Bukefalos 28 år!

Försök med fixering av suggor

Nej, hur kan du läsa mitt inlägg så fel? Det bedrivs inget avelsarbete överhuvudtaget i Sverige och vi importerar i stort sett allt vårt avelsmaterial ifrån Danmark och Norge. Säga vad man vill om dansk grisproduktion (som är bedrövlig för djurvälfärden) men de kan avel.

Hur djurhållningen är i Danmark är jag fullt medveten om.

Dom kan massproduktion ja, dom kan producera kött billigt ja. Men jag tycker inte att det är okej att använda deras avelsmaterial, eftersom det gynnar dom..och gynna danmarks köttproduktion är det sista vi borde göra.
 
Dom kan massproduktion ja, dom kan producera kött billigt ja. Men jag tycker inte att det är okej att använda deras avelsmaterial, eftersom det gynnar dom..och gynna danmarks köttproduktion är det sista vi borde göra.

Fast hur ska vi göra då? Det finns som sagt inget avelsarbete i Sverige och danskarna har bra genpool. Att jämföra deras avelsarbete med köttproduktionen är två helt skilda saker.
 
Tyvärr är ju allt en kostnads fråga. Större ytor för suggor håller nog de flesta med om, men jag är inte så säker på att det hjälper mot att suggan ligger ihjäl kultingar.
 
Du har tagit fram KRAV, stor skillnad på Krav gris och ekologisk hållen gris- och vi diskuterade ekologisk hållen gris, stor skillnad.

Som en parentes - allt ekologiskt kött jag sett där jag handlar i vanliga fall är KRAV-märkt, även charkprodukter. Exempelvis ICAs I love Eco, Garant och Änglamark. Och alla jag känner som hängivet köper eko-mat satsar även på KRAV då det är strängare regler än eu-eko. Gör man ett sådant val är det oftast ganska medvetet.
 
Vad tycker ni om att man godkänt försök med fixerade suggor?

Personligen gillar jag inte grisar alls utan är dörädd, men det känns så fundamentalt fel att göra försök som syftar till att systematiskt göra avsteg från djurskyddslagar oavsett vilket djurslag det rör sig om.

Etologer verkar hålla med mig, grisskötare gör det inte.

Vad tycker buke?

http://www.affarsliv.com/start/nyheter/suggor-far-fixeras-pa-forsok

Jag tycker det är fel för att många produktionsdjur har det redan nog dåligt ändå.

Jag tycker snarare man ska jobba för mer rörelse och större ytor. Alla djurslag som kan ska året om även ha möjlighet att dagligen gå ut anser jag. Att uppfylla god djurhälsa och tillgodose naturliga behov borde vara ett minimum alla djurhållare ska hålla sig till.
Lösdrifter skulle vara standard i stället för diverse bås där man ser till att inte trycka in för många djur på för liten yta, samt se till att de har saker att uppfylla naturliga behov av..ex böka runt i halm i stället för betonggolv..det är vidrigt hur det får se ut än idag i modern tid..när vi vet bättre..

Framförallt att kunna erbjuda daglig utevistelse borde ju underlätta för många..Medans djuren går ute kan man se till att göra rent ordentligt medans.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Äldre Läste detta idag. http://www.affarsliv.com/start/nyheter/suggor-far-fixeras-pa-forsok Jag känner att det är åt pipan om det stämmer. Ska...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 584
Senast: lizan
·
Z
Hästvård Intressant och relevant artikel jag hittade på Fass hemsida. Artikeln i sin helhet finns på...
Svar
8
· Visningar
1 950
Senast: Zebung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp