Förekommer ojusta metoder?

Lona

Trådstartare
Kikade lite på några av de hemska klippen om Tennessee Walking Horses på YouTube (de hanteras helt fruktansvärt för att få ett extra spektakulärt steg).
Jag fattar ju också att inte alla som håller på med rasen behandlar dem på det sättet, och förhoppningsvis inte i Sverige men sen kom tanken - förekommer något liknande med islandshästar :(?
Kan tänka mig att en del av metoderna skulle "funka" även på islänningar, hemska tanke, men kan det förekomma någonstans - i USA till exempel?
Jag har aldrig hört talas om det men så är jag inte så insatt i islandshästvärlden trots att jag ridit islänning i över 10 år.
Vad tror ni, är islandshästträning fair överallt :confused: ?
 
Jag tror att det så fort det handlar om "ära och berömmelse" och tävlingsresultat förekommer mindre bra metoder inom hästträning oavsett disciplin.
Sedan tror jag att Sverige är ett ovanligt "fair" land när det gäller träningsmetoder och djurskydd även om avarter finns här också.
 
Jag har inte stött på någon tränare som använder liknande metoder som Tennessee Walking Horse. Jag tränar själv hästar och ser inte hur man skulle kunna få resultat genom att använda "fula" metoder.
I våran sport bedöms inte enbart aktion (det är en liten del) utan takt, lösgjordhet, utförande, form osv.
 
Jag tror att det inte finns, vågar inte säga att det inte finns alls för det kan säkert finnas på någon bakgård.

Jag tror att islandshästträningen i den bemärkelsen är VÄLDIGT fair. :)
 
Det går ju att mecka ihop något eget om man är lite uppfinningsrik. Klockor går att ha dubbla.

Jag är övertygad om att det förekommer mindre juste träning även bland islandshästar. Förstår inte varför just vi skulle vara förskonade.
Jag förstår inte vad man vinner på det? Som @saraaandersson skrev: I våran sport bedöms inte enbart aktion (det är en liten del) utan takt, lösgjordhet, utförande, form osv.
 
Har du sett gummiband också?

Är din information om träningsmedlen färsk?
Gummiband tror jag bara på bild, boots mm i mitt eget stall för inte så länge sen. Men förhoppningsvis har de personerna förstått att det inte ger nån positiv effekt, snarare tvärtom.
 
Gummiband tror jag bara på bild, boots mm i mitt eget stall för inte så länge sen. Men förhoppningsvis har de personerna förstått att det inte ger nån positiv effekt, snarare tvärtom.
Det jag menade när jag skrev att det säkert finns på någon bakgård. Det är knappast något satt i system.
 
Det jag menade när jag skrev att det säkert finns på någon bakgård. Det är knappast något satt i system.
Nä det får vi verkligen hoppas att det inte är. Men för mig finns misstanken där ändå när pengar är inblandade. Jag är för gammal och misstänksam tills jag är överbevisad.
 
I samband med grisfösarskandalen i travvärlden för ett par år sedan florerade rykten om användning av grisfösare hos ett par Islands-baserade tränare.

Vi vet ju sedan tidigare (skandalen på Landsmot på 90-talet) att doping förekommer.

Har själv upplevt på en av Tysklands största anläggningar att man fyller bly under plåtsulor, även på sina ridskolehästar. Snittvikten på varje hov var 1,5 kg.

Har jobbat hos tränare där man på alla sätt försökt maxa vikt och tåvinklar inom ramen för fet tillåtna, självklart tränar man med mer extrema balanseringar.

Har som hovslagare haft kunder vars tränare har föreslagit extrema balanseringar i träningssyfte.

Så min uppfattning är att det förekommer träningsupplägg som inte är i enlighet med lagar och regler. Vilket är jättetragiskt, vi har ju inte ens några pengar att kämpa om i vår sport.
 
Mycket meckande med skoning och boots skulle jag säga. Även på riktigt höga nivåer, hört bland annat en domare prata om hur hovarna såg ut på en del VM-hästar och hen var väl inte väldigt imponerad om man säger så.
Sen kanske det inte är på samma nivå som med Tennessee Walking Horse, det vet jag inte, men nog förekommer det fulheter även i den här sporten. Det gör det nog tyvärr i alla hästsporter.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp