Förlängning av stolpar till hagen

nellie96

Trådstartare
Det har ju kommit massor av snö i år! Hemma hos oss har det resulterarat i att stängslet har blivit väldigt lågt på vissa ställen. Är det någon av er som vet om man kan förlänga stolparna på något vis? Eller som har nåt annat tips hur man kan göra? Skotta bort snö är ju ett sätt, men att handskotta runt hela den stora hagen känns inte som ett upphetsande alternativ!
 
Senast ändrad:
Sv: Förlängning av stolpar till hagen

Det finns långa metallpinnar med isolatorer på toppen som man kan skruva fast rakt uppåt på toppen av varje stolpe. Kanske räcker?

33-category.jpg


Jag har för mig att det finns såna som går rakt upp också.
 
Sv: Förlängning av stolpar till hagen

Jaa, smart! Såg det fanns på hööks en sån som går rakt upp. Problemet är att det är låga järnstolpar jag har här hemma, ej trä som jag hade önskat. Men vi flyttade in mitt i vintern och då är det bara att vänta till snön försvinner innan vi kan byta stolp.

Men jag ska undersöka om det går att fästa en sån här distansisolator på dom vi har!
 
Sv: Förlängning av stolpar till hagen

Vi köpte en ny häst en vinter för några år sedan som glatt hoppade över staketen. Det var mitt i vintern så vi var lite desperata.
Det vi gjorde då var att ta de här vanliga vita plastpinnarna som man har till tillfälliga sommarhagar. Den modell jag har går att dela på mitten så de förhöjer staketet med ca 60 cm. Sedan borrade vi hål på toppen av våra trästaket och stack ned plaststolpen (som vi då delat på mitten).
Funkade hur bra som helst och på ett par timmar hade vi förhöjt hela hagen.
Staketen blev då 1,80 och då slutade han hoppa. :D
 
Sv: Förlängning av stolpar till hagen

Vi har bara flyttat övertråden o satt den överst på stolpen (inte med såna isolatorer som visades vilket verkade väldigt smart, utan vanliga isolatorer överst). I de fall där snön ändå varit för hög har vi helt enkelt satt plastpålar i snön (i drivorna där snön är packad o stolparna sitter lika rejält som i marken) och satt ny tråd, vilket har funkat bra då våra hästar inte går ut.
Vi har också fimpat undertråden helt och koncentrerat oss på att få strömmen att gå runt i övertråden även om den bara varit några decimeter ifrån snön så blev det betydligt bättre än när hälften försvann i snön.

Problemet var när grannes hästar först gick ut ur sin egen hage och sen in i vår :eek: Men vi kan faktiskt bara stängsla för våra egna hästar o ska inte behöva hålla reda på andras också.
Nu töar det, tack o lov, så att nu syns det riktiga staketet ganska bra igen!
 
Senast ändrad:
Sv: Förlängning av stolpar till hagen

Om snön är hyfsat kompakt och ni har bra ström i tråden kan ni kanske bara sticka ner långa plaststolpar brevid järnstolparna och flytta översta tråden till dem?
 
Sv: Förlängning av stolpar till hagen

Ja vi får testa en sån variant! Det blir nog det bästa..
Tur att hästarna inte är smartare än dom är, då hade dom gått ut för länge sen! :)
 
Sv: Förlängning av stolpar till hagen

Jag har tagit tunna trästolpar på 180cm, surrat fast dom i befintlig plaststolpe og skruvat på isolatorer i önskad höjd, så nu har jag höga snöfria tråder och lika stark ström som på sommaren:banana:
 
Sv: Förlängning av stolpar till hagen

Ok! Vad har du snurrat fast dom med? Skulle det funka att göra på det sättet på en metallstolpe också tror du?
 
Sv: Förlängning av stolpar till hagen

Ok! Vad har du snurrat fast dom med? Skulle det funka att göra på det sättet på en metallstolpe också tror du?

Jag tog bara vanlig hötråd och surrade rundt och knöt, så den står stadigt.
Funkar helt säkert lika bra på metallstolpar också:)
 
Sv: Förlängning av stolpar till hagen

Jag har samma problem på vissa ställen.
Jag tog vanlig trästolpar och surrade fast, satte fast med två korta spännband på befintlig stolpe och sedan på med isolatorer och tråd.
På en del ställen knöt jag fast nya stolpar i träd som stod på lämplig plats, funkade också. Har även spännt fast plaststolpar i träd med spännband för att få upp tråd där en del stolpar gått av.
 
Sv: Förlängning av stolpar till hagen

Buntband är en superlösning! Men man måste ha ngt vasst att skära av dom med när man skall ta bort det tillfälliga stolparna.
 
Sv: Förlängning av stolpar till hagen

köp vita plast stolpar å knyt fastdom i de stolparna som redan står så behöver man ej spätta ner dom så kan du höja staketet nästan hur mkt du vill jag har gjort så i min hingst hage. stolparna e nog 1.10 meter men så satte jag på sånna nu e de 180 cm högt
 
Sv: Förlängning av stolpar till hagen

Jag gjorde likadant när jag hade en liten islänsk dam som glatt hoppade ut ur hagen. Jag skulle àka pà semester och behövde vara säker pà att hästen stannade i hagen.

Jag sate fast dem med sâdana dara plastband som man kan dra àt men inte öppna. vad heter dom?
 
Sv: Förlängning av stolpar till hagen

Jag sate fast dem med sâdana dara plastband som man kan dra àt men inte öppna. vad heter dom?[/QUOTE]

Buntband!
 
Sv: Förlängning av stolpar till hagen

Ovtast går de ju ingenstans även om staketet är lågt pga snön eftersom det är så jobbigt att gå i djupsnön. Understa tråden är nästan alltid under snön här på vintrarna, de har inte rymt än iaf. Om din grind är tillräckligt bred så kör in med traktor och ploga bort snön vid staketet så är det ju på normal höjd igen. Lägg snön utanför staketet så kommer de definitivt inte att göra några utbrytningsförsök.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 059
Senast: cassiopeja
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 018
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 012
Senast: tuaphua
·
Fritid Jag ska ha en längre semester i jan/feb och är sugen på att göra något annat än det jag brukar (åka skidor). Tankarna på vad jag ska...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 946

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp