Bukefalos 28 år!

Folk som promt ska hälsa på ens hund

C

Caspian

Är det fler än jag som har det problemet? Vad man än säger så ska de lik förbannat hälsa på ens hund. Många gånger blir de förbannade när man säger nej. Man får emallanåt höra fina glåpord. Har en 8-mån rottishanne som folk tycker är sååååå söt. Han har börjat säga ifrån när folk närmar sig honom eller mig. Har tom gått så långt att han faktiskt kan hoppa upp o hugga folk. Numera har jag munkorg på honom när man måste ha med honom på buss/spårvagn eller om jag måste binda upp honom utanför en affär. Men tom då ska de hälsa på honom. Varför ska folk hälsa på främmande hundar? Inte fan går man fram o klappar en annan människa på huvudet. Men vad ska man säga för att få dom att låta bli?
 
Sv: Folk som promt ska hälsa på ens hund

Vi har en dvärgschnauzer och han ser ut som en liten nallebjörn (speciellt när det var längesen han trimmades :angel: ) så det är klart att folk vill hälsa på honom.
Vår lilla busvovve älskar att hälsa och träffa nya människor så anledningen till att alla som vill inte får hälsa på honom är att han då förutsätter att han jämt ska få hälsa på alla.

När det gäller valpar och hundar som inte är överdrivet förtjust i att bli hälsade på (som din) så är jag mycket noga med att säga ifrån. Det är _min_ hund och jag bestämmer vem som får hälsa honom.

Sedan skulle jag aldrig binda någon hund utanför en affär och särskilt inte din hund eftersom du själv skrev att han hoppat upp och huggit folk, verkar oansvarigt att då lämna honom där vem som helst kan gå fram till honom (även om jag inte menar att de har rätt till det)
 
Sv: Folk som promt ska hälsa på ens hund

Man säger helt enkelt -Nej, du får inte hälsa på min hund!

Blir de sura så varsågod! :smirk:

Håller med ovanstående: Bind ALDRIG upp Din hund utanför affärer. Inte bara för risken att han skrämmer någon, men framför allt risken att Du aldrig mer får se honom.

Förstår inte att folk inte är mer rädda om sina hundar. Man måste ju känna till alla hundstölder som pågår i Sverige, eller?!? :confused:
 
Sv: Folk som promt ska hälsa på ens hund

Har oxå det problemet när jag är ute med min 4 månaders samojedvalp.

Brukar bara säga "nej ni får inte hälsa på henne" och sen fortsätta gå. Blir dom sura så får dom väl bli det. det är min hund, inte deras och jag bestämmer vilka hon får hälsa på.

Håller oxå med dom andra, skulle aldrig binda upp henne utanför en affär.
 
Sv: Folk som promt ska hälsa på ens hund

Beror kanske på vart man bor... I min hemstad skulle jag aldrig tveka att binda upp min hund om det vara berodde på stölder. Men eftersom att det finns klåfingriga människor som ska klappa alla hundar så låter jag bli.
 
Sv: Folk som promt ska hälsa på ens hund

Det är klart du ska kunna säga ifrån till folk som vill klappa, det är ju din hund.

Men en 8 månaders valp som vill hoppa och hugga folk??? Det hade jag varit bekymrad över. Tänk om man går igenom en stor folksamling eller ett barn springer fram? Jag personligen tycker man ska kunna lita på sin hund i de lägena att de inte gör något.

Låter som en tuff kille du skaffat. :crazy:
 
Sv: Folk som promt ska hälsa på ens hund

Jag har ju två dalmatiner... Bara det lockar ju en massa människor att vilja klappa... Men vår storlufs är rätt rolig. Han tar rätt lång tid på sig att hälsa (har ju farit illa innan han kom till oss, det är iofs fyra år sedan men en del sitter kvar) och han skäller gärna en hel del. Då brukar folk (mestadels flickor i åldern 10-12) inte tycka att det är speciellt roligt längre... Har dom aldrig hört en hund prata förut???

Men eftersom han är lite reserverad mot nya människor så tycker jag att det är ok att han får hälsa på folk lite då och då...

Däremot är det inte så roligt med vår minsting. Hon är sex månader nu och rätt så hoppig och glad, och det vill man ju inte uppmuntra, så jag förstår precis vad du menar.
 
Sv: Folk som promt ska hälsa på ens hund

Ja fast har det problemet att folk släpper fram sina hundar till våran.
Skitstörande. Nallo är svår att möta andra hundar med och fattar inte varför folk då absolut måste gå efter oss. Även om man möter dom så vänder dom och går efter. Skitstörande! :devil: :mad:
 
Sv: Folk som promt ska hälsa på ens hund

e ju till och med hundar som blivit stulna i bilar.
Hemskt! Dom sprutade in nå jäkla sömnmedel av nå slag och snodde hunden sen. :mad:
 
Sv: Folk som promt ska hälsa på ens hund

Möjligt, men inget jag skulle riskera någonstans med mina hundar.
Det är inte bara i Sthlm, Göteborg och Malmö det stjäls. Även i det lugna Ingelstad så har det stjälts hundar.

En kompis blev av med sin hund utanför konsum i pyttelilla Sunnansjö i Dalarna. Det var två år sedan och hon har inte hört någonting av honom.

Men visst risken är ju större i storstäderna, men säker går man tyvärr inte någonstans.
 
Sv: Folk som promt ska hälsa på ens hund

Vad händer eg med stulna hundar? Är det nån som vill köpa en vuxen hund el behåller de som stjäl hunden den?
 
Sv: Folk som promt ska hälsa på ens hund

har också problem med folk som ska hälsa.... valpen får de flesta hälsa på men dom blir förånade när jag eller hussen säger nej. Men vi vill ju som sagt inte han ska börja springa iväg till allt och alla för att hälsa hela tiden. Han är ng glad och frammåt redan ;)

De små, en vavva och en pudel har jag större problem med, många snorungar vill hälsa för "vavvan är ju så söööt"... nåväl men han hatar barn och äter dom gärna till frukost. Det kan inte folk förstå, att en liten kan vara så ilsk. Han blev jagad av ett helt dagis då han var liten, därav hans rädsla. :mad:
 
Sv: Folk som promt ska hälsa på ens hund

De säljs, behålls eller används som träningsobjekt för kamphundar.
 
Sv: Folk som promt ska hälsa på ens hund

du är inte ensam...
i gårdsbutiken där vi handlar finns en skittrevlig rottis hanne som alltid är med ägarna i affären. han ligger oftast bakom sin matte på en filt vid disken men ett kmpostgaller ut så att folk skall fatta "se men inte röra" alla ser och många älsar för denna hund älskar människor, blir lika lycklig för alla som går in genom dörren.
förra helgen hade en tjej hälsat på honom (klappat) och gett honom godis, han tar det och drar det in emot filten, hon låter handen följa efter för hon vill klappa mer, hunden börjar då morra lätt, vad gör hon då ? jo, sticker ner hela huvudet! han hoppar upp och nafsar i ansiktet. ägarn blir ju självklart förvånad men förstår hunden då han markerat flera ggr att han vill vara ifred.
dagen efter är hans husse med i affären, sticker ner handen för att kela lite, och hunden hoppar upp och biter honom - lyckligtvis bara med en tand - under ena ögat. husse blir både förvånad, rädd och sedan arg och hystar iväg hunden ifrån sig, resten av dagen går hunden och småmorrar. på kvällen hade de gästar som hade sin labbetik med sig som tydligen är hannens bästa vän, men den tiken fick veta vd skåpet skulle stå. det slutade med att hunden fick sitta inlåst i källaren tills gästerna åkt hem. på söndagen gjorde han et utfall mot sin matte, då packade dom in honom i bilen och åkte till en klinik här i stan för att underfsöka om han hade en skada som störde honom, men veterinären fick inte tag i honom, trots munkorg flög han på henne och tog strid! inte bara markerade utan han skulle bråka med veterinären....
Där och då tog dom beslutet att låta hunden somna in och inte följa med hem, jo, för att begravas i trädgården.

Tragiskt tycker jag när dom berättade det för mig, hans beteende och inställning till männsikor vände på knappt 2 dagar tifrån att ha varit den perfekta familjehunden till deras 2 små barn, till att bli en tickande bomb. antagligen hade han en snabbväxande tumör, men dom kommer inte att obducera honom.

det känns lite som att det hela utlöstes av tjejen som provocerade honom till att attackera. inte hennes fel att han blev agressiv, men visst önskar man att folk kan hålla sina händer i styr ibland....
 
Sv: Folk som promt ska hälsa på ens hund

mina hundar har inga problem med hälsande människor. jag varnar att labben kan hoppa och skitar han ner folk får de skylla sig själva. i princip alla som vill får hälsa. värre är det med folk som släpper fram sina hundar. när jag då ber dom flytta på sina djur för min tik hugger om hon får chansen kan de t o m börja muttra om att en sån hund kan man inte ha kvar... *suck*
 
Sv: Folk som promt ska hälsa på ens hund

Det händer ganska ofta. Fast det var värre när hon var yngre, nu börjar det synas vilken ras hon är :D Jag vill inte att folk ska komma fram och bara hälsa på hunden, hur ska hon då lära sig när mina kompisar kommer fram och ska prata med MIG att hon inte får rusa fram och hälsa på dem.

Det funkar inte på min hund att bara gå fram och klappa, när man träffar någon blir hon så glad och ivrig så det tar några minuter innan hon har lugnat ner sig. Och folk som bara kommer fram för att klappa står ju inte och väntar flera minuter.

Ytterst sällan får främmande hälsa, det kan vara om jag t.ex. träffar någon som är intresserad av att skaffa hund av samma ras. Då säger jag att den får vänta tills jag sagt varsågod till hunden. Fast oftast säger jag helt enkelt "Nej, hon får inte hälsa på folk vi inte känner." Många sura miner och fnysningar men det är ju bara så löjligt så man kan inte göra annat än att skratta åt det.

Men jag kan bara inte förstå folk som går fram utan ett ord och börjar klappa. Tror de att alla hundar är snälla? Eller att alla hundar gillar främmande? Där tycker jag barn är bättre än vuxna, för barn frågar oftast.
 
Sv: Folk som promt ska hälsa på ens hund

ja det var hemskt jag va förbannad, skrek faktiskt "ungjävlar sluta jaga min valp" och fröknarna försökte vara pedagogiska "barn inte jaga lilla stackars valpen han blir rädd..." skadan var redan skedd då liksom.... kommer ett barn och hälsar på honom och han känner sig trängd då anfaller han, och även så vavva-tänder känns :angel:
Så han får inte hälsa på många barn... de lugna förståndiga som sätter sig på huk och han får gå fram först brukar gå bra om han får hälsa så flera ggr.... då går det i regel bra....
 
Sv: Folk som promt ska hälsa på ens hund

Här hälsas inte. Hunden fixar inte att hälsa på kreti och pleti. Om hon tydligt visar att människan verkar okej och människan frågar snällt så de kan få gosa en stund, men inte på vilket sätt som helst. Jag har heller inte tid att låta alla som vill hälsa. Det krävs en del förklaringar och instruktioner för att det hela inte ska inverka negativt på hunden.
 
Sv: Folk som promt ska hälsa på ens hund

Aarfhhh blir så ARG! Jag varnar också för att hunden hoppar med smutsiga tassar, men folk förväntar sig iaf att jag ska hålla hunden i ett strypgrepp för att inte skita ned de. Dvs de ställer sig och backar precis så att hon inte kommer åt de. Jag ska träna i en teknik för att bara släppa henne rätt på efter att jag varnat för att hon till 100% kommer att skita ned deras fina jobbkläder.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 445
Senast: Stergo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 020
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 694
Senast: IngelaH
·
Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 673
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp