lilla biten..."

Hm, jag trodde människan födde med smärta pga att vi har så tight muskulatur i nedre regionerna för att barnet ska hållas på plats då människan går upprätt...smärta pga tyngdlagen alltså.
 
Sv: Förlossning

"Spricker man, blir man hopsydd. Och så läker man. Sex är skönt efteråt också"

Hm...Jag har aldrig hört kvinnor prata om att sexet blivit sämre efter barn däremot har jag hört män påtala att friktionen minskat pga slapphet.

Har även läst och sett dokumentärer då de tar upp detta och att det är ngt som i de flesta fall kan avhjälpas om man som kvinna tar på sig arbetet att aktivt träna upp underlivsmuskulaturen. För vissa hjälper inte inte träning pga för omfattande förlossningsskada och då är operation enda möjligheten.

Fö. ska ridning som idrott vara det bästa tänkbara med tanke på ovanstående.

Vad vet jag?
 
Sv: Förlossning

Jag har själv inte sämre sex efter min förlossning för ett år sedan. Sprack bara lite, syddes tre stygn men en vecka efter så kändes det i princip inte.
Förlossningen gjorde vansinnigt ont men var samtidigt en fantastisk upplevelse, det är nästan så jag ser fram emot nästa gång :smirk:

Känslan av att kroppen klarar av det, känslan att få upp barnet på bröstet efter kampen är fantastisk :)
 
Sv: Förlossning

SnaBella skrev:

Detta med förlossning. Varför gör man inte kejsarsnitt direkt istället för att riskera att spricka (inte kunna ha sex, alltså aldrig mer kunna njuta), man har ju sett på tvn när folk föder och de skriker nå förbannat.. verkligen "jag-lider-skrik :cry: ". jag sitter och ryser när jag ser på och tycker så synd om kvinnorna.

Vad är riskerna med kejsarsnitt?
Ett ärr på magen är väl inte hela världen?

Tror du verkligen att största delen av den kvinnliga befolkningen som har barn inte kan ha sex och därmed inte njuta??? Så naiv kan väl inte ens ett barn vara?!

Jag har gjort både och (akutsnitt första gången) och kan upplysa om att man är klart mindre sugen på sex efter ett snitt än efter en vaginal förlossning, trots att jag sprack och fick bli sydd.

Det man ser på TV (ååååh så realistiskt, not) är dessutom oftast slutfasen när man krystar ut bebisen. Då skriker man "utan att tänka på det" och det har inget med smärta att göra, utan jämför det mer med hur tyngdlyftare gastar när de tar i som värst!

Jag föder hellre 10 barn vaginalt än gör snitt igen. Det är en stor bukoperation och alla risker som kommer med det.
 
Sv: Förlossning

ecssory skrev:
"Spricker man, blir man hopsydd. Och så läker man. Sex är skönt efteråt också"

Hm...Jag har aldrig hört kvinnor prata om att sexet blivit sämre efter barn däremot har jag hört män påtala att friktionen minskat pga slapphet.

Har även läst och sett dokumentärer då de tar upp detta och att det är ngt som i de flesta fall kan avhjälpas om man som kvinna tar på sig arbetet att aktivt träna upp underlivsmuskulaturen. För vissa hjälper inte inte träning pga för omfattande förlossningsskada och då är operation enda möjligheten.

Fö. ska ridning som idrott vara det bästa tänkbara med tanke på ovanstående.

Vad vet jag?

Om man är slappare efteråt så är det ju verkligen läge att knipa! Själv har jag (och kompisar) fått kommentarer om att vi är trängre nu än innan, just för att vi varit tvugna att aktivt knipa för att träna upp musklerna igen.
 
Sv: Förlossning

Om man inte njöt av sex efter en förlossning.. hur kommer det då sig att det förekommer fenomen som "flerbarnsmamma" :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Alltså jag är så förbannad nu! Har inte kunnat sova pga detta. Jag vet inte om ni hängt med i vad som hänt. Men toppjuristen Göran L...
12 13 14
Svar
274
· Visningar
22 332
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 138
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
1 953
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, jag är verkligen inge bra på sånthär. Jag vet inte hur jag ska hantera situationen. Jag känner mig som en kaviartub med locket på...
Svar
8
· Visningar
1 548
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp