fråga om köpeavtals utformning och krav

Sv: fråga om köpeavtals utformning och krav

Jag jag håller med. Tycker uppfödaren du skriver om gör helt fel. Att man vill veta om hunden säljs vidare är en sak, men kräva att man ska godkänna vem den ska säljas till det är ju helknäppt.
Jag hade inte skrivit på det kontraktet.
 
Sv: fråga om köpeavtals utformning och krav

Fast du kan inte få det juridiskt hållbart (med SKK-kontrakt) att du som säljare ska få förköpsrätt. Det är heller inget "krav" som du som säljare kan få stöd i, från SKK's sida, tack och lov..

Jo, det går visst att få juridiskt hållbart. Jag kan inte förstå hur det skulle kunna vara till nackdel för ägaren till hunden att uppfödaren har förköpsrätt. Det innebär ju "bara" att uppfödaren måste ges möjlighet att bjuda på hunden först. Om sedan någon annan vill ha hunden, som ägaren tycker är bättre och som är beredd att betala mer än uppfödaren är ju saken biff och avtalet har inte på något sätt varit till nackdel för hundägaren.

Om man har SKKs stöd är väl strunt samma, det viktiga är vad ARN eller Tingsrätten anser vara korrekt om man drar det så långt.
 
Sv: fråga om köpeavtals utformning och krav

Jo, det går visst att få juridiskt hållbart. Jag kan inte förstå hur det skulle kunna vara till nackdel för ägaren till hunden att uppfödaren har förköpsrätt. Det innebär ju "bara" att uppfödaren måste ges möjlighet att bjuda på hunden först. Om sedan någon annan vill ha hunden, som ägaren tycker är bättre och som är beredd att betala mer än uppfödaren är ju saken biff och avtalet har inte på något sätt varit till nackdel för hundägaren.

Om man har SKKs stöd är väl strunt samma, det viktiga är vad ARN eller Tingsrätten anser vara korrekt om man drar det så långt.

men hon ahr fortfarande inte skrivit att hon ska ha förköpsrätt - hon vill INTE köpa tillbaka hunden om den ska säljas!!! det enda hon vill är att bestämma om hon får sälja hunden eller inte - och till vem!!!
 
Sv: fråga om köpeavtals utformning och krav

...Och därför tycker jag att hon ska se sig om efter en annan hund, alternativt förhandla om kontraktet.
 
Sv: fråga om köpeavtals utformning och krav

men hon ahr fortfarande inte skrivit att hon ska ha förköpsrätt - hon vill INTE köpa tillbaka hunden om den ska säljas!!! det enda hon vill är att bestämma om hon får sälja hunden eller inte - och till vem!!!

Då struntar man helt enkelt i att köpa hunden. Går det inte att förhandla om avtalet får man strunta i det eller gå med på det. Plättlätt.
 
Sv: fråga om köpeavtals utformning och krav

...Och därför tycker jag att hon ska se sig om efter en annan hund, alternativt förhandla om kontraktet.

citerat från sol:Då struntar man helt enkelt i att köpa hunden. Går det inte att förhandla om avtalet får man strunta i det eller gå med på det. Plättlätt.

men har jag någon stans skrivit i att hon inte tänker förhandla om avtalet eller att det inte går??

hon har frågat mig vad jag tyckte innan hon skulle meddela uppf. och jag ville kolla lite med er vad ni tycker. så det rä nog inga problem. jag tror inte hon vägrar forma om avtalet.

sen vaddå köpa en anna hund?? hon har letat efetr den perfekta hunden i ett år nu - ska hon skita i det då tycker du? så lätt är det inte, speciellt inte när hon lagt ut handpenning på den. alla är inte gjorda av pengar så man kan skita i 3000kr bara sådär.:cool:
 
Sv: fråga om köpeavtals utformning och krav

ursäkta men:

Den perfekta hunden är en "oreggad renras".
Ingen verkar veta varför den inte är reggad.

En handpenning på 3000 på en Blandras? (vilket är vad den blir)

Det var en stor handpenning i mina öron. På min renras för 8000, lade jag 15%, 1200 kronor. Får man fråga vad hon ska betala för hunden?
 
Sv: fråga om köpeavtals utformning och krav

Precis!

Allmänt:
Det här med säljarens möjligheter till krav på återköp etc finns att läsa i ett flertal trådar.

Fakta:
1 Allt som säljare och köpare kommit överens om, och som inte strider mot lagar och regler, är giltigt.

2 För att en paragraf om återköp eller annan begränsning efter försäljningen, som säljaren vill kunna åberopa, skall ha något värde i praktiken, bör/ska den åtfäljas av en konsekvensklausul.

I all enkelhet,
LIA
 
Sv: fråga om köpeavtals utformning och krav

För att svara på din ursprungsfråga.

Jag skulle själv inte ha några problem att acceptera en förbehållsparagraf, under förutsättning att den är rimlig och ordentligt utformad.

men uppfödaren ahde skrivit på avtalet att hunden inte får säljas, överlåtas eller avlivas utan hennes godkännande. omhon godkänner att den säljs eller överlåtes så ska hon godkänna köparen.
Detta bör, för köparens skull, kompletteras med uppgifter om hur köpare-säljare ska kommunicera, hur lång tid säljaren har på sig att reagera samt vad som blir alternativet, om säljaren inte godkänner enl ovan.

LIA
 
Sv: fråga om köpeavtals utformning och krav

ursäkta men:

Den perfekta hunden är en "oreggad renras".
Ingen verkar veta varför den inte är reggad.

En handpenning på 3000 på en Blandras? (vilket är vad den blir)

Det var en stor handpenning i mina öron. På min renras för 8000, lade jag 15%, 1200 kronor. Får man fråga vad hon ska betala för hunden?

men vad är problemet??? :crazy: ja den perfekta hunden för henne blev en oreggad renras... so what?? hon kanske inte köper osedda hundar bara för stam - utan för den den verkligen är. har du tänkt på det??? hon ville verkligen att dte skulle stämma till 100% och det gjorde det den här gången...

hon ska betala 9000kr för den. (chihuahua äckel :angel: ) men anledningen till den häga handpenning är för att dom skulle hålla den några veckor till (den är 13 veckor nu och hon betala handpenning när den va 7 veckor) för att hon håller på flyttar och donar - vill inte ha valpen mitt i det. men för några dagar sen skulle hon hämta hem den - men då blev de ju som det blev.

nöjd??
 
Sv: fråga om köpeavtals utformning och krav

men har jag någon stans skrivit i att hon inte tänker förhandla om avtalet eller att det inte går??

hon har frågat mig vad jag tyckte innan hon skulle meddela uppf. och jag ville kolla lite med er vad ni tycker. så det rä nog inga problem. jag tror inte hon vägrar forma om avtalet.

sen vaddå köpa en anna hund?? hon har letat efetr den perfekta hunden i ett år nu - ska hon skita i det då tycker du? så lätt är det inte, speciellt inte när hon lagt ut handpenning på den. alla är inte gjorda av pengar så man kan skita i 3000kr bara sådär.:cool:

Om det är så att hon absolut inte tänker acceptera villkoren ska hon givetvis inte skriva under. Att skriva under ett avtal med avsikt att inte hålla det... om det inte är olagligt så är det iaf omoraliskt.

Om det är så att uppfödaren INTE hade meddelat om villkoren när handpenningen erlades har din kompis rätt att få tillbaks handpenningen så någon ekonomisk förlust ska det inte vara att avblåsa köpet i detta fall.

Och det är klart som korvspad att hon kan hitta en annan lika bra hund. Om inte får hon helt enkelt acceptera villkoren även om hon inte gillar dem.

Det är inte så svårt faktiskt.
 
Sv: fråga om köpeavtals utformning och krav

nämen även om hon kan hitta en annan lika bra hund för dig så kankse det inte är det för henne.. vavvorna är ju lite speciella i psyket - och hon har letat med ljus och lykta. och till sist hittade hon en - men den va oreggad. men har fått veta nu att den va oreggad pga uppfödarens ointresse, och att de finaste var reggade (av nån underlig anledning) men denna var väl inte prefekt för utställning antagligen. men hon får den reggad om hon vill och hon ska fixa ett vanligt hederligt skk avtal som följer med när hon ansöker om at regga valpen(uppfödaren alltså).

så det löste ju sig väldigt bra till slut. men det är väldigt intressant att höra att alla har så olika värderingar om avtalens utformningar!kul!!
 
Sv: fråga om köpeavtals utformning och krav

nämen även om hon kan hitta en annan lika bra hund för dig så kankse det inte är det för henne.. vavvorna är ju lite speciella i psyket - och hon har letat med ljus och lykta. och till sist hittade hon en - men den va oreggad. men har fått veta nu att den va oreggad pga uppfödarens ointresse, och att de finaste var reggade (av nån underlig anledning) men denna var väl inte prefekt för utställning antagligen. men hon får den reggad om hon vill och hon ska fixa ett vanligt hederligt skk avtal som följer med när hon ansöker om at regga valpen(uppfödaren alltså).

så det löste ju sig väldigt bra till slut. men det är väldigt intressant att höra att alla har så olika värderingar om avtalens utformningar!kul!!

Det var bra att det löste sig, men jag förstod jag rätt om uppfödaren reggat några valpar i kullen men inte alla (och då menar jag reggat som att regga hos SKK, inte i SJVs hundägarregister)? Så får man inte göra enligt SKKs regler.
 
Sv: fråga om köpeavtals utformning och krav

Vi skrev i vårt avtal att vi ville veta om hunden säljs, avlivas eller nå.. men det är mest för att vi vill veta vad som händer med hunden..
Pratade med köparna om detta o det tyckte de var bra.
Vi skrev däremmot inte att vi var tvugna att godkänna något.. utan bara för att få veta om det händer något med hunden eller så...
 
Sv: fråga om köpeavtals utformning och krav

Jag struntar faktiskt i vilket, det är inte jag som ska ha hunden.
Men då du slänger ut frågan, så blir man så klart nyfiken, och att lägga 3000 i
handpenning lät mycket tyckte jag.
Men jag ska sluta fråga.
 
Sv: fråga om köpeavtals utformning och krav

Jämförelsevis, så tar jag inte ens i närheten av den handpenningen på mina rerasiga och registrerade valpar..Inte ens om de är kvar någon/några veckor längre innan nya ägaren kan komma och hämta sin valp :cool:
 
Sv: fråga om köpeavtals utformning och krav

Det var bra att det löste sig, men jag förstod jag rätt om uppfödaren reggat några valpar i kullen men inte alla (och då menar jag reggat som att regga hos SKK, inte i SJVs hundägarregister)? Så får man inte göra enligt SKKs regler.

nä det är mycket möjligt att det är så. men det lägger jag mig inte i. men min kineshanes syskon är det precis lika med. han och sin nakna syster är reggade men de andra två är inte det. dom två som e oreggade ansågs vara mindre lovande för utställning och sen så ville köparen inte ha dem reggade av nån underlig anledning. anledningen till at min blev reggad var för att jag tyckte han var för fin för att ej reggas - så han blev reggad när han var 14 veckor för att jag ville betala för att regga han.

men vissa uppförade är väl skumma. haha...
 
Sv: fråga om köpeavtals utformning och krav

nä det är mycket möjligt att det är så. men det lägger jag mig inte i. men min kineshanes syskon är det precis lika med. han och sin nakna syster är reggade men de andra två är inte det. dom två som e oreggade ansågs vara mindre lovande för utställning och sen så ville köparen inte ha dem reggade av nån underlig anledning. anledningen till at min blev reggad var för att jag tyckte han var för fin för att ej reggas - så han blev reggad när han var 14 veckor för att jag ville betala för att regga han.

men vissa uppförade är väl skumma. haha...

Att vissa SKK-uppfödare är skumma och bryter mot SKKs regler tycker jag inte är något att skratta åt. Inte heller är det något man bör stödja. Hur ska seriöst avelsarbete kunna bedrivas om en del uppfödare undanhåller avkommor?
 
Sv: fråga om köpeavtals utformning och krav

Att vissa SKK-uppfödare är skumma och bryter mot SKKs regler tycker jag inte är något att skratta åt. Inte heller är det något man bör stödja. Hur ska seriöst avelsarbete kunna bedrivas om en del uppfödare undanhåller avkommor?

men gud, jag skarratte åt att dom var skumma - alltså skumma, inte åt att dom bedriver felaktigt avelsarbete! alltså hånskratt om du förstår..

och nej det är inte rätt att stödja sånna egentligen - men min hane som jag köpte ville jag ha för att han är utomordentligt exemplarisk att ställa ut! jag kunde inte hitta finare hund, och eftersom jag satsar helhjärtat på att ställa så vill jag väl köpa den perfekta hunden om jag hittar den så klart! sen om uppfödaren inte sköter papperna rätt är självklart inte bra, och ännu sämre att jag köper hund därifrån. en som sagt så var jag ute efter en perfekt utställningshund - och jag hittade den.
anledningen till att hon inte reggade de två andra var för att hon inte skulle regga nån. och han sälja två innan jag krävde att få regga min - då reggade hon de två som var kvar. dom som redan köpt sina valpar ville inte ebtala dom 2000kr extra eller vad det är för att få papper på dem - så då fick det vara. men jag tror inte dom var sämre valpar eller nåt. den ena oreggande är till och med en naken tik - som hon hade kunnat få 8000kr mer för om den var reggad. så jag vet faktiskt inte varför från första början.

men säjälvklart är det inte bra att stödja, och jag kan klandra mig själv som gjort det.
 
Sv: fråga om köpeavtals utformning och krav

Hur tusan har man mage att ta 2000 kr extra bara för att hundarna ska reggas?! :eek: Själva registreringskostnaden ligger ju inte på mer än 200-400 kr/valp.

Trist att det inte är någon av de som kommit i kontakt med människan som har anmält till SKK (fast det kanske har gjorts?).
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 060
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 177
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Hej! Jag är en 12:årig tjej som längtar ihjäl sig efter en hund. Jag har ungefär 2000 kr sparat och sparandet tar sig. Jag har alltid...
Svar
18
· Visningar
2 214
Senast: Ferrari
·
Övr. Hund Hej! För några år sedan så läste jag en undersökning i en tidning som visade att många hunduppfödare helst inte säljer till invandrare...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 118

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp