Bukefalos 28 år!

Försäkrings buffert

karamelldrottningen

Trådstartare
Jag funderar på om det är värt att försäkra sin katt? Vanligt med rätt till vård upp till 20 000 kr. Finns att välja 40 000 kr. Men att ha katten livförsäkrad känns onödigt då det är bondkatter det handlar om. Går det ens att livförsäkra en bondkatt?

Däremot vore det skönt med en försäkring som täcker "vanliga åkommor" och tänkte i såfall ta den upp till 20 000 kr.

Funderar på antingen sveland eller Agria. Vilket ska jag välja?

Tips på självrisk?

Ni som inte har försäkring hur stor buffert har ni?
 
Sv: Försäkrings buffert

Vård av djur är dyrt om det vill sig illa, 4 dygn på djursjukhus kostar uppåt den summan och då har du resten av året kvar. Jag har 50.000 på mina, skulle aldrig gå under 40.000. Livförsäkring får du ha på bondkatt, tror max 1000 kr gäller då. Huruvida den är viktig är en smaksak.
 
Sv: Försäkrings buffert

Agria. Tror jag betalar runt 1700 eller nått för min, då har hon högsta ersättningstak, livförsäkrad för 7000 kr, lägsta självriskerna och alla tillägg man kan ha inkl avelsförsäkring. Men jag måste kolla när jag kommer hem, vet inte exakt vad jag betalar.
 
Sv: Försäkrings buffert

Min katt är uppe i ca 30 000 nu, han blev sjuk för tre veckor sen och har legat 9 nätter på sjukhus, ultraljudats två gånger, opererats mm.

Jag har 50 000 på båda mina och kommer ALDRIG sänka den.
Agria är det enda bolag som du behåller summan även när dom i äldre, på andra bolag sänkts den efter ca 8 års ålder, blir lägre och lägre för varje år.
 
Sv: Försäkrings buffert

Jag har 50 000,- i veterinärvård på mina hittekatter. Det kostade så lite mer för att få det högre beloppet. Livförsäkring har jag skippat för den är onödigt dyr för min smak.
 
Sv: Försäkrings buffert

Jag har 25000 kr i veterinär + medicin + på mina katter. Avelskatterna är livförsäkrade också (hänger ihop med avelsförsäkringen). Betalar drygt 800 kr/år för min äldsta hona (ingen livförsäkring) och drygt 1000 kr/år vardera för de andra. Har Agria.

Vi har väl en rätt ordentlig buffert sådär generellt så veterinärvårdskostnader är inga problem. Jag har haft friska katter i 13 år så jag har ingen större lust att pumpa in en massa pengar i försäkringskostnader. Överstiger eventuell veterinärvård 25000 kr löser vi det utan problem. Min plan är att avveckla försäkringarna helt och hållet när vi byggt upp en separat buffert för katterna.

Hos min veterinär finns även möjlighet att få till avbetalning och man skulle vilja det.

Under min tid som student var dock katterna högre försäkrade eftersom bufferten var mycket mindre då. Då låg de nog på 50000 kr i veterinärvård.
 
Sv: Försäkrings buffert

Har en vanlig huskatt (bondkatt) och det är inga problem att ha honom försäkrad.
Billig penning mot vad ett besök på ett djursjukhus kan kosta om det händer nåt.
40000 har jag för mig att han har i veterinärvård.
 
Sv: Försäkrings buffert

Jag har Isola försäkrad hos Agria. Veterinärvård upp till 40 000 kr (tror jag) och mediciner upp till 3 000 kr. Självrisken är på 1 200 kr och jag betalar 98 kronor i månaden. Vet inte exakt hur siffrorna ser ut idag, tecknade den här försäkringen för sju år sedan. Jag gillar Agria eftersom de ger bra villkor även för äldre katter (normalt sett sänks ersättningen rejält när katten når en viss ålder).

Varje år som katten är frisk och skadefri får man självriskrabatt, så den enda gång jag utnyttjat försäkringen betalade jag svindlande 300 kr i självrisk.

Buffert finns om hon skulle råka ut för något som inte täcks av försäkringen eller går utöver försäkringsbeloppet.
 
Sv: Försäkrings buffert

För en katt som inte är så gammal att den närmar sig slutet av livet tycker jag det är bäst att ha det dubbla beloppet. Försäkringen ska ju vara en trygghet särskilt för de riktigt höga kostnaderna. För till exempel ett brutet ben under jourtid där katten behöver ligga inne räcker nog inte 20000.

Bondkatt går väl att livförsäkra upp till 1000 kr, men det tycker jag är onödigt. Det blir en ganska hög kostnad man har betalat efter några år för att kanske få ut 1000 kr. Dessutom är det många krav och formaliteter för att få ut en livförsäkring. Det behövs livintyg, som kostar pengar att få och som ska godkännas av försäkringsbolaget, och i vissa fall krävs obduktion.

Det jag inte gillar med Sveland är att beloppet för veterinärvård sjunker väldigt mycket för äldre katter, tror det är till 8000, men det kan du kolla i villkoren.
 
Sv: Försäkrings buffert

20,000 försvinner i ett nafs om din katt blir allvarligt sjuk på jourtid och inlagd!
Välj så högt sjukvårdsvärde som möjligt om du inte har massor på banken om kisse blir sjuk.
Tänk på självrisken, kolla upp den när du försäkrar.
Klart man kan livförsäkra en bondkatt, men själv har jag hellre hög vet.vårsförsäkring än en massa i liv.
 
Senast ändrad:
Sv: Försäkrings buffert

Ja det kanske är för lite med 20 000 kr. 40 000 kr är ju ganska bra. Känns som att det måste mycket till för att komma över den summan på en katt? Eller?

Den som tassesass har lät bra. Ska kolla närmare på Agrias kattförsäkringar. Men deras hemsida vill inte utan bara "darrar" när jag ska skriva in uppgifterna och räkna ut :crazy:. Men sådär en hundring/månad för en försäkring upp till 40000 kr och dessutom medicin (tror det var extra, ingår inte i "grundförsäkringen", utan man får välja till).

Bonussystemet var fiffigt!
 
Sv: Försäkrings buffert

40,000 är ingen oöverstiglig summa tyvärr, men bra mer rimlig än 20,000 om man vill försöka ge kisse en chans om den väl blir riktigt sjuk en dag.
Beror på vad den råkar ut för eller hittar på. Ett par dagars intensivvård eller en längre operation på jourtid, så springer det iväg...
 
Sv: Försäkrings buffert

Som sagt, det beror på. 4 dygn inlagd på sjukhus så är man ofta närmare det, och helt ovanligt är det inte att man någon gång får lägga in katten.
 
Sv: Försäkrings buffert

Det ær bra att ha førsækring om man inte har en buffert. Jag har aldrig førsækrat katt, bara hæstar. Jag børjade min yrkesbana som koskøtare och sedan blev jag underskøterska. En kisse var sjuk en gång, men jag lyckades øvertyga vet om jag hade kompetens att spruta i henne natriumklorid och medicin så hon fick vara hemma. Hade hon inlagd så hade det førstås blivit dyrt. Hon klarade sig.
 
Sv: Försäkrings buffert

Jag har 50 000 veterinärvård på alla mina tre med en självrisk på 1400 + 15%. Betalar 2076 per år: 773/år för min 3-åriga kastrerade hankatt, 736/år för min 4-åriga kastrerade honkatt och 567/år för min snart 1-åriga kastrerade hankatt. Alla är innekatter och de äldre är ID-märkta, den lilla kommer också få en örontatuering när han är kvitt öronskabben. Tanken är att alla ska chipas också. Har ingen livförsäkring dock, eftersom de alla är bondkatter. Har Agria, och är väldigt nöjd än så länge.
Eftersom det ändå är så pass billigt med 50' så ser jag ingen anledning till att ha lägre. Skulle haft kvar beloppet även om det kostat lite mer.
 
Sv: Försäkrings buffert

har två katter, båda i Agria, hankatten har Agria vv 25'000kr ersättningsbelopp, 1400+15% självrisker, honkatten har vv 50'000kr, 1400+15% + medicin.
anledningen till att hankatten ligger kvar på 25tkr och ingen medicin är att det han sökt för (och antagligen kommer söka för igen, stryk kort och gott) ändå inte kommer täckas av att jag gör en utökning i försäkringen + att den katten bor hos pappa och han betalar, då får han välja. honkatten har aldrig utnyttjat försäkringen och jag tog över den som den såg ut helt enkelt. kommer nog ändra ersättningsbelopp från förnyelsen om ett år på henne.
 
Sv: Försäkrings buffert

Jag har missen hos agria och har haft sen hon var bebis. Det är jag väldigt tacksam för nu när hon blev påkörd och hamnade på djursjukhus i ca två veckor... Röntgen, narkos, operationer osv, summan hamnade på ca 30 000. Hade henne försäkrad upp till 50 000, 15% självrisk och en fast självrisk på 1100 (hade 900 kr i rabatt då vi aldrig utnyttjat försäkringen tidigare). Hade jag inte haft henne försäkrad hade jag blivit tvungen att avliva henne. Men nu har vi en hel och glad missekatt här hemma igen :-)
 
Sv: Försäkrings buffert

Jag tänkte försäkra i Agria för 50 000 kr. Men självrisken måste de ha ändrat på sen du tecknade. Den lägsta är 1900 kr.

Hur ska man tänka angående den rörliga självrisken? Varför måste det finnas en rörlig sådan?

Tack för allas svar :bow:! Nu har jag katt och vill försäkra så fort det bara går. En jättesöt rexhona :love:!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
963
Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 816
Senast: ako
·
Övr. Hund Jag ska införskaffa två katter till och börjar titta över våra djurförsäkringar, har samtliga på Agria. Jag har två kaniner; 1 388...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 687
Senast: Targa
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 817
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp