Vem säljer du- inte- hund till?

Sv: Vem säljer du- inte- hund till?

Så hade ni sålt en hund till mig som 14åring?

Om jag hade en hund att sälja: nej. Inte nu som 17-åring (?) heller. Jag hade helt enkelt inte sålt hund till ett barn.
Till en familj med hundintresserade ungdomar som planerar att ta stort ansvar för hunden, men där föräldrarna är ägare och "huvudansvarstagare": Ja. Men inte där barnet är den som ska äga och ta huvudansvaret.
 
Sv: Vem säljer du- inte- hund till?

Har aldrig fött upp en kull eller liknande men tänkte på dig som sa att du inte skulle sälja en hund till en på runt 20år. Jag håller inte helt med dig men jag förstår hur du tänker men isåfall skulle jag inte ha fått köpa min byracka. Eller?
Jag fick min hund i 14års present och meningen var att jag skulle ta hand om henne helt själv, bara mamma betalade och såklart såg till att allt gick rätt till. Nu är hon snart 3år (i Februari) och sen i somras tar jag hand om henne helt själv (mamma gick ibland ut med henne för att avlasta lite, och för att hon tyckte det var kul haha).
Hade du då sålt en hund till mig? Jag är ju minderårig men min mamma stöttade upp om det behövdes? Plus att min hund är Schäfer/Jämthund/Kungspudel och vad man tror är hon då en överaktiv brukshund. Men NEJ... Jag får dra med henne på joggingrundorna och allt utom bollkastning och lek är tråkigt -.-' Haha... Aktivitetsbrädorna går också bra ibland haha!

Så hade ni sålt en hund till mig som 14åring? Min första hund men alla i familjen har hund (alltså i släkten typ, inte hemma hos oss) och mamma har haft Border Collie/Schäfer korsning när vi var små.

Nu har ju jag inte skrivit något om att jag inte skulle sälja en hund till någon ung...tvärt om :confused:

Däremot skulle jag inte sälja hund till någon bara för att "alla i familjen har hund". Att man har hund eller haft hundra hundar betyder inte att man KAN hund eller är lämplig som hundägare.

Till dig hade jag inte sålt hund! Detta baserat av det jag läst här i dina inlägg. Jag skulle nämligen inte sälja en hund till någon som har alfarullning som utförande i sin hundträning.

Kan tillägga en punkt på min lista över svartlistade valpköpare:

8- Jag skulle aldrig sälja till någon som hämtar sin inspiration till hundträning av Cesar Millan :meh:
 
Sv: Vem säljer du- inte- hund till?

kl
Jag blir också provocerad av att man inte vill sälja till personer i 20-års ålder. Jag köpte min första hund som 17-åring, men då fick uppfödaren referens av en annan kunnig hundägare och visste hur mitt liv såg ut och att jag var skötsam (hade dessutom varit fodervärd åt en innan)
Känns lite snett att man kan få skaffa barn i den åldern men hund är man för omogen för?
 
Sv: Vem säljer du- inte- hund till?

Jag svarar alla: Självklart finns det jättemånga seriösa 20-åringar och ännu yngre, som blir utmärkta hundägare. Det är inte det frågan gäller. Frågan i tråden var: vem skulle DU inte sälja till? Den frågan svarade jag på, och det betyder inte att jag dömer ut alla unga ambitiösa hundägare eller har fördomar mot ungdomar i största allmänhet. Det betyder inte heller att jag tycker alla 35-åringar eller 62-åringar är lämpliga hundägare.

Alla som står i begrepp att köpa hund gör det med de bästa avsikter, tror jag. Man tänker att hunden ska få ett livslångt hem etc. Men har man några år på nacken och har haft hund tidigare har man förmodligen större möjlighet att leva upp till det åtagandet. Sen finns det aldrig några garantier - man får helt enkelt som säljare försöka bedöma var man tror att hunden långsiktigt får det bäst. Stabil ekonomi, stabila livsförhållanden finns för det mesta inte direkt efter gymnasiet utan man behöver några år på sig. Och i ditt fall, Hundbloggerskan, skulle jag gärna sälja till din mamma, och då veta att hunden får det bra om dina möjligheter att ta hand om hunden skiter sig för dig på något sätt. Det är tillräckligt bra för mig, jag kräver inte det omöjliga.
 
Sv: Vem säljer du- inte- hund till?

Är inte uppfödare men hade jag tagit valpar så hade jag inte sålt till:

1- Personer som inte var pålästa om rasen och inte var medvetna om rasens behov eller ointresserade av att tillgodose dom.

2- Personer med mycket upptagna liv där hunden skulle få tillbringa mer tid på hunddagis ect än med sin familj.

3- Personer som inte verkade vara genuint intresserade av hund och verkligen tycker hund är roligt och därför inte lägger det där extra lilla krutet på att lösa eventuella problem som kan dyka upp i hundägandet.

4- Personer som inte har direkt ordning på sig eller sitt liv.

5- Personer som inte har en klar bild på hur deras liv med hund skulle se ut.

6- Missbrukare

7-Jag skulle aldrig sälja på avbetalning. Jag hade inte sålt en hund till någon som inte ens hade råd att betala köpesumman, som bara den är den första av många utgifter i hundägandet.

Jag skulle sälja till unga, sjuka, arbetslösa, familjer med barn med särskilda behov osv men jag skulle fråga hur hundägandet var tänkt att se ut både i nutid och när ex ett jobb dyker upp osv och göra min bedömning av lämplighet efter det. Mycket tror jag man skulle få känna sig fram och bedöma från person till person.

Jag fick berätta för uppfödaren om oss som familj och hur hundens vardag skulle se ut och hur "min plan" för hunden såg ut osv. Det var inga problem för mig som ensamstående mamma utan jobb att få köpa valp för jag hade en plan för olika senarier. Däremot nekades ett medelålders par pga att de jobbade för mycket och hunden skulle få vara mycket ensam och uppfödaren tyckte deras hundköp var för ogenomtänkt.

+1 på den. Samt:

8. Där man misstänker att de inte är intresserade av kontakt med mig som uppfödare. Jag vill veta att de ringer mig om något händer och berättar om de får problem med hunden. Det kan hända massor med saker i livet, hunden måste omplaceras av diverse helt OK anledningar och då vill jag att de säljer tillbaka hunden till mig eller i samråd med mig hittar ett vettigt hem som jag kan fortsätta kontakten med. Eller om hunden blir för svår för dem att hantera så kan jag erbjuda mig att hjälpa med träningar eller skicka till en vettig instruktör. Plus att jag vill ha bilder och uppdateringar med jämna mellanrum genom mail eller facebook :)

9. Folk med konstiga (och ofta starka) åsikter om vad de önskar av en kombination. Folk som tror att bara för att föräldrarna är bra på agility så kommer valpen bli en stjärna, som inte kan linjer och tror att det finns "agilitylinjer". Det gör mig riktigt avtänd. Folk som kräver att valpen ska bli rätt storlek i agility (för det kan jag avgöra när de är 8 veckor?) eller vill ha en speciell färg för att synas på plan mer än någon annan. Framför allt de som fått för sig att rasen ska bli någon terrier-variant med stenpsyke och hetsigt humör (då kan de köpa en terrier, inte önska en terrier i en sheltiekropp kan jag tycka).

10. Som vill ha valp efter hälsotestade hundar men inte vill hälsotesta själva för att "det kostar".

Egentligen kan man summera det som att jag säljer till folk som är vettiga. Som vill ha kontakt, berätta hur det går om sin hund utan att man måste tjata och undra vad som hänt valpen. Som sköter hunden efter rasens behov (både päls och motion). Som förstår att jag lagt ned massor med tid, kärlek och pengar på min kombination och mina hundar så det minsta de kan göra är att skicka bilder och röntga höfter. ;)
 
Sv: Vem säljer du- inte- hund till?

Jag skulle väl själv aldrig köpt av en uppfödare som värderade min ålder mer än något annat.

De valpköpare vi haft på våra har varit unga (och pluggar) i flera fall och vi har varit supernöjda. De sköter hundarna, är trevliga och vettiga, spenderar mer tid med dem än de som varit äldre och har heltidsjobb. Det är väl ändå individuellt, jag förstår inte riktigt poängen med att diskriminera på det viset. Man tappar ju bara massor med kanonbra valpköpare för att man är inskränkt.

Sen dör väl en hund heller inte av en omplacering? Det kan ju hända vem som helst, det sker ju ofta att familjer separerar och ingen har möjlighet att behålla hunden. Det är väl inte skam om hunden hamnar i ett bra hem?? Idealet är ett livslångt hem men jag skulle ha förståelse ifall hunden inte kan stanna kvar. Men då ska man spendera tid på att hitta rätt hem eller sälja tillbaka hunden till mig.
 
Sv: Vem säljer du- inte- hund till?

Egentligen kan man summera det som att jag säljer till folk som är vettiga. Som vill ha kontakt, berätta hur det går om sin hund utan att man måste tjata och undra vad som hänt valpen. Som sköter hunden efter rasens behov (både päls och motion).

Ja det där med pälsen är viktigt på många raser och jag håller med dig om att där skulle jag också förevisa mig om att valpköparen förstår vad pälsen behöver. Jag har trimras...dvärgschnauzer...och jag måste säga att jag är förvånad och ledsen över hur vanligt det är att folk sätter en klippmaskin i dom, dessutom redan vid första trimningen!!! Många DS ges aldrig chansen ens att få sätta en riktig schnauzerpäls :crazy:
Den vanligaste förklaringen är "Det är billigare och enklare och den ska ändå inte ställas ut, den är bara till sällskap..."
Att man tar bort alla fördelar med pälsen väger tydligen lätt :( Man klär hellre på hunden för att den inte ska bli blöt eller frysa. Om man skulle ångra sig så är troligtvis pälsen förstör för alltid :(

Min uppfödare KRÄVDE att få trimma ner valppälsen på ett korrekt sätt och detta skulle ske mellan 3-4 mån ålder. Hon poängterade tydligt att hon ville att hunden skulle trimmas ( och då inte med trimmaskin som en del verkar tro att trimning menas med, utan att pälsen rycks)
Jag hade absolut krävt detsamma. Att maskinklippa en schnauzer är bara ok för mig om hunden har dålig pälskvalité och inte kan ryckas eller tycker att riktig trimning är för obehagligt. Upplever också att förvånansvärt få schnauzerägare plockar öronhår.

Särbon träffade på ett par förra veckan med en DS. De hade låtit klippa sin hela tiden med trimmer för de trodde att det var trimmning. Uppfödaren hade inte upplyst dom alls om något gällande pälsvård. Inte ens ullskrapning!!
Riktigt oseriöst av en uppfödare. Det fick inte veta att de trimma en DS betydde nått annat förens de bytte trimställe :o
Jag fick en ca 40 min genomgång om pälsskötsel av min uppfödare när jag skulle hämta hem valpen :)
 
Sv: Vem säljer du- inte- hund till?

Nu får jag ganska dåligt samvete.
Jag köpte min DS eftersom jag ville hålla på med pälsen! Men sen när det väl kom till kritan så gick allt åt helvete, jag blev allergisk mot honom, inflammerade handleder och nu i somras började hunden blöda bara när jag skulle ta underullen.
Nu ser han inte ens ut som en DS då jag klippt av honom skägget:o
Men han avskydde trimningen också så jag får tänka att han är lyckligare nu.

Jag lämnar inte bort honom heller eftersom jag inte litar på att andra skulle vara snäll mot honom eftersom han är kinkig, löjlig jag???'

Och en stor eloge till din uppfödare, jag fick se hur en kniv till underullen såg ut sen fick jag leta hjälp på annat håll
 
Sv: Vem säljer du- inte- hund till?

Jag tycker inte alls att du ska ha dåligt samvete!!!

Du ville ge pälsen en chans...du försökte och i slutändan mår både du och din hund bättre av att bli klippt. Då är det så :)

Det har avlats en del på DS med för mjuka pälsar och då kan riktig trimning bli plågsamt. Då tycker jag precis som jag skrev att mår hunden inte bra av det så är klippning ok. Men när man som sagt inte ens ger pälsen en chans utan klipper redan i valppälsen....det är grrrrr.....;)

Min uppfödare har fått fortsätta trimma Frasse och hon har visat mig och förklarat varje gång. Min plan är att jag ska kunna hålla efter honom hyffsat själv och att hon ska få snygga till honom ordentligt ca 2 ggr per år.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vem säljer du- inte- hund till?

Det är få saker som är så fult som en DS som varit klippt hela livet, när jag skulle lära mig trimma själv satt jag många timmar på YT och förfärades över fula klippningar som gav fula färger.
 
Sv: Vem säljer du- inte- hund till?

Min har trimmats korrekt hela tiden men ändå har jag fått en ful färg :crazy: Min är S/S men har en vit pappa....hela hunden är full i vita hår i det svarta...det kom vid ca 4-5 mån. Vid 8 mån ser han ut som han är 150 år. Uppfödaren är sååå besviken. Men han har otroligt sträv, korrekt och lättsköttpäls iaf. Han bli knappt blöt i duschen ens :D Skulle jag klippa honom nu skulle det bli som att klappa en kaktus!!

Klipper man en svart DS så blir de lätt grådassiga och matta i pälsen :(
 
Sv: Vem säljer du- inte- hund till?

Du har absolut en poäng i det du skriver, som uppfödare har jag med åren - och erfarenheten - blivit mycket restriktiv med att sälja mina valpar till köpare runt 20-25 år, det har nämligen visat sig att det är de som oftast inte lever upp till det de har sagt vid valpköpet. Jag säljer mina valpar i första hand till de som ska jobba och tävla med sina hundar, vilket självklart alla valpköpare säger att de ska göra vid köpet. Det blir en stor besvikelse för mig när dessa valpar inte kommer ut på några prov överhuvudtaget, väldigt tråkigt när det gäller hundar med väldigt stor potential. De som står fast vid sina löften och satsar på sina hundar är i nästan alla fall äldre än 35 år, har någorlunda stora barn eller är barnlösa, har fast arbete/stabil inkomst och har hundträning som en livsstil.
 
Sv: Vem säljer du- inte- hund till?

Jag skaffade ILO när jag var 21 och han går före allt och försummas inte trots jobb och plugg. Men jag förstår tanken. Jag har jättemånga vänner/bekanta i min ålder som ej sköter sina hundar, omplacerar och avgudar Caesar ..
 
Sv: Vem säljer du- inte- hund till?

Om man skulle ångra sig så är troligtvis pälsen förstör för alltid :(
Upplever också att förvånansvärt få schnauzerägare plockar öronhår.

Fast det där är ju inte riktigt sant ;)

Har en Schnauzer oavsett storlek bra pälskvalité så pajas den inte av att man maskinklipper.
Min brors hund tex och flera av hans syskon är champions och de maskinklipps bara..
Du kan inte känna ngn skillnad om den är ryckt eller maskinklippt heller.

Dessutom har jag inte varit med om ngn hund som blivit maskinklippt och fått mjuk päls som inte fått tillbaka färgen och den sträva pälsen igen när man ryckt, men visst det tar ju ca 1 år med bra underhåll så kommer pälsen tillbaka.

Vad gäller öronhåren är jag tudelad till det, det är många som lyckas få öroninflammationer av det..
Mina hundar plockar jag sällan öronhåren på pga det.
Och mina hundar trimmas ibland och klippt ibland beroende på tid ork och väder.
Gamlingen maskinklipps så kort att han är nakenhund numera men det är pga sjukdom, men tidigare klippte jag alltid ned honom kort kort på vår/sommar för att han klarade värmen bättre då och trots det är han inte för mjuk och inte fått fel färg heller :)
 
Sv: Vem säljer du- inte- hund till?

Fast det där är ju inte riktigt sant ;)

Har en Schnauzer oavsett storlek bra pälskvalité så pajas den inte av att man maskinklipper.
Min brors hund tex och flera av hans syskon är champions och de maskinklipps bara..
Du kan inte känna ngn skillnad om den är ryckt eller maskinklippt heller.

Dessutom har jag inte varit med om ngn hund som blivit maskinklippt och fått mjuk päls som inte fått tillbaka färgen och den sträva pälsen igen när man ryckt, men visst det tar ju ca 1 år med bra underhåll så kommer pälsen tillbaka.

Vad gäller öronhåren är jag tudelad till det, det är många som lyckas få öroninflammationer av det..
Mina hundar plockar jag sällan öronhåren på pga det.
Och mina hundar trimmas ibland och klippt ibland beroende på tid ork och väder.
Gamlingen maskinklipps så kort att han är nakenhund numera men det är pga sjukdom, men tidigare klippte jag alltid ned honom kort kort på vår/sommar för att han klarade värmen bättre då och trots det är han inte för mjuk och inte fått fel färg heller :)

Däremot ser man om hunden är klippt ;)

Och detta med öron, jag kan ta några strån, de som är långa. För som du skriver, en del får problem av ryckta öron. Många tänker inte på det, men de kan få både sår och inflammationer, men ingen ser det eftersom det inte syns när det är långt ner i öronen..
 
Sv: Vem säljer du- inte- hund till?

Jag skulle väl själv aldrig köpt av en uppfödare som värderade min ålder mer än något annat.

Det är väl ändå individuellt, jag förstår inte riktigt poängen med att diskriminera på det viset. Man tappar ju bara massor med kanonbra valpköpare för att man är inskränkt.

Eftersom jag inte är uppfödare utan resonerar teoretiskt kan jag ju unna mig att vara inskränkt ;) Sitter man med en kull osålda valpar inser jag att läget är annorlunda.

Eftersom jag själv fick fast jobb och barn tidigt i livet hade jag säkert blivit lika upprörd som flera här om någon ville diskriminera mig som köpare när jag var 20. Även om jag idag vet att jag inte haft en suck att erbjuda hunden ett bra långvarigt hem även om jag trodde det själv.

Jag värderar inte ålder mer än något annat. Det jag värderar är livssituationen, som ofta ser lite olika ut beroende på bland annat ålder. Men jag skulle säkert kunna göra undantag om det t ex fanns engagerade hundvana föräldrar i bakgrunden. Jag har ju själv varit en sådan förälder när min dotter separerade och inte kunde ha sin hund boende hos sig.
 
Sv: Vem säljer du- inte- hund till?

Fast det där är ju inte riktigt sant ;)

Har en Schnauzer oavsett storlek bra pälskvalité så pajas den inte av att man maskinklipper.
Min brors hund tex och flera av hans syskon är champions och de maskinklipps bara..
Du kan inte känna ngn skillnad om den är ryckt eller maskinklippt heller.

Dessutom har jag inte varit med om ngn hund som blivit maskinklippt och fått mjuk päls som inte fått tillbaka färgen och den sträva pälsen igen när man ryckt, men visst det tar ju ca 1 år med bra underhåll så kommer pälsen tillbaka.

Vad gäller öronhåren är jag tudelad till det, det är många som lyckas få öroninflammationer av det..
Mina hundar plockar jag sällan öronhåren på pga det.
Och mina hundar trimmas ibland och klippt ibland beroende på tid ork och väder.
Gamlingen maskinklipps så kort att han är nakenhund numera men det är pga sjukdom, men tidigare klippte jag alltid ned honom kort kort på vår/sommar för att han klarade värmen bättre då och trots det är han inte för mjuk och inte fått fel färg heller :)

Jag har hela 4 vovvar i min närhet som inte fått tillbaka sin sträva päls efter att ha rakats under ett par år :(
Exet klippte sina 3 under knappt 2 år...P/s-hundarna går inte att rycka igen. Den vita går men det blev för smärtsamt så även han fick fortsätta rakas.

Kanske är annorlunda om man alltenerar klippning och ryckning men dessa klipptes bara.

Öronhår är ju rätt individuellt på skäggen. Vissa har ju knappt något hår och min har en hel matta i öronen. Man tar ju givetvis inte allt på en gång. Jag tar lite varje vecka och håller på så sätt undan det värsta :)
 
Sv: Vem säljer du- inte- hund till?

Jag har hela 4 vovvar i min närhet som inte fått tillbaka sin sträva päls efter att ha rakats under ett par år :(
Exet klippte sina 3 under knappt 2 år...P/s-hundarna går inte att rycka igen. Den vita går men det blev för smärtsamt så även han fick fortsätta rakas.

Kanske är annorlunda om man alltenerar klippning och ryckning men dessa klipptes bara.

Öronhår är ju rätt individuellt på skäggen. Vissa har ju knappt något hår och min har en hel matta i öronen. Man tar ju givetvis inte allt på en gång. Jag tar lite varje vecka och håller på så sätt undan det värsta :)

Då är dem hundarna antingen undantagen som redan från början har kass päls eller så har de varit till en dålig trimmare eller till någon med dåliga verktyg.
Dåliga trimmare med dåliga verktyg är ju tyvärr vanligt och då blir även resultatet där efter :(

Jag vet många hundar som har blivit klippta i flera år för att sen återgå till ryckning och det har inte blivit ngn dålig päls oavsett färg, men visst finns dem som inte går att "rädda" men de har ju så gott som alltid haft dålig päls redan innan.
Men då har jag stått och trimmat och blivit drillad av en av de allra bästa vi har här i landet också så nog kan det spela roll
Ibland blir jag mörkrädd när jag ser andra "välutbildade" som trimmar dag ut och dag in och ändå ser hundarna ut som skit :eek:

Visst har en del mkt öronhår, men även om du tar lite kan dem få inflammationer och sår..
Men vissa får det inte och då går det ju bra.
Sen finns ju den kategorin som inte ens märker att hunden har ganska stora öronproblem så man får tvinga dem att gå till veterinären... :rage:
 
Senast ändrad:
Sv: Vem säljer du- inte- hund till?

Förstår absolut den tanken, även om det verkar sticka i ögonen på vissa. Jag skulle inte neka någon enbart pga ålder, men det är en klar faktor att räkna med för min del.

Har sålt till en 18-åring och en 19-åring, båda verkade vettiga tjejer, gulliga och seriösa. Båda uppväxta med hund i hemmet.

18-åringen: hunden åkte runt halva landet för diverse parningar, och såldes vidare när, som jag förstod det, det inte var fler som ville låna honom.

19-åringen: Hunden hade inom kort en egen "blogg" där hon förevisade sin garderob.. och köptes tillbaka av mig när den blev juniorful och den berömda tidsbristen infann sig hos köparen.

Jag väljer att tro att detta är olyckliga undantagsfall men jag kommer ändå tänka mig för en gång extra innan jag säljer till ngn så ung igen.

-------------------------------

För mig så är barnfamiljer ett observandum, jag träffar gärna barnen och om de är vettiga med alla i hundskocken här hemma, och föräldrarna i relationen till barnen, då är det inget problem. Jag skulle inte sälja till en familj med tre småbarn utan att träffa någon av de små. Rasen jag föder upp just nu är liten och ömtålig, ska inte bäras runt och tappas på marken..

Har inget problem med folk som jobbar heltid, om de har en plan för hur hunden ska ha det. Håller inte alls med vissa i tråden på den punkten. Har någon hunden hos sin mamma/syster/hundvakt-who-ever, varför skulle hunden ha det sämre där? Det finns deltidsarbetande med tre hobbys som knappt är hemma. Och en hund med en bra hundvakt lider knappast.

Dåligt pålästa människor gillar jag inte, ställs det för dumma frågor (ja, det finns för dumma..) som tyder på ingorans blir jag avigt inställd.

Missbrukare går bort!!! Alltid. Men tror det är få fall där de försöker köpa renrashund av mig när billiga blandisar finns.

Otrevliga människor får inte ens komma och titta. Eller sådana med mycket krav som inte alls förstår varför jag som uppfödare inte vill sitta med en obetald valp två månader extra till de får semester.. erbjöd i det fallet dem att köpa hunden och teckna försäkring men att jag kunde ha kvar den hemma hos mig och ta hand om den tills de kunde hämta. Det tyckte de var ett mycket underligt förslag, bättre att jag höll på valpen, de hade ju sagt de skulle ha den.. Fast om ngt "fel" uppstod, tex vid tandbyte, då var de ju inte intresserade längre. Så det blev ingen affär.

Jag försöker gå på magkänsla, men gudarna ska veta att en del människor är svårlästa.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 615
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 270
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 945
Senast: nullo-modo
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 680
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp