Förskolebarn på låtsasjakt

Niyama

Trådstartare
Förskoleungar fick låtsasvapen i händerna för att låtsasskjuta älgar (pepparkaksälgar). Jag tycker det låter helt sjukt? Jag vet att en del köper låtsasvapen till sina ungar (skulle dock inte göra det själv) men här är det alltså en aktivitet på förskolan. Det vettiga var väl att de fick se vad kött verkligen kommer från, men det känns jättekonstigt att framställa vapen som nåt roligt och odramatiskt, som leksaker som man har kul med :confused: Trodde faktiskt inte förskolor hade såna aktiviteter, men jag har i och för sig typ noll koll på sånt.

Länk
 
I Östfold fylke (län) finns det en natur förskola där barnen i 4-5 års åldern är med ute på riktig jakt efter fågel och vilt. Finns inga föräldrar som eller barn som protesterat hittils, enligt radioreportaget förra veckan, på de åren förskolan varit i verksamhet. Utan alla tycker det är positivt att barnen får lära sig var kött kommer ifrån.
 
Förskoleungar fick låtsasvapen i händerna för att låtsasskjuta älgar (pepparkaksälgar). Jag tycker det låter helt sjukt? Jag vet att en del köper låtsasvapen till sina ungar (skulle dock inte göra det själv) men här är det alltså en aktivitet på förskolan. Det vettiga var väl att de fick se vad kött verkligen kommer från, men det känns jättekonstigt att framställa vapen som nåt roligt och odramatiskt, som leksaker som man har kul med :confused: Trodde faktiskt inte förskolor hade såna aktiviteter, men jag har i och för sig typ noll koll på sånt.

Länk

Gör du inte en höna av en fjäder? Jag tycker det kan va en fullt rimlig aktivitet i samband med att älgjakten snart startar! Självfallet ihop med information om jakt och gärna skogsvett. Några av deras föräldrar kanske är jägare. Att jaga är inget fult, de fick inte vapen, delades upp i 2 lag och lekte krig liksom.

Bra de lär sig hur mat blir till. :)
 
En nyfiken tanke... (halshugg mig inte) Är ni som reagerar på denna "jakt" uppväxta i stad/samhälle eller på landet/by?
 
Nu vet jag ju inte hur dagen var upplagd, men hoppas att det ingick en del säkerhetstänk. Typ, sikta aldrig på en människa och var alltid försiktig vid jakt.
De flesta ungar som bor i skogslänen här kommer nog i någon kontakt med jakt och är säkert nyfikna.
Jag växte upp som retriever och känner mig som en person som har en mycket ansvarsfull inställning till vapen och jakt.
Jag var nog inte äldre än sex år, när jag fick börja gå med min far på fågeljakt. Fick nogsam tillsägelse att gå bakom tills jag fick lov att springa iväg och hämta skjutna fåglar. Började också skjuta prick med en 22:a ungefär i samma ålder.
Så för mig låter det inte så galet, om det är förnuftiga människor som håller i det.
 
Jag tycker inte det är ett problem att man skjuter älgar på förskolan. Men jag tycker det handlar om mer än mat när vapen är inblandade. Vapen dödar och det viktigt att barnen förstår det, om de skulle råka få ett i händerna måste de veta att det är livsfarligt. Jag vet att det är extremt ovanligt i Sverige, men ändå.
 
Gör du inte en höna av en fjäder? Jag tycker det kan va en fullt rimlig aktivitet i samband med att älgjakten snart startar! Självfallet ihop med information om jakt och gärna skogsvett. Några av deras föräldrar kanske är jägare. Att jaga är inget fult, de fick inte vapen, delades upp i 2 lag och lekte krig liksom.

Bra de lär sig hur mat blir till. :)

Fast jag tycker inte att allt som vuxna gör är lämpligt för små barn, det handlar inte om att det är "fult". Sen har jag inte gjort nån höna alls ;)
 
Jag hade inte haft något emot den aktiviteten på dotterns förskola. Då givet att det är som @Kaki skriver och används som ett tema t.ex. kring hur man beter sig i skog och natur.

Dessutom, det finns säkert folk som tycker att det är högst olämpligt att min dotter fått besöka fängelse och häkte med allt vad det innebär att se (fängsel, batonger, OC-spray, spännbäddar och liknande). Hon känner också till vad de intagna och häktade har gjort, t.ex. mord, narkotikasmuggling, misshandel och liknande. Jag har berättat om att det finns de som mår så dåligt att de vill ta livet av sig och hur vi hanterar det med hjälp av sjukvården.
Än så länge tycks hon inte ha tagit skada av lite kunskap om hur världen utanför vår förhållandevis trygga bubbla ser ut och det tror jag att de flesta barn skulle hantera på ett bra vis.
 
Jag tycker inte det är ett problem att man skjuter älgar på förskolan. Men jag tycker det handlar om mer än mat när vapen är inblandade. Vapen dödar och det viktigt att barnen förstår det, om de skulle råka få ett i händerna måste de veta att det är livsfarligt. Jag vet att det är extremt ovanligt i Sverige, men ändå.

Ja, alltså det är det där med vapen som leksaker som jag har problem med.
 
Hellre lära barnen att ha empati med djuren än att lära dem att de finns där för deras höga nöjes skull och att det är okej att skjuta på dem.

O_o
Så du tror att jägare är oempatiska typer som har synsättet att djur existerar enbart för att de för sitt "höga nöjes skull" ska ha nått att skjuta på?

Det var ju ett intressant sätt att katalogisera alla som jagar..

I sakfrågan, så nej jag hade inte haft några problem med en jaktlig aktivitet när mina barn var i den åldern att de gick på förskola och 2 av dem tog faktiskt sin jägarexamen senare i skolans regi när de gick åk 8.
 
En nyfiken tanke... (halshugg mig inte) Är ni som reagerar på denna "jakt" uppväxta i stad/samhälle eller på landet/by?
Uppvuxen i skogen, jägare i familjen, vi åt bl.a älgkött, renkött och hemslaktad gris (som jag skött om en sommar och höst).
Tycker inte heller det är okej med låtsasjakt för barn. På min förskola plockade vi svamp och bär (om jag inte minns fel). Mycket bättre. :up:
 
Förskoleungar fick låtsasvapen i händerna för att låtsasskjuta älgar (pepparkaksälgar). Jag tycker det låter helt sjukt? Jag vet att en del köper låtsasvapen till sina ungar (skulle dock inte göra det själv) men här är det alltså en aktivitet på förskolan. Det vettiga var väl att de fick se vad kött verkligen kommer från, men det känns jättekonstigt att framställa vapen som nåt roligt och odramatiskt, som leksaker som man har kul med :confused: Trodde faktiskt inte förskolor hade såna aktiviteter, men jag har i och för sig typ noll koll på sånt.

Länk
Är ingen barnpsykolog, men har åtminstone läst flertalet olika sätt för att få barn att förstå och lära sig saker, även allvarliga: är att leka.
Tycker det är bra att barn får lära sig ett syfte med vapen som inte innebär krig och skjuta ihjäl varandra. Eller att den enda erfarenhet av vapen de får är filmerna och serierna som går på tv...
 
O_o
Så du tror att jägare är oempatiska typer som har synsättet att djur existerar enbart för att de för sitt "höga nöjes skull" ska ha nått att skjuta på?

Det var ju ett intressant sätt att katalogisera alla som jagar..

I sakfrågan, så nej jag hade inte haft några problem med en jaktlig aktivitet när mina barn var i den åldern att de gick på förskola och 2 av dem tog faktiskt sin jägarexamen senare i skolans regi när de gick åk 8.

Oempatiska behöver inte alls alla jägare vara. Det skrev jag inte heller. Jag skrev att det är bättre att barnen lär sig känna empati med djuren än att lära sig att det är okej att skjuta på dem och att djuren enbart finns där för deras höga nöjes skull. Många barn i den åldern har väldigt svårt att förstå att djuren också har känslor och att de behöver vår empati. Det spelar ingen roll om det är en älg i skogen eller katten de har hemma, de behöver ofta påminnas om det i vilket fall och då ser jag inte som en sådan här aktivitet som vettig eftersom det lär barnen att vi har rätt att göra hur vi vill med djuren istället för att först lära sig att vi behöver värna om dem. Nu vet jag självklart inte, de kan ha haft en hel termin där de har lagt stor vikt vid förmågan att känna empati men jag får ju utgå ifrån det som står i artikeln och det tycker jag inte är en lämplig aktivitet. Jag gillar överhuvudtaget inte när man har sådana här eller liknande obligatoriska aktiviteter. Jag vet många barn som hade tagit fruktansvärt illa åt sig av något sådant så jag anser inte att det hör hemma på en förskola. Vill föräldrarna lära barnen jaga så fine, gör det men blanda inte in förskolan.

Lite ot så har jag tyvärr träffat alltför många jägare som anser att djuren i skogen enbart finns där för deras höga nöjes skull så nog finns de och de är alldeles för många men det har inte med detta att göra.
 
De flesta förskolor här har någon gång tema (älg)jakt, de handlar inte om att leka krig utan att lära sig om den värld vi faktiskt lever i och att vi trots att de flesta av barnen äter kött och är uppvuxen med föräldrar som 10 månader om året tjatar och längtar till älgjakten så handlar inte själva jagandet om något vi gör bara för höga nöjets skull.
Jag anser att det är extremt viktigt att vi på förskolan kompliterar hemmet där barnen kanske ofta bara får höra hur rolig jakten är och inte så mycket om vad själva jakten är, hur vi visar respekt för djuren, hur vi hanterar dem från skog till bord och hur de döda djuren fyller en funktion i vårt ekosystem samt lära vapensäkerhet om olyckan är framme och barnen faktiskt ensam lyckas komma i kontakt med ett vapen.
Det bästa sättet att lära in detta hos små barn är naturligtvis via lek.
 
Kan det vara så att många barn i just den barngruppen är intresserade av t.ex. älgjakt för föräldrarna jagar? Jag vet förskolor som har haft älgjakt, vapenvård av sina "bysser" mm och då ingick även vett och etikett att man inte siktar på människor! Om du bara visste vilka teman vi inom förskolan har. Själv har jag jobbat med bajs ;) från olika djur så vi hade bajsbibliotek med samling i glasburkar så barnen kunde lära sig vilka djur det var osv.
 
Oempatiska behöver inte alls alla jägare vara. Det skrev jag inte heller. Jag skrev att det är bättre att barnen lär sig känna empati med djuren än att lära sig att det är okej att skjuta på dem och att djuren enbart finns där för deras höga nöjes skull. Många barn i den åldern har väldigt svårt att förstå att djuren också har känslor och att de behöver vår empati. Det spelar ingen roll om det är en älg i skogen eller katten de har hemma, de behöver ofta påminnas om det i vilket fall och då ser jag inte som en sådan här aktivitet som vettig eftersom det lär barnen att vi har rätt att göra hur vi vill med djuren istället för att först lära sig att vi behöver värna om dem. Nu vet jag självklart inte, de kan ha haft en hel termin där de har lagt stor vikt vid förmågan att känna empati men jag får ju utgå ifrån det som står i artikeln och det tycker jag inte är en lämplig aktivitet. Jag gillar överhuvudtaget inte när man har sådana här eller liknande obligatoriska aktiviteter. Jag vet många barn som hade tagit fruktansvärt illa åt sig av något sådant så jag anser inte att det hör hemma på en förskola. Vill föräldrarna lära barnen jaga så fine, gör det men blanda inte in förskolan.

Lite ot så har jag tyvärr träffat alltför många jägare som anser att djuren i skogen enbart finns där för deras höga nöjes skull så nog finns de och de är alldeles för många men det har inte med detta att göra.

Det är så mycket i det här inlägget som känns väldigt avlägset. Vart bor de jägare du träffat?
Jag lever bland jägare och vet ingen som anser att djuren skulle vara där för deras nöje. Jakten är något väldigt seriöst, nöjet är gemenskapen runt jakten. Jag förstår heller inte varför att lära sig om hur vi får kött på bordet skulle minska barnens respekt och empati?! Det låter ju så otroligt bakvänt, det dem lär sig är ju att kött inte kommer från döda ting från början och absolut inte är något självklart, utan att vi tar liv för att tillfredsställa våra behov och att det därför ska göras med största respekt för naturen och alla levande ting.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp