Bukefalos 28 år!

Försök med fixering av suggor

Pancakes

Trådstartare
Vad tycker ni om att man godkänt försök med fixerade suggor?

Personligen gillar jag inte grisar alls utan är dörädd, men det känns så fundamentalt fel att göra försök som syftar till att systematiskt göra avsteg från djurskyddslagar oavsett vilket djurslag det rör sig om.

Etologer verkar hålla med mig, grisskötare gör det inte.

Vad tycker buke?

http://www.affarsliv.com/start/nyheter/suggor-far-fixeras-pa-forsok
 
Frågan är vad som händer efter 5 dagar när suggan släpps fri? Hur många kultingar går åt när hon då försöker få igång kroppen igen?
Det här stinker och jag hoppas verkligen att det blir ett kort försök som man kommer se tillbaka på med avsmak i framtiden :mad:
 
Vad tycker ni om att man godkänt försök med fixerade suggor?

Personligen gillar jag inte grisar alls utan är dörädd, men det känns så fundamentalt fel att göra försök som syftar till att systematiskt göra avsteg från djurskyddslagar oavsett vilket djurslag det rör sig om.

Etologer verkar hålla med mig, grisskötare gör det inte.

Vad tycker buke?

http://www.affarsliv.com/start/nyheter/suggor-far-fixeras-pa-forsok
Det stinker. Allt för den allsmäktige kronan, känns det som. Bättre vore väl att fixa större utrymmen i allmänhet till suggorna och kultingarna, så att suggorna kunde lägga sig och röra sig utan risk för kultingarna. Jag tror inte att en normal sugga under normala (läs väl utrymmesanpassade) förhållanden skulle lägga sig på/klämma ihjäl sina kultingar om hon kunde undvika det.
 
Håller med Barret!

Anledningen till att suggorna ligger ihjäl sina kultingar är ju för att dom hålls i alldeles för trånga utrymmen! Skulle EU höja sina låga krav på utrymmen så skulle sådant som att kultingar liggs ihjäl åtgärdas.

Precis på samma sätt skulle vi då åtgärda problemet att grisarna biter av varandra knorrarna. I tex Danmark så kapas kultingarnas knorrar, för att undvika att dom gnagar av varandra knorrarna. Och ja, det kan ju tyckas att det är bättre att få den avklippt än avgnagd. MEN anledningen till att dom biter av varandra knorrarna är ju för att dom lever i alldeles för trånga utrymmen och att dom är understimulerade. Större utrymmen och ett mer naturligt boende(möjlighet att böka och boa tex) så skulle fler kultingar överleva och knorrarna behöver inte kapas.
 
Det stinker. Allt för den allsmäktige kronan, känns det som. Bättre vore väl att fixa större utrymmen i allmänhet till suggorna och kultingarna, så att suggorna kunde lägga sig och röra sig utan risk för kultingarna. Jag tror inte att en normal sugga under normala (läs väl utrymmesanpassade) förhållanden skulle lägga sig på/klämma ihjäl sina kultingar om hon kunde undvika det.


Vad är väl utrymmesanpassade då? Vilken storlek ska suggorna ha?

Vi har själva haft gris som grisat i box på ca 20 kvadrat(ute fritt övrig tid på siså 8 ha) och det funkar med förstagångsföderskor, i mån kanke andra, sedan blir suggorna både för stora, tunga, och ofta blase- skiter i om de lägger sig och en kulting skriker, tyngden gör även att de lägger sig "för fort"- dunsar ner och kultingar som är ivägen kläms ihjäl, ännu värre skadas.

Men det är klart ni ovan här skulle säkert betala dubbla grisköttpris i affären för att suggor ska ha större box, slippa fixering (som redan anammas)-*gillar själv inte fixering, men vem köper griskött om de skulle li ännu dyrare utom ni tråden då kanske*
 
Jag pratade med en person som själv har jobbat inom grisnäringen, har ett par grisar hemma (fast i typ lösdrift utomhus, det är bara ett par stycken) och jobbar på länsstyrelsen. Denne menade på att det inte är ett enskilt problem:

- aveln har gjort suggorna så stora att de inte kan lägga sig "naturligt" (som @ginnies skriver) och därmed inte kan stanna upp i rörelsen när det kommer en kulting i kläm. De får dessutom större kullar.

- djurhållningen där de ofta bor så trångt att varken suggor eller kultingar kan avgöra vem det är som "pratar" med dem. Grisar ska visst vara ganska verbala suggor och kultingar emellan. Att det dessutom är trångt rent fysiskt hjälper inte heller till.

(Jag vill återigen påpeka att grisar inte är mitt område, blev mest upprörd i allmänhet över inskränkning på djurs rättigheter)

Som jag ser det behöver man kanske förändra vilka djur man avlar på, storleken och utformningen på boxarna (det ska visst finnas nån variant med lutande vägg som kultingarna kan ta skydd under när suggan lägger sig) men framförallt attityden och medvetenheten hos konsumenterna.

Jag skulle absolut kunna betala mycket mer för att få kött från riktigt bra djurhållning även om jag egentligen är ganska snål. Jag tänker mig att detsamma nog inte gäller för alla, men att många kanske inte heller vet så mycket om djuren och hur de har det innan köttet hamnar i kyldisken. Eller så VILL man inte veta?
 
Vad är väl utrymmesanpassade då? Vilken storlek ska suggorna ha?

Vi har själva haft gris som grisat i box på ca 20 kvadrat(ute fritt övrig tid på siså 8 ha) och det funkar med förstagångsföderskor, i mån kanke andra, sedan blir suggorna både för stora, tunga, och ofta blase- skiter i om de lägger sig och en kulting skriker, tyngden gör även att de lägger sig "för fort"- dunsar ner och kultingar som är ivägen kläms ihjäl, ännu värre skadas.

Men det är klart ni ovan här skulle säkert betala dubbla grisköttpris i affären för att suggor ska ha större box, slippa fixering (som redan anammas)-*gillar själv inte fixering, men vem köper griskött om de skulle li ännu dyrare utom ni tråden då kanske*

Ja tänka sig att jag köper enbart griskött om det är svenskt och ekologiskt, så ja för min del får gärna djurhållningen bli väldigt mycket bättre.
 
Ja tänka sig att jag köper enbart griskött om det är svenskt och ekologiskt, så ja för min del får gärna djurhållningen bli väldigt mycket bättre.

Och hur mycket bättre har dina svenska köpta grisar det än de konventionellt uppfödda? Hur mycket mer plats? *visst får de ÄTA ekologiskt foder men ärligt talat tror jag grisen skiter fullständigt i det*
 
Och hur mycket bättre har dina svenska köpta grisar det än de konventionellt uppfödda? Hur mycket mer plats? *visst får de ÄTA ekologiskt foder men ärligt talat tror jag grisen skiter fullständigt i det*

Fast för mig handlar det ju inte enbart om hur grisen har det, utan att jag löper ekologiskt i största möjliga mån vad det gäller allt.
 
Och vad gäller att aveln gör suggorna större, visst är det också ett problem som behöver göras något åt. Men skulle suggorna gå röra sig fritt och kunna böka så skulle dom ju iallafall bli lite mindre feta än om dom har en box enbart där dom knappt kan röra sig och inte heller böka.
 
Problem med att suggorna bet i häl kultingar eller klämde dem till döds hade man ju även då Astrid Lindgren växte upp då grisarna gick i mer eller mindre fritt i större inhägnader i tilknytning till grisstallet. I flera av Emil böckerna (som ju beskriver småländska bonden på sent 1800 och tidigt 1900 tal) påpekade hon ju just dessa problemen, så att det skulle vara ett "moderna" (60-70 talet och framåt) problem köper jag inte.
 
Och vad gäller att aveln gör suggorna större, visst är det också ett problem som behöver göras något åt. Men skulle suggorna gå röra sig fritt och kunna böka så skulle dom ju iallafall bli lite mindre feta än om dom har en box enbart där dom knappt kan röra sig och inte heller böka.

Min bästasugga vägde 260 kg slaktad, liv då ca 360-380 kg, gick ute året om i som jag skrev runt 8 ha hage- jag har aldrig sett en sån bjässe i nån ladugård.
 

Liknande trådar

Äldre Läste detta idag. http://www.affarsliv.com/start/nyheter/suggor-far-fixeras-pa-forsok Jag känner att det är åt pipan om det stämmer. Ska...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 585
Senast: lizan
·
Z
Hästvård Intressant och relevant artikel jag hittade på Fass hemsida. Artikeln i sin helhet finns på...
Svar
8
· Visningar
1 950
Senast: Zebung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur valde ni uppfödare?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp