Vem säljer du- inte- hund till?

Sv: Vem säljer du- inte- hund till?

Men riesen och schnauzer har en annan päls än dvärgschnauzer och där kan man ibland raka utan att kvalitén blir förstörd. Vilken kennel kommer din brors dvärgschnauzer ifrån? Är ju bra att veta när de har sådana fantastiska pälsar allihopa att man kan maskinklippa hela hunden och ändå bli champion, för framtida hundplaner alltså :)

Sen måste jag tillägga att det verkligen inne handlar om skrämselpropaganda utan de flesta dvärgschnauzer har en sådan päls som blir förstörd efter flera turer med rakapparaten. Att trimma en hund som blivit maskinklippt i flera år innebär inte bara mycket jobb utan kan även innebära lidande för hunden. Sen finns det alltid undantag, men de flesta hundar får faktiskt pälsen förstörd och även om man sedan börjar trimma en maskinklippt hund tar det ofta lång tid innan man har byggt en ordentligt sträv päls i rätt färg, kvalité, strävhet och med flera lager.
 
Senast ändrad:
Sv: Vem säljer du- inte- hund till?

Vill påpeka att jag tycker inte det är fel alls att rycka, men jag gillar inte att många kör med skrämsel propaganda om att pälsen är förstörd för all framtid om den klipps med maskin vilket i mina ögon är väldigt överdrivet.

Det är ingen skrämselpropaganda utan ren fakta att ytterst få dvärgschnauzrar har en päls som klarar av att maskinklippas. På ps funkar det inte alls eftersom färgen blir helt fel, de andra färgerna kan det fungera på någon enstaka gång men i längden blir de ulliga, mjuka och dåliga i färgen. En duktig domare ser skillnad på en klippt och en trimmad päls.
Och många gånger är det riktigt jobbigt för hunden att bli trimmad igen när den blivit klippt då all päls är lika lång och ullen sitter hårdare än den sträva pälsen. Vet inte vad du har för erfarenhet av trimning på dvärgschnauzer men ingen av oss som utställningstrimmar skulle ens komma på tanken att klippa hunden
 
Sv: Vem säljer du- inte- hund till?

Det är ingen skrämselpropaganda utan ren fakta att ytterst få dvärgschnauzrar har en päls som klarar av att maskinklippas. På ps funkar det inte alls eftersom färgen blir helt fel, de andra färgerna kan det fungera på någon enstaka gång men i längden blir de ulliga, mjuka och dåliga i färgen. En duktig domare ser skillnad på en klippt och en trimmad päls.
Och många gånger är det riktigt jobbigt för hunden att bli trimmad igen när den blivit klippt då all päls är lika lång och ullen sitter hårdare än den sträva pälsen. Vet inte vad du har för erfarenhet av trimning på dvärgschnauzer men ingen av oss som utställningstrimmar skulle ens komma på tanken att klippa hunden

Vi har olika erfarenheter och tycker därmed uppenbarligen olika.
Funkat på många PS tex så det sitter då inte bara i färgen.

Jag har trimmat bla dvärgar i snart 15 år även för utställning.
Jag vet iaf flera som klipper inför utställning, men det kanske dem inte säger högt?
 
Sv: Vem säljer du- inte- hund till?

Men vad kommer dom hundarna ifrån då? Varför kan du inte skriva ut det?
Som sagt det syns om en dvärgschnauzer är klippt för hårstråna är av. En domare som är duktig kan se skillnad på en maskinklippt och en trimmad hund. Pälsen ska vara ca 1,5 cm lång och hårstråna trefärgade på en p/s, klipper man med maskin så blir inte pälsen så.
 
Sv: Vem säljer du- inte- hund till?

Ingen av dom som har de mest framgångsrika dvärgschnauzrarna i Sverige idag maskinklipper hela hunden inför utställning.
 
Sv: Vem säljer du- inte- hund till?

Vad spelar det för roll vart hundarna kommer ifrån?
Det finns fler bra kennlar än den jag köper ifrån även om jag har en förkärlek för "min" eftersom jag vet vad jag får därifrån utan överraskningar.
Men om det nu är så himla intressant har jag främst Zantana hundar.
 
Sv: Vem säljer du- inte- hund till?

Jag vill gärna veta var din brors hundar kommer ifrån då de har så bra päls att man kan raka hundarna och ändå få de till utställningschampion. Det är rent intresse från min sida då man vet att de linjerna hundarna kommer ifrån lämnar mycket bra pälsar i sådana fall :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 615
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 264
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 945
Senast: nullo-modo
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 680
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp