Folsyra - nödvändigt?

Jag äter iof mycket baljväxter och grönsaker så jag får säkert i mig mycket genom maten men jag vill ändå ta för att vara säker nu när jag ändå redan käkat det i 2-3 månader men ska som sagt byta ut mot ren folsyra uti fall det är något av det andra i tabletterna jag inte tål. :).

@domesticus Hm, kan ju hoppas det beror på tabletterna då, i så fall så kommer det väl förhoppningsvis försvinna den dagen jag slutar ta.
 
Jag fick enormt kliande av folsyran. Verkar inte vara så ovanligt! Min bm rekommenderade mig att äta det fram minst till v12. Jag tror jag tog någon varannan dag sen och minskade ned det för kliandet som det blev på min rygg gjorde mig rent sagt tokig!
 
Hm, jag som trodde att det att det var graviditetshormonerna som orsakade kliet - kan det alltså kanske ha varit folsyran?:eek: Hua. Jag hade typ inget skinn kvar på underbenen. Svårt att somna var det också.
 
Jag har inte läst hela tråden.

Jag åt inte folsyra speciellt under ngon av mina graviditeter. Det gick bra ändå
 
Jag fick enormt kliande av folsyran. Verkar inte vara så ovanligt! Min bm rekommenderade mig att äta det fram minst till v12. Jag tror jag tog någon varannan dag sen och minskade ned det för kliandet som det blev på min rygg gjorde mig rent sagt tokig!


Åh, då kanske det är folsyran iaf, vad bra det vore för då vet jag iaf vad det beror på. Värmen gör inte utslagen bättre precis heller. Men jag kan stå ut ett tag till om jag vet att det kommer försvinna senare när jag slutar tar dom.
 
Åh, då kanske det är folsyran iaf, vad bra det vore för då vet jag iaf vad det beror på. Värmen gör inte utslagen bättre precis heller. Men jag kan stå ut ett tag till om jag vet att det kommer försvinna senare när jag slutar tar dom.

Jag trodde jag var allergisk först mot någon duschcreme eller tvättmedel och bytte ut precis allt, men icke sa nicke. Jag fick ha en ryggkliare med mig på jobbet för jag höll på bli galen och fick använda dörrkarmar (Jag måste sett helt galen ut ibland). Det slutade inte förrän jag slutade med folsyran och sen har jag aldrig haft problemet längre.
 
Jag fick skäll av bm att jag äter för mycket folsyra, men hon kunde inte ge någon riskanalys på det hela. Jag äter en tablett ren folsyra samt en tablett aco gravid det blir 600 mg folsyra. Ivf-kliniken sa att jag skulle äta mina rena folsyra i alla fall och gör då så.
Har dock läst en del om folsyra senaste tiden och hittade en utländsk studie för någon vecka sedan där det påvisades att högt intag av folsyra medförde fler tvillinggraviditeter. (jag fick just missfall på ena tvillingen).

Jag har två vänner som fött barn med gomspalt (så pass grav att båda barnens hörsel är påverkade) ingen av dem åt folsyra. Om det är en påverkande faktor låter jag vara osagt, men jag vill inte chansa för egen del.

Mitt ex blev för några år sedan väldigt trött samt domningar i armar och ben och känseln försvann helt i fötterna bl. a. Efter en rad undersökningar så visade det sig vara brist på folsyra och b12 trots att vi alltid äter grönsaker i ganska stor mängd varje dag. Han behandlades med en tremånaderskur med just folsyra och blev betydligt bättre. Varför han drabbats vet ingen än idag.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 361
Hundhälsa Jag har börjat ge Monster kosttillskott, främst B-vitamin. Jag tycker mig ha märkt positiva effekter av det(*) och vill gärna fortsätta...
2
Svar
35
· Visningar
2 646
Senast: vallhund
·
Kropp & Själ Jag ligger här i sängen med feber och svullen hals för ca 3e gången i år och 5-6e gången på 6 månader. Jag har varit hos läkare tre...
Svar
13
· Visningar
1 994
Senast: Magiana
·
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 772
Senast: Trix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp