Förvara och organisera pysselsaker

zassoo

Trådstartare
Hjälp, pysselsakerna tar över vårt hem! 😅 vi har en snart 4-åring som älskar att pyssla och det får hon så gärna göra men alla grejer är bara i en enda röra. Det blir ju roligare att pyssla om man enkelt hittar alla grejer, tänker jag. Och lättare att städa :idea:

Hur förvarar ni pysselsaker? Gärna bilder om ni har några smarta tips :)

(Vi har en lillebror på snart 2 år som vi behöver gömma pysselsakerna för, annars häller han ut allt eller stoppar grejer i munnen, så det kan tyvärr inte vara någon fin förvaring i barnens höjd).

IMG_3016.jpeg

Det här är en del av pysselgrejerna, man måste liksom ner och gräva :p
 
Jag har haft, till mig själv, verktygslådor i plast från typ Biltema/Jula. I dom finns flera små fack/askar som går att ta ut, eller använda för mindre pinaler.

Ger bra ordning, har haft olika lådor för olika saker, en för pärlor tex, en med pennor, etc.
 
Vi har haft en sån där vagn från ikea (tror den heter typ rågång?) med tre våningar, där vi haft pärlgrejer i lådor med fack i (från panduro) och en låda med leklera med tillbehör, lådor med pennor,papper mm osv. Iom att den går att rulla så har den gått att hålla utom räckhåll för minstingen, men det bygger ju på att man har nån stans att köra iväg den...
 
Det är ett ständigt pågående projekt här hemma också att försöka hålla någon form av ordning på pysselgrejerna, men vi har gett upp och insett att enklast för oss vuxna är ändå att lägga allt i en enda stor plastlåda.
Dottern har inget eget intresse av att ha det sorterat och fint, allt läggs ändå huller om buller. Och vi vuxna orkar inte sortera och lägga saker på sin av oss tilltänkta plats varje gång det pysslats. Dottern älskar pyssla och gör det flera gånger i veckan.
Numera har hon ett stort skrivbord på sitt rum där det huseras pysselsaker
 
Jag glömde bort tråden :o Tack för tipsen! Sen jag startade tråden har det tillkommit mängder av pärlplattegrejor och olika typer av pärlor. Det kommer nog bli en blandning av organisering och kaos, som med det mesta i detta hus 😅
 
Jag glömde bort tråden :o Tack för tipsen! Sen jag startade tråden har det tillkommit mängder av pärlplattegrejor och olika typer av pärlor. Det kommer nog bli en blandning av organisering och kaos, som med det mesta i detta hus 😅
Vi förvarar det i lådhurtsar och köpmansbänk. Dvs vi har ganska mycket pysselsaker tillsammans. Vanlig hög klädbyrå från IKEA typ. Det går liksom lika bra med papper som med underkläder :D

Sedan har ungen rent teoretiskt sett lådor i skrivbordet, men det är ju bara en röra.

Så ett par hurtslådor block, någon med konstnärsmaterial, ett par tre små med pärlplattegrejs och färgsorterade pärlor, en stor med assorterade presentpapper, stora block och färgade papper. En stor låda sygrejs och ett par små osv :), någon med trådar och metallgrejs. Någon mer reservoirpennor, stämplar, bläck och stålpennor o tejp.

Ungefär sådana här för pärlor https://www.clasohlson.com/se/Forvaringslada-Cocraft-FSS/p/41-1602

(det är kanske nu jag inte ska rekommendera hur många fina pärlplattemönster det finns till pokemon och dataspelsfigurer och att det är bra med många fyrkantiga plattor av sorten som man kan koppla ihop :rofl: om man vill leverera en stor fin en till barnets vägg...
1699862789309.png
 
Senast ändrad:
Vi förvarar det i lådhurtsar och köpmansbänk. Dvs vi har ganska mycket pysselsaker tillsammans. Vanlig hög klädbyrå från IKEA typ. Det går liksom lika bra med papper som med underkläder :D

Sedan har ungen rent teoretiskt sett lådor i skrivbordet, men det är ju bara en röra.

Så ett par hurtslådor block, någon med konstnärsmaterial, ett par tre små med pärlplattegrejs och färgsorterade pärlor, en stor med assorterade presentpapper, stora block och färgade papper. En stor låda sygrejs och ett par små osv :), någon med trådar och metallgrejs. Någon mer reservoirpennor, stämplar, bläck och stålpennor o tejp.

Ungefär sådana här för pärlor https://www.clasohlson.com/se/Forvaringslada-Cocraft-FSS/p/41-1602

(det är kanske nu jag inte ska rekommendera hur många fina pärlplattemönster det finns till pokemon och dataspelsfigurer och att det är bra med många fyrkantiga plattor av sorten som man kan koppla ihop :rofl: om man vill leverera en stor fin en till barnets vägg... Visa bifogad fil 131925
Btw plockas pärlorna lättast med pincett. (och om ens man gillar dataspel har man strax tre personer som pysslar)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är så så trött. Varje dag med min 8 åring är en kamp och har varit för jämnan känns det som. Varje samtal består till 90% av att få...
Svar
18
· Visningar
3 533
Senast: Diana
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 321
Senast: Milosari
·
Relationer Varning för en lång skriva-av-sig-tråd... Hur lika måste man egentligen vara i en relation? Jag har en relation sedan drygt 4 år...
30 31 32
Svar
631
· Visningar
39 665
Senast: norrsol
·
Hästvård Jag vet att det finns hundratals trådar i ämnet häst som gapar men jag har läst igenom dem alla utan att hitta någon som stämmer överens...
Svar
19
· Visningar
2 230
Senast: Jolo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp