Bukefalos 28 år!

Försäljningsstall?

Q

Queens Proctor

Hej,

I bl a Ridsport annonserar ett antal personer om att de tar emot hästar för försäljning.

De tar rundligt betalt för detta, vilket gör att man tror att de inte har något större intresse av att sälja hästen.

Får man in t ex 5 000 + moms/mån för att ha hästen hos sej, vilket intresse har man av att bli av med den?

En medlem här för många år sedan (Stallet) sa att ju sämre säljare av häst desto bättre förtjänst. (= Hästen står kvar månad efter månad utan att bli såld) Är beredd att hålla med.

Vad har ni för uppfattning?

Mvh QP
 
Sv: Försäljningsstall?

Jag håller inte med. Dom flesta vill sälja hästen så fort som möjligt då den stora förtjänsten ligger i provisionen man får när hästen är såld. När jag hade försäljningsuppdrag fick kunden välja hög provision/låg månadskostnad eller låg provision/hög månadskostnad.
 
Sv: Försäljningsstall?

Ja, det låter ju vettigt.

Det måste ju också betyda att det finns någon beloppsgräns för när det är lönsamt för såväl säljare som förmedlare?

Jag gissar att de med hästar som betingar ett högt pris väljer provisionen, medan de med lite lägre pris väljer månadskostnaden.

Jag kan ändå inte låta bli att tro att detta kan vara en gyllene marknad för mindre nogräknade personer som annonserar efter försäljningshästar och sedan bara låter dem stå i ett hörn och får låt oss säga 5000,- + moms för detta.

När ägaren sen hör av sej och börjar undra säger försäljaren att det inte går att sälja hästen eftersom det inte finns intresserade kunder, och hästägaren får inte sin häst såld, men däremot en skuld till försäljningsstallet.

De flesta försäljningsstall och förmedlare är säkert jättebra och duktiga på alla sätt, men jag tycker det verkar som om det finns en lucka här som gör att säljare kan råka illa ut. Kanske har jag fel. Har faktiskt inte hört mycket om detta genom åren, så det kanske alltid skrivs vattentäta kontrakt?

Mvh QP
(Alltid intresserad av att diskutera hypotetiska situationer):bump:
 
Sv: Försäljningsstall?

Nä, du har helt rätt. Naturligtvis finns det gott om "drägg" i branchen och som säljare är det bäst att kolla upp stället ordentligt och be om referenser osv.
Tycker däremot inte att 5000+moms är något oskäligt pris på ett bra ställe där hästen rids och "förädlas". Har också haft erfarenheter av sådana som aldrig säljer hästen, en använde försäljningshästen i sin ridskola och när ägaren sa att hon skulle flytta den till mig blev den såld på två dagar...........
 
Sv: Försäljningsstall?

Finns väl inte en enda ryttare på någorlunda seriös nivå som tar UNDER 5 ´+ moms :confused: Så jäklar mycket tjänar dom inte på den om du tror det , hästen skall för dessa pengar få allt foder + strö , den skall ridas, det skall mockas och in och ut i hagen och om man inte gör det själv måste man ha personal som man betalar. Så vad blir kvar egentligen när hästens mat+strö+stallplats är avdragen? Kanske lite mer än 100-120 spänn om dagen och då får du den riden av en förhoppningsvis duktig ryttare och omskött och mockad åt.

ÄR det verkligen mycket pengar tycker du ?
 
Sv: Försäljningsstall?

Hej,

Haka inte upp dej på själva summan, den är rätt ointressant och det var inte det som frågan gällde.

Jag tycker inte 5000,- är det minsta dyrt om man får det man tänkt sej, inte 7000,- heller. Har själv betalat båda summorna och blivit mycket nöjd med resultatet (inte försäljningsstall utan andra hästtjänster då, försäljningsstall har jag ingen erfarenhet av alls, det är därför jag frågar efter era erfarenheter här).

Däremot vore även 3000,- dyrt om det går till som i fallet Toughcookie beskriver i sitt inlägg. Någon har lämnat sin häst till försäljning men får något helt annat för pengarna.

Mvh QP
 
Sv: Försäljningsstall?

Om det är en seriös hästhandlare/försäljare tror jag inte att dom drar ut på försäljningen med vilja... Skulle det komma fram hos kundkretsen skulle nog ingen lämna sin häst till den personen i framtiden! Det är deras levebröd och dom måste anses seriösa annars blir dom tvungna att byta karriär!
 

Liknande trådar

D
Ekonomi & Juridik Hej! Jag vänder mig till er här på buke då jag har ett problem. Detta nick är nygjort och jag vill inte röja mitt riktiga till hänsyn...
2
Svar
26
· Visningar
8 178
Senast: lilith
·
L
Ekonomi & Juridik Hej! För tre månader sedan sålde jag en häst (varmblodstravare, 11år) som jag haft i 2, 5 år. När jag köpte hästen besiktigade jag...
Svar
6
· Visningar
3 062
Senast: Lisa_S
·
B
Ekonomi & Juridik känner att jag bara måste få skriva av mig nånstans, har ingen att diskutera detta med. Sålde mitt sto för ett år sen ungefär pga...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
24 661
Senast: jassica
·
E
Hästmänniskan Detta kommer bli ett lååångt inlägg... jag måste få skriva av mig.. kanske finns det någon som kan känna igen sig lite. Även om jag ännu...
2
Svar
24
· Visningar
3 483
Senast: ellan84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp