Bukefalos 28 år!

Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Status
Stängd för vidare inlägg.

isa__

Trådstartare
Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel:

Så bara att fortsätta :D..

Hur går det för er?
Hur stora är era 3-åringar?
Hur mycket sysselsätter ni småttingarna?
Och vad är framtidsplanerna?
 
Senast ändrad:
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Min 05:a Lillan vilar just nu, vi ska på veterinärbesök på tisdag, förhoppningsvis inget allvarligt (peppar, peppar!), men håll gärna alla tummar och tår ni kan hitta för oss!
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Hur går det för er?

Det går bättre än jag väntat mig :)! jag har fått tag på en helt otrolig liten ponny.
han lär sig allt så otroligt fort och är nyfiken och glad och trampar glatt på ute i skogen :D

Jag köpte honom septemer07. började hänga på honom under hösten. satt in honom i december/jan och "red" själv utan ledare första gången i januari tror jag det var.
nu rider vi i alla gångarter, både ut själva eller med sällskap. han tycker inte mkt är läskigt ute, gör han det och jag ber honom gå förbi ändå så gör han det alltid.
allt har gått så otroligt lätt, det är lätt att glömma bort att han nyss blivit 3.

tack och lov för våra fina långa stigar i skogen här med mkt klättring och övning att lyfta och sätta fötter rätt och tänka. den här skogen är perfekt för honom att bygga muskler i :)

Hur stora är era 3-åringar?
jag skulle gissa på att han är ca 144-145 hög men det är svårt att se. han har iaf växt mkt under vintern!


Hur mycket sysselsätter ni småttingarna?

vi rider ca 1-3ggr/vecka. är ute och promenixar, tömkör lite, leker i paddocken osv :)
han går i en 4 hektar stor kuperad hage (med en stor björkskog, äng och kuperad stenig mark) i en flock om 4 valacker. det busas mkt i hagen och han går från 9 på morgonen till allt mellan 17-21 på kvällen. så tack vare hagen har vi mkt gratis därifrån!

Och vad är framtidsplanerna?
om jag lyckas registrera honom så att han kan få starta som "korsning utan tävlan" skulle jag vilja visa honom på 3årstestet.
annars kommer jag utbilda honom hela våren/sommaren fram tills augsti. blir min planerade flytt till gbg av så kommer jag bli tvungen att sälja honom då :(
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Hur stora är era 3-åringar?

159 cm, lite för litet... :(

Hur mycket sysselsätter ni småttingarna?

Är hos utbildare och får klättra i skog och mark, löshoppa, cantra på fälten och gå förbi läskiga gårdar, diken och traktorer! :)

Och vad är framtidsplanerna?

3-årstest och, om poängen räcker till, 3-årschampionat. Mest för rutinens skull.
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Hur går det för er?
Har bara haft nya killen i 3 dagar så har inte gjort så mycket mer än att rykta på honom lite.
Hur stora är era 3-åringar?
tippar på att han är runt 146-148 men är mycket högre över rumpan.
Hur mycket sysselsätter ni småttingarna?
Som sagt så är han så ny så har inte gjort någon ännu, ska börja longera honom när han känner sig hemma :)
Och vad är framtidsplanerna?
Att han ska bli en reining pålle som sin mamma :D

Bild på den nye :love:
18879415.jpg
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Hur stora är era 3-åringar?

Min är fööör liten, drygt 158 cm i mkh. Dock växer mammans avkommor väldigt sent (halvbror blev mätt till 159 på treårs och är idag 7 år drygt 170 cm)

Hur mycket sysselsätter ni småttingarna?

Hon rids ca. 1-3 dagar i veckan, tömkörs 1 dag och nu ska vi börjar lägga in lite löshoppning också. Har blivit dåligt med löshoppningstillfällen efter jul.

Och vad är framtidsplanerna?

Framtidsplanen var att hon skulle bli min nya hopphäst men då hon egentligen inte har visat någon strålande teknik i hoppningen så får vi se hur det blir med det :crazy:

Tanken var att hon ska starta treårs nu i maj och får vi ordning på galoppen så blir det så.
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Hur går det för er?

Här går det ganska bra, den ena är inriden och riden själv i skogen med en annan häst som sällskap.(Vår egen uppfödning) Den andra är insutten och travad på på ridbana.(Inköpt för ca 2 månader sedan, knappt hanterad). De har nu vilat i ca 1 månad och skall sättas igång igen. Skall låta den ena vara med på en löshoppningskurs under 5 helger.

Hur stora är era 3-åringar?

De är fortfarande inte så jättestora, ca 158 och 161, växer mer för de är överbyggda. Min andra var ca 160 på treårs och är nu 168 så jag tror det blir en bit till på båda.

Hur mycket sysselsätter ni småttingarna?

De går nu ca 4 dagar i veckan blandat med löshoppning, longering och ridning. Har inte längre någon att rida ut med så vi får se om vi klarar det på egen hand.

Och vad är framtidsplanerna?

Förhoppningsvis skall båda visas på 3:års testet med bra poäng och förhoppningsvis komma till final. Sedan när de blir ännu äldre skall de bli hopphästar på 1.40 nivå...
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Kul med en ny tråd för oss med 05 orna :) !!

Hur går det för er?
Går rätt ok. Vi har skrittat och travat hemma på banan (longerade) och lösahoppat en del. Tar det lite lugnt då hon är ganska stor och växer så det knakar. Tömkör nog mest och det går riktigt bra

Hur stora är era 3-åringar?
171 cm.. ganska lagom för mig faktiskt, men hon behöver inte bli så mycket större.

Hur mycket sysselsätter ni småttingarna?
Vi tömkör och promenerar. Lasttränar och tränar på o bli duschade.

Och vad är framtidsplanerna?
3 års testet eventuellt om hon känns redo. Sen får vi väl se vad det blir. Förhoppningsvis en 1.50 häst :p
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Jag glömde ju att skriva hur det går för min i övrigt..

Hur går det för er?
Det går jättebra (om vi glömmer hältan), Hon är riden rätt mycket i skritt och ett par ggr i trav och sköter sig helt utmärkt.
Vi jobbar på mycket med NH, vilket oxå går toppen, hon lyssnar alltid uppmärksamt och är alltid nyfiken på vad man ska göra som nästa grej :love:

Hur stora är era 3-åringar?
Jag skulle gissa på att hon är 1,55-1,58 cm i mkh (för liten)

Hur mycket sysselsätter ni småttingarna?
Vi jobbar från marken med NH eller bara går på promenad 3-4 ggr i veckan och rider eller kör vi 2-3 dgr/veckan (Då hon är frisk)

Och vad är framtidsplanerna?
Just nu är vi mest inriktade på NH och akademiskt, förhoppningsvis ska vi börja gå kurser hos en tränare med inriktning på akademiskt till hösten 08 eller våren 09. där är det mycket arbete från marken oxå :banana:
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Hur stora är era 3-åringar?
Damen är nog 170 -172 nu sist jag mätte var hon 168 o d va i höstas

Hur mycket sysselsätter ni småttingarna?
varje dag, antingen tömkörning longering löshoppning ridning

Och vad är framtidsplanerna?
3 årstest, kvaliten och förhoppningsvis championat

14703933.jpg


bild från oktober
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel:

Så bara att fortsätta :D..

Hur går det för er?

Det flyter på väldigt bra, hon är väldigt positiv och nyfiken på att komma ut på äventyr och har redan lärt sig var genvägarna hem är och vilka vägar hon brukar gå:love:

Hur stora är era 3-åringar?

157 cm i oktober, alldeles lagom

Hur mycket sysselsätter ni småttingarna?

Shiny rids ca 3 dagar i veckan, övriga dagar är det pyssel som gäller.

Och vad är framtidsplanerna?

Närmsta månaderna är det skogsridning hemma som gäller, vänja oss vid att bli omkörd av bilar, försöka löshoppa och få rutin på transporten, så att vi alltid går in snällt (så är det inte nu)
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Hur går det för er?
Det går jättebra, jag är så himla nöjd och förtjust i min lille ponny :love:

18870855.jpg


Hur stora är era 3-åringar?
Han är ju russ och har liten släkt. Är aldrig mätt "ordentligt" bara höftad mha tumstock, men ligger nog på dryga 120 cm. Han är i alla fall en mindre B-ponny. Växer jämnt så ser inte så mycket på honom, men han är ännu lite oproportionerlig ibland och upprätad i vinklarna bak från vecka till vecka så visst växer han - men han har breddat ganska bra i vinter så jag tror inte det blir så många fler centimeter på höjden.

Hur mycket sysselsätter ni småttingarna?
Mycket hänger på underlag och i vinter har det varit ganska dåligt på den fronten så han har inte gått så mycket. Men när det är underlag för det så aktiveras han ungefär 3-4 gånger i veckan. Då är det framförallt körning, tömkörning och löshäst-turer. (Han går med lös när jag rider någon av de andra) Vi varierar oss med lite arbete vid hand, ridhusbesök med löshoppning & tömkörning, och promenader.

Körningen går han allt mellan 1,5-5 km beroende på dagsform, blandat skritt & trav. Tömkörningen blir numer oftast antingen med däck eller pulka bakom, som en sorts variation på styrketräning. Har påbörjat lite tömkörning på volt också men vi har ingen bra yta att hålla till på här hemma så det har inte blivit många såna pass ännu, till viss del "med viljes" då jag inte vill köra honom på volt så mycket ännu. Vid hand har jag arbetat med små flyttningar med målet att stärka upp och framförallt rakrikta. När han går med som löshäst blir det mest skritt & trav men också lite galopper, uppemot 1 h-turer, ofta lite mer fart i alla fall än övrig aktivering eftersom han slipper övrig belastning helt.

Och vad är framtidsplanerna?
Närmsta planerna är att han ska visas på avelsvärdering i Luleå den 3:e maj. Hoppas på att han ska bli godkänd!

Sedan siktar vi på treårstest nu i vår, någon utställning i sommar och fortsatt körutbildning med förhoppningsvis någorlunda regelbundna träningar antingen tömkörd eller med vagn. Jag skulle vilja få möjlighet att "busa" i lite maratonhinder i år men vi får se om vi får tillfälle till det och känner oss redo för det.
Till hösten hade jag egentligen tänkt att han skulle ridas in, men det hänger på att jag hittar lämplig liten ryttare för jobbet.

Mer långsiktiga planer är väl att han ska köras och eventuellt startas i någon tävling eller två :D Men framförallt så hoppas jag på en fortsatt rolig samvaro! Det är en jätterolig ponny att arbeta med :love:
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Hur går det för er?
Det går alldeles super. Jag har nu ridit själv två gånger. Vilket var jättehärligt :bump: Hon sköter sig utmärkt för det mesta. Hon har lite humör men oftast väldigt samarbetsvillig.

Hur stora är era 3-åringar?
ca 159cm i mankhöjd och 160 på korset. (mätte igår :) ) Kanske något i minsta laget. Hon är en Angloarab. (tänkte att det kan ju vara intressant att veta, då mankhöjden har en hel del med ras att göra :) )

Hur mycket sysselsätter ni småttingarna?
Allt som oftast så försöker jag sysselsätta henne varannan dag. Varierar då med tömkörning, köra släpa eller mina korta ridturer på ca 5min :angel: Dom andra dagarna så har jag persedelvård och allmän hästputsning. Grejar lite extra som att rycka man slamra i hovar osv. Och en dag är hon "helt" människoledig.


Och vad är framtidsplanerna?

Att utbilda henne så högt som möjligt. Samt att hon ska bli en trevlig kamrat att träna med. Sedan får vi se hur det blir med tävling så småningom :rofl:
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Hur går det för er?
Jag börjar så smått få panik inför 3 års... känner att jag ligger så vansinnigt långt efter... har inte ridit utan ledare, hon förstår fortfarande inte bromsen helt och hållet...

Hur stora är era 3-åringar?
När jag mätte henne i veckan var hon mindre än jag kommer ihåg:o... hon var 165 i mkh och 166 på korset... hoppas verkligen hon växer några cm till:eek:

Hur mycket sysselsätter ni småttingarna?
Hon gör något varje dag oftast... ibland blir det lite mindre ibland lite mer... när jag kan få hjälp försöker jag att sitta och åka lite annars mest promenader i skogen för hand, tömkörning och longering.

Och vad är framtidsplanerna?
Vi hoppas att vi ska kunna visa på 3 års och om poängen blir tillräckliga rikssto i sommar och championat i höst... sen får vi se...

Känner att det kommer bli tajt till maj... finns det överhuvudtaget en chans att hinna till 3:e eller ska jag köra till Jönköping och visa två veckor senare istället... känns ju bara bättre att visa här eftersom vi ändå bor här:idea:... är jag bara nojjig och att jag visst hinner eller är det så att jag faktiskt är riktigt sen:crazy:
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

En uppdatering.
Vi var ute och red ett underbart pass igår ihop med en annan häst från stallet.
Solen strålade och fåglarna kvittrade.
Vi stannade till på en stubbåker för att rida lite volter och öva sånt en stund.
För första gången försökte jag be om en slags unghästform, iallafall att han skulle söka sig nedåt. gick bitvis ok.
sen när vi går av stubben ut på en grusväg och ska trava en lång raktsträcka så bara lossnar det utan att jag gjorde nånting.
Ponnyn sökte sig nedåt och började höja ryggen och det var så himla härligt :) så vi fick till en riktigt bra trav på den raksträckan.
Det gjorde min dag! Vad glad man blir :)

Lite bilder från igår.
DSC00339.jpg


ignorera min TJOCKISjacka. jag trodde det skulle vara kallt ute :smirk:
DSC00347.jpg


uppställda
http://i7.photobucket.com/albums/y278/Beauspirit/DSC00357.jpg

DSC00361.jpg


sen ut i hagen i det fina vädret
http://i7.photobucket.com/albums/y278/Beauspirit/DSC00363.jpg
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Jag gillar honom väldigt mycket! Vad är det för stam på honom egentligen? Tror du han stannar inom D-ponnymåttet?
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

I tisdags körde vi en kort sväng, han var lite trött redan innan så det blev inte någon lång bit. Härligt att köra en tur så där med min lilla unghäst, det är underbart att de börjar bli vuxna!

http://Ceridwen.bilddagboken.se/ind...3NDc4MzM3MyZ0PTEyMDQ1ODUyMDEmY3VycmltZz01OA==

Igår försökte jag fota lite av deras hagbus, jag är inte så bra på det :o - bilderna blir rätt dåliga, trots sött bus.

http://Ceridwen.bilddagboken.se/ind...3NTU1ODcxNyZ0PTEyMDQ3NTgwMDEmY3VycmltZz0xMg==

Och sedan följde Hjärtis med lös på ridtur och fick pulsa DJUP snö, så idag har han nog lite träningsvärk :love:

http://Ceridwen.bilddagboken.se/ind...3NTU1OTk2MiZ0PTEyMDQ3NTgwMDEmY3VycmltZz0zOA==
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Kul att höra :)!
han är e: Midskogs Mazarin(connemara/pinto)ee:Honey Chief RC eee: Blue Chief RC (tror jag skrev rätt ordning nu)
tyvärr vet jag ingenting om hans mamma mer än att hon är korsningsponny.
men det är ju en hel del connemara i honom.
färgen har han fått från sin far som ser ut så här :love:
mazasta1.jpg



Jag tycker han ser så färdigväxt ut på nåt sätt i kroppen, rel jämn och fin.:)
tror inte han växer över, han är ca 144 nu. var ca 140-142 i höstas.
jag har iof inte mätt med mätpinne men han ser liten ut iaf ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
22 410
Senast: Gunnar
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 796
Senast: Valle
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
454
Senast: hamilton1
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp