Bukefalos 28 år!

HJÄLP! Proteinblåsor i tarmen??? Foderbyte...

alice

Trådstartare
Fick nyss ett obehagligt telefonsamtal från min nye stallägare om att min häst har ont i magen. :cry: Vi flyttade till det nya stallet i söndags vilket tyvärr innebar ett grovfoderbyte, dels började hon få hö och ett helt annat hösilage. :( Samtidigt fick hon tyvärr rejält reducerad betforgiva pga att de blöter upp allt gemensamt och ger blötta litrar. :( Lika så fick hon ny havre. :cry:
Jag fick anayserna på havren, höt och hösilaget och satte med hjälp av snälla bukefalister ihop en foderstat. Den innehöll en kvot på 6,2 om jag inte minns helt galet. Analyser finns i min tråd "Foderstatstips".
Det som är att hästen tyvärr bara går ute mellan 8-12 på dagarna och därefter står på box. Det gör ju sitt till för tarmen. Jag kan inte heller motionera henne som jag vill på kvällarna eftersom hästen ej är fullständigt igång.
Stallägaren hävdade bestämt att hästen hade ont i magen pga att hon fått för mycket protein :confused: och därmed fått proteinblåsor/bubblor i tarmen pga proteinöverskott :crazy: . Hästen står på en kvot på under 6 idag pga att jag inte introducerat all Krafft Protein. Hon såg att jag hade köpt krafft protein som hon igår för första gången fick knappt 100 g av (dummt så här i efterhand. Skulle ju väntat med det för att skona magen ytterligare). Det är boven enligt henne. Jag hävdar med bestämdhet att orsaken till att hästen har ont i magen beror på den alltför snabba foderväxlingen.
Stallägaren hade själv räknat på foderstater till övriga stallet på deras grovfoder (och tydligen hållt på med det väldigt länge = stor erfarenhet) och kommit fram till att de INTE kunde använda groov och INTE krafft protein. Breed (plussgrön) var det som gällde. Jag bad henne räkna på min häst för skojs skull....

Nu undrar jag; Kan det var så att stallägaren har rätt i att det kan bero på proteinblåsor? Eller är det så att troligaste orsaken är foderbytet? Hon hävdade också att man inte kan ge så mycket protein till en häst som inte är igång eftersom det då blir ett överskott. "Muskler det bygger man med träning de kan man inte fodra upp!" Jag hävdar att då måste ju hästen ha byggstenar att göra muskler av...eller hur?!?
En klen tröst är att hästen bajsa som hon ska iaf....

Hjääääälp!

Tacksam för snabba svar!

//Orolig Alice
 
Sv: HJÄLP! Proteinblåsor i tarmen??? Foderbyte...

Proteinblåsor i tarmen??? Har jag aldrig hört talas om faktiskt...

Mycket kan hända vid en flytt, men att det alltid är grovfoderbyte är överreklamerat...jag får foderbyteshästar titt som tätt och det går alltid bra....däremot så är det en ny miljö både med hästar o folk o miljö, sen kanske hästen är van att vara ute längre..när du kommit igång mera och rutinerna blir de samma blir dt säkert bättre...nu vet jag ju inte HUR hon har ont i magen och det kan vara vanskligt att ge råd över nätet...vad säger du själv om din häst??, och vad tror du själv??
 
Sv: HJÄLP! Proteinblåsor i tarmen??? Foderbyte...

Tack!

Det stallägaren förklarade; hästen låg ner när hon för att släppa ut. Hästen måste ha ätit upp frukosten eftersom hon inte sa att den var kvar. Slog med svansen och viftade med benen mot magen. Skrittar/rör sig tydligen i hagen och har bajsat under stallägarens överinseende. Stallägaren skulle ta ner hästen i ridhuset och se hur hästen reagerar. Sen skulle hon ringa.
Jag tror nog mer att det beror på miljöbyte, mindre hagvistelse och foderbyte. I förra stallet var de ute till 17 på dagarna.....

//Alice
 
Sv: HJÄLP! Proteinblåsor i tarmen??? Foderbyte...

På hur många timmar skiljer sig utevistelsen nu mot för tidigare?
Proteinblåsor i tarmarna har jag aldrig hört tallas om, proteinknölar på rygen däremot ja, och detta har jag även fått berkäftat att det finns av kiropraktor och tandläkare.
Ont i magen utav stress är ju en helt annan sak, och så kan ju magen bli upprörd utav matbytet lite gran oxå... Seddan finns ju alvarligare saker oxå, så som kolik, men det finns ju tydligare tecken på det så som att gräva, rulla sig, huga mot hagen å så vidare...
 
Sv: HJÄLP! Proteinblåsor i tarmen??? Foderbyte...

Även om man har hållit på med foder länge så är man inte allvetare för det. Det där att det bara passar ett visst foder till hennes hö/hösilage. Det var det dummaste jag hört på länge.
Det som har hänt din häst är säkert pga hon får stå inne mycket, mycket mer än normalt OCH att du bytit ut fodret helt och hållet. OM hon inte är på väg att få någon sorts kolik. Jag menar jag har haft hästar som har haft en släng av kolik men ändå bajsat lite. Det är bra att stallägaren longerar henne i ridhuset. Utifall att.....
Hoppas det inte är något allvarligt.
 
Sv: HJÄLP! Proteinblåsor i tarmen??? Foderbyte...

Sant!

Ja, jag tror att den största orsaken faktist beror på en kombination av foderbyte och kortare utevistelse. Ska för säkerhets skulle ta kontakt med Krafft och vet och rådfråga. Om jag inte tar fel KAN det vara så att hästen redan igår kväll var lite irriterad, piskade med svansen lite och viftade med bakbenen lite. Tänkte inte så mycket på det eftersom hon är väldigt lättirriterad och kan få panik bara det sitter en fluga på henne....

//Alice
 
Sv: HJÄLP! Proteinblåsor i tarmen??? Foderbyte...

Skulle tippa på att koliken beror på att hästen står inne för mycket. Hur mycket strå får hästen? Fanns det något att gnaga på i den gamla hagen? Hur länge gick hon ute förut?

Vet själv att min mage börjar krångla om jag sitter still, ex på utbildning, en hel dag.

mvh Jessica
 
Sv: HJÄLP! Proteinblåsor i tarmen??? Foderbyte...

Proteinblåsor på tarmarna... ursäkta, men VA? Skojar hon med dig?`

Vad menar hon att det är för skillnad på Groov+Protein mot att ge Pluss Grön?
 
Sv: HJÄLP! Proteinblåsor i tarmen??? Foderbyte...

Jessica skrev:
Skulle tippa på att koliken beror på att hästen står inne för mycket. Hur mycket strå får hästen? Fanns det något att gnaga på i den gamla hagen? Hur länge gick hon ute förut?

Vet själv att min mage börjar krångla om jag sitter still, ex på utbildning, en hel dag.

mvh Jessica

Det tror jag också....har fortfarande inte hört från stallägaren så så allvarligt kan det inte vara....har heller inte fått tag i vet för rådgivning ännu.

Hästen får 4 kg hö och 8 kg hösilage (54 % ts) och står på halm. Det finns ganska ordentligt med fjolårsgräs i hagen. Så för lite strå tror jag inte att det är (hästen beräknas väga 550-600 kg).
Förut gick hon ute mellan 8 och 17 så det är en ganska radikal förändring....Samt att jag ju inte kan rida/träna henne fullt eftersom hon är under uppbyggnad/igångsättning.

//Alice
 
Sv: HJÄLP! Proteinblåsor i tarmen??? Foderbyte...

Magdalena skrev:
Proteinblåsor på tarmarna... ursäkta, men VA? Skojar hon med dig?`

Vad menar hon att det är för skillnad på Groov+Protein mot att ge Pluss Grön?

Nej, hon var gravallvarlig...JAG tror inte på det. Ska dock rådfråga vet "just in case" om det kan vara orsaken.

Ja, du! Inte vet jag. Jag får det att fungera jättebra med groov och protein, men eftersom "man inte kan "fodra upp" muskler utan bara träna upp dom behövs det ju inte så mycket protein i foderstaten", enligt stallägaren. :crazy: Får se vad hon kommer fram till för foderstat....Väntar även på samtal från Krafft. Måste ha "expertis" i ryggen när jag ska argumentera mot henne.

//Alice
 
Sv: HJÄLP! Proteinblåsor i tarmen??? Foderbyte...

alice skrev:
Nej, hon var gravallvarlig...JAG tror inte på det. Ska dock rådfråga vet "just in case" om det kan vara orsaken.

Ja, du! Inte vet jag. Jag får det att fungera jättebra med groov och protein, men eftersom "man inte kan "fodra upp" muskler utan bara träna upp dom behövs det ju inte så mycket protein i foderstaten", enligt stallägaren. :crazy: Får se vad hon kommer fram till för foderstat....Väntar även på samtal från Krafft. Måste ha "expertis" i ryggen när jag ska argumentera mot henne.

//Alice

Pratade precis med vet och han lät så här när jag berättade om proteinblåsorna :confused: :confused: :confused: . Han trodde att det berodde på kraftig miljöomställning pluss foderbyte och ordinerade tarmbalans i en vecka. Hjälper det inte eller att hon inte blir bättre imorgon ska jag höra av mig igen!

Undrar bara hur stallägaren tar detta för jag kommer att fortsätta med groov och protein. :devil:

//Alice
 
Sv: HJÄLP! Proteinblåsor i tarmen??? Foderbyte...

Proteinblåsor i tarmen:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Det var ngt helt nytt, har hon varit inne i tarmen o tittat?
Den begränsade utevistelsen kan säkert bidra. Hur är det med vatten, nya främmade vattenkoppar eller dålig tillsrömning kan göra att hästen dricker för dåligt. Ofta har man flera samverkande orsaker till ett problem.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: HJÄLP! Proteinblåsor i tarmen??? Foderbyte...

Vet inte om man skall se kiropraktors el tandläkares ord som bevis på att "proteinknölar" existerar! Visst har jag, o många andra här, sett en viss typ av knölar på hästar spec vid sojautfodring men jag hör till dem som hellre vill kalla dem för foderknölar. Veterinärmedicinen har såvitt jag vet ingen förklaring på hur o varför dom uppkommer.
PL
 
Sv: HJÄLP! Proteinblåsor i tarmen??? Foderbyte...

Hon har vattenhink, 20 L. Hon står dessutom i kallstall för tillfället och det gör ju KALLT vatten. Det kanske är en bidragande orsak, inte riktigt fri tillgång på vatten samt kallt vatten.

Kan berätta att Krafft-tjejen jag pratade med hade mycket svårt att låta bli att dra på munnen när jag berättade om "proteinblåsor" i tarmen. Som hon uttryckte det; "det måste hon (stallägaren) ha hittat på själv". Jag har mycket svårt att tro att hon varit inne i tarmen och tittat!

Fick besked från stallägaren vid ett ungefär och då var det lugnt. Hästen hade dock bara fått några nävar krafft istället för dryga kilot som hon brukar få = ännu större foderstörning. Men det kanske är bäst att ta det lugnt med kraftfoder idag pga känningen i magen?!?!

//Alice - som vill gå hem från jobbet NU!!!
 
Sv: HJÄLP! Proteinblåsor i tarmen??? Foderbyte...

peter_lundin skrev:
Proteinblåsor i tarmen:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Det var ngt helt nytt, har hon varit inne i tarmen o tittat?
PL

Men exakt... hur kunde stallägaren veta att magontet berodde på just det??
Ibland blir jag bara så förvånad över hur bombsäkra vissa människor är på att de har rätt...
 
Sv: HJÄLP! Proteinblåsor i tarmen??? Foderbyte...

Får man fråga VARFÖR hästen inte får vara ute längre ??
 
Sv: HJÄLP! Proteinblåsor i tarmen??? Foderbyte...

Ju mindre man kan dess lättare är det att plocka upp tokigheter nånstans eller att missuppfatta ngn sanning.
PL
 
Sv: HJÄLP! Proteinblåsor i tarmen??? Foderbyte...

peter_lundin skrev:
Vet inte om man skall se kiropraktors el tandläkares ord som bevis på att "proteinknölar" existerar! Visst har jag, o många andra här, sett en viss typ av knölar på hästar spec vid sojautfodring men jag hör till dem som hellre vill kalla dem för foderknölar. Veterinärmedicinen har såvitt jag vet ingen förklaring på hur o varför dom uppkommer.
PL

det kanske är den rätta benämningen på det, men han har varit med om att ha fått et par stycken själv, vet inte vad veterinären säger om det, hon berätta bara om behandlingen för mig så där kan jag inte utala mig...
 
Sv: HJÄLP! Proteinblåsor i tarmen??? Foderbyte...

pimy skrev:
Men exakt... hur kunde stallägaren veta att magontet berodde på just det??

Jag o hemska människa hade ju köpt en säck Krafft Protein! :devil: :D Så därför var det proteinblåsor enl henne. Problemet är bara att hästen, på morgonen, inte utfodrats ännu med den ytterst lilla mängd jag gjort i ordning. :angel: Den skulle hästen fått på lunchen... :rofl:

//Alice
 
Sv: HJÄLP! Proteinblåsor i tarmen??? Foderbyte...

Mynta2 skrev:
Får man fråga VARFÖR hästen inte får vara ute längre ??

Nu gissar jag bara eftersom jag inte vet anledningen. I stallet består av 99 % tävlinghästar och jag gissar att det beror på att de inte vill utfodra hästarna i hagen pga skaderisken som då föreligger samt att de har koll på att varje häst får precis sin mängd grovfoder. Därför kommer hästarna in 12. Sen får man släppa ut sin häst på eftermiddagen, men då får man ordna det helt själv. Vilket är lite besvärligt när man jobbar fulltid.

Och utegången är INTE förhandligsbar med stallägaren!

//Alice
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 723
Senast: Bee
·
Foder & Strö Hej! Har precis köpt en häst som är relativt mager (alldeles för mager för mitt tycke) Revbenen syns lite, är smal vid rumpan och...
Svar
4
· Visningar
1 458
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Är jag knäpp som tycker det är skitkul rent ut sagt räkna foderstater? Min dotter tycker det nämligen att det är "så skevt vara taggad...
Svar
3
· Visningar
801
Senast: cewe
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 923
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp