Förutfattade meningar om hingstar!!!

E

embe95

Är det bara jag som kännar så av alla hingst ägare??!!!
Jag har en hingst på 1år som är väldigt snäll.
Han står på lösdrift så det är bara jag som hanterar honom, ingen i stallat behöver ens klappa honom om dom inte ens vill och ändå så blir det skitprat om honom???!!!

-Han kommer att bli elak...
Vad är det för kommentar!!!???:(
Är det så att dom flesta ser hingstar som något elakt och ohanterbart eller är det någonting annat??!!

Är det bara jag som känner så här?:confused:
Snälla skriv!!:bow:
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Jag tänker precis tvärtom om hingstar, min erfarenhet av dem är att de är de trevligaste hästarna. Visst de kan låta lite illa men i regel är det inget mer än det, de i ditt stall kanske blir rädd för honom när han skriker (om han gör det)?

Har bara lärt känna trevliga hingstar, men de framställs ofta som jobbiga och just ohanterliga... de jag suttit på har varit fantastiska oavsett utbildningsnivå - det är en speciell känsla med hingst helt enkelt. :D

Visa dem vilken välhanterad hingst du har, lovar att de kommer bli sålda ;)
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Det ÄR skillnad på hingstar och ston.
Din är bara ett år. Vänta tills han är fem och hormonerna komme rigång ordentligt.
Visst kan hingsten fortfrande vara trevlig och väluppfostrad, men att jämföra en ettåring med en hormonstinn femåring är som natt och dag.
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Jag tycker det är märkligt att det tjafsas om en ETTÅRING som är hingst. det är väl inget konstigt, det är de flesta vid ett års ålder ;)

skulle gissa att snacket kommer sig av att du klargjort att du ska ha kvar honom som hingst?

där kan jag till viss del förstå reaktionerna. Har blivit inflation bland hobbyryttare nu senare åren tycker jag, att man ska ha hingst, trots att den inte ens har meriter eller ska användas i avel. varför liksom? det blir ofta strul, för samma nämda hobbyryttare har inte en klar syn på vad det innebär att ha hingst - vare sig för sig själva, eller för andra involverade runt hästen.

fick påringning just för några månader sen bara, ang. en ledig stallplats, av en ung tjej med en ponnyhingst som undrade om vi tog emot hingstar, han var så snäll så snäll osv. Jag svarade direkt att vår gård inte är rustad för att ha hingst, vi har inte stakethöjd enligt regelverket för hingstar osv osv, plus att inackorderingar med ston inte har förväntat sig att ha någon hingst som granne till sina ston osv. Tjejen var dock trevlig, så medans jag förklarade pratade vi bara lite allmänt och eftersom jag visste vart hon stod uppstallad just då frågade jag hur det gick där osv. Ja, då säger hon att jo han hade ju i.o.f hoppat ut ur hagen några gånger, med resultat att han nu fick gå själv i hingsthage..... Men han var så snäll så snäll, så hon hoppades att han skulle kunna gå i hagen tillsammans med valacker eller ston (!) framöver, för det hade han ju gjort förr.

:confused:

man undrar ju liksom. :eek::confused:
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Det är stor skillnad på hingst och vallacker..
Jag har haft flera hingstar, men kastrerat då de inte blivit godkända. Har även haft ett par godkända hingstar och ju äldre de blir desto mer är det att hantera..
Vissa hingstar är otroligt välhanterade och snälla, men hur ska man veta det om man inte träffat hingst och ägare innan?
Långt ifrån alla klarar av att hantera en äldre hingst som är godkänd, jag har fått hjälpa till några gånger vid visningar och tävlingar då hingstar ballat ur totalt för sina ägare.

En hingst är oftast snäll och beskedlig, men de kan få riktiga hormonsvängningar om nåt händer eller om ston brunstar eller om de kommer till nytt ställe och då kan de bli svårhanterade.
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Tack för alla svar!!!:bow:
Vad bra att inte alla ser på hingstar som mina stall "Vänner".
Jag har varken sagt att jag ska kastrera honom eller ej, men jag blev så iritterad över att en dag hade min 1åring och en annan 2åring (hagkommpis) busat på betet och så var den andra biten (antingen av min häst eller någon insäkt, han var knölig) på halsen och då blev vi direkt påhoppade; -Men gud vad Caliber har bittit honom, men det slutar han ju med då han blir kastrerad!!!??? Jag blev så paff att jag bara stod där och gapade, jag har inte sagt att jag ska kastrera honom ville jag bara skrika, men jag sa ingenting. Sen kom det fräkaste; Du MÅSTE kastrera honom så fort det blir kallt!!??? Det var droppen!!! Nu letar jag faktiskt en ny stallplats men jag tycker att det är så tråkigt att det ska behöva vara så här...

Sen om han blir svår att hantera så blir det nog att kastrera, men han är ju snäll att hantera + att han inte har blivit hingstig mot ston än, så jag ser ingen anledning att kastrera honom nu.

Är det fel??!!:confused:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Tack för alla svar!!!:bow:
Vad bra att inte alla ser på hingstar som mina stall "Vänner".
Jag har varken sagt att jag ska kastrera honom eller ej, men jag blev så iritterad över att en dag hade min 1åring och en annan 2åring (hagkommpis) busat på betet och så var den andra biten (antingen av min häst eller någon insäkt, han var knölig) på halsen och då blev vi direkt påhoppade; -Men gud vad Caliber har bittit honom, men det slutar han ju med då han blir kastrerad!!!??? Jag blev så paff att jag bara stod där och gapade, jag har inte sagt att jag ska kastrera honom ville jag bara skrika, men jag sa ingenting. Sen kom det fräkaste; Du MÅSTE kastrera honom så fort det blir kallt!!??? Det var droppen!!! Nu letar jag faktiskt en ny stallplats men jag tycker att det är så tråkigt att det ska behöva vara så här...

Sen om han blir svår att hantera så blir det nog att kastrera, men han är ju snäll att hantera + att han inte har blivit hingstig mot ston än, så jag ser ingen anledning att kastrera honom nu.

Är det fel??!!:confused:

Det är ju situationen runt omkring som får avgöra när du ska kastrera honom, ifall du ska det. Men du kan inte räkna med att andra vill ha sina valacker som sällskap till honom. Hingstar leker mycket hårdare och intensivare än valacker och skaderisken är stor på dom andra hästarna. Jag upplevde att det var ett himla pyssel mellan 2-3 års ålder på vår unghingst. Dels att hitta hagkompisar som kunde "tagga ner" hingsten så han lekte på lagom nivå och att det även kommånga hingstutbrott. Täcken var dessutom bara att glömma, både på honom och de andra. Men visst, fram till våren då de är 3 så är det relativt lungt med hingstar och ofta kan vem som helst hantera dom. Efter 3 år så är det uppfostran som gäller och då ska man tänka över om man är kapabel att klara av det.

Vid 3 års ålder på vår hingst så var det bara att konstatera att han inte blev tillräckligt fin och då anser jag att de har ett mycket bättre liv som valacker. Och livet underlättas betydligt även för oss människor runt omkring. Hingstar är inga leksaker även om de är vackra när de blåser upp sig. Dessutom har man ett strikt ansvar för hingstar och vad de eventuellt ställer till med.
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Är det bara jag som kännar så av alla hingst ägare??!!!
Jag har en hingst på 1år som är väldigt snäll.
Han står på lösdrift så det är bara jag som hanterar honom, ingen i stallat behöver ens klappa honom om dom inte ens vill och ändå så blir det skitprat om honom???!!!

-Han kommer att bli elak...
Vad är det för kommentar!!!???:(
Är det så att dom flesta ser hingstar som något elakt och ohanterbart eller är det någonting annat??!!

Är det bara jag som känner så här?:confused:
Snälla skriv!!:bow:

Jo man blir bemött så av folk som inte har någon egentlig erfarenhet av hingstar. Jag tycker nog att ston kan vara värst, hingstar är oftast ärliga och har man en gång gjort upp så är det så, de tjurar inte ihop som ston kan göra. Jag tror också att många skräms av att de låter mycket men det är oftast mer ljud än verkstad Men det förutsätter att hingsten är väl fostrad och att man aldrig aldrig glömmer att det är en hingst. Den kan vara jätte snäll men glömma allt i sin omgivning när det luktar brunst...:bump:

Jag tror det finns mycket fördomar kring hingstar och hingstägare, tex så är jag noga med utrustningen alltid men lite extra till hingst och då fick jag höra att jag borde kastrera honom om jag inte kunde hantera honom i den ordinära utrustning som finns på marknaden:crazy: Om de skriker och blåser upp sig så är de farliga eller ohanterbara.

Jag skulle bara vilja säga att det är en häst kanske lite MER häst ibland än andra men det är en häst.:D Den blir vad man gör den till
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Är det av någon särskild anledning som du inte vill kastrera honom? Ska han användas i avel?

Annars så har du ju en stor anledning för kastrering som framkommit i tidigare svar- Det kan bli svårt att hitta bra stallplatser. Inte många stall tar emot hingstar.

Även om du väljer att kastrera honom senare så ju längre han är hingst ju mer befäster han sitt hingstbeteende. Allt försvinner inte nödvändigtvis bara för att du kastrerar honom vid fem år eller liknande. Så om du får problem med honom som hingst så är inte en kastrering nödvändigtvis lösningen.

Tyvärr så kommer du nog också alltid att få tampas lite med folks syn på hingstar. Marioteten av hästfolket har ingen riktigt bra hingstvana.

En vänn till mig valde att kastrera sin avelshingst vid 9 års ålder för hon hade ledsnat på aveln och ville ha en enklare hästhantering hemma på gården. Han var en pärla i all hantering som hingst men givetvis så måste viss hänsyn tas med ston osv. Efter kasteringen var han inte sig själv längre. Stointresset behöll han och han red ston i hagen så det gick aldrig att ha honom med ston ändå. Det värsta var det att det som om han tappade självförtroendet på hoppbanan och i mycket annat i livet. Han blev väldigt vek och underlig. Ett beteende som inte visade sig i några av hans avkommor. ( jag hade en av dem) Avkommorna visade i stället väldigt bra psyke. Därför var det ägarens teori att det härstammade från kastreringen. Hon ångrade sig över kastreringen.

Det jag vill säga att jag tror det är bra om man vet på ett tidigt stadium om man vill ha hingst eller valack. Så man inte resonerar att " om jag inte fixar det så kastrerar jag". Om du har ett bra skäl till att din häst skall vara hingst så kör på det. Om du är inte har någon nytta av han som hingst så skulle jag rekomendera att kastrera honom i tidig ålder.

Du får nog väga fördelarna mot nackdelarna i vad du är beredd att "offra och ta"" för att hålla en hingst. Är det värt det så låt honom behålla kulorna ;)

Lycka till. Mvh Voff
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Hej!
Jag har också en 1,5 årig hingst. Nu när jag har letat efter stallplatser efter betet så har jag ringt runt ett 20-tal och det är 2 st som kan tänka sig att ta emot hingst. Det enklaste är att kastrera, så är det.
Ska man inte ställa ut eller hålla på med avel så finns det ingen anledning att ha en hingst tycker jag.

Att han hingst fodrar nästan att man har eget stall. Jag skulle inte vilja utsätta andra personer för min hingst eftersom man inte kan garantera att det är pålitliga 24-7. Tänk också på om det finns barn i stallet osv.

Sen kan jag tycka att det är lite väl hysteriskt kring hingstar som knappt fyllt ett år. Hallå, de föds som hingstar. Det kan vi inte göra något åt!

Men för oss är det bara att vänta på kallare tider och att kulorna trillar ner.
Det blir nog lugnast för alla.
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Vilken bra tråd:)

Jag har två hingstar, en 12åring mini shettis och en 3åring islandshäst.
Har en tredje häst men han är valack men han var hingst tills han var 4år.
Det var inte jag som kasterade honom utan det gjordes innan jag köpte honom.

Alla 3 går tillsammans utan problem.

Jag har med mött folks vad jag tror är, okunskap och avundsjuka för hingstar ÄR mycket snyggare och det kan folk ofta inte ta.
Men sen har de väl fått lära sig att hingstar är livsfarliga och de ska man kastera illa kvickt.

Vissa hingstar går inte att behålla även om de uppfostras rätt så man kan inte dra alla över en kam men de allra flesta funkar väldigt bra som hingstar.

jag menar "valack" är ju något människan hittar på som egentligen inte finns naturligt.

Spanska raser behåller de ju alltid som hingstar och det är bara hingstarna som rids, stona går till avel hela sitt liv.
Hingstarna går tillsammans utan problem.
Några enstaka kasteras pga sjukdom eller om de är helt flippade men de är inte lika eftertraktade.
Det ses nog som ett misslyckande när de tvingas kastera.


En sak jag undrat över är varför inte ston kasteras? väldigt många ston är miljoner gånger värre än de flesta hingstar och så säger folk att det är synd om hingstarna när de inte få betäcka osv men hur jobbigt har inte stona det som går runt och brunstar/alla hormonsvängningar/humörsvägningar osv...

Många ston kan bli långt farligare och elakare än hingstar.

Och folk tänker inte på att ston faktiskt kan hoppa in till hingsten och "betäcka sig själv" när de är irriterade på att man har hingst.

Jag blir verkligen trött på folk som alltid ska komma och tycka.

En ovan person eller nybörjare ska absolut INTE ha hingst eftersom de en då kräver en bestämd och konsekvent ägare/rutiner så man ska inte tro något annat men alla hästar oavsätt kön kräver detta med så det är egentligen ingen skillnad mer än hormonerna.
Men som sagt har ston en hel del hormoner i omlopp med så.

Man ska alltid ha respekt för hästar och hantera dem på rätt sätt oavsätt kön det är inga leksaker.
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Är det av någon särskild anledning som du inte vill kastrera honom? Ska han användas i avel?

Annars så har du ju en stor anledning för kastrering som framkommit i tidigare svar- Det kan bli svårt att hitta bra stallplatser. Inte många stall tar emot hingstar.

Även om du väljer att kastrera honom senare så ju längre han är hingst ju mer befäster han sitt hingstbeteende. Allt försvinner inte nödvändigtvis bara för att du kastrerar honom vid fem år eller liknande. Så om du får problem med honom som hingst så är inte en kastrering nödvändigtvis lösningen.

Tyvärr så kommer du nog också alltid att få tampas lite med folks syn på hingstar. Marioteten av hästfolket har ingen riktigt bra hingstvana.

En vänn till mig valde att kastrera sin avelshingst vid 9 års ålder för hon hade ledsnat på aveln och ville ha en enklare hästhantering hemma på gården. Han var en pärla i all hantering som hingst men givetvis så måste viss hänsyn tas med ston osv. Efter kasteringen var han inte sig själv längre. Stointresset behöll han och han red ston i hagen så det gick aldrig att ha honom med ston ändå. Det värsta var det att det som om han tappade självförtroendet på hoppbanan och i mycket annat i livet. Han blev väldigt vek och underlig. Ett beteende som inte visade sig i några av hans avkommor. ( jag hade en av dem) Avkommorna visade i stället väldigt bra psyke. Därför var det ägarens teori att det härstammade från kastreringen. Hon ångrade sig över kastreringen.

Det jag vill säga att jag tror det är bra om man vet på ett tidigt stadium om man vill ha hingst eller valack. Så man inte resonerar att " om jag inte fixar det så kastrerar jag". Om du har ett bra skäl till att din häst skall vara hingst så kör på det. Om du är inte har någon nytta av han som hingst så skulle jag rekomendera att kastrera honom i tidig ålder.

Du får nog väga fördelarna mot nackdelarna i vad du är beredd att "offra och ta"" för att hålla en hingst. Är det värt det så låt honom behålla kulorna ;)

Lycka till. Mvh Voff

ännu en person som försöker övertala andra att kastera sina hingstar...herregud ge upp och inse att folk gör som de vill sålänge de har läget under kontroll såklart.

givetvis är det svårare att hitta stallplatser så det bästa är eget stall(jag har) men hingstarna skall vara så lydiga så att vem som helst t.o.m ett barn kan leda den annars tycker jag inte att man ska ha kvar hingsten om den är farligare än en annan häst med annat kön.

faktiskt.
men så har jag äran att ha bra raser med, islandshäst och shettis tror de har ett helt annat lynne än tex halvblod eller större raser.

det dummaste man kan göra är att ställa en hingst ensam, då får man problem...de blir mycket tuffare och försöker utmana ägaren då man blir den enda i flocken för hingsten eftersom den inte har någon annan häst att förhålla sig till.

Men jag kan säga att min moster som aldrig hållt i en häst kunde leda min 3års hingst utan några problem, kedja vad är det han leds alltid i enbart grimma med grimskaft.
Han skriker aldirg efter ston och har gått med ston i hagen mitt emot utan problem...det är viktigt att de kan accsepptera det med.

Min sambo som varit livrädd för hästar kan leda min 3års hingst helt ensam utan att jag ens är hemma mellan hagarna, sätta på han grimman...han bara sticker ner huvudet i grimman hur snäll som helst.
aldrig att han skulle göra något.

och kom inte och gnäll om att "när de blir 5år blir de minsann hingstiga" det skulle ha märkts nu i så fall och dessutom har jag min andra hingst som som sagt är 12år och funkar hur bra som helst.

rätta uppfostran och förhållningsättet är receptet.
och som sagt, ska de ha bra lynne med, de med kasst lynne skall man kastera.

sen detta larvet om att ju längre man väntar destå hingstigare/blir aldrig bra osv...
jag kan säga er det att det kvittar för vissa hingstar som blivit kasterade som 1åringar kan aldrig gå med ston en då utan att betäcka.
man skall dessutom inte ha ston med valacker i vilket fall som helst eftersom de riskerar att betäcka och smitta stona med sjukdommar så de blir svårare att betäcka med hingst sen.
de kan bli sterila.

annars var det ett bra svar från just dig tycker jag.

men jag tycker inte att man MÅSTE ha ett bra svar på "varför" man behåller som hingst.
lixom varför kastera om det inte behövs?
i mitt fall har jag dessutom redan en 12åring hingst och de funkar bra ihop så varför kastera unghästen när jag dessutom har tankar på att ev visa honom.
men jag kommer inte kasta mig på luren och ringa veterinären bara för att han kanske inte blir godkänd eller liknande.
jag ser det kanske mer som en utmaning att ha hingst en dröm och ett sätt att visa för folk att de mår precis lika bra som hingstar.
en nagel i ögat på många kan jag tänka mig:angel:
sålänge han mår toppen och har ett bra liv så ska ingen komma och säga att en hingst lider och att den ska minsann kastreras om den inte används till avel.

det bestämmer väl ägaren lr?:devil: om folk kunde sköta sitt...suck.
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Jo man blir bemött så av folk som inte har någon egentlig erfarenhet av hingstar. Jag tycker nog att ston kan vara värst, hingstar är oftast ärliga och har man en gång gjort upp så är det så, de tjurar inte ihop som ston kan göra. Jag tror också att många skräms av att de låter mycket men det är oftast mer ljud än verkstad Men det förutsätter att hingsten är väl fostrad och att man aldrig aldrig glömmer att det är en hingst. Den kan vara jätte snäll men glömma allt i sin omgivning när det luktar brunst...:bump:

Jag tror det finns mycket fördomar kring hingstar och hingstägare, tex så är jag noga med utrustningen alltid men lite extra till hingst och då fick jag höra att jag borde kastrera honom om jag inte kunde hantera honom i den ordinära utrustning som finns på marknaden:crazy: Om de skriker och blåser upp sig så är de farliga eller ohanterbara.

Jag skulle bara vilja säga att det är en häst kanske lite MER häst ibland än andra men det är en häst.:D Den blir vad man gör den till

Vilket bra svar.
jag tycker dock att man kan lära dem att inte skrika stup i kvarten alltså att det är något "fel" för jag tycker det kan kännas lite som brist på respkt mot den som håller, alltså då är ju hingsten i andra tankar och focuserar på något annat.
då vill jag att de lägger ner och har uppmärksamheten riktat mot mig hela tiden för att jag skall ha 100 procent koll på honom.
jag säger iaf alltid till mina hingstar när de skriker.
12åringen kan testa att skrika eller vilja visa upp sig när man kör honom med vagnen förbi ston i en hage men då säger jag bara "nej" lite tyst där bak i vagnen så lägger han ner direkt och fortsätter i sin vanliga takt.
superskönt.
För jag tror det är bra att lära dem det, känns inte som att det är så poppulärt på tävlingar om hingsten springer runt och skiker och inte lyssnar på ägaren.
lika bra att vara "hård" och konseknt från början.

ston och valacker kan skrika på andra hästar på tävlingar med så det är inte bara hingstar men jag tycker det ska man försöka få bort.

ja jag håller helt med...jag låter min valack gå lös till och från hagen han kan gå brevid mig hur snällt som helst utan någon som helst utrustning.
grejen är att jag KAN göra samma sak med mina 2 hingstar men skillnaden är att jag gör det inte av respekt för omgivningen och ston som de kan tänkas springa till OM något skulle hända.
för så är det ju med alla hästar, det KAN alltid hända grejer man är aldrig säger, men en valack kan ju iaf inte betäcka ett sto så det blir föl.

man måste som du säger alltid ha i bakhuvudet att det är hingstar med hormoner detsamma med ston som brunstar ska man ju inte bara råka tappa eller ha lösa hur som helst kan jag tycka för de kan med rymma till en hingst tex.
och jag kan som sagt tycka att ston kan vara himla mkt tjurigare och taskigare...riktigt dumma ibland.
så är aldrig valacker och hingstar, de behandlar sin ägare med respekt bara den får respekt tillbaka.
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

ännu en person som försöker övertala andra att kastera sina hingstar...herregud ge upp och inse att folk gör som de vill sålänge de har läget under kontroll såklart.


om folk kunde sköta sitt...suck.

Varför är det här en het fråga för dig?
Och även TS undrar jag.

Jag har ockås haft hingstar och det berodde på att jag i skrivandets stund inte hade råd att kastrera dem.. :D
Det gjorde däremot köparen det första de gjorde.

Mina hingstar gick som dina Gullan (?), på lösdrift och tillsammans.
Det var inget problem och jag behövde inte bry mig om vad "andra tyckte".

Däremot så har jag sett många exempel på hingstar både i och ur avel som skulle ha mått mycket, mycket bättre som valacker.
De står ensamma i små hagar pga att det finns inga stora hagar för en ensild häst och ingen kan ha sin häst tillsammans med dem.
På grund av att de betingar ett högt värde som avelshingst ska de av någon anledning stå i en liten hage och mycket inomhus. :crazy:

Stress är en annan faktor. Det är ju en sak om man bor lite för sig självt med egen hage men om det är mycket hästar i omlopp så startar hormonerna och därmed också instinkterna.

Om man själv kan ha hingstar och tycker att det är kul och bra så är väl det helt Ok. Då behöver man inte bry sig om vad andra tycker och tänker.

Du skriver Gullan att hingstar är snyggare. Jag håller med dig. Jag tycker ofta också att det är mer "power" i en hingst. Den "powern" kan vara svår att hantera för någon som känner sig osäker och inte kan/vet bättre.
Så om man delar stall/lösdrift med någon annan kanske man ska respektera andra människors osäkerhet. För i den här "powern" bor det också mycket lekfullhet.

Jag fick flytta min tidigare häst från den hage han gick i (när han var inackordard) pga. att jag inte kunde hämta honom i hagen. Där gick nämligen en tvåårig unghingst som inte släppte in mig i hagen att hämta min valack....(han släppte in mig i hagen men han släppte inte ut min valack.)

Så visst kan det vara problem. Men som sagt var, har man inga problem själv så behöver man väl heller inte reta sig på att andra har det?
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

det dummaste man kan göra är att ställa en hingst ensam, då får man problem...de blir mycket tuffare och försöker utmana ägaren då man blir den enda i flocken för hingsten eftersom den inte har någon annan häst att förhålla sig till.

Men jag kan säga att min moster som aldrig hållt i en häst kunde leda min 3års hingst utan några problem, kedja vad är det han leds alltid i enbart grimma med grimskaft.
Han skriker aldirg efter ston och har gått med ston i hagen mitt emot utan problem...det är viktigt att de kan accsepptera det med.

Min sambo som varit livrädd för hästar kan leda min 3års hingst helt ensam utan att jag ens är hemma mellan hagarna, sätta på han grimman...han bara sticker ner huvudet i grimman hur snäll som helst.
aldrig att han skulle göra något.



Hm får känslan av att dina hingstar aldrig fått betäcka (rätta mig gärna om jag har fel) Men det ÄR skillnad på hingst och hingst, när hingsten går i avel och han vet "vad som gäller" så kommer han att ändra sig åtminstonde vid betäcknings sässong. Jag har aldrig träffat en avelshingst som inte "pratat" med stona när man går förbi hagen allra helst om det är brunstiga ston som han inte fått betäcka ännu.

Jag skulle aldrig låta ett barn leda min hingst under betäckningssässong hur snäll han än är.

Men visst hingstar är rakare tycker jag men de kräver rutiner och en konsekvent hand. OCH det är mycket pyssel med hingstar det går inte att komma ifrån och det är väl tur att det finns människor som kan och vill hantera hingstar annars skulle det inte bli fler hästar :angel:
Men jag tror att det blir svårt att hålla avelshingst på inackorderingsstall med allt som tillkommer, jag tillhör den lyckliga skara med egen gård och gott om utrymme så jag kan nog inte sätta mig in i den där inackorderingsbiten riktigt.
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Vilket bra svar.
jag tycker dock att man kan lära dem att inte skrika stup i kvarten alltså att det är något "fel" för jag tycker det kan kännas lite som brist på respkt mot den som håller, alltså då är ju hingsten i andra tankar och focuserar på något annat.
då vill jag att de lägger ner och har uppmärksamheten riktat mot mig hela tiden för att jag skall ha 100 procent koll på honom.
jag säger iaf alltid till mina hingstar när de skriker.
12åringen kan testa att skrika eller vilja visa upp sig när man kör honom med vagnen förbi ston i en hage men då säger jag bara "nej" lite tyst där bak i vagnen så lägger han ner direkt och fortsätter i sin vanliga takt.
superskönt.
För jag tror det är bra att lära dem det, känns inte som att det är så poppulärt på tävlingar om hingsten springer runt och skiker och inte lyssnar på ägaren.
lika bra att vara "hård" och konseknt från början.

ston och valacker kan skrika på andra hästar på tävlingar med så det är inte bara hingstar men jag tycker det ska man försöka få bort.

Ja man måste säga till när de skriker, det gör jag med men det hindrar inte att han måste prova att låta lite när man går förbi stohagen, när det kommer ett nytt sto i stallet eller när man rider/kör hemifrån men som du säger de måste kunna sakärpa sig på en tillsägning samtidigt som de måste få vara det de är. Jag menar det är ju inte bara hingstar som kan tänkas skrika och blåsa upp sig när de kommer till en ny plats tex premiering.......
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Spanska raser behåller de ju alltid som hingstar och det är bara hingstarna som rids, stona går till avel hela sitt liv.
Hingstarna går tillsammans utan problem.
Några enstaka kasteras pga sjukdom eller om de är helt flippade men de är inte lika eftertraktade.
Det ses nog som ett misslyckande när de tvingas kastera.

Spanjorerna har hingstarna installade hela tiden. Hagar existerar knappt. Stona står vanligtvis inte i stall, så hingstarna utsätts inte för några frestelser. Min häst var en ängel som hingst i Spanien, men när jag tog hem honom till ett svenska blandstall förvandlades han till ett litet monster. Jag kastrerade honom fortare än kvickt, för att han skulle fungera i svensk miljö.
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Vi hade en hingst en gång och jag ville verkligen behålla honnom som hingst. Han var snäll, men ju äldre han blev ju hormonstinnare blev han.

Den dagen jag åkte som en pallervante bakom honom då jag skulle till hagen det var i samband med det som jag tänkte om och ville kastrera. Jag insåg att jag inte riktigt klarade av honom (då var jag "bara" i 16-17år)

Jag tor INTE det var "fel" på hästen i sig, det kunde kanske ha blivit en fin hingst men det var JAG som inte mäktade med hormonsvängningarna ;) och tyckte det var bäst för honom att bli en "det"

Sedan betvivlar jag inte att det finns snälla hingstar i sig :laugh: och folk som verkligen kan hantera dom!
 
Senast ändrad:
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Jo man blir bemött så av folk som inte har någon egentlig erfarenhet av hingstar.

Tror du att det är hingstarna andra stallägare egentligen har något emot? :grin:

Jag tycker nog att ston kan vara värst, hingstar är oftast ärliga och har man en gång gjort upp så är det så

Vaddå en gång gjort upp så är det så? :eek:
Menar du att du med en 'omgång' kan bryta deras drifter en gång för alla?

Jag tror det finns mycket fördomar kring hingstar och hingstägare.

Fördomar,ja mot hingstägarna..Inte mot hingstarna då ett djur är ett djur är ett djur är ett djur och de drivs av sina instinkter och drifter,en person som driver ett inackorderingsstall får man hoppas har en erfarenhet med sig när man upplåter platser,och har de erfarenheter med inackorderingar så vet de också att hästfolk är hästfolk (ja inkl mig,jag har också mina idéer :D

Om de skriker och blåser upp sig så är de farliga eller ohanterbara.

Faktum är,om de skriker och blåser upp sig när du går omkring med hingsten,så är du den siste de för tillfället har koll på,har de koll på dig,så har de heller ingen anledning att gå omkring å brösta sig och göra sig redo för att hävda vars dennes revir är. :cool:
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Jag tror inte att du har läst mitt svar ordentligt för jag försöker INTE övertala TS att kastrera. Då finns det andra här som klart och tydligt gör det. Gå på de istället.

Ts frågar om in-puts. Det har jag gett henne. Jag skriver klart och tydligt att vill hon ha en hingst så ska hon låta honom vara hingst. Läs Gullan!

Svårighet med stallplats är ett faktum. Förneka inte det. Det är inte så lätt att bara flytta om det blir motsättningar i stallet med hästar och människor.

Anekdoten med min vänn var enbart en personlig upplevelse med sen kastrering. Det förstår nog vem som helst att det inte är en regel att så blir det. Men det kan vara tänkvärt.

Varför du tror att jag försöker övertala TS att kastrera förstår jag inte. Då gör ju du motsattsen. Försöker övertala henne att behålla honom som hingst. Om man startar en tråd som bygger på en fråga, i detta fall ämnet hingst så ser jag inget konstigt i att fråga om anledningen till det. Då kan man ge de bästa råden. Du väljer att citera och diskutera andra istället för att svara Ts med rena in-puts.

Tillslut så kan jag medela dig att min syn på hingsthållning har DU får totalt om bakfoten. Har stått tillräckligt mycket i uppfödningsstall för att inte ha en partisk syn på hingstar som du har. Jag personligen tycker att under rätt förhållanden så kan hästarna definitift vara hingstar. Med det menar jag att hingsten ska få stå i ett stall/flock där den inte förminskas pga att den är hingst, den ska ha en ägare som kan hantera den och andra människor runt omkring ska vara införstådda vad en hingst innebär. (för helt ensam med att hantera din häst blir du aldrig) Kan man uppfylla de kraven så finns ingen anledning att kastrera.

Men jag motsätter mig starkt att många vill behålla sin häst som hingst bara för att det är fräckt eller snyggt och löser man inte problemen som kommer så tror man att hästen blir snäll och foglig bara för att man kastrerar som en nödlösning. Och nu påstår jag inte att det är så TS resonerar.

Mvh Voff



Till TS- Din häst är ung ännu och du har lite tid på dig att känna efter om du vill och klarar av att ha en hingst med vad det innebär med åsikter från omgivningen. Lättaste sättet att hitta en stallplast för en hingst är att kolla med uppfödare. De kan om du har tur ha flera hingstanpassade hagar och någon kanske är ledig. Då får du också folk omkring dig som vet vad det innebär med hingst. Där finns också hästar som är vana med en vardag med hingstar bland sig.

Eftersom man av uppenbara själ väljer att kastrera hingstar så är det mest valacker som finns ute på ridkolor och i privatstall. Därför får inte gemene man lära sig så mycket om hingstar. Det är oftast en kunskap man får välja att söka sig till själv. Därför kommer det alltid att finnas brist på hingstkunskap hos den breda massan.

Lycka till igen // Voff
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 410
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Hej ville höra lite åsikter. I stallet vi står har dom en egen liten lösdrift med 1års hingst och en 2årig hingst som är på bete där den...
2
Svar
21
· Visningar
2 689
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 764
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 133
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp