Förskottssemester? Vad gäller?

Mitten

Trådstartare
Eftersom jag tydligen är googleinkompetent, eller för att jag inte förstår skriven text, så vänder jag mig till er för hjälp att förstå!
Jag undrar hur det fungerar med förskottssemester när man säger upp sig inom 5 år. Alltså, om jag börjar 1 maj, får betald förskottssemester, och slutar 1 maj tre år senare, behöver man betala tillbaka semestern då? Jag tänker att man har ju jobbat ett exakt antal år, och man tjänar väl in semestern under året, så eftersom jag år 3 inte tar ut semestern så kvittas det mot förskottssemestern? Jag har haft 1 sommar med förskottssemester och 2 med vanlig, men jag har ju jobbat 3 arbetsår så att säga?
Eller gör jag en tankevurpa nu?

Hjälp :)
 
Men då har du ju jobbat 3 år och haft 3 semestrar så det borde ju jämna ut sig. Annars måste du ju få ut all semester år 3 i pengar, och med dom betala semester ett. Är det ränta på "semesterlån"?

Men jag vet inte, jag antar bara=)
 
Varje månad du jobbar tjänar du in c a 2,25 betalda semesterdagar. Ta antalet månader du jobbat under åren, gånga med 2,25. Dra sedan av totala antalet semesterdagar du tagit ut sedan du började. Nu vet du om du får betala tillbaka eller får ut i pengar.
 
Eftersom jag tydligen är googleinkompetent, eller för att jag inte förstår skriven text, så vänder jag mig till er för hjälp att förstå!
Jag undrar hur det fungerar med förskottssemester när man säger upp sig inom 5 år. Alltså, om jag börjar 1 maj, får betald förskottssemester, och slutar 1 maj tre år senare, behöver man betala tillbaka semestern då? Jag tänker att man har ju jobbat ett exakt antal år, och man tjänar väl in semestern under året, så eftersom jag år 3 inte tar ut semestern så kvittas det mot förskottssemestern? Jag har haft 1 sommar med förskottssemester och 2 med vanlig, men jag har ju jobbat 3 arbetsår så att säga?
Eller gör jag en tankevurpa nu?

Hjälp :)
Om du har kvar intjänad semester så kvittas förskottssemestern mot denna som jag förstått. Sitter lite i samma sits. Men jag har fått månadsavlönad förskottssemester - dvs mindre ersättning per dag än semesterersättning och då förstår jag det som att det är exakta kronor som kvittas och inte dagar.
 
Varje månad du jobbar tjänar du in c a 2,25 betalda semesterdagar. Ta antalet månader du jobbat under åren, gånga med 2,25. Dra sedan av totala antalet semesterdagar du tagit ut sedan du började. Nu vet du om du får betala tillbaka eller får ut i pengar.

Perfekt, jag skall kolla det vid tillfälle! Det låter rimligt :)
 
Om du har kvar intjänad semester så kvittas förskottssemestern mot denna som jag förstått. Sitter lite i samma sits. Men jag har fått månadsavlönad förskottssemester - dvs mindre ersättning per dag än semesterersättning och då förstår jag det som att det är exakta kronor som kvittas och inte dagar.

Just det jag fick också semester utan semesterersättning så att säga. Ledigt med lön liksom :).
 
Om jag hade sagt upp mig efter årets semester, skulle jag fatta att jag behöver betala tillbaka, men före... ?

När du får årets nya semesterdagar förutsätts att du jobbar kvar hela året. Antag att du nu säger upp dig från 1 juni och inte har tagit ut någon semester i år. Då har du rätt till knappt halva antalet semesterdagar för 2015. Kanske du också har dagar sparade från föregående år. Dessa betalas ut i pengar ihop med din slutlön när du slutar.

De förskottsdagar som du tog ut under ditt första anställningsår ska du betala tillbaka.

Den summa du verkligen blir skyldig är förskottssemesterskulden minus din slutlön där innestående semesterdagar ingår. Du kan ju också välja att ta ut dessa dagar i ledighet.
 
I löneprogram räknas alltid semesterdagar om till pengar. Det innebär att förskottsemestern du fick ut har ett visst värde som sen räknas av mot antingen inarbetade semesterdagar, som då också har ett värde i kronor såklart, eller om du inte har några sådana, mot din slutlön. Och orättvist eller ej så räknas hela skulden av mot slutlönen även om du jobbat i 4 år och 11 månader om din arbetsgivare inte väljer att efterskänka del eller hela skulden. Så förskottsemester är bara bra att ta ut om man är bombsäker på att stanna i över 5 år på en arbetsplats.
Räkneexempel:
Semesterår 1 april-30 mars
År 1 du får 20 dgrs förskottssemester, värde 15 000
År 2 du arbetar hela året och har fått ihop 25 dgrs semester, inget händer utan du får lön under din semestermånad.
År 3 du arbetar fram till och med oktober, du tar ut 25 dgrs semester på sommaren och har inga sparade dagar kvar. När din slutlön görs i löneprogrammet så har du jobbat ihop ca 15 semesterdagar till ett värde av låt säga 1000/dag. Löneprogrammet känner av att du har en skuld på - 15000 kr och drar den mot det inarbetade värdet på +15000 och du får inte ut några innestående semesterpengar men behöver heller inte betala tillbaka nåt.
 
I löneprogram räknas alltid semesterdagar om till pengar. Det innebär att förskottsemestern du fick ut har ett visst värde som sen räknas av mot antingen inarbetade semesterdagar, som då också har ett värde i kronor såklart, eller om du inte har några sådana, mot din slutlön. Och orättvist eller ej så räknas hela skulden av mot slutlönen även om du jobbat i 4 år och 11 månader om din arbetsgivare inte väljer att efterskänka del eller hela skulden. Så förskottsemester är bara bra att ta ut om man är bombsäker på att stanna i över 5 år på en arbetsplats.
Räkneexempel:
Semesterår 1 april-30 mars
År 1 du får 20 dgrs förskottssemester, värde 15 000
År 2 du arbetar hela året och har fått ihop 25 dgrs semester, inget händer utan du får lön under din semestermånad.
År 3 du arbetar fram till och med oktober, du tar ut 25 dgrs semester på sommaren och har inga sparade dagar kvar. När din slutlön görs i löneprogrammet så har du jobbat ihop ca 15 semesterdagar till ett värde av låt säga 1000/dag. Löneprogrammet känner av att du har en skuld på - 15000 kr och drar den mot det inarbetade värdet på +15000 och du får inte ut några innestående semesterpengar men behöver heller inte betala tillbaka nåt.

Nja, så enkelt är det inte. Förskottssemester är utmärkt för att kunna vara ledig och få betalt och överleva första året. Skulden kan man spara ihop till under anställningstiden. Bara man är medveten om reglerna.
 
Om du har en fullt intjänad semester betalas den ut kontant när du slutar, och från den räknas din förskottssemester av. Om din lön inte ändrats blir det ett nollsummespel men om du har högre lön nu får du ut mellanskillnaden. Du har alltså inte "lånat" semesterveckor utan lånat pengarna som betalades ut under din förskottssemester.
 
En följdfråga:
Om man har varit anställd i 5 år men under den tiden varit tjänstledig både på hel- och deltid, blir man återbetalningsskyldig då eller slipper man det? Och är det en lag, eller bara en frivillg "good-will" från företaget? (Där jag jobbar är vi inte anslutna till något kollektivavtal eller liknade.)
 
@sjoberga Förstår inte vad du menar? TS frågade ju efter om h*n verkligen var skyldig för hela förskottssemestern även om h*n jobbat i 3 år och det var det jag svarade på.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 276
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 984
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 222
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 161

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp