Bukefalos 28 år!

Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

bh2007_199__1195206684_12736208.jpg


Här är Atlas, min welsh cob hingst nu 3 år :P

På bilden är han på bassholmen vid 2 års ålder.
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

KL


Idag har Trasa och jag skrittat utan ledare! :D Jätteduktig var han. Styrde, gjorde halt och gick fram igen gjorde vi. Lydig och snäll.

21948239.jpg

21948592.jpg

21948593.jpg


Sadel är för smal men ligger okej i övrigt. Ska snart bytas ut.
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Jag har suttit in och precis börjat skritta min ;)
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Min är inriden i alla gångarter. Vi hade en kanonvecka förra veckan men efter de sista dagarna känner jag mig så jäkla värdelös. Avalon går ute dygnet runt och har fått mat 2 ggr/dag. Jag har ridit och longerat en del. Problemen började för 3 dagar sedan när vi var ute och promenerade, han bara snodde runt mig och var jättespänd. Dagen efter skulle jag rida, vilket resulterade i att han bockade av mig och jag linade sedan honom för att få bort energin och sedan kunde jag rida i alla gångarter. Igår skulle jag lina och det börjar redan gå dåligt när vi ska in från hagen, han fryser fast och står med huvudet i skyn. Jag får till slut in honom och longerar, han är spänd, rädd för allt och vi kommer inte till arbete särskilt mkt. Går in, ska spola honom och han vägrar gå in i spolspiltan, backar, går in i bransläckaren och blir aprädd, sliter sig o dundrar ner i stallgången (Nu är jag en aning irriterad). In i spolspiltan igen och han dansar runt där för att han är så uppspelt. När jag spolat klart ska han ner till boxen och äta, springer halvt över mig och jag ryter till (redan lipandes) då slår han huvudet i taket och slår upp ett sår i pannan. Jag får in honom i boxen, stänger dörren och störttjuter. Min häst som alltid varit så lätthanterlig är nu ett stort odjur som bara lever rövare. Jag är frustrerad och känner mig som världens sämsta hästmänniska. Får råd av folk att "han måste lära sig, ge honom en omgång" och jag blir ännu mer ledsen för jag vill verkligen inte slå min bästa vän men jag vet inte hur jag ska hantera hans energi.

Igår och idag har jag grubblat och grubblat över hur jag ska våga göra något igen utan att det ska bli fel igen, mitt självförtroende klarar inte ännu en dålig dag. Tog till slut kontakt med Eva som är duktig inom NH, hon frågade direkt vad han åt och tyckte att han nog inte ska ha mer foder än gräset i hagen (som nog är betydligt mer energirikt än jag trott) och säger sedan att med mindre mat (=mindre energi) och en rejäl tur fri galopp/brall i ridhuset så ska vi nog kunna jobba igen.

Man har ju varit beredd på trots, men när man inte vet hur man ska hantera det så blir jag så himla frustrerad! :confused:

När ni råkar ut för motgångar med era små, hur får ni motivation igen? Min rädsla att göra fel gör att jag idag bara gick ner till honom i hagen, ledde honom några minuter för det vet jag att vi behärskar (ingen risk att det skiter sig igen) och sedan var nöjd och lät honom vara. Jag har alltid varit snäll men bestämd mot honom och det har gått bra, men den här energin kan varken han eller jag hantera...

Lite peptalk hade varit skönt, och gärna råd om hur ni hade gjort.
(jag anser inte att vi gjort för mycket då jag ridit två gånger, han vilat en dag, jag ridit, låtit honom vila tre dagar och sedan longerat kort en dag, ridit nästa och longerat nästa dag, mest för att jag inte vill befästa en dålig gång utan få en bra kort gång och sedan lägga av)

Blä för sådanahär dagar!
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Jag har en welsh cob hingst, han är nog världens snällaste och gör aldrig ngnting, varken ute eller i stallet men när han är rädd eller "rädd" för något brukar jag visa honom många gånger att det inte är farligt. Jag tror inte att det hjälper att slå, men vill hästen backa, låt den då backa men då ska han/hon backa dubbelt så långt och dubbelt så snabbt så att han inser att det inte är någon idé. Om det inte funkar ska man nog försöka att sluta alla flyktvägar så att hästen bara får ett alternativ: Att gå in i spiltan eller stå och bråka, men då får han också ta de konsekvenserna. Jag har läst att en häst inte kan tillfoga smärta utan det värsta som kan hända en häst är att den blir utjagad från flocken eftersom en ensam häst innebär livsfara. Så om du är ute på stallplan eller något och om hästen då låser sig och börjar bråka. Schasa iväg honom från dig och titta på honom i ögonen. Sen när han lugnar sig bjuder du in honom till dig igen.

Detta är lite vad man kan göra, som jag har lärt mig. Men jag har inte så stor erfarenhet eftersom jag sj'lv inte utsätts för de situationerna. Men hästen ska veta konsekvenserna för vad den gör. man måste bara se till att så fort den gör rätt, ge eftergift eftersom en häst tar till sig dubbelt så mycket på eftergiften än på straff, det blir för det mesta bara mer problem. Använd också mycket grimskaft om du ska "slå" hästen om den dummar sig, då lär sig hästen att vara "rädd" för det och inte för dig.


//Louise
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

*Knapplån*

Nu har tråden gått över 1000 inlägg och börjar därför bli svåröverskådlig.

Starta gärna en ny. :bow:

Mvh

IngelaH
moderator, som helst ska hålla lite koll i trådarna. Men så här långa trådar är heltidssysselsättning och så mkt tid har jag inte. :o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
22 392
Senast: Gunnar
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 768
Senast: Valle
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
454
Senast: hamilton1
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp