Bukefalos 28 år!

Folk som promt ska hälsa på ens hund

Sv: Folk som promt ska hälsa på ens hund

Man blir också riktigt förbannad på folk som ska lära en hur man gör.

Idag sa jag åt en tant att inte sätta sig på huk men ändå satt hon kvar kvar "joo men jag har hört att man ska sitta på huk när man hälsar på hundar"..

Och lockar och har sig fast man säger tydligt åt människan att hon får VÄNTA.

Och till slut reser hon sig och går bestämt fram till hunden och klappar om den. :mad:

Jag blir gaalen. Att folk inte lyssnar på vad man säger.
 
Sv: Folk som promt ska hälsa på ens hund

börjar de gnälla så säger jag att jag varnat dem. när mina hundar hälsar så får de göra som de vill.
 
Sv: Folk som promt ska hälsa på ens hund

Nej låt inte folk hälsa när som hälst.
Säg bara NEJ. Eller säg att den är farlig.
Hunden skall lära sig detta viktiga moment att inte hälsa på alla. Om du inte säger okej. Stå på dig.

Bind aldrig upp hunden utan för en affär. Min dotter gjorde det en gång 2 min. Handlade en glass. En fyllo sparkade och slog på min hund.
Efter detta har hon varit mycket reserverad för nya män.
Det tar lång tid för henne att akseptera en ny man.
 
Sv: Folk som promt ska hälsa på ens hund

Självklart binder jag inte upp min hund utanför en affär där jag inte har full uppsikt.

Sen hugger han inte folk i såna lägen utan det har bara hänt 1 gång på bussen. Vill verkligen inte riskera att det händer igen. Efter det är jag noga med att ingen främmande får hälsa på honom. Fast om det är någon som frågar snällt kan de få göra det. O då enbart på våra villkor. Men att de frågar först händer väääldigt sällan.

Men jag är verkligen så jäkla trött på att få höra vilken hemsk människa man är som inte låter folk hälsa. :cry:
 
Sv: Folk som promt ska hälsa på ens hund

Men ta inte åt dig när de blir sura! Du vet ju själv att det är för hundens bästa.
Spelar ingen roll om de tycker du är en dålig ägare för det vet du själv att du inte är.
 
Sv: Folk som promt ska hälsa på ens hund

Har varit med om det, särskilt med barn.
De må vara barn, men jag tycker att man ska uppfostra sina barn med att man inte hälsar på hundar utan ägarens tillstånd!!!
Det har hänt att de har frågat, en hel grupp och jag har sagt nej men ändå lyssnar de inte.
Flera gånger har jag fått ryta i och sagt att vovven vill inte hälsa. (Hon har inget problem att hälsa i sig, men blir rädd för stora grupper)
Det är skillnad när det varit ett eller två barn som frågat. Då brukar jag ibland svara (när de får hälsa): ni får fråga hunden!
Det brukar fungera rätt bra och då får hunden själv välja om hon vill hälsa eller ej (brukar hon visserligen få annars också, men ändå).
 
Sv: Folk som promt ska hälsa på ens hund

Hehe tar inte åt mig av vad folk säger här. Utan vad folk säger på stan. Folk som inte vet vad det handlar om...
 
Sv: Folk som promt ska hälsa på ens hund

Jag förstod att det var det du menade :)
 
Sv: Folk som promt ska hälsa på ens hund

Inte nog med det så har man fått höra saker som "Är hunden lika arg som du?" O vice versa

Får du höra nåt med tanke på ditt val av ras?
 
Sv: Folk som promt ska hälsa på ens hund

Tråkigt att folk inte tänker längre. Det kan bara inte vara så svårt att räkna ut en anledning till att det finns hundar man inte bör hälsa på... Suck.

Nej, jag har faktiskt inte fått höra så mycket kommentarer om rasen. Det är rätt mycket "coola killar" som säger "shiit vilken fin hund, är det en pitbull?" och liknande. ;)

En gång när vi var ute och gick fick min hund (för ovanlighetens skull) hälsa på en annan hund som vi mötte, ägaren frågade om hundarna fick hälsa. Och så frågade hon med helt normal röst "är det en kamphund?". Det lät roligt, hon lät så snäll och frågade inte alls fördomsfullt men hon använde ändå ordet kamphund och lät sin hund hälsa. :D

Ibland på stan ser man hur folk sneglar lite men det brukar inte vara någon som säger något.
 
Sv: Folk som promt ska hälsa på ens hund

Caspian skrev:
"Är hunden lika arg som du?"

Det skulle jag nästan vilja höra. :p Jag säger ifrån för snällt. Och varje gång efteråt så blir jag så förbannad och tänker att nästa människa ska minsann få veta var skåpet ska stå. Haha.
 
Sv: Folk som promt ska hälsa på ens hund

Hahahaha o fan vad arg jag blev då. Vi satt bara o väntade på min pojkvän. Varken jag eller min hund hade sett människan som sa det. Men oftast är man för snäll. Förklarar lugnt att nä, rör inte min hund o sen måste man förklara varför. Kanske är lättare att bara vara otrevlig. Man borde ju skälla ut alla som närmar sig. Fast det hände faktiskt att jag sprang efter en kille förra veckan o skällde ut honom efter noter hahaha
 
Sv: Folk som promt ska hälsa på ens hund

Och det är ju också så jobbigt, folk kan inte bara ta ett nej utan de står kvar och kollar helt förvånat och så får man förklara. Man blir så trött på det till slut. Kan de inte bara GÅ :devil:

Haha, vad hade killen sagt då?
 
Sv: Folk som promt ska hälsa på ens hund

Min westie skulle alla hälsa på, och han älskade det! Han rymde till en skola en gång i sin ungdom, när mamma hittade honom hade han redan blivit serverad skolmat av typ hela skolan! :) Men när han blev en 7-8 år tyckte han inte så bra om mindre barn, kunde tillokmed bli sur när dom hängde över honom.

Min rottistik skulle alla hälsa på när hon var valp, vi var bla på Falsterbo Horse Show med henne som 11 veckors valp (bodde i husvagn, funkade perfekt) och gissa om hon var poppis. :bump: Men alla där var väldigt trevliga och frågade om lov innan (alla utom någon knasig mamma som skulle instruera sina barn i hur man gjorde när man skulle hälsa på en hund...Hmm. vi gick därifrån.) Hon nafsade tillokmed Malin Baryard i fingret, hon ville bjuda på kakor och det föll vovven i smaken. :d
Nu tror alla att hon är farlig, och jag tror ingen har velat klappa henne på ca ½ år, de flesta går förbi och ler åt oss bara, men de vågar inte klappa. Vill barnen klappa drar föräldrarna bort dem och säger att sådana hundar är farliga...Och hon är verkligen ett charmtroll! Möjligen skulle hon kunna slicka ihjäl någon då. :smirk:
 
Sv: Folk som promt ska hälsa på ens hund

Jag hade jätteproblem med folk som rusade fram och hälsade när min Jack Russel var valp, jag menar vem kan motstå en JRT valp? :love:

De flesta frågade om de fick hälsa och då var det inga problem för mig, jag sa hur de skulle göra ( inte böja sig över henne osv)
Jag minns dock en mamma med 2 st barn väldigt väl. Jag stod på stan pratandes i telefon och med hunden sittande på min fot ( man vet ju aldrig vad som kan finnas på trottaren!) Den omtalande mamman kommer och skickar fram sina barn att hälsa på min hund utan be om lov. Barnen börjar klappa vovven och efter ett par minuter så frågar mamman vad det är för ras.
- Det är en Pitbull säger jag då. Hon drog tag i sina barn och var försvunnen på två röda. :devil:
Jag har inga fördommar men hon hade tydligen!

Värt att notera är att jag skulle aldrig ha gjort så om jag inte visste att hunden var "snäll".
 
Sv: Folk som promt ska hälsa på ens hund

vår ena hund är det ofta många som vill hälsa på, han är en glad individ som älskar uppmärksamhet och då tycker jag att det är ok (men varnar alltid för att han kan bli lite för glad och hoppa lite, håller dock i halsbandet för att få honom att stanna på marken)
den andra hunden är lite mer reserverad, och med honom är det inte alls lika många som frågar om dom får hälsa

tycker att folk borde respektera vad man säger, och tänka sig in i hundens situation. ser man en hund bunden utanför affären så kan det väl ändå inte vara så svårt att bara gå förbi? eller helt enkelt beundra på avstånd?
 
Sv: Folk som promt ska hälsa på ens hund

Åska skrev:
- Det är en Pitbull säger jag då. Hon drog tag i sina barn och var försvunnen på två röda. :devil:

Haha sånt där är kul. Folk "vet" så mycket om "farliga" hundar men kan inte ens känna igen en.
 
Sv: Folk som promt ska hälsa på ens hund

Nä..kan man inte se skillnad på en JRT och en tvättäkta pitbull så lär man inte ens läsa dagstidningarna. Fast där blir ju allt en kamphund bara den har visat en aggresivt beteende..

Tycker det är synd att Pitbullen har fått ett så dåligt rykte, skulle jättegärna vilja ha en sådan, de är ju jättefina!
 
Sv: Folk som promt ska hälsa på ens hund

Haha han vågade inte säga nåt. utan smet bara iväg...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 542
Senast: IngelaH
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 904
Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 668
Senast: Lingon
·
Hundavel & Ras När jag läser detta undrar jag varför den överhuvudtaget är tillåten att äga som privatperson kan ju inte vara någon privatperson som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 114
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp