Folsyra - nödvändigt?

Varken jag eller nån i min närhet har ätit folsyra som extratillskott. Har barn födda -04 och -13.

Jag tycker inte att forskningen är helt tillförlitlig då den inte nämner något om vad de forskat på. Är det på rökfria personer, personer som dricker sällan osv? Vem säger att det är just folsyran som är den viktiga faktorn, kan det inte även vara att vi är mer upplysta om vad som är skadligt för fostret i form av mat, dryck, aktivititer osv? Folsyra är viktigt men mycket visar också på att vi har det naturligt i kosten. Tänk på det är många mer faktorer än bara folsyra som påverkar fostret :)
 
Vem säger att det är just folsyran som är den viktiga faktorn
Man vet vad folsyran gör i cellerna...
Jag har läst om detta, men det är bortglömt för stunden :arghh: så jag kan inte ge dig ett bättre svar än att man faktiskt vet varför brist på folsyra kan orsaka ryggmärgsbråck.
 
@ameo Jag har läst de flesta artiklar om folsyra, både positiva och negativa. Jag har läst att många som drabbas av konstanta missfall rekommenderas äta tillskott av folsyra, vilket ofta hjälper. Absolut det tror jag, då missfall ofta beror på defekt. Men (ja jag vet att jag är rätt gnällig och tajtig ibland) samtidigt kan flera orsaker påverka fostret.
 
Visst kan flera saker påverka ett foster. Men folsyra är en absolut nödvändighet för en normalt fungerande celldelning. Om cellerna inte kan delas som de ska så blir det inget foster alls... :idea: Sen fanns det någon särskild orsak till just detta med bildandet av ryggmärgen och jag kommer inte ihåg varför det riskerade att bli ett bråck, bara att det var så.

(däremot sitter jag just nu och pluggar inför min omtenta i biokemi, så om du vill kan jag redogöra närmare för VAD det är folsyran gör som är så viktigt... För just det är ett av kapitlen i kursen!)
 
@ameo Diskuterar vi samma ämne? Jag undrar om vi har något behov att tillsätta folsyra som tillskott, utöver vårt naturliga intag i kosten :) Kanske formulerat mig fel :o :confused:
 
I många fall finns det behovet, ja.
Eftersom folsyra är ett B-vitamin = vattenlösligt = eventuellt överskott följer med urinen ut, så är det om inte annat ett enkelt och ofarligt sätt att förebygga ryggmärgsbråck hos fostret. Så, varför chansa?

Faktum är att man i många delar av världen har folsyraberikade livsmedel pga att det är svårt att täcka behovet via kosten.
Livsmedelsverkets info säger så här:
Om man äter minst 500 gram baljväxter, frukt och grönsaker, som innehåller mycket folat, och väljer fullkornsprodukter får man i sig tillräckligt mycket folat. 500 gram frukt och grönt motsvarar till exempel tre frukter och två rejäla nävar grönsaker.
Hur många är det som på riktigt äter så?
 
I många fall finns det behovet, ja.
Eftersom folsyra är ett B-vitamin = vattenlösligt = eventuellt överskott följer med urinen ut, så är det om inte annat ett enkelt och ofarligt sätt att förebygga ryggmärgsbråck hos fostret. Så, varför chansa?

Varför man chansar? 1. För att man sällan vet när en graviditet infaller sig - ska man äta folsyra i sju år som det gällde i mitt fall, för en risk som är försumbar? 2. För att man inte planerat att bli gravid. 3. För att man får kunskap om graviditeten i ett skede där det ändå är ganska lite poäng att börja äta tillskott. 4. För att man är glömsk. Till exempel.
 
Varför man chansar? 1. För att man sällan vet när en graviditet infaller sig - ska man äta folsyra i sju år som det gällde i mitt fall, för en risk som är försumbar? 2. För att man inte planerat att bli gravid. 3. För att man får kunskap om graviditeten i ett skede där det ändå är ganska lite poäng att börja äta tillskott. 4. För att man är glömsk. Till exempel.

Fast nu pratar vi väl om folk som tänkt sig att bli gravida och då kommer det sällan som en överraskning att man blir just gravid = lätt att ta de tillskott som rekommenderas i god tid. Och ett par gånger i veckan är ju bättre än inte alls, oftast.

Folsyra är dessutom bra ändå, är man trött kan man t ex ha brist på just folsyra ( det är därför jag vet att mina värden är bra, har fått de kollade i flera år ).

Att medvetet, inte av glömska osv, inte ta folsyra är väl mer att betrakta som chansa?
 
OM man kan förebygga så är det väl ingen nackdel att göra det, eftersom man faktiskt vet att det går att förebygga. DÄR är min poäng.
 
Hur många är det som på riktigt äter så?

Var tvungen att väga grönfodret till min lunch och det är lite drygt 200 gram hair cuverts och broccoli bara till en måltid och då har jag alltså fått i mig 70% av RDI av folsyra från enbart det som är grönt på lunchtallriken.

Sen åt jag hallon till mina frukostgryn och den kombinationen gjorde att jag fick i mig ytterligare ca 25%, så utan att ens ha ätit middag så har jag fått i mig 95% av RDI av just folsyra.

Så det är inte direkt så ansträngande eller ens svårt att komma över RDI av folsyra utan att peta i sig tillskott som vissa här gör gällande..
 
Hur många är det som på riktigt äter så?
Vi äter så här hemma. Äter nästan aldrig pasta ris eller potatis utan byter ut mot baljväxter och andra grönsaker. Framförallt de gröna. Sen äter vi frukt, mycket frukt.

Det är inte helt omöjligt. Men jag förstår om inte alla äter som oss.

Mvh Miks
 
Var tvungen att väga grönfodret till min lunch och det är lite drygt 200 gram hair cuverts och broccoli bara till en måltid och då har jag alltså fått i mig 70% av RDI av folsyra från enbart det som är grönt på lunchtallriken.

Sen åt jag hallon till mina frukostgryn och den kombinationen gjorde att jag fick i mig ytterligare ca 25%, så utan att ens ha ätit middag så har jag fått i mig 95% av RDI av just folsyra.

Så det är inte direkt så ansträngande eller ens svårt att komma över RDI av folsyra utan att peta i sig tillskott som vissa här gör gällande..

Men om man läser statistik över vadgenomsnittssvensken äter så är nog rekommendationen om just folsyratillskott vettig.
 
Poängen jag försöker få fram är att risken är faktiskt tämligen liten som den är för ryggmärgsbråck hos fostret så folsyretillskott minskar liksom inte risken enormt mycket som en del tycks tro och om man inte behöver varför äta tillskott, helt i onödan i så fall?

Går väldigt enkelt att få i sig det man behöver via maten utan att man ens behöver tänka på det och jag tvivlar faktiskt på att majoriteten av svenskarna har allvarlig folsyrabist med tanke på den matstandard vi ändock har här i landet.
 
Vad jag läst så kan överdosering folsyra öka cancertillväxt. DET skrämmer mig mer än ev ryggmärgsbråck som till stor del kan syns på RUL.

Det är inte min mening att verka nedlåtande till tillskott av folsyra, däremot är jag skeptisk till om det verkligen behövs.
 
Eftersom folsyra krävs för normal celldelning så skulle det ju också kunna vara så att vissa former av tumörer som redan finns i kroppen får chansen att växa till lite fortare om man har överskott på folsyra. Å andra sidan finns det studier som tyder på att folsyra motverkar andra tumörformer.
Så hur man än vänder sig har man alltid rumpan bak...

OM man äter en normal blandkost, så att den täcker folsyrabehovet, behövs inga tillskott. Men om man vet med sig att man är dålig på att peta i sig grönsaker och baljväxter så är tillskott en bra idé...
Och även om man upptäcker det mesta vid RUL, så är man då ändå ganska långt gången i graviditeten och vill man göra en abort så är det bråttom + att det kan bli känslomässigt jobbigt. (jag har själv känt sprattel i magen ett par veckor före RUL, i 3 av mina 4 graviditeter och för mig hade det varit oerhört svårt att göra en abort när sprattlet har börjat...)
 
För mig kliade det fram till ungefär vecka 18-20, trots att jag fortsatte med tabletterna även efter. Så, det kan ju vara själva graviditetshormonerna som är boven i dramat! Jag fick också som nässelutslag, typ som att jag var allergisk mot mina egna naglar... Benen var alldeles sönderkliade och det var alltid värst på kvällen.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 361
Hundhälsa Jag har börjat ge Monster kosttillskott, främst B-vitamin. Jag tycker mig ha märkt positiva effekter av det(*) och vill gärna fortsätta...
2
Svar
35
· Visningar
2 646
Senast: vallhund
·
Kropp & Själ Jag ligger här i sängen med feber och svullen hals för ca 3e gången i år och 5-6e gången på 6 månader. Jag har varit hos läkare tre...
Svar
13
· Visningar
1 994
Senast: Magiana
·
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 771
Senast: Trix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp