Bukefalos 28 år!

Förslag på LÖNSAM hästverksamhet?

H

Horsemate

Sitter o funderar, efter att ha haft inackorderings verksamhet sedan många år tillbaka, finns det andra verksamheter som skulle kunna vara mer lönsamma??:confused:

Någon som har något tips på lönsamma verksamheter/affärsidéer? Dvs som ger bra inkomst och som det är efterfrågan på...;)
Vore kul att höra era idéer eller erfarenheter!:)

Är ex hästhotell, hästrehab, ridutbilding, hästutbildning etc etc etc lönsamt?

Hittade ingen direkt tråd i ämnet men om någon vet någon tråd som handlar om samma sak får ni gärna länka, annars skriv gärna i denna!:bump:
 
Sv: Förslag på LÖNSAM hästverksamhet?

Seminstationer tar ut rätt bra avgifter har jag märkt, har du någon veterinär du kan samarbeta med?

Annars många bäckar små är min tanke, några inackorderingar, lite avel (helst med egen hingst i framtiden) hästlekis, återförsäljning av foder/prylar, inridning/tillridning. Lite av varje helt enkelt för ingen enskild syssla kan generera det som det kostar i investering att bygga upp.
 
Sv: Förslag på LÖNSAM hästverksamhet?

Passa er för allt som inneär en massa lager! Har bekanta som försökt med div olika återförsäljning, och har fuskat själv också! Det är jädrigt bekvämt för tillverkare och grosister att småskuttar står med lagrings kostnader och reklamkostnader, sen säljer de direkt till bättre vilkår själva! Ska det bli ekonomi så duger det inte med 15 procent rabatt, kanske det går runt om ni kan få loss varorna för 15 procent av priset!! Men det är inte säkert ändå! Och ändå så vill vi kunder inte betala för oss, jag erkänner, det är dubbelmoral, inget snack om det!

Ptr
 
Sv: Förslag på LÖNSAM hästverksamhet?

Uppfinn en träningsmetod som är myspysig, inte allt för ansträngande, med en retorik som bortförklarar alla hästens fel med "hästen har valt att..." vilket får hästägaren att känna sig duktig som lyssnar på hästen. Sen förpackar du den snyggt och säljer in den till osäkra men köpstarka hästägare. Du behöver inte investera i någonting, bara casha in!
 
Sv: Förslag på LÖNSAM hästverksamhet?

Håller helt med svea. Lär dig att snacka en j-a massa skit och sälj det som horsemanshipmetoder eller varför inte "känsla för hästen" ridning!!!! Du kan hitta på en egen ridstil och hitta på egna sanningar om varför hästen gör som den gör och sedan kan du låta folk få betala för olika stadier av "kunskap" som du hittar på!!!!
Sorry om jag låter sarkastisk men den hemska sanningen är att det finns folk som gjort sig stora pengar på just detta.
 
Sv: Förslag på LÖNSAM hästverksamhet?

Det som varit mest lönsamt på mina f.d. hästgårdar är turridning typ events för företag och andra grupper på de hästar man ändå har. Man kan ta rätt stora grupper och dela upp så en grupp rider medan andra gör pittoreska aktiviteter typ kastar hästskor, leker gissa bajset, har dragkamp etc.

Men det är slitsamt på flera sätt, särskilt för hästarna :crazy:
 
Sv: Förslag på LÖNSAM hästverksamhet?

Seminstationer tar ut rätt bra avgifter har jag märkt, har du någon veterinär du kan samarbeta med?

Annars många bäckar små är min tanke, några inackorderingar, lite avel (helst med egen hingst i framtiden) hästlekis, återförsäljning av foder/prylar, inridning/tillridning. Lite av varje helt enkelt för ingen enskild syssla kan generera det som det kostar i investering att bygga upp.

Tänkvärda tankar det här med flera sysslor, har tänkt på det, men kommer liksom inte på något som är lättsamt men ändå ger pengar, hur man än vrider och vänder på det så känns det svårt att komma på något som inte redan finns, man måste ju hitta ett bra kundunderlag vad man än ska syssla med...

Seminstation känns ju inte helt tokigt:idea:, har dock ingen större koll på vad som krävs och vilket ansvar jag själv i så fall skulle ha, seminstationer får ju lätt en del rykten med sig om stona inte tar sig har jag märkt när jag seminerat mina ston (och i samband med det ringt runt en del för att själv hitta en bra station) och jag är mån att ha bra kvalitet på allt jag gör eller erbjuder så det är väl frågan om jag skulle våga mig på det:confused:

Avel med egen hingst dvs om man skulle få fram en godkänd hingst är ju helt klart något som kan vara lukrativt men det är ju inte det lättaste heller att få fram en sån pålle...:crazy: att bedriva egen avel i hopp om "topp avkommor" eller försäljning känns fullständigt meningslöst och kräver mycket arbete och även om man får fram fina hästar kan det vara svårsålt till och från...

Kanske ska nämna att jag jobbar med lite annat än hästar också så hästverksamheten får inte uppta hela dagarna i tid. Jag kan absolut tänka mig att fortsätta med inackorderingsbiten men i lite mindre skala och sedan ha en biverksamhet av något slag, svårt bara vad det skulle vara...?
 
Sv: Förslag på LÖNSAM hästverksamhet?

Det som varit mest lönsamt på mina f.d. hästgårdar är turridning typ events för företag och andra grupper på de hästar man ändå har. Man kan ta rätt stora grupper och dela upp så en grupp rider medan andra gör pittoreska aktiviteter typ kastar hästskor, leker gissa bajset, har dragkamp etc.

Men det är slitsamt på flera sätt, särskilt för hästarna :crazy:

Kan tänka mig att just events som du beskriver ger bra pengar, men i nuläget har jag hästar som inte lämpar sig för sådant och det känns som om man åtar sig oändligt mockande, skötande och betalande av foder om man skulle köpa in hästar för ändamålet och frågan är hur stor efterfrågan det är på det?
Har du några prisexempel på vad för pengar det finns i en sån verksamhet du beskriver? Hur många hästar behövs och vilka upplägg finns?:)
 
Sv: Förslag på LÖNSAM hästverksamhet?

Vi har nått liknande. Avel och lite turridning på vintern. På sommaren ridläger. (Ponnyna är uthyrda på foder under vinterhalvåret)
Just nu sammanlagt 20 hästar på lösdrift. På sommaren runt 35 hästar till ridläger, och då går hästarna på bete när de inte är med på själva ridlägret.
 
Sv: Förslag på LÖNSAM hästverksamhet?

Det som varit mest lönsamt på mina f.d. hästgårdar är turridning typ events för företag och andra grupper på de hästar man ändå har. Man kan ta rätt stora grupper och dela upp så en grupp rider medan andra gör pittoreska aktiviteter typ kastar hästskor, leker gissa bajset, har dragkamp etc.

Men det är slitsamt på flera sätt, särskilt för hästarna :crazy:

När vi var på banken och diskuterade investeringar för hästverksamhet så sa de: "nämner ni ens ordet turridning så kan vi avsluta diskussionen omedelbart". Det tolkade jag som att det inte är det mest lönsamma, men jag kan ha fel... Beror kanske på var man bor också?

Vi har själva en kombination av avel/uppfödning/inackordering/foderförsäljning och från nästa år även hingst- och seminstation. Men vi räknar inte med att en av oss helt ska kunna leva på det, kanske halvtid på sikt.
 
Sv: Förslag på LÖNSAM hästverksamhet?

Jag tror på att köpa in överskottspartier av grisfoder/bageriavfall/stenmjöl och förpacka om i små vita burkar och sälja till ett kilopris runt 1500 kr.
 
Sv: Förslag på LÖNSAM hästverksamhet?

Ja, det eller en CD med valmusik speciellt utformad för hästar, som spelas på nätterna så att de kan slappna av !!!:idea:
 
Sv: Förslag på LÖNSAM hästverksamhet?

Lönsam hästverksamhet, det skulle väl i såna fall vara att hyra ut 4-bentingarna som gräsklippare under sommaren ;)

Tittar man på timlön/ansträngning så är ju hopptränare det som är överlägset bäst betalt, dom kan ju utan vidare dra in 1000 kr i timmen svart på en hoppgrupp trots att dom som regel håller till på nån annans anläggning och inte har andra omkostnader än en skvätt bensin till bilen.

Att bli "Horsemanship-instruktör" skulle väl också kunna ge en del klirr i kassan... möjligen dressyrtränare men där är timlönen väsentligt lägre än inom hoppningen då dressyrträning ofta sker enskilt eller i små grupper.

Andra "jobb" än dessa är ofta väldigt slitsamma i förhållande till betalningen.

Annars tror jag också på att samla ihop damm eller annat pulveraktigt, förpacka i vita små plastburkar och sälja detta som mirakelmedel - såna medel hjälper ju mot mugg, eksem, hosta, kvarka, ledförslitning och dessutom så hoppar hästen högre och gör snyggare ökningar på dressyrbanan :D

Sälja kraftfoder eller sälja hästkläder tror jag att man ska akta sig för, där ska man ligga på en massa lager som dessutom riskerar att passera "bäst före datum" eller bli omoderna innan man hinner sälja dom.
 
Sv: Förslag på LÖNSAM hästverksamhet?

Mmmm... hopptränare de tar ju en del betalt faktiskt...
Men jag finns i sthlm och det är rätt tätt med tränare här, svårt kanske att få en kundkrets
när konkurrenterna är stora namn...?
 
Sv: Förslag på LÖNSAM hästverksamhet?

Jag hade satsat på bli hästpratare över telefon eller via mail!

Inga omkostnader alls mer än telefon och dator som man redan har och nu kan man tom dra av för den kostnaden :idea:
 
Sv: Förslag på LÖNSAM hästverksamhet?

Jag tar emot hästar och ponnyer för inridning, tillridning och utbildning. Jag tar en summa för själva arbetet och en summa som täcker fodret som hästen äter. :idea:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 728
Ekonomi & Juridik Hej! Ny här på forumet och hoppas få spåna med er kring lite idéer. Jag vill sadla om från inackordering till någon annan...
Svar
5
· Visningar
1 677
E
Övr. Hund Jag sitter här och funderar. I framtiden (vet inte när kanske om några månader eller kanske om några år) blir det hund även för mig och...
Svar
14
· Visningar
1 520
S
Avel Skulle vilja få till en diskussion om hur ni andra hobbyavlare tänker, dvs ni som har runt 1-4 ston (det får man väl ändå kalla...
Svar
19
· Visningar
1 823
Senast: sydney
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp