Bukefalos 28 år!

Öka lönsamheten med sämre djurhållning?

Jag har läst igenom det menade kontrollprogrammet och hoppas verkligen inte det går igenom utan att dom gör stora förändringar först!
Att tillåta fixering, även om det "bara" är ett par dagar borde verkligen inte gå igenom

Problemet med att många smågrisar liggs ihjäl av suggorna idag kan undvikas med antingen djupströbädd eller större boxar, INTE genom att fixera den stackars suggan som redan har det tillräckligt jobbigt i livet trots att hon lever i Sverige..
Men oavsett hur man gör kommer det ändå finnas ett bortfall av smågrisar, det kommer aldrig att undvikas helt, men att det sker pga dålig djurhållning kan man däremot förebygga!
 
Totalt genomvidrigt. Om man börjar rucka där - vad stoppar då folk från att rucka lite grann "på försök" på övriga djurhållningsregler? "På försök" som sedan blir en konkret regeländring. En regeländring som sedan öppnar upp för fler regeländringar och som till slut leder till en allmänt försämrad djurhållning av alla djurslag, bara för att öka lönsamheten?

Gränser och regler för djurhållning är en fin gräns mellan okej och inte okej, att rucka på reglerna på detta viset medför ju ändå en risk för acceptans att andra regler ruckas på. Ett bättre förslag borde ju vara, som någon annan nämnde, att noga se över vilka modersegenskaper man avlar på och kanske lyckas avla bort oaktsamheten från suggan. För hur lönsamt är det egentligen med fixering i förhållandet med vad suggan får betala för lidandet i att vara fixerad? :mad:
 
Ett bättre förslag borde ju vara, som någon annan nämnde, att noga se över vilka modersegenskaper man avlar på och kanske lyckas avla bort oaktsamheten från suggan.


Varför inte ändra på hur vi håller djuren nu istället för att ändra på djuren och avla på egenskaper. Man vet ju aldrig vilka andra egenskaper man kan få med "på köpet" av det man är ute efter...
 
Men vi kommer aldrig få alla att köpa svenskt, det säger sig ju självt?

Men problemet är väl rätt enkelt att lösa.
Staten går in och köper den bättre djurhållningen.
Finansiering via skatt sedeln då kostar det svenska köttet lika mycket som "fulimporten" och alla är med och betalar, inte som nu bara de svenska producenterna......
 
Fixering hjälper mot smågrisdödlighet- OM boxen är liten. Över en viss storlek på box (minns inte storleken just nu, men kan dubbelkolla när jag är på jobbet på måndag, vill minnas att det var kring minsta tillåtna boxstorlek här i Sverige) så påverkar det INTE smågrisdödligheten positivt.

Det är helt jäkla förjävligt att det här ska ske i Sverige idag.
Och inte bara konsumenterna behöver ta sitt ansvar utan även livsmedelshandlarna. Idag stod det i GP om en ICAhandlare i Göteborg som slutar sälja danskt kött. Tänk om fler tog efter!
 
Ja, det tänkte jag som självklart men skrev inte ut det :p Varför ändra till det sämre när man kan ändra till det bättre?

Och nej, man kan aldrig veta vilka egenskaper man får med "på köpet", men man borde ju kunna se mönster i personligheten hos grisar som visar på om de är lämpliga för avel eller inte. (Jag håller inte på med grisar så jag vet inte). Man kan ju se mönster hos andra djur där personligheten kanske ifrågasätter lämpligheten för avel. Jag vet inte hur mycket man tar hänsyn till det inom grisavel, men att göra det borde ju ändå minska risken för smågrisdöd och förbättra statistiken?
 
Fixering hjälper mot smågrisdödlighet- OM boxen är liten. Över en viss storlek på box (minns inte storleken just nu, men kan dubbelkolla när jag är på jobbet på måndag, vill minnas att det var kring minsta tillåtna boxstorlek här i Sverige) så påverkar det INTE smågrisdödligheten positivt.

Det är helt jäkla förjävligt att det här ska ske i Sverige idag.
Och inte bara konsumenterna behöver ta sitt ansvar utan även livsmedelshandlarna. Idag stod det i GP om en ICAhandlare i Göteborg som slutar sälja danskt kött. Tänk om fler tog efter!

Då borde ju en effektiv lösning vara att öka minimimåtten på boxstorlekarna. Okej att det kanske blir en stor kostnad för många, då det kräver ombyggnad samt färre grisar på större yta - men i långa loppet borde man ju tjäna på det i minskad smågrisdödlighet och mer välmående grisar.
 
Och nej, man kan aldrig veta vilka egenskaper man får med "på köpet", men man borde ju kunna se mönster i personligheten hos grisar som visar på om de är lämpliga för avel eller inte. (Jag håller inte på med grisar så jag vet inte). Man kan ju se mönster hos andra djur där personligheten kanske ifrågasätter lämpligheten för avel. Jag vet inte hur mycket man tar hänsyn till det inom grisavel, men att göra det borde ju ändå minska risken för smågrisdöd och förbättra statistiken?

Tyvärr får ju inte suggorna så stor chans att få uppvisa några personligheter i sina små boxar, men väldigt lite tillsynstid/gris. Det enda jag vet är att suggor som biter ihjäl sina kultingar tas ur produktionen, det blir för dyrt att ha dem kvar.
 
Då borde ju en effektiv lösning vara att öka minimimåtten på boxstorlekarna. Okej att det kanske blir en stor kostnad för många, då det kräver ombyggnad samt färre grisar på större yta - men i långa loppet borde man ju tjäna på det i minskad smågrisdödlighet och mer välmående grisar.

Jo, det borde ju vara den mest logiska lösningen. Tyvärr tänks det inte alltid logiskt när desperationen styr.
 
Finna det någon svensk gris man kan köpa i dagsläget och vara säker på att suggan inte fixerats? Kravmärkt?
 
Tillägg: Det är alltså förbjudet att fixera suggor i Sverige och detta försök sker som jag förstår det bara på ett par gårdar så majoriteten av suggorna fixeras inte, men du kan ju inte veta varifrån köttet kommer. Det kan komma från just denna gård.
 
@lizan här växer bara malm, finns inget jordbruk eller djuruppfödning. Närmaste grisfram är nog ca 30-40 mil bort. Köttbox vet jag inte vad det är?

@doleron Absolut, men inga grisar att skjuta:D Älg har jag gott om i frysen, men sidfläsk och bacon är gott ibland.
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Vad tycker ni om att man godkänt försök med fixerade suggor? Personligen gillar jag inte grisar alls utan är dörädd, men det känns så...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 426
Senast: Dandylinn
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 419
Senast: cirkus
·
Körning För ca 4 årsen körde jag in min sadelbräda. (american saddlebred.) Målet då,,, KANSKE någon tävling NÅGON GÅNG. Idag är han 8 år...
Svar
9
· Visningar
1 909
Hästvård Ockelbo: Nu när Ockelbo gör sig ett namn som en hästvänlig kommun borde man löpa linan ut, tycker Doris Kalliokoski. Hon vill ha...
Svar
15
· Visningar
1 561

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Föl 2020
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp