Förlovning??

Jag har inte använt en enda emoji förutom som svar på en emoji som jag fick.

Va? Du använder ju ett flertal nedan.

@Kaki Har man bestämt ett vigseldatum så är man väl alltid förlovade. Däremot väljer somliga att inte bära ring för det om man inte vill. ok! :)

Sen kan man även vara förlovad utan att ha ett planerat datum för vigsel, kanske för att man inte vet när man har möjlighet att hålla bröllop och då ser jag det som att bevisa inför varann att man älskar och vill leva resten av livet ihop :heart Men varför? Det betyder ju inget, det är ju lika lätt att bryta en förlovning som att göra slut?:confused: Vad är det som ska bevisas?? Låter varningsklockor i mina öron :o

Varför förlovar man sig inte enligt dig? Det är ju inget, förutom ett typ "krav" på att man ska gifta sig, som dessutom går att bryta som jag skrev tidigare.

Tillägg: tror det är lika vanligt i stan som på landet. Är väl mer hur man ser på svenska traditioner. Varför inte följa en enligt mig väldigt vacker tradition? Jag är från Stockholm, har inte träffat många förlovade här, kan nog inte komma på något enda par faktiskt.
 
Apropå tradition så tycker jag inte att den är speciellt vacker, utan kravfylld.
hoppsan så olika man kan tänka.:D

För mig var förlovningen en sorts "minivigsel"i den bemärkelsenatt vi bekräftade (för varann) att vi valt varandra. Ett litet bevis på samhörighet. Inget som angick nån annan. Det var mellan oss.

Det fanns inga krav på honom eller på mig. Bara varm känsla av samhörighet som vi på något vis ville manifestera.

Vissa tatuerar in barnens namn eller fotbollslagets symbol. ;) Vi förlovade oss. Vi hörde ihop.
Och till skillnad från en tatuering så går ringar att ta av och förlovning slås upp.
 
Senast ändrad:
DÄR håller jag helt med. Men det handlar nog också om hur man ser på det här med barnaavlandet, många har visat sig se långt allvarligare på giftermål än på föräldraskap. Med känt (föga imponerande) resultat... :cautious:

Ja, hade det varit aktuellt med att skaffa barn för mig och särbon hade jag krävt att vi gift oss, enbart pga enklare juridik i det hela...
 
hoppsan så olika man kan tänka.:D

För mig var förlovningen en sorts "minivigsel"i den bemärkelsenatt vi bekräftade (för varann) att vi valt varandra. Ett litet bevis på samhörighet. Inget som angick nån annan. Det var mellan oss.

Det fanns inga krav på honom eller på mig. Bara varm känsla av samhörighet som vi på något vis ville manifestera.

Vissa tatuerar in barnens namn eller fotbollslagets symbol. ;) Vi förlovade oss. Vi hörde ihop.
Och till skillnad från en tatuering så går ringar att ta av och förlovning slås upp.
Tack! :)
 
Det har framgått. :D

Men kanske är det så att du lägger större tyngd i symboliken och en ANNAN symbolik än t.ex. jag?

Dessutom känner inte jag något större behov av att sätta titlar på folks förhållanden?

Tack! Jag tyckte oxå att det hade framgått.
 
Min sambo vill inte gifta sig. Punkt. Men jag kanske kan övertala honom till en förlovning? Jag skulle så gärna vilja ha en ring... :rofl:

Som luttrad och gift snart 46-åring säger jag torrt: köp en till dig själv.

Jag är sugen på denna och vill nog ge mig den

850056_935.jpg
 
Oj här hände mycket på en eftermiddag! Ska försöka svara lite på några olika inlägg

Men varför? Det betyder ju inget, det är ju lika lätt att bryta en förlovning som att göra slut?:confused: Vad är det som ska bevisas?? Låter varningsklockor i mina öron :o
Ingenting behöver bevisas. Men det har ju betydelsen av att man vill binda sig genom giftermål. Sen om man ex inte har råd att gifta sig direkt så kan man vara förlovade så länge man vill först. Men jag har svårt att tro att någon förlovar sig med tanken att man ska bryta förlovningen senare. Lika lite som man tänker flytta isär, göra slut eller skilja sig. Men det går ju som tur var ifall man inte hunnit inse innan att man inte gör varandra lyckliga. Att förlova sig men samtidigt bestämma att man aldrig någonsin vill gifta sig med varann kan jag dock inte svara på för det tycker jag är ett lite konstigt fenomen.

Jag citerar @Kaki "Sen kan man även vara förlovad utan att ha ett planerat datum för vigsel, kanske för att man inte vet när man har möjlighet att hålla bröllop och då ser jag det som att bevisa inför varann att man älskar och vill leva resten av livet ihop".
Varför ska man kalla sig förlovade då, och inte bara fortsätta tillsammans som innan?
Ex som jag skrev ovan, att man behöver spara pengar först, eller man är gravid och vill föda innan man börjar planera bröllop. Så ett datum behöver inte bestämmas direkt men viljan ATT gifta sig tänker jag ska finnas där.

Sen kallar jag inte min kille/sambo för fästman i dagligt tal nu. Jag säger inte sambo heller trots många år i samma hus. Jag säger att han är min kille. Så för att få en titel är det inte för oss.

Ja, jag blir lika förvånad varje gång jag hör om folk som har barn ihop men som säger sig inte vara redo för äktenskap. I min värld anser jag ju att man är mer bunden till varandra när man har barn ihop än när man är gifta. Man kan skilja sig, men pappan/mamman till ens barn kommer alltid vara den samma oavsett vad.

Amen!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 446
Senast: Grazing
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 891
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 845
Senast: jemeni
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 477
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp