Bukefalos 28 år!

Förvirrad - tacksam för hjälp

SaraMara

Trådstartare
Nu ni... Har varit dum nog att erbjuda mig köpa in hö till fler än mig själv i stallet, vilket givetvis "backfired". :crazy:

Har fått tag på en leverantör som kör ut till stallet ("fri" leverans), med analyserat (både "vanlig" och hygienanalys) hö som han annars kör till travet. Ganska "kraftigt" enligt uppgift (har inte sett några värden eftersom jag inte beställt ännu).

Så till saken... :) När jag så berättar detta för en av de andra som tacksamt tackade mig för hjälpen och att jag erbjöd mig att ta på mig att lasta 1 ton hö för henne också (not! :mad:) fick jag givetvis tusen frågor. Höet fick ABSOLUT inte ha "mycket protein", för det var "livsfarligt". Gav fång osv, förstörde levern m.m.

Inte för att jag egentligen bryr mig, passar det inte får hon ordna eget hö, men jag vill ändå ha lite kött på benen i den diskussion som lär komma när hon idiotförklarar mig för att jag inte köper ett "dåligt" hö som de inte riskerar att dö pga.

VAD gäller med proteinöverskott pga grovfoder? Och vart finner jag den faktan (referenser tack)? FÅR hästar fång pga proteinöverskott?

Suck... Sista gången man försöker vara hygglig kan jag ju medge. :( :crazy:

Samma människa hävdar bestämt att foderjäst inte innehåller något protein alls och därför kan ges hur mycket som helst av. "Bara b-vitamin"... :crazy:

Sedan, en sak till. Hur är det med kalcium? Kan man på "vinst och förlust" tillsätta kalcium i kosten utan risk?

/Förvirrad Sara som önskar att hon kunde något om foder när dessa dispyter uppstår :o
 
Voj voj, stackars dig vilken otacksam uppgift att köpa in hö till flera. Mina sympatier!

Lyckosamt sits ni har dock som har tillgång till att köpa bra och dessutom analyserat hö! Vi är inte lika lyckosamma här. Professionella höodlare saknas.

Vad det gäller högt proteinvärde så kan du ju först ringa och fråga säljaren/odlaren vad värdena egentligen är, dom kanske inte är så höga? Man tycker ju så olika! Att höet säljs till travstall är ju ingen garanti för att det är högt proteinvärde, tävlingshästarna skall ju ha mycket energi och hamnar ändå automatiskt med sina relativt höga givor av kraftoder rätt högt på proteinet så fråga först så kanske du aldrig behöver hamna i diskussion om att det är mycket protein! För ni kanske inte alls tycker att det är mycket protein i höet.

Vad det gäller mycket protein i grovfodret så sägs ju det vara helt ofarligt för friska hästar, men har man en häst man av någon anledning ger mycket kraftfoder hamnar man ju ändå väldigt högt i protein och då blir det ju lätt stort proteinöverskott. För en frisk häst som får proteinöverskott från grovfodret så skall inte det normalt innebära några problem om man som vanligt vänjer in hästen successivt på det nya fodret. Proteinöverskottet bryts ner och kommer ut med urinen och det är nog därifrån det att det "förstör levern" kommer ifrån. OM hästen redan har problem med levern så får den problem av detta och det blir en onödig belastning för den att bryta ned det extra proteinet.

Att hästar får fång från protein säger ju inte den nya forskningen, men har man redan i sitt hästliv varit med om att ta bort någon häst pga fång så är man ju förstås inte villig att tro på någonting utan vill helst köra på det som "säkert" funkar (svälta hästen är väl det vanliga).

Att tillsätta extra kalcium "hur som helst" är vanligt i mina trakter. Överskott av kalcium är ju inte bra eftersom balansen Ca/P blir konstig men som jag ändå har fattat det så är inte överskott av Ca besvärligt så länge som P-behovet är fyllt och jag har till och med läst i foderböcker/-bok att överskott av Ca är vattenlösligt(?) och kan kissas ut. Överskott av P däremot är inte bra. Själv chansar jag inte utan räknar på behovet och kvoterna. Men här ger "alla" rutinmässigt foderkalk i maten till sina hästar och de överlever...
 
Hästar är gräsätare. Proteinet i gräset på betet är LÅNGT högre än det nånsin blir i hö. Får hennes häst gå på gräs? Hästen klarar av ett eventuellt proteinöverskott mycket bra från grovfodret, och det blir billigare då man inte behöver ge särskillt mycket kraftfoder, om ens något vilket skonar hästens alla organ.

När det gäller jäst så är det ju bara att läsa på förpackningen... det innehåller MYCKET proteiner.

Kalk är ju bra, men det måste finnas balans med de andra fodermedlen. Överskott från kalk som kommer från fodret är ingen fara (särskillt inte grovfodret), däremot lös tillsatt kalk är mindre lycat. För mycket av något ämne försvårar upptaget av ett annat och så har man en ond cirkel.
 
TACK för både ditt och tgd's utförliga svar.

Vet ni om det finns några publicerade "rapporter" eller liknande kring detta - och vart man isf kan tänkas hitta det?

Både vad gäller fång och protein?

Har man att göra med inbitna naturvetare är det bäst att ha något att luta sig mot... ;) :D
 
Har du tillgång till Plancks foderböcker? Den nya som gavs ut i augusti köpte jag från Bokus för 194 kr. Där finns mycket kunskap :-) Inte så mycket om fång dock men om det andra.

Hälsn tgd, inbiten naturvetare
 
Kolla på SLU:s hemsida var på föredrag om hov och tandproblem för några år sedan. Vet som föreläste forskade om fång.

Nanne/ :banana:
 
Nej, har ju aldrig tagit mig tid riktigt att sätta mig in i foderbiten utan "lejt bort" uträkningen av foderstater osv till andra... :o

Men det börjar bli hög tid helt klart. Lika bra att åka vägen om och köpa mig lite "fakta" - annars lär det aldrig gå det här. Står väl med en SHV-anmälan på halsen snart annars, eftersom jag ger min häst "livsfarligt" hö. :crazy: :eek:
 
Be om omvänd bevisning istället. Kan hon peka på källor nånstans där det står om det livsfarliga med högt protein i höt? Och vad menar hon med högt protein?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Fick nyss ett obehagligt telefonsamtal från min nye stallägare om att min häst har ont i magen. :cry: Vi flyttade till det nya stallet i...
2
Svar
22
· Visningar
1 855
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp