Förberedelse för inbrott?

aprilmaj

Trådstartare
En granne berättade att de sett en "mystisk joggare" som länge uppehöll sig kring deras gård. När de gick ut försvann han snabbt, men han tappade en karta. Där hade han markerat alla hus som har hund.

Jag bor alltså på landet och undrar nu om det finns något annat skäl än förberedelse för inbrott som kan föranleda ett sådant förfarande. Tankar?
 
En granne berättade att de sett en "mystisk joggare" som länge uppehöll sig kring deras gård. När de gick ut försvann han snabbt, men han tappade en karta. Där hade han markerat alla hus som har hund.

Jag bor alltså på landet och undrar nu om det finns något annat skäl än förberedelse för inbrott som kan föranleda ett sådant förfarande. Tankar?

Det är nog generellt förberedelse till inbrott skulle jag säga. Mina svärföräldrars gata drabbades av en rad inbrott och hur det nu var så fick någon tag i tjuven, och då hade han just en sådan karta med hundar inritade. Även svärisarnas 8 kgs vovve var med. Ingen som hade hund hade heller fått inbrott, bara de okryssade husen.
 
Det är nog generellt förberedelse till inbrott skulle jag säga. Mina svärföräldrars gata drabbades av en rad inbrott och hur det nu var så fick någon tag i tjuven, och då hade han just en sådan karta med hundar inritade. Även svärisarnas 8 kgs vovve var med. Ingen som hade hund hade heller fått inbrott, bara de okryssade husen.
Skit. Har ingen hund.
Hade hoppats att det fanns någon annan förklaring.

Å andra sidan torde det vara en korkad tjuv som skulle våga sig på inbrottsförsök när han har tappat kartan. Och dessutom genom tappad karta varskott trakten. Eller...?
 
Fy fan vad obehagligt @aprilmaj !
Ja, det är det faktiskt. Hade som sagt hoppats att det fanns någon helt naturlig, ofarlig orsak som jag inte tänkt på.

Men nu är vi alla häromkring på alerten och håller koll på varandras hus. Det som är lite extra obehagligt är att mitt hus ligger för sig själv i skogen, så det är ingen som ser det utan att ta omvägen förbi. Men jag vet att grannarna kommer att göra det då och då.
 
Kan du passa någons hund några dagar?
Jobbar hela dagarna, så det funkar inte att lämna en hund ensam så länge. Jag får förlita mig på att tjuven är klyftig och skippar området, eftersom han har lämnat bevis efter sig.

Finns det något annat man kan göra för att öka säkerheten just i detta nu?
 
känner starkt att vi behöver skaffa en hund :cautious: en stor som inte tycker om att vara ute, inte bryr sig om att maken är borta hela dagarna, kommer överens med en katt och tycker om att skälla på inkräktare.
 
En granne berättade att de sett en "mystisk joggare" som länge uppehöll sig kring deras gård. När de gick ut försvann han snabbt, men han tappade en karta. Där hade han markerat alla hus som har hund.

Jag bor alltså på landet och undrar nu om det finns något annat skäl än förberedelse för inbrott som kan föranleda ett sådant förfarande. Tankar?
Det hörde jag för många år sedan att tjuvarna hade koll på i vilka hus det fanns hund.
 
Hos oss hade de t.om med koll på när folk var ute med hundarna. Kanske dags att skaffa larm?
Har funderat på larm men vet inte hur stor nytta det skulle göra. Måste läsa på lite mer om det.

Hund låter som det bästa larmet. Synd att jag inte kan ha det.
 
Säkert förberedelser för inbrott. Tror knappast de är rädda för att återkomma, de har säkert benkoll på när folk är hemma och inte. Det tar ju inte mer än två dygn att kartlägga hyfsat bra hur folk jobbar, kommer och går. Tyvärr.

Har tre hundar som går ute större delen av dygnet, de tar gärna ett annat hus än vårt.
 
Det är nog generellt förberedelse till inbrott skulle jag säga. Mina svärföräldrars gata drabbades av en rad inbrott och hur det nu var så fick någon tag i tjuven, och då hade han just en sådan karta med hundar inritade. Även svärisarnas 8 kgs vovve var med. Ingen som hade hund hade heller fått inbrott, bara de okryssade husen.

Ja, precis. Jag hade 2 väktare som grannar förut och de berättade också att sådant hänt. Men i det fallet hade tjuvarna hoppat över inte bara husen med hund utan även husen som låg granne med huset som hade hund, för säkerhets skull.
 
Hur gör folk på landet som har hund och jobbar borta på dagarna? Hundgård med isolerat hundhus? Är det ok att ha hund så?
 
Ja, precis. Jag hade 2 väktare som grannar förut och de berättade också att sådant hänt. Men i det fallet hade tjuvarna hoppat över inte bara husen med hund utan även husen som låg granne med huset som hade hund, för säkerhets skull.

Så då ska mina grannar vara ruskigt tacksamma över min 40-kgs dreglande svarta best :-)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 748
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 090
Senast: Skjøldur
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 268
Senast: Crossline
·
Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 589
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp