Bukefalos 28 år!

Förstår mig inte på vissa hundägare..

Sv: Förstår mig inte på vissa hundägare..

Nu vet jag att ditt inlägg inte var riktat direkt till mig men jag väljer att svara för hur jag tänker ändå. Självklart har vi alla något sorts problem med våra hundar och jag kan bara svara för mig själv., Jag förväntar mig inte att hundarna i rastgårdarna ska vara perfekta såklart. Därför skrev jag i mitt inlägg ovan "(i normalfallet"), dvs. alla hundar går inte ihop naturligtvis, liksom inte alla människor går ihop men det är ju ändå skillnad om jag som nu har en hund som oftast gillar alla andra hundar, eller iaf inte beter sig aggressivt mot dem, eller om jag har en hund som normalt inte går ihop med andra hundar. Det jag har tänkt är att de som har hundarna lösa i rastgården troligen har dem där för att de ska kunna få träffa andra hundar lösa och få busa och rasa av sig tillsammans. Om det uppstår gruff så finns ju ägarna på plats och kan ingripa, svårare än så behöver det väl inte vara?

Nu är jag iofs lite extra ivrig just för att jag är nyinflyttad här och faktiskt skulle önska att min hund kunde få några kompisar att busa med. Förut hade jag en till hund och brukade dessutom släppa henne lös med familjens övriga hundar, så hon är van att så gott som dagligen få rasa av sig med 5 andra hundar... Det märks att hon saknar att få leka med andra hundar nu.. De enda hundägare som jag fått kontakt med har tyckt att det är perfekt att vi kan träna våra hundar genom att låta dem gå fint medan man promenerar tillsammans. Det är naturligtvis jättebra och jag uppskattar de tillfällena till träning också men skulle som sagt även önska att min hund fick lite "kravlöst bus" också.

(Känner att mina inlägg blir lite röriga just nu, är rejält förkyld och har inte riktigt huvudet med mig..)
 
Sv: Förstår mig inte på vissa hundägare..

KL

Jag tycker det låter urbota dumt att man inte skulle få släppa in löptik. Så länge man har koll så att det inte släpps inte okastrerad hane samtidigt så är det väl inget problem.
Om nu en hane blir så påverkad av att en löptik har varit i rastgården så borde den inte kunna röra sig ute på gatorna heller, där löptikar har gått.
Löjligt.

Ang hundar som har problem med andra så tycker jag att de ha all rätt att vara där men då ensamma. Sen ska ju inte en sådan hund med ägare ockupera rastgården hur länge som helst om folk vill komma in..

Jag tycker att det är självklart att man frågar innan man släpper in sin hund.

Personligen så har jag bara en anledning till att besöka rastgård: för att min hund ska få leka med andra. Tyvärr lyckas vi alltid pricka in de tillfällen när rastgården är tom när kommer :p
 
Sv: Förstår mig inte på vissa hundägare..

Personligen så har jag bara en anledning till att besöka rastgård: för att min hund ska få leka med andra. Tyvärr lyckas vi alltid pricka in de tillfällen när rastgården är tom när kommer :p

Sådär är det alltid :D
Nu släpper jag ju mina damer ihop så att de får springa tillsammans, men det har hänt några gånger att jag går iväg bara med unghunden för att hon ska få leka med andra (hon har inga problem med andra hundar). Jag har då gått till kommunens populäraste rastgård vid en tid då jag tänker att andra brukar vara där. Självfallet har det varit helt tomt där då och även om jag går in så kommer ingen annan ens i närheten, däääremot, om jag går med båda mina damer och därför inte kan släppa dem med andra, då är det nästan alltid någon i rastgården, även om jag går på "konstiga" tider :p
 
Sv: Förstår mig inte på vissa hundägare..

KL

Jag tycker det låter urbota dumt att man inte skulle få släppa in löptik. Så länge man har koll så att det inte släpps inte okastrerad hane samtidigt så är det väl inget problem.
Om nu en hane blir så påverkad av att en löptik har varit i rastgården så borde den inte kunna röra sig ute på gatorna heller, där löptikar har gått.
Löjligt.

Mja..Jag tänker att i en hundrastgård kan det bli många hanar som det kan uppstå spänningar mellan eftersom de är lösa där det varit en löptik. På gatorna har man ju oftast sin hund kopplad (och möter kanske inte lika många andra hanhundar på en gång heller).
 
Sv: Förstår mig inte på vissa hundägare..

Om det uppstår gruff så finns ju ägarna på plats och kan ingripa, svårare än så behöver det väl inte vara?

Då gäller det ju att ägarna förstår att det kan vara lämpligt att ingripa också. Jag har tyvärr varit med om (många gånger!) att hanhundar är väldigt mycket "på" min unga tik. Tydligen luktar hon gott även när hon inte löper :cool:
I vilket fall som helst har det resulterat i att min tok springer som en idiot för att försöka komma ifrån hanhunden, som springer i full fart efter. Min hund blir stressad, säkert även stressande för hanhunden och knappt hinner min hund komma nära mig för att gömma sig innan hanhunden är där för att jaga iväg henne. Hanhundsägaren kan då stå där och titta på och säga "se så fint de leker!" och inte ens försöka(!) få tag på sin odåga så att jag kan koppla min hund och gå. :mad:

Sådant ser jag ofta. Själv har jag slutat släppa ihop unga tiken med okända hanhundar om de inte är kastrerade eller jag ser redan på långt håll att ägaren har superlydnad på sin hund.

Det är sådant som jag nästan ser som värre än gruffande. Började gruffa lite så löser de ofta det fint om ägaren inte börjar skrika och bli allmänt hysterisk. Däremot om de bara jagar runt, blir stressade och knappt tänker på vad de gör, då blir det ju jobbigt.
 
Sv: Förstår mig inte på vissa hundägare..

Jag håller helt med dig. Jag brukar snurra kopplet runt grinden i de rasthagar som inte har regeln "fråga först" så att folk inte bara går rätt in utan att jag kan fånga in mina och gå om någon kommer. Det behöver inte ens vara så att det är slagsmål som är bekymret utan att man har en liten hund och inte vill ha 60 kilo luns som ska "leka", en äldre hund som inte ska behöva bli knuffad på osv.

Helt ärligt - om man har såpass lydnad på sin hund att man alltid kan ropa in den/styra den även när den är lös med andra hundar och den funkar bra med alla andra hundar, Varför skulle man då behöva gå till en hundrastgård? Det vore ju meningslöst.I göteborg finn det inga rastgårdar centralt utan de ligger på ställen med massa natur och där folk går med sina hundar ändå.

Jag antar faktiskt att hundar i rastgårdar av ett eller annat skäl är sådana som man inte har lösa i andra sammanhang.
 
Senast ändrad:
Sv: Förstår mig inte på vissa hundägare..

Jag antar faktiskt att hundar i rastgårdar av ett eller annat skäl är sådana som man inte har lösa i andra sammanhang.

Ah :) Det är som sagt nyttigt för mig att få se hur andra tänker. Jag är också inne på att det är hundar som inte går att ha lösa någonannanstans men tänker mig då att det främst beror på viltintresse/stark jaktinstink alternativt att man kanske har en glad men inte helt lydig hund.
 
Sv: Förstår mig inte på vissa hundägare..

Då gäller det ju att ägarna förstår att det kan vara lämpligt att ingripa också. Jag har tyvärr varit med om (många gånger!) att hanhundar är väldigt mycket "på" min unga tik. Tydligen luktar hon gott även när hon inte löper :cool:
I vilket fall som helst har det resulterat i att min tok springer som en idiot för att försöka komma ifrån hanhunden, som springer i full fart efter. Min hund blir stressad, säkert även stressande för hanhunden och knappt hinner min hund komma nära mig för att gömma sig innan hanhunden är där för att jaga iväg henne. Hanhundsägaren kan då stå där och titta på och säga "se så fint de leker!" och inte ens försöka(!) få tag på sin odåga så att jag kan koppla min hund och gå. :mad:

Sådant ser jag ofta. Själv har jag slutat släppa ihop unga tiken med okända hanhundar om de inte är kastrerade eller jag ser redan på långt håll att ägaren har superlydnad på sin hund.

Det är sådant som jag nästan ser som värre än gruffande. Började gruffa lite så löser de ofta det fint om ägaren inte börjar skrika och bli allmänt hysterisk. Däremot om de bara jagar runt, blir stressade och knappt tänker på vad de gör, då blir det ju jobbigt.

Ja, det är sant.. Har själv upplevt samma sak när jag tänker efter..
 
Sv: Förstår mig inte på vissa hundägare..

kl*

Jag försöker även gå dit när det är tomt, jätte bra plats att träna lydnad på. Hon är lös men inmurad och det är hundar som går förbi och det är cyklister och det är ett dagis och en ica och allmänt jätte massa störning.
Dock så får vi inte vara ensamma förlänge, kommer oftast nån som vill leka. Vilket är helt okej. Jag tänker på rastplatsen som lekpark kommer det hund dit så får hon leka med dom. Men alltid så frågar jag/dom "går det bra?" "vad är det för nått?" "inget löp" osv sånna saker som kan vara relevanta.

Men det är där som hon får träffa främmande hundar. På promenix osv så får hon bara hälsa på speciella kändisar, ca 5 st hundar.
Jag kan ha henne lös annars också, hon följer med och rider osv. Men det krävs mycket energi av mig att hålla våran "bubbla" och därför är det skönt att kunna bli avlastad med ett fysiskt staket istället för det där aptunga psykiska som i dagsläget jag har ansvaret att bära (har svårt för att ändra det förhållandet).

Sen det mest bästa; det är upptrampat, överallt annars är det 50-80cm snö eller snorhala plogade saker. Leka, kasta boll eller kampa är helt livsfarligt på de plogade platserna och med en liten knä skada vill jag inte plumsa snö (vill jag inte annars heller...) så då är rastplatsen fantastisk.
 
Sv: Förstår mig inte på vissa hundägare..

Mja..Jag tänker att i en hundrastgård kan det bli många hanar som det kan uppstå spänningar mellan eftersom de är lösa där det varit en löptik. På gatorna har man ju oftast sin hund kopplad (och möter kanske inte lika många andra hanhundar på en gång heller).

Har du (eller någon annan för den delen) varit med om detta? I min värld är det verkligen jättekonstigt att två hanar skulle ryka ihop pga en fläck på backen. Jag har aldrig varit med om detta. Min äldste hane som ändå varit lite i överkant vad gäller intresse för löptikar och lite i överkant vad gäller att inte gilla andra hanar har alltid kunnat stå och lukta/slicka på en fläck som annan hund oavsett vad han tyckt om denne i övrigt. Det är lättare att dom står så än att gå bredvid varandra.

Och nu är ju inte min hund enda exemplet på detta. Jag har levt med ett hundratal hundar åt gången (via mitt gymnasium) och aldrig sett att en fläck/doftspår/whatever efter en löptik skulle skapa gruff mellan hanar.
 
Sv: Förstår mig inte på vissa hundägare..

Ja, det har jag faktiskt tyvärr gjort. Både att andras hundar gjort och att det blivit spänningar mellan en hund som jag hade och en annan hanhund just pga lukt efter löptik..Men det är ju såklart betydligt vanligare om löptiken faktiskt finns i närheten såklart :)
 
Sv: Förstår mig inte på vissa hundägare..

Jag håller helt med dig. Jag brukar snurra kopplet runt grinden i de rasthagar som inte har regeln "fråga först" så att folk inte bara går rätt in utan att jag kan fånga in mina och gå om någon kommer. Det behöver inte ens vara så att det är slagsmål som är bekymret utan att man har en liten hund och inte vill ha 60 kilo luns som ska "leka", en äldre hund som inte ska behöva bli knuffad på osv.

Ja, självklart måste man väl se vilka hundar som är i rastgården först, jag skulle ju såklart inte bara släppa in min 30-kg ångvält i rastgården om jag såg en liten hund där. Inte heller om jag misstänkte att en hund kan vara äldre. Nu ska jag ju dessutom erkänna att jag aldrig ens har sett en sån där allmän rastgård för hundar så jag vet inte hur stora de brukar vara eller hur många hundar som normalt kan tänkas vistas där.
 
Sv: Förstår mig inte på vissa hundägare..

Jag antar faktiskt att hundar i rastgårdar av ett eller annat skäl är sådana som man inte har lösa i andra sammanhang.

Sådär har jag också tänkt. Att det finns hundrastgårdar dels för att alla hundar inte kan gå lösa, och då blir det självklart för mig att t ex hundar som är lite ilskna ska få vara där, eftersom att den inte kan gå lös annars.

Om folk bara hade kunnat tänka sig att prata med varandra så hade det ju varit så himla enkelt att ha de flesta typer av hundar i rastgård.

"Hej, är det lugnt om jag slipper in min hund?"
"Ja, jag ska bara koppla min hund för han gillar inte andra".

Det borde väl inte vara så svårt?
Nu använder jag ingen hundrastgård, men rent spontant känner jag iallafall att det är klart att lite mindre glada hundar också ska få vara där och rusa av sig lite.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
7 282
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
532
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 266
Hundträning Jag jobbar på ett mindre kontor, vi är fyra sammanlagt på arbetsplatsen. Jag jobbat administrativt och sitter mest på kontoret, de andra...
Svar
6
· Visningar
1 205
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp