Bukefalos 28 år!

Förstår mig inte på vissa hundägare..

F

Fiachi

Förstår mig verkligen inte på vissa hundägare.

Jag och min pojkväns lillasyster (15) var ute och gick med deras tre hundar - 6 år, 3 år & 6 månader - för ungefär två veckor sedan. 3-åringen löpte.
Vi släppte dom i en hundrastgård och dom sprang runt och busade. Först kommer det ett ungt par med en stor hanvalp (bernersennenkorsning) på 4 månader och frågar om dom får komma in. Vi säger att den ena löper, men att dom gärna får komma in ändå - detta pga deras hunds ålder och att det är en rejäl storleksskillnad på deras hund och våra. Dom leker, och deras bryr sig inte alls om den löpande tiken, vilket var skönt. So far so good.
Sen helt plötsligt så kommer det in en kvinna i hundrastgården med en tax, hanhund såklart. Utan att fråga innan hon går in. Alla fyra hundarna springer ju upp och hälsar och han blir som tokig när han märker att vår ena löper. Vi morrar lite smått irriterat åt kvinnan att vi faktiskt har en löpande tik här och hon tar sig väääldigt sakta ut ur hundrastgården.
Hur tänker människor när dom släpper in sina hundar i hundrastgårdar utan att fråga om det är OK innan?

Vår samojedhane var en lte speciell kille, han hatade andra hanhundar (förutom grannens två, av någon anledning), och han kunde till och med morra på tikar ibland.
Hade honom i en hundrastgård och det kom en tant med en hanhund som fick för sig att komma in. Mamma sa till att det inte går om det är en hanhund, för att vår är ilsken, men svaret vi fick var "Åh, det går nog bra ändå, min är så snäll mot alla så det blir nog inga problem." Efter att ha upprepat samma sak några gånger - att det spelar ingen roll hur snäll din hund är, vår är fortfarande ilsken - så gav vi upp, lät henne komma in med sin hund på egen risk. Det fungerade bra de första 30 sekunderna och tanten verkade så nöjd så. Men sen fick ju vår ett litet utbrott.. Inget allvarligt hände, men tanten var ju inte så jätteglad att hennes snälla hund blev ordentligt morrad på etc..
Tänk om hon, eller någon annan, hade släppt in sin hund till oss utan att fråga om det gick bra först? Som tur var hände aldrig det, men var dock med om en och annan lös hanhund vars ägare inte hade så bra pli på sin hund som denne borde..

Någon som varit med om liknande?
 
Sv: Förstår mig inte på vissa hundägare..

Nu är det några år sen jag hade hund, det fanns inte hundrastgårdar då ( inte i samma utsträckning som nu). Men jag blir nog mer förvånad över att man släpper en löptik lös därinne, än att någon kliver rätt in. Tanken med rastgården är väl att ALLA har tillträde och inte behöver be om lov att komma in? Eller har jag missuppfattat det.
Hur som helst en löptik skall i mina ögon inte släppas lös i en (i mina ögon) allmän rastgård.

/B
 
Sv: Förstår mig inte på vissa hundägare..

Det här är förmodligen inte det svar/den fråga du vill ha respons på... men det jag först och främst reagerade på i inlägget var att en löptik och/eller en hundilsken hanhund överhuvudtaget släppts lös i rastgården. Finns det inga ordningsregler för sådana platser?

Jag har aldrig besökt en själv, så jag vet inte... men det hela låter nästan skrämmande.
 
Sv: Förstår mig inte på vissa hundägare..

Babe
De hundrastgårdar vi har här är inte speciellt stora och finns lite överallt (vi har 5-6 stycken och ingen av dom tar mer än 20 min att gå till). Alla gånger jag har haft hund i hundrastgård har folk alltid frågat innan de har släppt in sina hundar - därför man blir lite förvånad när folk släpper in utan att fråga. Vår ilskna hanhund kunde vi inte ha lös utanför hundrastgård - därav att vi passade på att släppa honom i rastgårdarna. Samma sak med löptiken, hon har en tendens att stänga av och inte riktigt lyssna när man har henne lös när hon löper.

Sel
Vad jag vet finns det inga ordningsregler för hundrastgårdar, i alla fall inte där vi bor. (Nästan) alla frågar innan dom släpper in, och accepterar om man säger nej.
 
Sv: Förstår mig inte på vissa hundägare..

Här är löptikar inte tillåtna i rastgården och alla som vistas där ska vara friska och trevliga. Inte alltid jag frågar heller faktiskt (de få gånger jag släpper min hund där).
 
Sv: Förstår mig inte på vissa hundägare..

Babe
De hundrastgårdar vi har här är inte speciellt stora och finns lite överallt (vi har 5-6 stycken och ingen av dom tar mer än 20 min att gå till). Alla gånger jag har haft hund i hundrastgård har folk alltid frågat innan de har släppt in sina hundar - därför man blir lite förvånad när folk släpper in utan att fråga. Vår ilskna hanhund kunde vi inte ha lös utanför hundrastgård - därav att vi passade på att släppa honom i rastgårdarna. Samma sak med löptiken, hon har en tendens att stänga av och inte riktigt lyssna när man har henne lös när hon löper.

Sel
Vad jag vet finns det inga ordningsregler för hundrastgårdar, i alla fall inte där vi bor. (Nästan) alla frågar innan dom släpper in, och accepterar om man säger nej.



Om löptiken varit min hade jag helt enkelt haft henne kopplad tills dess löpperioden varit över - en verklighet bland människor som inte har tillgång till rastgårdar - och även om jag Hade haft tillgång till rastgård skulle jag sett det som respekt mellan hundägare att hålla någonting så provokativt som en blödande tik UTANFÖR ett område där jag vet att många främmande hundar träffas.

Även sedan hon lämnat områden kan hennes markeringar leda till onödiga konflikter. Varför inte ha koppel på?

Detsamma gäller nog en ilsken hanhund. Hellre kopplad och olycksfri än frikopplad och olycklig.

Man kan inte 'räkna med' att andra människor ska ta sitt ansvar på allmänt område.
 
Senast ändrad:
Sv: Förstår mig inte på vissa hundägare..

Babe
De hundrastgårdar vi har här är inte speciellt stora och finns lite överallt (vi har 5-6 stycken och ingen av dom tar mer än 20 min att gå till). Alla gånger jag har haft hund i hundrastgård har folk alltid frågat innan de har släppt in sina hundar - därför man blir lite förvånad när folk släpper in utan att fråga. Vår ilskna hanhund kunde vi inte ha lös utanför hundrastgård - därav att vi passade på att släppa honom i rastgårdarna. Samma sak med löptiken, hon har en tendens att stänga av och inte riktigt lyssna när man har henne lös när hon löper.

[B.

jag har sett rastgårdarna, cyklar ofta förbi. För dig som hundägare (eller passare) hade det varit enkelt att parkera dig vid grinden och på så sätt markerat/tala om för nya hundägare att du behövde fånga dina hundar innan nya kom in.
Men som sagt det är länge sen jag hade hund, så vad vet jag. Jag tog iallafall på min tid ansvar när tiken löpte och skyllde inte på någon annan ifall riskerna fanns att det skulle gå fel.

/B
 
Sv: Förstår mig inte på vissa hundägare..

Därför jag alltid har stenkoll på omgivningen och oftast står nära öppningen, min hanhund är inte heller alltid förtjust i alla andra hanhundar och vill inte riskera bråk för att någon inte har vett att fråga. För jag tycker faktiskt att det hör till god hyfs att fråga innan man släpper in sin hund i hundgården, däremot tycker jag inte att det skulle kännas rätt att "ockupera" hundgården om det är min hund som inte kommer överens med andra hundar så jag går i så fall därifrån.
 
Sv: Förstår mig inte på vissa hundägare..

När vi bodde på fastlandet hade vi en hundgård vi brukade gå till så hundarna fick en chans att busa av sig rejält då två av dem inte går att ha lösa utan risk för rymning.
Inga speciella "regler" fanns där mer än att man skulle plocka upp efter sin hund.
Tror dock man får räkna med att folk tycker att det är fritt fram att släppa in sina hundar vare sig det är någon där eller ej, vilket det ju faktiskt ÄR.
Skulle dock själv aldrig göra det om hundgården var upptagen, då skulle jag fråga eller vänta tills de gått.

I hundgården vi gick till fanns bara en öppning.
Vi gjorde helt enkelt så att vi stog vid grinden om någon med hund närmade sig. Inte för att "förbjuda" dem att gå in, utan för att få en chans att koppla våra hundar om de andra ville in så att vi kunde gå därifrån då våran hanhund inte går ihop med andra hanar.
Var aldrig några problem då vi alltid vänligt förklarade läget och bad dem vänta så vi fick ta ut våra.
 
Sv: Förstår mig inte på vissa hundägare..

Därför jag alltid har stenkoll på omgivningen och oftast står nära öppningen, min hanhund är inte heller alltid förtjust i alla andra hanhundar och vill inte riskera bråk för att någon inte har vett att fråga. För jag tycker faktiskt att det hör till god hyfs att fråga innan man släpper in sin hund i hundgården, däremot tycker jag inte att det skulle kännas rätt att "ockupera" hundgården om det är min hund som inte kommer överens med andra hundar så jag går i så fall därifrån.

Vi behövde inte riktigt "hålla koll" på om det kom andra hundar, vår hund hann alltid fram till grinden före oss och stod och råskällde på den andra hunden. Man hann alltid dit innan någon fick för sig att gå rakt in, och folk frågade som sagt alltid innan. Precis som du så brukade vi alltid gå därifrån om det var så att det var någon annan som ville släppa sin hund där.

Ursprungligen postat av Simba_112
När vi bodde på fastlandet hade vi en hundgård vi brukade gå till så hundarna fick en chans att busa av sig rejält då två av dem inte går att ha lösa utan risk för rymning.
Inga speciella "regler" fanns där mer än att man skulle plocka upp efter sin hund.
Tror dock man får räkna med att folk tycker att det är fritt fram att släppa in sina hundar vare sig det är någon där eller ej, vilket det ju faktiskt ÄR.
Skulle dock själv aldrig göra det om hundgården var upptagen, då skulle jag fråga eller vänta tills de gått.

I hundgården vi gick till fanns bara en öppning.
Vi gjorde helt enkelt så att vi stog vid grinden om någon med hund närmade sig. Inte för att "förbjuda" dem att gå in, utan för att få en chans att koppla våra hundar om de andra ville in så att vi kunde gå därifrån då våran hanhund inte går ihop med andra hanar.
Var aldrig några problem då vi alltid vänligt förklarade läget och bad dem vänta så vi fick ta ut våra.

Samma som här då, inga regler mer än att man ska plocka upp efter sin hund. Skulle aldrig heller få för mig att släppa in min hund i en upptagen hundrastgård utan att fråga, men man kan väl inte räkna med att andra tänker så.

Finns bara en öppning i de vi har här också. Brukar aldrig vara problem med att folk inte frågar innan de släpper in, förutom gången med taxen. Hundarna brukar vara uppmärksamma på om det kommer någon utanför och brukar stå vid staketet och hälsa genom gallret, och då får man ju en chans att prata med den andra hundägaren samtidigt.
 
Sv: Förstår mig inte på vissa hundägare..

Själv tycker jag som andra, att det är mycket konstigare (mer oansvarigt) att släppa en löptik än att släppa in en hud utan att fråga de andra.

Jag tar för givet att de hundar som släpps lösa i en offentlig rastgård är socialt fungerande, vaccinerade som de ska och inte löper. Skulle aldrig falla mig in att ta med en aggressiv/löpande/språkligt onormal hund till ett sånt ställe.

Om jag hade problem med en hund och haft den lös i en hundgård skulle jag omedelbart kopplat den och låtit andra ha företräde till "friheten". Det är i min värld alltid de "normalt funtade" hundarna som har företräde till en offentlig gård. Problemhundar har man ansvar för att träna på en för det avsedd plats: privat gård eller kursområde.

/Migo
 
Senast ändrad:
Sv: Förstår mig inte på vissa hundägare..

Tror inte det finns några egentliga regler för rastgården jag brukar gå till, annat än att om det går sönder nåt agilityhinder som finns där så får hundägarna stå för det. Men folk frågar om dom kan komma in om det är någon i rastgården eller så går dom vidare.
 
Sv: Förstår mig inte på vissa hundägare..

Kl men är det inte SJÄLVKLART att inte ha löptikar i en rasthage. Trodde inte att det fanns NÅGON som gjorde något så dumt som lät löptiken "osa" ner en fristad.
Och som ägare till en knashund skulle jag ALLTID koppla min hund direkt om någon annan ville komma in. Det är ALLTID mitt ansvar att se till att han hålls undan.

Om vi nu ser på min hund i kombination med en rasthage där en löptik vistats så skulle det vara katastrof. Här har jag tagit mig in till rasthagen så att han kan få sträcka ut lös - han går icke att släppa lös utan staket. Och då har någon gjort hela rasthagen till en enda dräggelzon vilket gör att han står som en oxe istället för att lattja. KUL - NOT.
Ser ingen skillnad på rasthagar och brukshundsklubben och dit tar man inte en löptik.
 
Sv: Förstår mig inte på vissa hundägare..

Ser ingen skillnad på rasthagar och brukshundsklubben och dit tar man inte en löptik.
På öppen träning är det kanske inte så uppskattat, men de flesta klubbar tillåter löptikar på de flesta kurserna tex.

Man måste ju träna när det finns distraktioner också. Ska man upp i lydnaden så får ju löptikar tävla, även om de går sist i klassen. Men bara att de finns i närheten utgör ju en störning.
 
Sv: Förstår mig inte på vissa hundägare..

:bow: :bow: :bow:

Ja jag hoppade nästan ur soffan när jag läste att dom som kommer till inhängnaden ska fråga först. !!!! Hallåååååå det är INTE ok att släppa lös en löptik på en sån plats, ännu värre en ilsken hund. Det är DITT ansvar att ta ut en sån hund därifrån. I en rast hage ska hundar få umgås inte slåss eller gå bananas för att en tik löper.
 
Sv: Förstår mig inte på vissa hundägare..

Va ?

Har dom ändrat det äntligen? Så att löptikar får tävla lydnad..

Allmänt:
Sedan är jag väl kanske konstig ( om man jämför med övriga svar i tråden), men aldrig att jag bara skulle öppna och släppa in min hund om det redan befinner sig en hund av okänt kön m.m i rasthagen. Jag för en dialog med ägaren, det är för mig helt självklart!!
 
Sv: Förstår mig inte på vissa hundägare..

Ja, jag tycker det hör till när man kommer till rastgården att fråga om man kan komma in. Att hunden som är där inne kanske inte tycker om andra hanhundar tex, betyder ju inte att han inte ska få vara där.
 
Sv: Förstår mig inte på vissa hundägare..

Jag tycker som såhär: Jag ansvarar för min hunds säkerhet, det gör att jag aldrig skulle låta min hund hälsa på en okänd hund utan att först samtalat med hundens ägare, detta gäller oavsett om det är i skogen, på promenaden eller som i detta fall en rasthage.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
7 282
Senast: Migo
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 266
Hundträning Jag jobbar på ett mindre kontor, vi är fyra sammanlagt på arbetsplatsen. Jag jobbat administrativt och sitter mest på kontoret, de andra...
Svar
6
· Visningar
1 205
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 442
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp