Force majeure och jobb

Vill bara poängtera att jag inte är det minsta arbetsskygg :D. Jag älskar mitt jobb!

Det är bara hypotetiska funderingar över arbetssituationer man inte kan styra i allmänhet trådstarten handlade om!

Jag har flextid, så lön mister jag inte och har "order" om att inte komma till jobbet om det inte är säkert (såklart).

I den omvända (igen: hypotetiska) situationen att jag blir fast på jobbet, så ordnar AG hotell. Kattvakt kan de dessvärre inte bistå med, så jag får se till att han har ordentligt med mat innan jag åker någonstans ;).
 
Det har fungerat idag, men svämmar fabriksområdet över så blir det svårare :). Självklart kan jag åka åt andra hållet, om vägen där är farbar, men det blir en omväg på 15 mil (enkel väg) samt färja.
Och det behöver ju inte heller vara Sverige, som jag har antagit.
 
De gånger jag inte kunnat ta mig till jobb (bor på slätten, liten grusväg, som jämt blåser igen när det snöar). SMHI har gått ut och varnat klass 2 el 3, och vädjat till folk att hålla sig hemma, så har jag fått ta ut semester, flex, komp eller arbetstidsförkortning. Arbetsgivaren har varit väldigt förstående och har tyckt att det är bättre att jag var hemma, än att jag satte mig och bilen i en snödriva, men det förändrar inte det faktum att jag var inte på plats och utförde därför inte mitt jobb - alltså blir det uttag av inarbetad ledighet el löneavdrag. De hävdade "rättvisetänk", om man får betald ledighet då, så dels kan man överutnyttja det, dels är det orättvist mot de som bor så nära att det i princip inte finns ngt väder som man inte kan ta sig till jobbet i. :)
 
Jag har jobbat hemifrån nån gång vid snöstorm (har 10 mil till jobbet), men det blir nog lite svårt för dig ;)
 
Jag har vid ett par tillfällen inte kunnat ta mig till jobbet på grund av att jag varit insnöad, då har vi reglerat det med semesterdag. Dock har jag ett jobb som innebär att jag till varje pris måste ta mig fram till nödställda människor så i jobbet får vi ta till hemvärnet för att komma fram, vilket innebär att jag skulle kunna bli upphämtad av detsamma också. Nu har jag flyttat till stan och jag slipper bo vid världens ände dit snösvängen inte hittar.
 
Jag har jobbat hemifrån nån gång vid snöstorm (har 10 mil till jobbet), men det blir nog lite svårt för dig ;)

Jobbar på myndighet och därmed delvis vid skrivbordet, så jag kan nog övertala dem om att få jobba hemifrån i värsta fall :). Tog med datorn hem, just in case iaf :D.

Nu är vatten till katten kokat (jep, det har självklart förorenats det med :crazy:) och jag går i säng och hoppas på det bästa inför morgondagen! Började precis regna igen, så det blir "spännande" att se vad man vaknar upp till.
 
Jag har uteblivit från mitt arbete p.g.a. Force majeure två gånger.
I inget av fallen fick jag lön ändå.
Men man får inte arbetsvägran i alla fall.
 
Funderar på: Kan inte i så fall det egna försäkringsbolaget täcka upp utebliven lön? Har inte haft anledning att kolla huruvida min försäkring täcker sådant.

Det måste ju kunna bli rätt kännbart ekonomiskt om man inte tar sig till jobbet på länge?
 
Jag har inte åkt hem en gång för ett par månader sedan. Jag hade galet dåligt samvete för hundarna som var ute men resonerade som så att det var värre om jag hade fastnat i en snödriva eller under ett träd någonstans.
 
Jag har inte heller kunnat ta mig till jobbet idag. Vägarna är översvämmade eller bortspolade. Helt otroligt!
 
Vojne vad vatten!
Påminner om tiden i York, där det ser ut såhär varje vår
_49765476_york_flood_3.jpg



Samma sträcka när det inte är översvämmat
gallery_york_ouse.jpg


Är smått impad över hur många som måste ta sig till jobbet - antar att ni alla har jobb i viktiga samhällsfunktioner?

När jag jobbade i hemtjänsten i Ystad så minns jag hur jag vandrade 5km ner till jobbet i en sjujäkla snöstorm, vilket tog över 1 timme. Sedan fick jag gå kvällsrundan - turligt nog jobbade jag i innerstan, så det var inte alltför omöjligt, men hemtjänsten hade ryckt in i tid tills morgonpasset!
Hatten av till alla er som ser till att samhället rullar!

Nu jobbar jag kontorsjobb och kan enkelt jobba hemma om vädret kräver. Väldigt bekvämt.
 
Jag har haft jobbet inom synhåll, nästan, men kunde inte ta mig dit på grund av snöstorm. Jag var insnöad mitt inne i stan. Det var så illa att hemtjänsten fick hjälp av hemvärnet att ta sig runt till brukarna, även de inne i stan.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension. Varenda krona du tjänar räknas. Hört dessa 2 hela livet från olika håll...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 953
Senast: Red_Chili
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 613
Senast: BernT
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 875
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
572
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp