Förlossning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Förlossning

Jag kan säga att mitt sexliv har snarare blivit bättre sedan jag fick barn, rent känslimässigt "där nere" alltså. Har lättare för att få orgasm osv.
Annars är det inte lättare nej, när man har ett litet levande p-piller i sängen :D
 
Sv: Förlossning

Inte för att göra dig mer skeptiskt men jag minns att en tjej , för några år sedan, tror det var på stallet tiden,skrev att hon inte kunde rida mer efter sin förlossning, det slutade inte göra ont där nere fast det gått flera år.

Sen har det ju hänt att man fått plastik operera sedan klitoris spräckts i 3 delar(såg det på en dokumentär om intim plastik som gick -00 eller -01).Å alla vet att det inte är helt ovanligt att man spricker, däremot så finns det kvinnor som förlorat sin känsel i klitoris efter förlossningen.

Men låt dem som vill föda vaginalt göra det, det är samma som att de som föder med snitt blir ifrågasatta.Om man är rädd för att ta risker ska man som sagt inte skaffa barn, man kan ju faktiskt dö på kuppen, vilket förlossningssätt man än väljer :smirk:
 
Sv: Förlossning

Jag tycker att svaren du fått i överlag är lite hårda.
Bry dig inte så mycket, jag menar du frågar förmodligen av någon anledning, och förtjänar vettiga svar av dem som bemödar sig att svara!

Jag hade en MYCKET tuff förlossning, och höll på att förlora min lilla dotter för att det hela drog ut så förskräckligt på tiden.

Jag gick sönder bäde utvändigt och invändigt, och kunde knappt sitta på ÅTTA veckor!

Sexlivet kom inte igång förrän ett drygt år efter förlossningen, och då med hjält av "samtalsterapi" med en underbar förlossningsläkare!

Det jag gick igenom var ingen NORMAL förlossning utan en med komplikationer.
Jag skriver absolut inte detta för att göra dig mer rädd, men så här kan det gå, och eftersom vi planerar ett barn till nu så har jag redan papper klara på att jag är beviljad snitt den dagen det är dags. Skäms inte ett dugg för det, och hade inte möjligheten till snitt funnits hade det inte blivit några fler barn.
 
Sv: Förlossning

Men det är ju en himla skillnad på en person som nästan har förlorat sitt barn i en kompilicerad förlossning och den som skrivit ursprungsinlägget...
 
Sv: Förlossning

Jag själv måste säga att tiden efter min förlossning var värre än förlossningen. Kunde inte sitta pga att jag bröt min svankota under förlossingen, den gick inte av alltså utan fick sig en rejäl knäck.
Att inte kunna sitta upp på nästan 3 månader var värre än hela förlossningen ochd et har gjort att jag nästan inte velat ha fler barn, förrens nu några år senare.
Men nog njuter man väl av sex, mer än förrut tom, trots att de fick klippa mig ganska mycket och jag fick komplikationer med mitt ärr osv.

Men ett kejsarsnitt med dess ev komplikationer skulle jag inte vilja göra... förlossningssmärtan gör över direkt när barnet är ute... och visst skrek jag, men inte bara av smärta :smirk:
 
Sv: Förlossning

Jo, självklart är det skillnad, men jag kan tänka mig att den här tjejen som frågar inte är så gammal, och för henne kanske det är naturligt att ífrågasätta varför man inte alltid planerar in snitt.

Hon frågade oxå vilka risker det fanns och det är det jag kanske tycker att man i första hand ska fråga, och inte om hon skojar osv.
 
Sv: Förlossning

SnaBella skrev:

Detta med förlossning. Varför gör man inte kejsarsnitt direkt istället för att riskera att spricka (inte kunna ha sex, alltså aldrig mer kunna njuta), man har ju sett på tvn när folk föder och de skriker nå förbannat.. verkligen "jag-lider-skrik :cry: ". jag sitter och ryser när jag ser på och tycker så synd om kvinnorna.

Vad är riskerna med kejsarsnitt?
Ett ärr på magen är väl inte hela världen?

Ett ärr på magen nej - det syns knappt. Däremot får man alltid ett visst "överhäng" av magen ovanför. Oavsett om man är slank eller överviktig. Inte så fint. Fast det går ju att leva med. Värre är det med de dagar man undrar vad det egentligen är som händer inne i magen. Flera år efteråt kan det knipa till där inne på ett sätt det inte gjorde innan förlossningen - för saker ligger inte precis som de gjorde förr i min mage. Får du sedan flera kejsarsnitt så kan hela livmodern spricka av alla snitt...max tre rekommenderas innan det blir farligt. Även andra sprickor sker. Titta på Anna Book...

Vad gäller själva förlossningen (där dina värkar för övrigt gör precis lika ont som för den som sedan föder vaginalt...) så är det inte så vidare kul att så euforisk man nu kan vara efter ett stort kirurgiskt ingrepp med bedövning behöva ligga på uppvak med folk som gjort allehanda andra ingrepp och inte alls är glada (varierar såklart beroende på sjukhusets indelning). Allt med en klämma om pekfingret för att mäta blodtryck osv. medan man och barn är i en helt annan värld tillsammans på sjukhuset.

Sedan vill det till att du har en hjälpsam (och ledig!) man eftersom du inte får göra tunga lyft (och just vad behöver man göra med en nyfödd med barnvagn, blöjor osv...) på flera veckor. Det gör ont i såret i flera veckor bara man skrattar...
 
Sv: Förlossning

ecssory skrev:
"Man föder barn med smärta för att de ska få bra "överlevnadsinstinkter" - det finns forskat om att barn födda med snitt missar den lilla biten..."

Hm, jag trodde människan födde med smärta pga att vi har så tight muskulatur i nedre regionerna för att barnet ska hållas på plats då människan går upprätt...smärta pga tyngdlagen alltså.

Jo visst är det därför vi känner smärta! Men vad ancan menar är nog att vi väljer den bland annat för att den enligt undersökningar hon refererar till sätter igång barnets instinkter på ett annat sätt.
 
Sv: Förlossning

Visst gör det ont att föda barn - men det behöver inte alls bli en massa komplikationer. Jag känner inte någon som har fått några bestående men efter en vaginal förlossning. Själv tyckte jag att det var en häftig upplevelse som jag absolut skulle kunna tänka mig att göra om (vilket jag nu måste eftersom jag är gravid med nr 2).

Personligen finns det bara två skäl till att jag skulle "välja" kejsarsnitt: om det fanns fara för barnets (eller mitt) liv att föda på annat sätt, eller om jag av någon anledning led av förlossningsskräck som inte gick att bota.

Jag tror att det är ytterst få som väljer kejsarsnitt av någon annan anledning (typ den du nämnde). Men jag kan förstå din reaktion - innan jag själv födde barn tyckte jag att det lät vansinnigt hemskt att "spricka". Det lät som rena tortyren! Det kan låta lite klyschigt - men en förlossning måste nog upplevas för att man ska förstå det där med att "smärtan försvinner så snart barnet är fött" och "det gör inte någon skillnad i smärta om man spricker lite eller inget".
 
Sv: Förlossning

Ja - och det är ju det som är så sorgligt ... Att unga tjejer är mest intresserade av den sexuella funktionen efteråt än oron för att göra en stor bukoperation. Jag vet inte om det beror på okunskap eller om det beror på den allmänna kroppsfixeringen.
 
Sv: Förlossning

Sjalen skrev:
Får du sedan flera kejsarsnitt så kan hela livmodern spricka av alla snitt...max tre rekommenderas innan det blir farligt. Även andra sprickor sker. Titta på Anna Book...
Nja, så illa är det nog inte riktigt. Livmodern brister inte i ärret, den blir snarare starkare just där.
Huruvida man kan göra många snitt eller inte beror på hur det blir med sammanväxningar i buken efter operationerna. Och egentligen hindrar inte ens sammanväxningarna att man snittar fler gånger, bara att det blir lite svårare ingrepp för kirurgen.
SÅ har det i alla fall förklarats för mig då jag frågat - jag ska ju snart göra mitt tredje snitt. (förmodligen det sista - men det vet man ju aldrig.. :p)
Vet för övrigt en mamma som gjort SEX kejsarsnitt...

Vad gäller Anna Book så var det hennes BUKHINNA som brast och detta troligtvis för att hon hade lyft och burit alldeles för mkt, för snart efter snittet. DET är något man måste ta på allvar och vara försiktig med, för sin egen hälsas skull. Man får lyfta det nyfödda barnet, men inte tyngre än så.
(det går åt mååånga kassar, med lite i varje, när man är och handlar mat, som nysnittad :D)
 
Sv: Förlossning

ameo skrev:
(det går åt mååånga kassar, med lite i varje, när man är och handlar mat, som nysnittad :D)

Ja, eller så har man en karl som får komma och hämta kassarna :bump:
 
Sv: Förlossning

Ja, det är väl den inställningen många unga tjejer har i dag. Men oftast när den riktiga längtan efter barn väl sätter in så blir allt sånt oväsentligt (förhoppningsvis).

Frågan hon ställde om sexlivet tycker jag trots allt är en befogad fråga, och svaret på det är ju att det inte blir någon skillnad bara det får gå en månad eller två efter en vaginal förlossning.
 
Sv: Förlossning

Det är absolut en befogad fråga ! Men jag tror inte att det är "rätt" svar......
 
Sv: Förlossning

En kompis till mig frågade sin kk om han tyckte det gjorde något att hon var lite slapp efter barnafödande. KK:n svarade glatt att :det gör ingenting att du är lite slapp för då går det inte så fort för mig...

Så allt har sina fördelar... ;)

Jenny
 
Sv: Förlossning

ameo skrev:
Nja, så illa är det nog inte riktigt. Livmodern brister inte i ärret, den blir snarare starkare just där.
Huruvida man kan göra många snitt eller inte beror på hur det blir med sammanväxningar i buken efter operationerna. Och egentligen hindrar inte ens sammanväxningarna att man snittar fler gånger, bara att det blir lite svårare ingrepp för kirurgen.
SÅ har det i alla fall förklarats för mig då jag frågat - jag ska ju snart göra mitt tredje snitt. (förmodligen det sista - men det vet man ju aldrig.. :p)
Vet för övrigt en mamma som gjort SEX kejsarsnitt...

Vad gäller Anna Book så var det hennes BUKHINNA som brast och detta troligtvis för att hon hade lyft och burit alldeles för mkt, för snart efter snittet. DET är något man måste ta på allvar och vara försiktig med, för sin egen hälsas skull. Man får lyfta det nyfödda barnet, men inte tyngre än så.
(det går åt mååånga kassar, med lite i varje, när man är och handlar mat, som nysnittad :D)

Nej, den brister väl inte i ärret men som sagt kan man få problem med den. Min svägerskas dotter har gjort tre kejsarsnitt (två akut) och alltid varnats. Själv har jag ju bara gjort ett.

Visst var det Anna Books bukhinna som brast. Jag skrev ju bara "andra sprickor" eftersom jag visste att det var något annat än livmodern.

Det räcker iallafall för mig för att säga att säkert är det inte med kejsarsnitt...
 
Sv: Förlossning

Ha ha jag håller helt med dig, kommer ALDRIG att föda vaginalt... never jag känner som du när jag hör dom där skriken o det är verkligen inga "unge kom ut jag är stolt skrik"...

Jag hoppas att jag kommer att se mig som en äkta mamma när jag blivit snittad, jag kommer dock säga till alla andra tanter att ajg fött vaginalt annars blir dom väl avundsjuka o ska hålla på o predika..

SUCK!
 
Sv: Förlossning

O till alla som säger att det går över så fort barnet är ute, ni är helt fel ute !!!!

Det är inte smärtan EFTER man oroar sig för utan de 30h INNAN ungen är ute såklart!! :idea:
 
Sv: Förlossning

Vilka 30 timmar?
Alla förlossningar tar inte så lång tid. Min äldsta föddes efter 5 timmar på BB. Första värken kom kl ett på natten så totalt blev det 10 timmar.
Det finns förlossningar som tar tid men jag tror inte dom är vanligare än att man inte hinner in i tid utan föder hemma.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Alltså jag är så förbannad nu! Har inte kunnat sova pga detta. Jag vet inte om ni hängt med i vad som hänt. Men toppjuristen Göran L...
12 13 14
Svar
274
· Visningar
22 462
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 403
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
1 972
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, jag är verkligen inge bra på sånthär. Jag vet inte hur jag ska hantera situationen. Jag känner mig som en kaviartub med locket på...
Svar
8
· Visningar
1 554
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp