Jag har erfarenheten att de ringer allt mellan 10-15 men det står i intagningspapprena att det är de som ringer och att man bör hålla sig från att ringa själv, typ.

Det står oxå i papprena att man själv ansvarar för att ta reda på att kostnaderna inte ränner iväg...

Det är ju lite relevant att jag har 3 h resväg dit med, så ska jag hämta henne idag så måste jag ju få veta det väldigt snart. Och jag har ingen större lust att ha henne kvar där en natt till om hon inte har blivit värre. Hon såg som sagt frisk ut när vi lämnade henne.
 
Men vad oerhört trist, @DressageNerd, beklagar förlusten! :heartcry: Håller tummarna att allt går bra med fölet och att det ordnar sig med amma.

Låter läskigt att stoet bara kollapsade sådär! Vet ni vad som hände eller tänker ni obducera?

Pratade med Hemberg som lät rätt säker på att det var en massiv inre blödning eftersom det gick så fort. Hon är död, så varför känns inte jätteviktigt.

@Görel det var jourhavande veterinär som inte svarade, men de kommer nu med foal kit och plasma ifall det krävs. Puh
 
Pratade med Hemberg som lät rätt säker på att det var en massiv inre blödning eftersom det gick så fort. Hon är död, så varför känns inte jätteviktigt.

@Görel det var jourhavande veterinär som inte svarade, men de kommer nu med foal kit och plasma ifall det krävs. Puh

Så skönt att det har ordnat sig!
 
Min fölunge mår idag bra, har inte någon fördröjd reaktion på pupillen längre och vad som hänt kan vi bara gissa oss till.

Ev var det bara B-vitaminbrist, något som är extremt ovanligt, men det passar ju in eftersom hon blev helt bra efter B-vitamindropp. Efter droppet reste hon sig ju och diade som vanligt.
Tyvärr så har de inga referenser på Bvitamin så de kommer få svårt att tolka provet.

Jag kommer ev skicka in blodprov på vår andra fölunge när den är 4 veckor så att de har något att jämföra med för framtiden, ifall att det skulle komma in fler fall någon gång tänker jag. Det är ju bra att ha något att gå efter.

Imorgon ska jag hämta henne om inget tillstöter, alla prov har de inte fått svar på än.


För övrigt så fick vi ju en till fölunge för 4 dagar sedan, och hon är oförskämt pigg, leker galoppbana i hagen och springer runt som attan! Riktigt rolig att titta på! Hoppas att de kan leka lite när min kommer hem :)
 
Nu är min fölis hemma igen! Hon har växt de 2 dagarna hon har varit borta!

De hittar inga fel på henne överhuvudtaget, SVA kan tydligen inte analysera B-vitamin så de försöker hitta en lösning på det. Men det känns ju verkligen som att det borde vara det. Min hemma veterinär sa direkt att det kunde vara det när hon såg beteendet.

Dålig koordination, kunde inte dia, backade mkt, benen lydde inte riktigt osv osv, och det höll i i flera timmar av märrens juver att dömma. Fick dropp med Bvitamin och sen reste hon på sig och gick direkt och diade. Symptomfri.

Veterinären på Ultuna hade aldrig hört talas om något sådant på häst. Men det verkar vara mer känt på andra djurarter tydligen. Och symptomen på de arterna stämmer hon in klockrent på. Tyvärr gör även vår andra fölunge det, som vi fick ta bort förra året.

Enligt min hemmaveterinär så kan det hända föl som är stora, har växt mkt och är så unga att de bara dricker mjölk. Jag ska åka och köpa B-vitamin imorgon och börja ge båda fölen varje dag. Man kan ju inte överdosera det så det känns som en billig livförsäkring.

Jag ska få hem matrial kring detta från min veterinär och forska en hel del i del. Visar det sig att det stämmer så kommer jag råda alla med föl till min hingst att ge dem B-vitamin, eftersom hans föl ofta är väldigt stora för rasen.
 
Den är underbara killen föddes den 12/4. En hingst efter Sibelius-Bayron. Mamma Wildflower har jag själv fött upp, utbildat och tävlat MsvA med godkända %. Tanken är att tävla henne igen då hon bara är 11 år. Han har fått namnet Stormtrooper efter vädret den natten men vi kallar honom Pär till vardags.
642481A8-2340-44B4-AE8E-3655F717B464.jpeg
 
Den är underbara killen föddes den 12/4. En hingst efter Sibelius-Bayron. Mamma Wildflower har jag själv fött upp, utbildat och tävlat MsvA med godkända %. Tanken är att tävla henne igen då hon bara är 11 år. Han har fått namnet Stormtrooper efter vädret den natten men vi kallar honom Pär till vardags.Visa bifogad fil 13723

Vilken fin teckning:love:

Jag väntar också föl efter Sibelius och hoppas att jag får en lika fint teckad!
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
706
Senast: Nikan
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
396
Senast: Hedwig
·
Hemmet Uttag och strömbrytare som passar till 1900-talshus? I huset är det just nu väldigt blandat med gammalt från gissningsvis 60-talet...
Svar
14
· Visningar
414
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp