Bukefalos 28 år!

Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

fast tiden synns ju inte på bilden ;)

sen tycker jag inte det spelar nån roll om det är gummiband eller nåt annat, hästen får ändå gå onaturligt när den är spänd för hårt och dessutom utan eftergift!

jag tror min dam skulle få spelet efter en stund om jag satta snodd på henne så, hon är EXTREMT känslig i munnen.

och när jag säger en stund menar jag inte 5 min utan snarare 2 varv :grin:
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

mmm jag håller med dig kimmis.....
ok om man spänner in litegranna för att få dem att SÖKA sig nedåt, men inte för att tvinga ned dem å knöla ihop sig så.


Idag ska jag å brosus rida tillsammans med en annan häst för första gången! är lite nervös.... hoppas han sköter sig och inte blir helt urflippad... ägarna säger att den andra hästen är jättelugn så jag hoppas verkligen det.


ps. Min fick totalvila i 8 veckor, bara tillsyn och rykt varje dag. sprang runt lite i hagen med honom i repgrimma så han inte skulle glömma att det är jag som bestämmer (vill gärna vara chef....)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Jag säger inte att jag spänner in min sådär (ni vet ju själv hur mkt jag velat ang. inspänning) men jag tror inte att hästen tog skada.. Precis som någon sa här, en gång förstör inte en häst. Men ja, jag är fortfarande skeptisk till inspänning vid tömkörning.

Nu är det dags att köpa ridstövlar. Vill ha med dragkedja och snörning. Tänkte köpa begagnade då vi ändå inte ska tävla på ett tag. Har hittat ett bar Soubirac för 1300:- som såg fina ut. Vad har ni för några? Nån som har/Har haft Soubirac?
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

nej en gång skadar ingen häst, men diskussionen i sig är ju bra, ifall någon ser bildem och tycker att det såg bra ut så förhoppningsvis läser de oxå kommentarerna till och förklaringen! *skratt*

och iallfall jag har förstått att du inte spänner in din så, du använde ju inspänning som man ska:) (enligt personligt tycke) , dvs för att få hästen att SÖKA sig nedåt :)
På bilden var ju hästen ihopknölad och det väckte ju en reaktion = bra och dessutom fick vi ju som tur var en förklaring att den inte var inspänd så i vanliga fall, vilket oxå var bra!

Summasummarum - vi fick ett exempel på hur en treåring INTE ska vara inspänd *ler*

Oj oj vad jag flummar runt i sommarvärmen!

Ps. Jag har ett par Cavallo... måttanpassade en gång i tiden men jag fick sätta i kilar för två år sen då mina vader blev för stora (muskler för en gång skull...)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

jag tycker nog också att hästen verkar alldeles för hårt inspänd! jag använder inte heller så mycket hjälptyglar på min.. har martingal när jag rider (vilket iof jag inte kallar hjälptygel) och har longerat en gång med lös gummisnodd. Jag är så stolt över min lilla älskling! han skötte sig såå bra i går när vi var ute själva och red, kunde tro att det var en äldre häst man satt på :) han har blivit så mogen! precis vid ridstigen var en bonde och vände hö vilket låter mycket och väsnas och framförallt rör sig :eek: men han tittade bara lite, drog en suck och sen gick han som om det inte var något farligt! :p Underbara lilla Häst!! :love: älskar verkligen Honom!
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

vad roligt dacke! Härligt! visst är det svårt att sluta rida när de är så duktiga? känns som att sitta på en äldre och man vill liksom bara rida vidare och njuuuuta!

martingal tycker inte jag heller är nån hjälptygel i den bemärkelsen, den hämmar ju inte hästen förrän den slår upp huvudet rejält och då bara för den sekund innan den sänker huvudet igen. martingal känns mest som en säkerhetstygel för att inte få en hästnacke i nyllet och för att de inte ska släppa allt å bara pipa iväg.
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

*knapplån*

Igår körde vi första vändan på kanske en månad. Lejonhjärta jobbade på superfint och efter inledande långsamma vingel i skritten så vaknade han till och blev pigg och framåt. Vi tog säkert 4-5 galopper i vagnen och denna gång så lät jag honom inte bryta av självmant efter några steg utan drev på lite så han höll galoppen en längre sträcka och WOW vilken känsla det är! :love: Vagnen gick mycket bättre också, blev en härlig känsla att sitta i den och han galopperade på i ok balans och med öronen framåt.

Galopp-kommandot funkade ypperligt när han väl förstått att det var meningen att han skulle galoppera, fan vad tacksamt det är att ha röstkommandon som funkar i alla lägen som man kan ta med sej när man utvecklar arbetet. Också tacksamt vid ett par av galopperna på hemvägen, då han fått upp ångan rätt fint, vid avbrottet vill jag helst slippa "ta" i honom men Whoaw tog han på en gång och bröt av ner till skritten utan att jag måste hålla på och "dra" och greja. :banana:

Blir VÄLDIGT inspirerad att komma igång mer med körningen, men har bara en enda väg att köra på OM jag inte ska ge mej ut på storvägen (70 & 90-väg) med rätt mycket trafik och även tung trafik. Han är skit-tuff och helt orädd för trafiken (det är jag otroligt tacksam för :bow: - underbart psyke har den lille!) men det är ändå en risk man tar när man dessutom KÖR och har vagnen bakom, han FÅR ju bara inte bli rädd då. Blir mycket tömkörning ute på storvägen nu närmsta veckorna så får jag se om jag kanske ger mej ut med vagnen där ändå, vill köra MER, MER, MER... :bump:
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Han går inte på volt när han galopperar om jag inte har tömmarna så :) Han den vanligt när vi går på spåret i skritt och trav. Han har blivit mycket tömkörd, och är körhäst så han är van.
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

*kl*
Har suttit på Tibbe för första gången idag :banana: han stod så snällt vid pallen så testade slänga benet över honom och han gjorde inte en min. stod still i någon minut sen undrade han var matte tog vägen då backade han lite och gick några steg på tvären tills han såg min fot då stannade och jag kunde lätt honpa av utan att han rörde sig. Så är så stålt och glad över lill pojken idag Så nu ska han få 2 veckors hel semester, bara kraftfoder och gos :love:
Då jag var helt själv i stallet så blev det inga bilder.
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

ja det är så kul att rida honom nu och han verkar älska det! :) som du säger är det svårt att sluta rida.. men han behöver ett par veckor att bara koppla av. Jag håller med dej om martingal, det är ju mest för att skydda sig själv mot att få hans nacke i truten.. och det hämmar ju inte hästen mer än när de slänger upp huvudet..
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

vilken härlig badbild, ser superskönt ut:love:
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Nu hoppar jag oxå in i denna tråden :) Hästen är inte min utan min mammas men jag hjälper henne med att utbilda den då hon har en wiplash-skada..

Han är en tinker, förvånandsvärt stor mot de tinkrar jag har sett. Han är kanske runt 155 cm just nu. Vi har skrittat, travat och galopperat lite på honom, än så länge är han inte så stabil men hans temperament är verkligen UNDERBART! Har nog aldrig träffat en trevligare häst :) Lite bilder:

När vi precis hade köpt honom, han är väl ca 2 år och liknar mest en kamel :
Lukas011.jpg

Lite nyare bilder:
Bild015-1.jpg

DSC00103.jpg

Lukas.jpg
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Phigalle har tyvärr fått en sparkskada mellan frambenen. En svullnad som är större än en knytnäve. Det hände i måndags/tisdags men vet har sagt att så länge han är pigg och inte har någon temp så ska vi vänta till tisdag innan vi kontaktar dom vilket vi troligtvis får göra för det verkar inte som om svullnaden går ner.
Lite bilder samma dag innan skadan.
30juni099.jpg

30juni097.jpg

30juni103.jpg
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Hur går det för er?
Hur stora är era 3-åringar?
Hur mycket sysselsätter ni småttingarna?
Och vad är framtidsplanerna?

Går som på räls, snart färdiginriden:laugh:
Welsh Cob, ca 148 nu, blir nog runt 150.
Går ca tre-fyra dagar i veckan, resten vila och lek med kompis.
Tanken är att han ska bli dressyrhäst när han blir stor. Om sådär 100 kg:p
DSC00026-1.jpg
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

*kl*

Nu har vi lite problem :p har tänkt att Tibb ska ha 2 veckor semester, men han har blivit rastlös efter bara 2 dagar :crazy: Han vill arbeta, testade bara gå lite i hagen och ba honom om enkla saker så som stanna, backa och flytta sig, och han blev överlycklig av att få göra nått, när jag skulle gå ut ur hagen sprang han och stälde sig framför grinden då han inte ville att man skulle lämna honom. Så tänkte att om man går bara lite promenader, det borde väl gå som semester oxå ?
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Precis så är min 3-åring oxå.. När han hade sin 1 månadsvila efter 3-årstestet så va han så missnöjd och uttråkad. Stod ofta vid grinden och ville inte gå därifrån förrän man tagit in honom och gjort något med honom. Borstning räckte dock inte;) Men han fick vara missnöjd där ett tag eftersom jag ville att han skulle vila.
Nu har han blivit riden/tömkörd/promenerad lätt i ca 4,5 vecka och ska gå 1,5 vecka till då min kompis har sommarhäst och vill ha någon att rida med! När han sedan blir utsläppt i hagen efter passet är han super nöjd!:p
Synd för honom att han ska vila X antal veckor till sen.. Han kommer vara så ledsen på mig!:angel:
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Avalon har vilat 3 dagar och idag skulle vi ta en lätt promenad. Trodde jag ja! Han blåste och frustade och blåste upp sig något vansinnigt och grannens vattenspridare var rena livsfaran. Han har verkligen fått energi och jag ska definitivt rida imorgon för att försöka göra något produktivt med all energi.

Här är ett foto på snyggingen, bara några timmar gammalt:

n691301614_1049246_9919.jpg
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

... och några till + en från hagen. Visst har han tatt sig fint!?

n691301614_1049333_6738.jpg


n691301614_1049334_1479.jpg


n691301614_1049335_1849.jpg


Nu fick ni dessutom några sköna vyer av sommarskåne :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
22 379
Senast: Gunnar
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 655
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 207
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 476
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Hundlucka

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp