Förskolebarn på låtsasjakt

Välj vilket ord du vill-om du så vill ändra det till fientligt inställd. Jag tror du förstod jag jag menade, det var huvudsyftet.
Det provocerande är att du är emot att barn får lära sig vad jakt är bland annat pga. att du vet jägare som frångår hur man ska bete sig och tänka vid jakt och om vilt och i detta drar med dig jakt och jägare överlag. Det är fientlig inställning.

Nä, stopp nu. Jag är inte emot att barn får lära sig vad jakt är. Jag är emot att man sätter låtsasvapen i händerna på förskolebarn och låter de låtsasskjuta.
 
Det är väl ytterst få människor i Sverige som har jakten som en livsviktig del av vardagen?

Jag kan tycka att om nu naturvården är en så stor del av jakten som så många jägare hävdar, då finns det så otroligt mycket mer än just pang pang på en älg som man kan syssla med som övning i förskolan. Även om jag också tycker att det är jätteviktigt att barn lär sig var maten kommer ifrån.

definera ytterst få? I storstäder är det säker få, här är det nog majoriteten. Inser att min mening var väldigt defust skrivet dock. Men jag menar nog att även de som inte jagar själv oftast gärna ser viltkött på sitt matbord utan att tänka på hur de då är beroende av jakten.
Jag anser att kött är livsviktig del av min vardag (trots att jag vet att jag mycket väl överlever utan kött) och så länge jag ser kött som något så viktigt anser jag även att jakten är en naturlig del då jag inte vill äta kött som jag inte vet vart det kommer ifrån.


Men ja jag förutsätter att ingen förskola bara har "pang pang"
 
Till jakt hör vapen och så tror jag att introducerar man vapnet, så får man en större respekt för det. Bättre än att hämta erfarenheten från tvn, där hjältarna överlever efter flera skott.
Dessutom får barnet en tidig chans att uppfatta att "det kostar ". Vill barnet inte vara vegan och hålla sig ifrån alla animaliska produkter, måste barnet förstå att djur dör.

Men det måste ju finnas andra sätt att lära ut? Jag tror faktiskt inte att lek med låtsasvapen ger större respekt för vapen. Andra saker kan ju läras ut? Vi lär väl inte barn vad krig är genom krigslekar i skogen med låtsasvapen?
 
Nu är ju alla barn olika, men nog har de en empatisk förmåga och även visar det!


Vad vill du säga med ditt sista stycke? Jag upplever ditt sista stycke som främlingsfientligt mot jägare... Det är som att säga att: "ja, jag har inget emot flyktingar men jag har tyvärr träffat på alltför många som gjort brott." undertoning att man inte ska lita på dom och absolut inte bjuda in. Rötägg finns i alla samhällsklasser och levnadsval, så vad var det egentligen du ville ha sagt?

Gnist trodde att jag menade att ingen jägare har/kan känna empati. Jag svarade att det var inte så jag menade och förklarade tydligare hur jag menade. Att de jägare jag har omkring mig här på landet är så som jag beskrev dem är ett konstaterande och hur de är får givetvis stå för dem. Att det skulle vara främlingsfientligt mot jägare är så skrattretande att jag började skratta högt :rofl: Jag menar, bara för att jag beskriver de jägarna jag har omkring mig så skulle det vara främlingsfientlighet? De här jägarna är inga främlingar för mig. Då hade jag inte vetat hur de resonerade. Det du kallar för underton har du hittat på alldeles själv. Det är inget jag har skrivit eller hintat åt. Varför skulle man inte lita på någon jägare? Att du blandar in flyktingar är rent osmakligt faktiskt.
 
Men det måste ju finnas andra sätt att lära ut? Jag tror faktiskt inte att lek med låtsasvapen ger större respekt för vapen. Andra saker kan ju läras ut? Vi lär väl inte barn vad krig är genom krigslekar i skogen med låtsasvapen?
Klart det gör men är andra sätt verkligen bättre? Tror att lek med låssas vapen kan vara jätte bra om den styrs vilket jag antar att den görs på ett eller annat vis om de har tema jakt.
 
Tycker det är en högst olämplig aktivitet på en förskola.. Dels: Att lära dem att "leka" med vapen (inte OK alls. Nånstans.) Och dels att de redan som så små ska indokdrineras in i normen att vi dödar och äter djur, och att de finns till för oss. Inte trevligt tycker jag.

Angående uppväxt: Uppvuxen i dalarna med produktionsdjur och jägare i familjen.
 
Men det måste ju finnas andra sätt att lära ut? Jag tror faktiskt inte att lek med låtsasvapen ger större respekt för vapen. Andra saker kan ju läras ut? Vi lär väl inte barn vad krig är genom krigslekar i skogen med låtsasvapen?

Men det är väl just hur det görs som gör skillnaden mellan om det är en vettig aktivitet eller inte att ha på förskolan? Om pedagogerna pratar med barnen om älgjaktens alla delar, naturen och djuren och inte bara fokuserar på själva skjutandet utan snarare får en chans att förklara hur man ska bete sig med vapen ser jag det inte som ett bekymmer som förskoleaktivitet. Men om det bara blir en krigslek i skogen känns kanske mindre pedagogiskt. Men det gäller väl alla aktiviteter på förskolan? Att hur engagerade pedagogerna är gör hela skillnaden i vad det ger till barnen?

På vår förskola vet jag dessutom att det togs upp på föräldramöte innan det beslutades som tema, och anledningen till att det togs upp var just barnens intresse kring älgjakten, och då allt med älgar (för det är främst djuren barnen på dotterns förskola tycker är intressanta, inte själva skjutandet. Där är även tillverkningen av bössorna i slöjden dit dom går en pedagog och ett barn ett stort plus och att få slipa och måla både bössan och kikare osv. Barnen är helt lyriska när man kommer "titta på min gröna kikare jag målat" "min kikare är rosa" "min ser ut som regnbågen" osv. )
 
definera ytterst få? I storstäder är det säker få, här är det nog majoriteten. Inser att min mening var väldigt defust skrivet dock. Men jag menar nog att även de som inte jagar själv oftast gärna ser viltkött på sitt matbord utan att tänka på hur de då är beroende av jakten.
Jag anser att kött är livsviktig del av min vardag (trots att jag vet att jag mycket väl överlever utan kött) och så länge jag ser kött som något så viktigt anser jag även att jakten är en naturlig del då jag inte vill äta kött som jag inte vet vart det kommer ifrån.


Men ja jag förutsätter att ingen förskola bara har "pang pang"

Ytterst få som att det är ytterst få i Sverige som inte skulle överleva om de inte fick jaga. Vilket min definition av "livsviktig del i vardagen är". Att man tycker älgkött är gott och gillar att jaga betyder inte att den är livsviktig.

Jag är absolut inte emot jakt i allmänhet. Men jag tycker många jägare har en rätt skev inställning till vad de håller på med.
 
Men det är väl just hur det görs som gör skillnaden mellan om det är en vettig aktivitet eller inte att ha på förskolan? Om pedagogerna pratar med barnen om älgjaktens alla delar, naturen och djuren och inte bara fokuserar på själva skjutandet utan snarare får en chans att förklara hur man ska bete sig med vapen ser jag det inte som ett bekymmer som förskoleaktivitet. Men om det bara blir en krigslek i skogen känns kanske mindre pedagogiskt. Men det gäller väl alla aktiviteter på förskolan? Att hur engagerade pedagogerna är gör hela skillnaden i vad det ger till barnen?

På vår förskola vet jag dessutom att det togs upp på föräldramöte innan det beslutades som tema, och anledningen till att det togs upp var just barnens intresse kring älgjakten, och då allt med älgar (för det är främst djuren barnen på dotterns förskola tycker är intressanta, inte själva skjutandet. Där är även tillverkningen av bössorna i slöjden dit dom går en pedagog och ett barn ett stort plus och att få slipa och måla både bössan och kikare osv. Barnen är helt lyriska när man kommer "titta på min gröna kikare jag målat" "min kikare är rosa" "min ser ut som regnbågen" osv. )

Men varför kan man inte ha en aktivitet som handlar om andra delar av jakten än just skjutandet? Om man läser artikeln och tittar på bilderna så framstår det som att vapnet och skjutandet hade en ganska central roll.

Sen tycker jag inte att 3-5 åringar ska ha tillgång till vapen överhuvudtaget, det är vuxnas ansvar att se till. Så jag tycker nog inte att de behöver utbildning i hur man beter sig med vapen heller. Jag fick lära mig att jag aldrig fick röra ett vapen och att man aldrig får sikta på en annan människa, det räckte gott och väl.

Att barnen är lyriska kan jag mycket väl tänka mig, men det är barn över mycket ;) Det finns andra saker de kan bli lyriska över.
 
Gnist trodde att jag menade att ingen jägare har/kan känna empati. Jag svarade att det var inte så jag menade och förklarade tydligare hur jag menade. Att de jägare jag har omkring mig här på landet är så som jag beskrev dem är ett konstaterande och hur de är får givetvis stå för dem. Att det skulle vara främlingsfientligt mot jägare är så skrattretande att jag började skratta högt :rofl: Jag menar, bara för att jag beskriver de jägarna jag har omkring mig så skulle det vara främlingsfientlighet? De här jägarna är inga främlingar för mig. Då hade jag inte vetat hur de resonerade. Det du kallar för underton har du hittat på alldeles själv. Det är inget jag har skrivit eller hintat åt. Varför skulle man inte lita på någon jägare? Att du blandar in flyktingar är rent osmakligt faktiskt.
"Jag skrev att det är bättre att barnen lär sig känna empati med djuren än att lära sig att det är okej att skjuta på dem och att djuren enbart finns där för deras höga nöjes skull. "

"Lite ot så har jag tyvärr träffat alltför många jägare som anser att djuren i skogen enbart finns där för deras höga nöjes skull så nog finns de och de är alldeles för många men det har inte med detta att göra."

Från ditt svar till Gnist. Lätt att tolka till att pga. du träffat jägare med den synen, så är det just det jakt är: det är okej att skjuta på dem och de finns där för deras nöjes skull. För det var ju det du menade barnen får lära sig?
Ja jag håller med, att bunta ihop är osmakligt.
 
Ytterst få som att det är ytterst få i Sverige som inte skulle överleva om de inte fick jaga. Vilket min definition av "livsviktig del i vardagen är". Att man tycker älgkött är gott och gillar att jaga betyder inte att den är livsviktig.

Jag är absolut inte emot jakt i allmänhet. Men jag tycker många jägare har en rätt skev inställning till vad de håller på med.
Nja.. Nog är jakt livsviktigt. Det minskar mängden vilt på vägar, räls, ungskogar(ekonomi), grödor(mat och ekonomi) i övriga samhället. Det gynnar friskare stammar och håller undan arter som inte hör hemma här. Etc etc..
 
Nja.. Nog är jakt livsviktigt. Det minskar mängden vilt på vägar, räls, ungskogar(ekonomi), grödor(mat och ekonomi) i övriga samhället. Det gynnar friskare stammar och håller undan arter som inte hör hemma här. Etc etc..

Jag påstod inte att jakt som fenomen inte är nödvändigt.
 
På min dotters förskola ändrade de texten i sången:
I ett hus vid skogens slut liten tomte tittar ut .....
Från Annars skjuter jägarn mig
Till Annars fångar jägarn mig

Så där var det verkligen ingen diskussion utan vapenlekar var no no och lek jakt kom aldrig på tal.

Jag tror barn tycker det är roligt att få kunskap om var maten kommer från och hur det går till från ex. Haren är i skogen tills den ligger på tallriken.
Hoppas barnen fick med sig mycket kunskap.
 
Men varför kan man inte ha en aktivitet som handlar om andra delar av jakten än just skjutandet? Om man läser artikeln och tittar på bilderna så framstår det som att vapnet och skjutandet hade en ganska central roll.

Sen tycker jag inte att 3-5 åringar ska ha tillgång till vapen överhuvudtaget, det är vuxnas ansvar att se till. Så jag tycker nog inte att de behöver utbildning i hur man beter sig med vapen heller. Jag fick lära mig att jag aldrig fick röra ett vapen och att man aldrig får sikta på en annan människa, det räckte gott och väl.

Att barnen är lyriska kan jag mycket väl tänka mig, men det är barn över mycket ;) Det finns andra saker de kan bli lyriska över.
Att tidningen väljer att fokusera på just denna del, vilket inte är helt oväntat. Innebär ju inte att det är det enda barnen får lära sig om viltvård och natur i övrigt.

http://www.skolverket.se/skolutveck...arns-larande-syns-i-deras-handlingar-1.218275

Intressant om barnens lärande.
Nedan citat ur text med bland annat om att förskolan är väl lämpad att ta upp samhällsfrågor som har ett naturinnehåll, så går ju även människans sätt att ta fram föda ett viktigt inslag.
Att dessutom ge barnen chansen att uppleva för att själv kunna göra en bedömning i så mycket som möjligt är ju positivt. Många barn testar på andra mindre kontroversiella saker som ex. fotboll. Men känt att det är inget för dem, märker att det är svårare än det ser ut etc.


"Susanne Klaar tolkar resultatet som att lärarna guidar elever på sätt som samtidigt kan handla om både undervisning och omsorg när barnen lär sig om naturen. Det går därför inte att särskilja lärarens olika roller i förskolan, de är snarare sammanvävda i praktiken. Detta innebär att förskolan är väl lämpad för att ta upp viktiga samhällsfrågor som har ett naturinnehåll, som till exempel hållbar utveckling.

- Förskoledidaktiken har kanske till och med ett försprång när det gäller dessa frågor, enligt Susanne Klaar."
 
Förskoleungar fick låtsasvapen i händerna för att låtsasskjuta älgar (pepparkaksälgar). Jag tycker det låter helt sjukt? Jag vet att en del köper låtsasvapen till sina ungar (skulle dock inte göra det själv) men här är det alltså en aktivitet på förskolan. Det vettiga var väl att de fick se vad kött verkligen kommer från, men det känns jättekonstigt att framställa vapen som nåt roligt och odramatiskt, som leksaker som man har kul med :confused: Trodde faktiskt inte förskolor hade såna aktiviteter, men jag har i och för sig typ noll koll på sånt.

Länk
Jag hade inte brytt mig men sonen brukar vara ute och skjuta riktiga fåglar med. Vet dock att en förskola har gjort så innan och fått skit så hade tyckt det var underligt därför
 
Ja, storstadsregioner kan man väl kalla det. Och några i Jämtland och en i Västernorrland. Det är nog blandat vilka som är uppvuxna med jakt och inte.

Men hur ökar man empati genom att introducera vapen?! Då känns ju faktiskt kunskapsargumentet mer hållbart.
Jag skrev det i ett tidigare inlägg (med styrd lek) och menar att allt går hand i hand :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp