Förlovning??

Mina föräldrar var endast förlovade. Jag vet faktiskt inte varför men kan tänka mig att det hade att göra med dels att pappas mamma var ensamstående med honom (farfar drog) och dels att mamma inte var speciellt traditionellt lagd eller uppfostrad i det avseendet. De var iaf tillsammans tills pappa dog :heart
Ok, nu blir det ju jättesvårt för dig att svara, men varför ens förlovade och inte sambos el liknande? Varför en titel lixom?
 
Sambo är väl också en titel?
Lite lättsammare dock ;) Man behöver inte ens kalla sig sambo, de flesta gör det ändå om man bor ihop. Jag vet många som planerar bröllop utan att kalla sig förlovade. Felaktigt el ej.
 
Jag citerar @Kaki "Sen kan man även vara förlovad utan att ha ett planerat datum för vigsel, kanske för att man inte vet när man har möjlighet att hålla bröllop och då ser jag det som att bevisa inför varann att man älskar och vill leva resten av livet ihop".
Varför ska man kalla sig förlovade då, och inte bara fortsätta tillsammans som innan?

Vad spelar det för roll? Man behöver inte kalla sig förlovade heller, även om man anses vara det när man bestämt sig för att gifta sig. Jag tror att du lägger mer tyngd på det här än vad som faktiskt är nödvändigt. Flyttar man ihop kallar man sig sambo, är det också "kravfyllt"? Varför då? Det är väl bara att flytta isär igen om det inte fungerar, liksom det bara är att bryta förlovningen om man inte längre önskar vara tillsammans. Svårare än så är det ju liksom inte.
 
Varför förlovar man sig?? Jag är född 1970 och har alltid tyckt att förlovning är uråldrigt, men fortfarande ser jag här att folk förlovar sig, whats the point? Vad är det för skillnad mellan att vara och inte vara förlovad när man har bestämt datum för vigsel? Är det mer en landsortsgrej?

För mig handlar det om att bestämma sig för giftermål, men kanske inte orka med hela bröllopsgrejen direkt.
 
Vad spelar det för roll? Man behöver inte kalla sig förlovade heller, även om man anses vara det när man bestämt sig för att gifta sig. Jag tror att du lägger mer tyngd på det här än vad som faktiskt är nödvändigt. Flyttar man ihop kallar man sig sambo, är det också "kravfyllt"? Varför då? Det är väl bara att flytta isär igen om det inte fungerar, liksom det bara är att bryta förlovningen om man inte längre önskar vara tillsammans. Svårare än så är det ju liksom inte.

Jag kan ju bara se till mina föräldrar men det känns som om att skaffa barn tillsammans är tyngre än att vara förlovade/sambos... :D
 
Varför väljer de att kalla sig förlovade? Vad är skillnaden mot innan de var förlovade?

Jag har faktiskt inte frågat, men de har varit förlovade i typ 25 år och planerar inte att gifta sig. Jag gissar att de gillar symboliken. Skillnaden efter förlovningen är väl att de numera även har gård och barn, men det hade de nog haft utan ringar också.
 
Vad spelar det för roll? Man behöver inte kalla sig förlovade heller, även om man anses vara det när man bestämt sig för att gifta sig. Jag tror att du lägger mer tyngd på det här än vad som faktiskt är nödvändigt. Flyttar man ihop kallar man sig sambo, är det också "kravfyllt"? Varför då? Det är väl bara att flytta isär igen om det inte fungerar, liksom det bara är att bryta förlovningen om man inte längre önskar vara tillsammans. Svårare än så är det ju liksom inte.
Alla får ju göra som de vill, men jag har svårt att se poängen med förlovning, därav tråden. Förr i tiden var det ju en helt annan tradition kring giftermål och förlovning.
 
Jag kan ju bara se till mina föräldrar men det känns som om att skaffa barn tillsammans är tyngre än att vara förlovade/sambos... :D

Ja, jag blir lika förvånad varje gång jag hör om folk som har barn ihop men som säger sig inte vara redo för äktenskap. I min värld anser jag ju att man är mer bunden till varandra när man har barn ihop än när man är gifta. Man kan skilja sig, men pappan/mamman till ens barn kommer alltid vara den samma oavsett vad.
 
Alla får ju göra som de vill, men jag har svårt att se poängen med förlovning, därav tråden. Förr i tiden var det ju en helt annan tradition kring giftermål och förlovning.

Alla får göra som de vill, men du sitter ju liksom och pratar om hur kravfyllt det verkar vara, utan att själv ha varit förlovad som jag förstod det? Jag förstår inte riktigt vart kraven är? Poängen är att man någon gång i framtiden nog tänkt gifta sig. Eller så gör man inte det. Valfritt.
 
...att de bestämt sig för att gifta sig? O_o Att man bestämt sig för det innebär ju inte per automatik att man direkt sätter igång och planerar bröllop.
Om du har läst andras inlägg så har inte alla bestämt bröllop fast de är förlovade. O_oO_o
 
Ja, jag blir lika förvånad varje gång jag hör om folk som har barn ihop men som säger sig inte vara redo för äktenskap. I min värld anser jag ju att man är mer bunden till varandra när man har barn ihop än när man är gifta. Man kan skilja sig, men pappan/mamman till ens barn kommer alltid vara den samma oavsett vad.

Det där är något jag inte fattar heller. Naturligtvis är det upp till var och en vad gäller äktenskap men att säga att man inte är redo att binda sig när man redan har barn är bara WTF?! Ni har barn, ni kommer att ha ett livslångt band liksom :p
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 506
Senast: Grazing
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 953
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 987
Senast: jemeni
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 515
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp