Bukefalos 28 år!

Förskollärare!

Fraggel_Tess

Trådstartare
Ja, jag är legitimerad förskollärare. 5 års erfarenhet av yrket som förskollärare, men känner nu räcker det! Någon som vet vad man kan söka för arbeten med den typ av utbildning som inte är i förskola. Finns det någon annan sorts tjänst där man kan ha nytta av sin utbildning? Jag är faktiskt öppen för det mesta, för jag kan inte längre vrida mig ut och in och försöka klara av yrket under de förutsättningar som är nu.
 
Ja, jag är legitimerad förskollärare. 5 års erfarenhet av yrket som förskollärare, men känner nu räcker det! Någon som vet vad man kan söka för arbeten med den typ av utbildning som inte är i förskola. Finns det någon annan sorts tjänst där man kan ha nytta av sin utbildning? Jag är faktiskt öppen för det mesta, för jag kan inte längre vrida mig ut och in och försöka klara av yrket under de förutsättningar som är nu.
Egentligen allt som inte kräver annan högskoleutbildning.
Jag har sökt det mesta utom typ socionom, läkare osv
Personlig assistent, stödpedagog osv kan man alltid söka.
Vissa säljjobb och vissa kontorsjobb är inga problem, åtminstone när man ringt och kollat med dem.
Självklart kanske man blir utkonkurrerad av någon med rätt utbildning men den risken finns ju i de flesta fall.
 
Vad tror du om förskoleklass då? Lite större barn än på förskolan, men tror att den utbildningen räcker?

Min mamma var förskollärare länge och nu jobbar hon på boenden för personer med förståndshandikapp/utveckingsstörning och hon stormtrivs och har nämnt att hon har en del nytta av sin pedagogiska utbildning.
 
Egentligen allt som inte kräver annan högskoleutbildning.
Jag har sökt det mesta utom typ socionom, läkare osv
Personlig assistent, stödpedagog osv kan man alltid söka.
Vissa säljjobb och vissa kontorsjobb är inga problem, åtminstone när man ringt och kollat med dem.
Självklart kanske man blir utkonkurrerad av någon med rätt utbildning men den risken finns ju i de flesta fall.

Ja jag har kikat runt lite. Lärarassistent kanske lockar lite.
 
Vad tror du om förskoleklass då? Lite större barn än på förskolan, men tror att den utbildningen räcker?

Min mamma var förskollärare länge och nu jobbar hon på boenden för personer med förståndshandikapp/utveckingsstörning och hon stormtrivs och har nämnt att hon har en del nytta av sin pedagogiska utbildning.

Nej inte förskoleklass. Jag behöver något mindre intensivt!
 
Ja jag har kikat runt lite. Lärarassistent kanske lockar lite.
Ja det kan vara nåt kul.
Annars om det är nåt jobb som intresserar dig så ring och prata med dem.
Framhäv dina styrkor.
Är det inte ett jobb som kräver legitimation eller så så brukar de kunna vara ok med en lärarexamen.
 
Ja det kan vara nåt kul.
Annars om det är nåt jobb som intresserar dig så ring och prata med dem.
Framhäv dina styrkor.
Är det inte ett jobb som kräver legitimation eller så så brukar de kunna vara ok med en lärarexamen.

Vi får väl se! Tänkte jag kunde få lite tips här :)
 
Jag träffade förskolelärare när jag som logopedstudent auskulterade på träningsskolans högstadie, dvs. högstadiet för elever med grava kognitiva funktionsnedsättningar. Jag tyckte det verkade väldigt trevligt! Liten grupp, mycket kreativitet och gott om assistenter (en assistent på 1-2 elever). Förskoleläraren jag pratade med var jättenöjd med jobbet.
 
Jag träffade förskolelärare när jag som logopedstudent auskulterade på träningsskolans högstadie, dvs. högstadiet för elever med grava kognitiva funktionsnedsättningar. Jag tyckte det verkade väldigt trevligt! Liten grupp, mycket kreativitet och gott om assistenter (en assistent på 1-2 elever). Förskoleläraren jag pratade med var jättenöjd med jobbet.

Ah det är en bra tanke :)
 
Säger också särskola eller elevassistent :) Trivs du kanske det är värt att plugga specialpedagogik och bredda sig än mer. Eller personlig assistent.
 
Jag har faktiskt varit inne på specialpedagog. Kanske läsa distans och jobba lite under tiden

Tror det är en utbildning som kan öppna för riktigt roliga jobb! Särskilt om man vill jobba med mindre grupper eller bara en person och mer inriktat. (har också planer på special pedagog när jag är färdig mellanstadielärare)
 
Jag säger också jobb på ex kortis för personer med funktionsvariationer. Fenomenalt roligt jobb :love: eller som pedagog på daglig verksamhet - där brukar det vara olika grupper med olika inriktningar beroende på personernas olika variationer så det kan vara väldigt varierande dagar av det jag sett :)
 
Jag säger också jobb på ex kortis för personer med funktionsvariationer. Fenomenalt roligt jobb :love: eller som pedagog på daglig verksamhet - där brukar det vara olika grupper med olika inriktningar beroende på personernas olika variationer så det kan vara väldigt varierande dagar av det jag sett :)

Daglig verksamhet hade verkligen varit något för mig :) Tänk vad bra det är med Bukefalos :) Här kommer idéer som jag aldrig annars hade tänkt på
 
Daglig verksamhet hade verkligen varit något för mig :) Tänk vad bra det är med Bukefalos :) Här kommer idéer som jag aldrig annars hade tänkt på

Tänkte också skriva daglig verksamhet eller nåt boende! Jag pluggar till lågstadielärare och en kompis som jobbar på boende sa att dom har en lärare som jobbar 50% pedagogiskt och 50% i verksamheten!
 
Barnledare inom kyrkan kanske också kan vara något. Den verksamheten ser väldigt olik ut beroende på var man jobbar, men det är allt från babyrytmik till konfirmandträffar på många ställen. Bor du dessutom nära någon större stad har de verksamheter som riktar sig mer mot ungdomar, språkcafe etc.

Annars vill jag också slå ett slag för särskolan eller någon form av resurs.
 
Barnledare inom kyrkan kanske också kan vara något. Den verksamheten ser väldigt olik ut beroende på var man jobbar, men det är allt från babyrytmik till konfirmandträffar på många ställen. Bor du dessutom nära någon större stad har de verksamheter som riktar sig mer mot ungdomar, språkcafe etc.

Annars vill jag också slå ett slag för särskolan eller någon form av resurs.

Tack för tips
 
De som jobbat på öppen förskola när jag varit där har varit förskolelärare i grunden. Det är visserligen också barngrupper men de har i alla fall föräldrarna med ;)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 661
Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
808
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag börjar bli lappsjuk av att bara vara på "Steg till arbete" mån-fred för föreläsningar, anteckningar, diskussioner, pappersifyllande...
Svar
1
· Visningar
276
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 133
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp