Förskolebarn på låtsasjakt

Oempatiska behöver inte alls alla jägare vara. Det skrev jag inte heller. Jag skrev att det är bättre att barnen lär sig känna empati med djuren än att lära sig att det är okej att skjuta på dem och att djuren enbart finns där för deras höga nöjes skull. Många barn i den åldern har väldigt svårt att förstå att djuren också har känslor och att de behöver vår empati. Det spelar ingen roll om det är en älg i skogen eller katten de har hemma, de behöver ofta påminnas om det i vilket fall och då ser jag inte som en sådan här aktivitet som vettig eftersom det lär barnen att vi har rätt att göra hur vi vill med djuren istället för att först lära sig att vi behöver värna om dem. Nu vet jag självklart inte, de kan ha haft en hel termin där de har lagt stor vikt vid förmågan att känna empati men jag får ju utgå ifrån det som står i artikeln och det tycker jag inte är en lämplig aktivitet. Jag gillar överhuvudtaget inte när man har sådana här eller liknande obligatoriska aktiviteter. Jag vet många barn som hade tagit fruktansvärt illa åt sig av något sådant så jag anser inte att det hör hemma på en förskola. Vill föräldrarna lära barnen jaga så fine, gör det men blanda inte in förskolan.

Lite ot så har jag tyvärr träffat alltför många jägare som anser att djuren i skogen enbart finns där för deras höga nöjes skull så nog finns de och de är alldeles för många men det har inte med detta att göra.
Nu är ju alla barn olika, men nog har de en empatisk förmåga och även visar det!


Vad vill du säga med ditt sista stycke? Jag upplever ditt sista stycke som främlingsfientligt mot jägare... Det är som att säga att: "ja, jag har inget emot flyktingar men jag har tyvärr träffat på alltför många som gjort brott." undertoning att man inte ska lita på dom och absolut inte bjuda in. Rötägg finns i alla samhällsklasser och levnadsval, så vad var det egentligen du ville ha sagt?
 
Det är så mycket i det här inlägget som känns väldigt avlägset. Vart bor de jägare du träffat?
Jag lever bland jägare och vet ingen som anser att djuren skulle vara där för deras nöje. Jakten är något väldigt seriöst, nöjet är gemenskapen runt jakten. Jag förstår heller inte varför att lära sig om hur vi får kött på bordet skulle minska barnens respekt och empati?! Det låter ju så otroligt bakvänt, det dem lär sig är ju att kött inte kommer från döda ting från början och absolut inte är något självklart, utan att vi tar liv för att tillfredsställa våra behov och att det därför ska göras med största respekt för naturen och alla levande ting.

Har träffat många jägare som har typ noll intresse för natur- och viltvård. Själva grejen är skjutandet/dödandet och de betalar dyra pengar för att få göra det, så djuren är i allra högsta grad nöjet.

Stockholms län och angränsande.
 
Nu är ju alla barn olika, men nog har de en empatisk förmåga och även visar det!


Vad vill du säga med ditt sista stycke? Jag upplever ditt sista stycke som främlingsfientligt mot jägare... Det är som att säga att: "ja, jag har inget emot flyktingar men jag har tyvärr träffat på alltför många som gjort brott." undertoning att man inte ska lita på dom och absolut inte bjuda in. Rötägg finns i alla samhällsklasser och levnadsval, så vad var det egentligen du ville ha sagt?

Förlåt men :rofl: främlingsfientligt mot jägare? :D
 
Det är så mycket i det här inlägget som känns väldigt avlägset. Vart bor de jägare du träffat?
Jag lever bland jägare och vet ingen som anser att djuren skulle vara där för deras nöje. Jakten är något väldigt seriöst, nöjet är gemenskapen runt jakten. Jag förstår heller inte varför att lära sig om hur vi får kött på bordet skulle minska barnens respekt och empati?! Det låter ju så otroligt bakvänt, det dem lär sig är ju att kött inte kommer från döda ting från början och absolut inte är något självklart, utan att vi tar liv för att tillfredsställa våra behov och att det därför ska göras med största respekt för naturen och alla levande ting.
Ja precis, och se att kött inte är något som är framställt från affären.
 
Jag hade inte haft något emot den aktiviteten på dotterns förskola. Då givet att det är som @Kaki skriver och används som ett tema t.ex. kring hur man beter sig i skog och natur.

Dessutom, det finns säkert folk som tycker att det är högst olämpligt att min dotter fått besöka fängelse och häkte med allt vad det innebär att se (fängsel, batonger, OC-spray, spännbäddar och liknande). Hon känner också till vad de intagna och häktade har gjort, t.ex. mord, narkotikasmuggling, misshandel och liknande. Jag har berättat om att det finns de som mår så dåligt att de vill ta livet av sig och hur vi hanterar det med hjälp av sjukvården.
Än så länge tycks hon inte ha tagit skada av lite kunskap om hur världen utanför vår förhållandevis trygga bubbla ser ut och det tror jag att de flesta barn skulle hantera på ett bra vis.

Men då vet hon ju varför folk är inlåsta, och att det hela handlar om att skydda andra människor. Och att ni försöker hjälpa de som vill ta livet av sig. Alltså jag tänker att det är raka motsatsen mot det som artikeln handlar om.
 
Dottern har älgjakt på förskolan. Dom tillverkar kikare och bössor som dom får måla. Går ut i skogen och spanar, lär sig om naturen, djuren och även då hur vapen hanteras med att inte sikta på någon osv. Efter jakten (för dom ska ha en speciell jaktdag) kommer bössorna inte vara kvar på förskolan utan barnen får ta hem dom för att dom inte är till för att leka med där sen.

Förskolan ligger i en liten by på landet, där många om än inte vi jagar.
 
Har träffat många jägare som har typ noll intresse för natur- och viltvård. Själva grejen är skjutandet/dödandet och de betalar dyra pengar för att få göra det, så djuren är i allra högsta grad nöjet.

Stockholms län och angränsande.
Ditt också ser jag nu. Hur ska det tolkas?
Att alla jägare är rötägg för att NI träffat några och bestämt er för det?
 
Men då vet hon ju varför folk är inlåsta, och att det hela handlar om att skydda andra människor. Och att ni försöker hjälpa de som vill ta livet av sig. Alltså jag tänker att det är raka motsatsen mot det som artikeln handlar om.

Och jag tänker att det är precis det älgjaktstemat handlar om: att få förståelse för något som för ett barn kan se ut som "lek i skogen med en pang-pang". De får lära sig var många av våra vanliga proteiner har sitt ursprung, hur man hanterar något som finns i många hem och som i fel händer är livsfarligt och antagligen också hur vilt- och skogsvård fungerar.
Helt enkelt kunskap. Det säkraste kortet mot vapen- och jaktolyckor. Dessutom ett bra vapen (pun intended) mot missuppfattningar kring matens ursprung.
 
;)
Men faktiskt. Hur är det meningen att man ska tolka undermeningen?
Det finns bra jägare, men det finns dåliga också. Enligt @TinyWiny verkar det som att man då ska akta sig noga för sådant
Men alltså främlingsfientligt?!

Ditt också ser jag nu. Hur ska det tolkas?
Att alla jägare är rötägg för att NI träffat några och bestämt er för det?

Som det är skrivet, att många jägare inte har så ädla motiv som framställs helt enkelt. Jag vet inte varför det är provocerande? Tror ingen har skrivit att alla jägare är rötägg.
 
Och jag tänker att det är precis det älgjaktstemat handlar om: att få förståelse för något som för ett barn kan se ut som "lek i skogen med en pang-pang". De får lära sig var många av våra vanliga proteiner har sitt ursprung, hur man hanterar något som finns i många hem och som i fel händer är livsfarligt och antagligen också hur vilt- och skogsvård fungerar.
Helt enkelt kunskap. Det säkraste kortet mot vapen- och jaktolyckor. Dessutom ett bra vapen (pun intended) mot missuppfattningar kring matens ursprung.

Jag är verkligen för att barn ska få veta vad maten de äter är. Ser typ rött när föräldrar inte vill låta barnet veta vad kött är.

Men jag är inte så övertygad om att lek med låtsasvapen ger förskolebarn kunskap som förebygger olyckor.
 
Har träffat många jägare som har typ noll intresse för natur- och viltvård. Själva grejen är skjutandet/dödandet och de betalar dyra pengar för att få göra det, så djuren är i allra högsta grad nöjet.

Stockholms län och angränsande.

alltså storstadsregioner? Kanske då även människor som inte är uppvuxen med naturen och jakten som en naturlig och livsviktig del av vardagen?

Ja jag har lite förutfattade meningar här men det är för att jag tror på att man ökar empatin genom att beaka naturen, och alla delar av den (dvs även jakten) från födseln och då inte genom att enbart läsa böcker och möjligt delta i en eller två studiedagar på en industrialiserad bondgård
 
alltså storstadsregioner? Kanske då även människor som inte är uppvuxen med naturen och jakten som en naturlig och livsviktig del av vardagen?

Ja jag har lite förutfattade meningar här men det är för att jag tror på att man ökar empatin genom att beaka naturen, och alla delar av den (dvs även jakten) från födseln och då inte genom att enbart läsa böcker och möjligt delta i en eller två studiedagar på en industrialiserad bondgård

Ja, storstadsregioner kan man väl kalla det. Och några i Jämtland och en i Västernorrland. Det är nog blandat vilka som är uppvuxna med jakt och inte.

Men hur ökar man empati genom att introducera vapen?! Då känns ju faktiskt kunskapsargumentet mer hållbart.
 
Men alltså främlingsfientligt?!



Som det är skrivet, att många jägare inte har så ädla motiv som framställs helt enkelt. Jag vet inte varför det är provocerande? Tror ingen har skrivit att alla jägare är rötägg.
Välj vilket ord du vill-om du så vill ändra det till fientligt inställd. Jag tror du förstod jag jag menade, det var huvudsyftet.
Det provocerande är att du är emot att barn får lära sig vad jakt är bland annat pga. att du vet jägare som frångår hur man ska bete sig och tänka vid jakt och om vilt och i detta drar med dig jakt och jägare överlag. Det är fientlig inställning.
 
Jag är verkligen för att barn ska få veta vad maten de äter är. Ser typ rött när föräldrar inte vill låta barnet veta vad kött är.

Men jag är inte så övertygad om att lek med låtsasvapen ger förskolebarn kunskap som förebygger olyckor.

Men lek är ett utmärkt sätt att lära sig saker. Jag ser det som en inlärningsmetod, inte leka pang-pang i skogen. Precis som att förskolorna leker fram kunskap kring vårt språk, kring matematik och kring kroppen och hälsa.
 
alltså storstadsregioner? Kanske då även människor som inte är uppvuxen med naturen och jakten som en naturlig och livsviktig del av vardagen?

Ja jag har lite förutfattade meningar här men det är för att jag tror på att man ökar empatin genom att beaka naturen, och alla delar av den (dvs även jakten) från födseln och då inte genom att enbart läsa böcker och möjligt delta i en eller två studiedagar på en industrialiserad bondgård

Det är väl ytterst få människor i Sverige som har jakten som en livsviktig del av vardagen?

Jag kan tycka att om nu naturvården är en så stor del av jakten som så många jägare hävdar, då finns det så otroligt mycket mer än just pang pang på en älg som man kan syssla med som övning i förskolan. Även om jag också tycker att det är jätteviktigt att barn lär sig var maten kommer ifrån.
 
Kan de inte finna nöje i gemenskap runt något annat?
Det har vi också, men vad menar du? är det fel att ha det roligt med likasinnade människor bara för att temat är jakt och anledningen till att man befinner sig på samma ställe under samma tillfälle? Känns ganska naturligt att man trivas och ha roligt med de människor som ofta delar ens intresse för naturen, som delar samma åsikt. Jakten är den gemensamma nämnaren.

precis som att man kan ha roligt med sina arbetskollegor efter jobbet?
 
Ja, storstadsregioner kan man väl kalla det. Och några i Jämtland och en i Västernorrland. Det är nog blandat vilka som är uppvuxna med jakt och inte.

Men hur ökar man empati genom att introducera vapen?! Då känns ju faktiskt kunskapsargumentet mer hållbart.
Till jakt hör vapen och så tror jag att introducerar man vapnet, så får man en större respekt för det. Bättre än att hämta erfarenheten från tvn, där hjältarna överlever efter flera skott.
Dessutom får barnet en tidig chans att uppfatta att "det kostar ". Vill barnet inte vara vegan och hålla sig ifrån alla animaliska produkter, måste barnet förstå att djur dör.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp