Förvaring i stallet

Ela

Trådstartare
Håller på att göra om i stallet och behöver lite inspiration.
Hur förvarar ni era täcken?
Gärna andra smarta tips på bra förvaring som till benskydd, benlindor osv.
Hur ser eran dröm sadelkammare ut?
Jag har två utrymmen som skall bli sadelkammare/täckesförvaring men har lite dåligt med ideer. Ena utrymmet är 4*3 och andra 3*2.5
Kom med massa tips och ideer nu =)
(kan tillägga att det rör sig om ett större stall med ca 15 hästar så det är mycket sadlar, täcken, benskydd också vidare som ska få plats, alla hästar ägs av familjen så vi behöver ingen separat förvaring till varje häst)
 
jag har typ/förvaringsväskor från ikea :) de jag har rymmer 2st 400g 155cm täcken med hals :).
så har 3st på en hylla och får plats med 4st regntäcken, 2st 200g, 2st 100g, 3fleece/ull och 2st 400g.
har även 2 mindre som jag har flugtäcken i :).
 
men har ni 2 sadelkammare så hade jag haft en för läder och en för täckesförvaring, rena täcken då på hylla t ex och täckeshängare för de som används.

hyllor och korgar för benskydd, lindor osv. jag har öppna hyllor och tycker det är bäst, så man ser vad man har och blir lite tvingad att ha ordning så man inte bara kan tvinga in sakerna i en garderob ;)
 
jag har mina schabrak på en vägghängd torkställning, annars är det smidigt med byxhängare, inte galgar då utan sånna väggfasta som står rätt ut, bra för att ha schabrak i bruk lite luftigare så att man kan hänga upp dem direkt efter användning på tork utan att de ska mellanlanda nånstans :p.
 
Våra schabrak hänger på en gardinstång i taket. På bilden hänger bara ung hälften uppe - superbra, överskådligt, luftigt och snyggt!
wp-1464175923397-e1464178004600.jpg
 
Jag vill inte ha mina schabrak och fintäcken hängande så som ovan pga att det ser stökigt ut, damm och att färgen bleks mycket snabbare. Byxhängare och hyllor i garderober kör jag på för schabrak. Lindor, skydd, allt läder som inte används regelbundet, hjälmar, jackor, grimmor, bett osv ligger/hänger också i garderober. Det enda som hänger framme är sadlar, träns och benskydd som används ofta.

Med dina utrymmen hade jag gjort ett täckesrum med stora garderober och torkställningar för alla täcken i det mindre rummet och sadelkammare i det större. Läder mår inte bra av fukt, ska du torka 15 blöta täcken kommer sadlarna mögla.
 
Utetäcken förvarar jag hängande på rejäla krokar på väggarna. Tunnare täcken hänger dubbla och tjockare enkla. Innetäcken förvaras ihopvikta i en garderob. De täckena som har använts/är blöta hängs på en täckeshängare liknande de som täckena hänger på i ridsportsaffärer som man kan "bläddra" i.

Benskydd/boots förvaras i djupa cykelkorgar. Luftigt och går lätt att hänga upp på en garderobsdörr och att ta med sig ut i stallet när de ska användas.

Schabrak förvaras i respektive hästs garderob på en extra sadelhängare. Jag har testat diverse upphängningar till schabraken men tycker att det fungerar bäst. I garderoben förvaras också sadeln, hjälmar på hjälmhållare och på dörren finns krokar till tränsen.

Har du två utrymmen så gör det ena till täckesrum och det andra till sadelkammare. Det är helt värdelöst att behöva dra in skitiga blöta täcken i samma utrymme som man har läder i. Avfuktare och element är ett måste. Jag har en riktig avfuktare som står på en hylla och en torrboll i varje garderob.
 
Tack så mycket för era svar. Lutar mot att jag kommer göra ett täckesrum där man kan ha gott om plats att hänga upp blöta täcken. Frågan är hur man bäst förvarar de täcken som inte används, räknade lite snabbt och alla hästar har minst 6 täcken var så det är ju många täcken som ska förvaras. Vill dessutom ha det lättöverskådligt så det är lätt att hitta bland de olika täckena och storlekarna.
 
Tack så mycket för era svar. Lutar mot att jag kommer göra ett täckesrum där man kan ha gott om plats att hänga upp blöta täcken. Frågan är hur man bäst förvarar de täcken som inte används, räknade lite snabbt och alla hästar har minst 6 täcken var så det är ju många täcken som ska förvaras. Vill dessutom ha det lättöverskådligt så det är lätt att hitta bland de olika täckena och storlekarna.

Det är dels för att ha det lättöverskådligt och slippa leta som jag har utetäcken som inte används upphängda på krokar. Jag har täckena uppdelade efter tjocklek dessutom så det är väldigt enkelt att hitta rätt. Det går ju att märka krokarna med namn dessutom så är det enklare när det är så många hästar. Det är också för att slippa risken för att täckena luktar mögel som jag har dem hängande. Jag har ännu inte hittat något annat sätt att förvara utetäcken på som inte gör att de luktar mögel när de tas fram. När de hänger så är det luftigt och risken för mögel minimeras. Jag hänger dock inte upp nyligen använda täcken på krokarna utan de får alltid hänga på "tork" även om de inte känns fuktiga just för att minimera risken för mögel.
 
Det är dels för att ha det lättöverskådligt och slippa leta som jag har utetäcken som inte används upphängda på krokar. Jag har täckena uppdelade efter tjocklek dessutom så det är väldigt enkelt att hitta rätt. Det går ju att märka krokarna med namn dessutom så är det enklare när det är så många hästar. Det är också för att slippa risken för att täckena luktar mögel som jag har dem hängande. Jag har ännu inte hittat något annat sätt att förvara utetäcken på som inte gör att de luktar mögel när de tas fram. När de hänger så är det luftigt och risken för mögel minimeras. Jag hänger dock inte upp nyligen använda täcken på krokarna utan de får alltid hänga på "tork" även om de inte känns fuktiga just för att minimera risken för mögel.
Ordentlig avslutare i täckes rummet minskar mögel risken.

Fast jag som har mina täcken, otvättade i tyg lådor i ett väldigt fuktigt utrymme har varken haft problem med vare sig mögel eller ohyra, vinter täckena som är 5 år gamla och aldrig tvättade och inte använda på 2 år var superfina när jag drog fram de nu för ngn vecka sedan. Luktade inget heller.

Och täcken är i ett gammalt stenstall som tar in fukt genom golvet, snöar in via takskägget och där dimman enkelt letar sig in då jag har stalldörren öppen mesta delen av året.
Så trots detta ligger täcken ganska luftigt ändå :p.
Är skubb lådorna jag har, en variant med fint mönster och tunnare tyg än de svarta/vita.
 
Jag har länge velat ha ngn form av benskydds tork, typ bara några piggar på en planka där man kan hänga upp blöta benskydd :).
Använder dock inte beskydd nu eller har ngn lämpligt plats så det har inte blivit av.
 
Jag har länge velat ha ngn form av benskydds tork, typ bara några piggar på en planka där man kan hänga upp blöta benskydd :).
Använder dock inte beskydd nu eller har ngn lämpligt plats så det har inte blivit av.

Jag har i något stall sett att de klistrat upp kardborreband på en vägg och så kan man fästa blöta benskydd där. Det tyckte jag verkade smart.
 
Hade mer tänkt mig ngt sånt här fast i mindre skala :).
IMG_8855-1024x682.jpg

Det jag gillade med kardborren var att man till exempel kunde ha det på väggen i stallgången/duschspiltan. Bara att spola av benskydden och hänga upp direkt och inget för hästarna att skada sig på.
 
I "mitt" lilla stall har jag på ena väggen två långa klassiska täckeshängare (handukshängarvarianten). De är ca tre meter långa och hänger parallellt med varnadra. Får plats med ca 20 täcken på dom. Är verkligen helt suveränt och tar i princip inget utrymme. Mina tävlingstäcken har jag på höga hyllor i sadelkammaren.
 
Jag har ett litet stall. Har en täckeshängare i stallet där de täcken hästen använder hänger nattetid eller när hon rids/pysslas om. Finns en väggfast hylla vid ingången där jag har saker som används ofta, benskydd, sporrar, hjälm, lädervårdsprodukter, pälsglans och sånt. Säkerhetsvästen har jag lyckats hänga upp på väggen bredvid grep och sopborste. Borstarna står på lådan till kraftfodret.

Eftersom stallet är så litet har jag all annan utrustning i annat hus några meter bort. Använder Dimpa-påsarna från Ikea både till schabrak och rena täcken som inte används hela tiden (efter tips härifrån!). Nu är min häst ganska liten, och har bara 125 i täckesstorlek, men drar full i schabrak. Men har inga problem med att trycka ner varken schabraken eller täckena i påsarna. De ligger sen på hyllor inne i huset tillsammans med allt annat som jag inte använder så ofta (till exempel saker som tillhör hästar som varit i jorden i tio år, men som jag absolut inte kan göra mig av med :angel:). Vill faktiskt inte ha det framme, det håller sig fräschare i påsarna även om det nu inte är exponerat i stallet med damm och skit.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 526
Senast: Ajda
·
Utrustning För första gången sen öh, nånsin, står jag i ett kallstall med mina hästar. Alltså ett stall som inte har nåt uppvärmt utrymme öht. Nu...
2
Svar
27
· Visningar
2 840
Senast: Diabetikern
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 278
Senast: Whirlie
·
Gnägg Hej! Har haft häst i många år men tog paus för ett par år sedan. Har då haft hopphästar och alltså inga billiga försäkringar. Går i...
Svar
4
· Visningar
1 112
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp