Vem säljer du- inte- hund till?

Sv: Vem säljer du- inte- hund till?

kl

Jag hade nog bara sålt till någon som på nåt sätt har gemensamma hundbekanta med mig. Det skulle vara en person som vill jobba för att förbättra rasen och som har ett brinnande intresse för just den hunden. Naturligtvis också vettiga träningsfilosofier o.s.v.

Så rätt många människor hade genast blivit ratade...
 
Sv: Vem säljer du- inte- hund till?

Det är lite intressant att se hur olika uppfödare resonerar beroende på ras. När vi köpte våran nuvarande hade vi två barn 5 och 8 år, men ingen av de uppfödare vi hade kontakt med frågade om barnen utan där var den största frågan hur mycket vi hade tänkt jaga och vilken tillgång på mark vi hade. Men å andra sidan så har vi en renodlad jakthund.
Jag hamnade dock i diskussion med en uppfödare som tyckte att det var löjligt att fråga hur hundarna fungerade i familjelivet. Den uppfödaren menade att det var ointressant och jag var inte lämplig som köpare eftersom jag ställde frågan. Men där ställde vi oss inte ens i kö eftersom det ganska lätt kom fram att hens hundar inte hade presterat något på jaktprov heller.
 
Sv: Vem säljer du- inte- hund till?

Eftersom jag själv fick fast jobb och barn tidigt i livet hade jag säkert blivit lika upprörd som flera här om någon ville diskriminera mig som köpare när jag var 20. Även om jag idag vet att jag inte haft en suck att erbjuda hunden ett bra långvarigt hem även om jag trodde det själv.
.

Det kan ju faktiskt vara så enkelt att du och jag har olika uppfattning om när man omplacerar en hund. Du skriver att du inte hade en suck att erbjuda ett långvarigt hem i den åldern. Jag kan inte se ett scenario där jag någonsin skulle omplacera min hund. Det kanske låter naivt men jag tror att de allra flesta situationer går att lösa. Omplacering är liksom inte första lösningen så fort något kör ihop sig (säger inte att det är så du ser det heller!). Och bara för att man har fast jobb är det ju ingen garanti att man stannar där under hela hundens livstid, förstår inte riktigt det argumentet. Jag känner som sagt få personer som planerar att vara på samma jobb i 10 år.
 
Sv: Vem säljer du- inte- hund till?

Och bara för att man har fast jobb är det ju ingen garanti att man stannar där under hela hundens livstid

Nej verkligen inte. Men det säger att man har fäste på arbetsmarknaden. Vilket gör att man har en ekonomisk grundtrygghet på en viss nivå även om man skulle förlora jobbet, och en bra bas att byta jobb ifrån när man vill göra det.

Att vi har olika uppfattning är inget problem för mig, du får väldigt gärna sälja hundar till precis vem du vill.
 
Sv: Vem säljer du- inte- hund till?

Jag hade inte sålt hund till en 14-åring som ska ha ansvaret, nej.

Kl
20åringar dock. Visst att mycket händer i livet men hunden ingår ju i dem planerna och man anpassar sig efter det.

Jag hade inte sålt till någon som inte planerar att aktivera eller prioritera hunden tillräckligt.
Inga spontanköp.
Ingen present.
Någon som inte är tillräckligt påläst och/eller villig att bli det.
Någon vars hundsyn skiljer sig för mycket mot min.
 
Sv: Vem säljer du- inte- hund till?

Jag fick lång och ordentlig genomgång av pälsvården när jag köpte min dvärgschnauzer. Erbjudande om trimkurs också.

Sen har min tyvärr alltid haft kass päls så numera klipps han. Bara fördelar även om det inte var planen.
 
Sv: Vem säljer du- inte- hund till?

Förstår absolut den tanken, även om det verkar sticka i ögonen på vissa. Jag skulle inte neka någon enbart pga ålder, men det är en klar faktor att räkna med för min del.

Har sålt till en 18-åring och en 19-åring, båda verkade vettiga tjejer, gulliga och seriösa. Båda uppväxta med hund i hemmet.

18-åringen: hunden åkte runt halva landet för diverse parningar, och såldes vidare när, som jag förstod det, det inte var fler som ville låna honom.

19-åringen: Hunden hade inom kort en egen "blogg" där hon förevisade sin garderob.. och köptes tillbaka av mig när den blev juniorful och den berömda tidsbristen infann sig hos köparen.

Jag väljer att tro att detta är olyckliga undantagsfall men jag kommer ändå tänka mig för en gång extra innan jag säljer till ngn så ung igen.

Ja alltså jag har varit med om när 40-åriga vuxna med barn har trampat ihjäl sin valp på första veckan (de vuxna dessutom, inte barnen). Eller köpt hunden på avbetalning och sen lagt hunden på blocket till salu utan att meddela uppfödaren för att de inte kunde behålla hunden minsann. Eller omplacerat hund efter hund efter hund på jakt efter den nya tävlingshunden, de hundar som hen lämnat efter sig varit vrak. Det där har verkligen inget med ålder att göra.

Jag tittar ganska noga igenom de valpköpare som är intresserade plus även de som vill para med mina hanar. Jag ringer de uppfödare eller aktiva som finns i området och frågar om information, de brukar ofta veta vilka som jag frågar om. Jag kollar efter bloggar, facebook grupper etc. och ganska så snart så ser man hur folk är. Är de konstiga brukar de ofta vara sådana som öppet skriver om konstiga saker. Om man inte hittar dem på internet så ber man om referenser från vettigt folk.
 
Sv: Vem säljer du- inte- hund till?

Eftersom jag inte är uppfödare utan resonerar teoretiskt kan jag ju unna mig att vara inskränkt ;) Sitter man med en kull osålda valpar inser jag att läget är annorlunda.

Gud nej det hoppas jag inte? Man sänker väl ändå inte sina krav för att man inte kan sälja valparna. Man väntar på rätt köpare annars får man ju problem, det kommer att bita dig i rumpan om du inte har möjlighet att spara valparna tills de blir sålda till rätt hem. Men man kan hoppas att de

Eftersom jag själv fick fast jobb och barn tidigt i livet hade jag säkert blivit lika upprörd som flera här om någon ville diskriminera mig som köpare när jag var 20. Även om jag idag vet att jag inte haft en suck att erbjuda hunden ett bra långvarigt hem även om jag trodde det själv.

Men jag förstår fortfarande inte riktigt vad som är så hemskt med att som 20,30,40-åring köpa en hund, ha en fast inkomst, älska sin hund... och ett par år senare i slutändan kanske måste omplacera. Skulle hunden verkligen lida av det så illa som folk verkar tro?

Skulle mina valpköpare komma till mig om 5 år och säga "du, jag och min sambo separerade så vi kan inte ha kvar vår hund" eller "vi fick barn och hunden klarar inte av barnet, jag vet inte vad jag ska göra" - inte hade jag tyckt att de vore värdelösa valpköpare som jag aldrig borde ha sålt till för det? Det kan hända vem som helst, folk separerar ju även ofta i medelåldern. Så länge de skött hunden bra och vi tillsammans kan hitta ett vettigt hem så ser jag inte problemet, tvärtom är lite äldre trevliga hundar väldigt lättsålda. Det är ju en klar skillnad mot vad andra beskriver i tråden, folk som inte sköter hundarna bra och lämnar ifrån sig dem så fort det inte passar.
 
Sv: Vem säljer du- inte- hund till?

Alltså allt kan hända alla. Det är inte det.

Men kör man utan bälte och krockar kan det gå dåligt. Då är det bättre att ha bälte för säkerhets skull.

Samtidigt är bälte ingen garanti för att man inte ska krocka eller skada sig, men det är ju bättre att ta det säkra före det osäkra.
 
Sv: Vem säljer du- inte- hund till?

Skillnaden är att du har på papper att bälte är extremt mycket säkrare. Vilken undersökning förlitar ni er på när ni säger att de kommer att omplacera med större sannolikhet om de är runt 20?
 
Sv: Vem säljer du- inte- hund till?

Men jag förstår fortfarande inte riktigt vad som är så hemskt med att som 20,30,40-åring köpa en hund, ha en fast inkomst, älska sin hund... och ett par år senare i slutändan kanske måste omplacera. Skulle hunden verkligen lida av det så illa som folk verkar tro?

Nej, det är inget hemskt med det. En hund far inte illa av att placeras om någon gång, ibland kan det tom bli en förändring till det bättre.

Saker kan naturligtvis hända vem som helst och ingen kan se in i framtiden.
 
Sv: Vem säljer du- inte- hund till?

Det är inget problem för mig heller, jag diskuterar bara. Försöker inte tvinga dig att tycka som mig. Trodde tanken med ett forum var att just diskutera :)

Anledningen till att jag reagerade på det du skrev just angående ålder är för att jag märkt att det är relativt vanligt att man som ung blir diskriminerad, eller på något sätt får förminskad betydelse av äldre personer enbart p.g.a ålder. Det finns personer som jag tyvärr måste träffa som inte ens har vett att behandla mig som en vuxen människa. Det känns väldigt främmande för mig då jag själv ser mig som vuxen.

Min erfarenhet är att ägare som kanske egentligen inte har råd med djur. Där djuret blir lidande i form av utebliven veterinärvård osv inte har något ö.t.h med ålder att göra. Det handlar i min erfarenhet om person. Likaså med människor som skaffar djur och omplacerar gång på gång, handlar mer om person än födelseår.
 
Sv: Vem säljer du- inte- hund till?

Jag tänker såhär, att en tonåring ofta inte riktigt har koll på vad han eller hon vill göra med sitt liv. Det händer ganska mycket i tonåringars liv.

En nittonåring som tycker om hundar är ingen jag hade sålt till.

En tjugofemåring som brinner för sitt hundintresse är däremot en säkrare lösning.

Om nittonåringen har en familj där man jobbar med hundar eller är väldigt intresserade av att tävla och träna med hundar är också rätt mycket säkrare.

Dock kan ju naturligtvis den ensamboende nittonåringen vara den perfekta hundägaren, men sannolikheten är ju inte lika stor som i exempel två eller tre.
 
Sv: Vem säljer du- inte- hund till?

Nitton eller tjugo ser jag ingen större skillnad på faktiskt. Och det var inte jag som skrev om tonåringar.
 
Sv: Vem säljer du- inte- hund till?

Det kan jag väl i och för sig hålla med om, det är bara ett års skillnad.

Däremot ser jag skillnad på 19 och 23 eller 19 och 25. När man skriver 20-års åldern tänker jag mig mellan 20-29 inte mellan 19-20 men det kan ju vara min uppfattning. Fast du kanske åsyftade Lenis inlägg där hon sålt till en 18 och en 19 åring?
 
Sv: Vem säljer du- inte- hund till?

Då är dem hundarna antingen undantagen som redan från början har kass päls eller så har de varit till en dålig trimmare eller till någon med dåliga verktyg.
Dåliga trimmare med dåliga verktyg är ju tyvärr vanligt och då blir även resultatet där efter :(

Jag vet många hundar som har blivit klippta i flera år för att sen återgå till ryckning och det har inte blivit ngn dålig päls oavsett färg, men visst finns dem som inte går att "rädda" men de har ju så gott som alltid haft dålig päls redan innan.
Men då har jag stått och trimmat och blivit drillad av en av de allra bästa vi har här i landet också så nog kan det spela roll
Ibland blir jag mörkrädd när jag ser andra "välutbildade" som trimmar dag ut och dag in och ändå ser hundarna ut som skit :eek:

Visst har en del mkt öronhår, men även om du tar lite kan dem få inflammationer och sår..
Men vissa får det inte och då går det ju bra.
Sen finns ju den kategorin som inte ens märker att hunden har ganska stora öronproblem så man får tvinga dem att gå till veterinären... :rage:

Måste bara få inflika lite...du kan förstöra en bra päls om du maskinklippt den i flera år. Det går inte att komma ifrån och har inget med hur bra eller dålig pälsen från början att göra. Dessutom syns det tydligt om en dvärgschnauzer är maskinklippt eller trimmad, bara längden skiljer sig jättemycket! Det skulle aldrig gå att ställa ut en dvärgschnauzer som blivit maskinklippt då domaren inte kan säga något om pälskvaliten (mer än att den är för mjuk).
 
Sv: Vem säljer du- inte- hund till?

Måste bara få inflika lite...du kan förstöra en bra päls om du maskinklippt den i flera år. Det går inte att komma ifrån och har inget med hur bra eller dålig pälsen från början att göra. Dessutom syns det tydligt om en dvärgschnauzer är maskinklippt eller trimmad, bara längden skiljer sig jättemycket! Det skulle aldrig gå att ställa ut en dvärgschnauzer som blivit maskinklippt då domaren inte kan säga något om pälskvaliten (mer än att den är för mjuk).

Det stämmer då inte med mina erfarenheter iaf.
Bara för att man maskinklipper måste man ju inte klippa kort, de hundar jag vet som klipps med maskin har 3-4cm lång päls och den är INTE mjuk.
Hur kommer det sig att tex min brors schnauzer och alla hans syskon ställs ut och är champions trots att de är maskinklippta? Om det nu inte går...
 
Sv: Vem säljer du- inte- hund till?

Så de var alltså maskinklippta även när dom blev champion? Vad kommer de hundarna ifrån? Vilken färg? Aldrig sett en helt maskinklippt hund på utställning så nyfiken blir man ju.

Sen undrar jag även varför man maskinklipper en dvärgschnauzer man ställer ut, när det är en trimras? Vet att en del effilerar svarta och svart/silver på kroppen för att sedan trimma ner dom, men det är ju inte alls att maskinklippa.
 
Senast ändrad:
Sv: Vem säljer du- inte- hund till?

Så de var alltså maskinklippta även när dom blev champion? Vad kommer de hundarna ifrån? Vilken färg? Aldrig sett en helt maskinklippt hund på utställning så nyfiken blir man ju.

Sen undrar jag även varför man maskinklipper en dvärgschnauzer man ställer ut, när det är en trimras? Vet att en del effilerar svarta och svart/silver på kroppen för att sedan trimma ner dom, men det är ju inte alls att maskinklippa.

Yes maskinklippta även när de blev champion, de är svarta.

Jadu varför maskinklipper man en schnauzer oavsett storlek?
Antagligen för att man anser det vara tidsbesparande eller enklare?

Min gammeldvärg maskinklipps så han blir "nakenhund" på veterinärs inrådan för att han har hudcancer och vi ska kunna upptäcka ev nya tumörer i tid.
Lillfjanten och även den Riesentik jag har hemma klipps trots att de ska ställas ut framöver.
Kammar underullen + benhåren på dem ca 1 gång i veckan.
Kanske rycks dem framöver, det är upp till uppfödaren att bestämma hur hon vill att det ska vara inför utställning då mitt intresse brister där.
Vill påpeka att jag tycker inte det är fel alls att rycka, men jag gillar inte att många kör med skrämsel propaganda om att pälsen är förstörd för all framtid om den klipps med maskin vilket i mina ögon är väldigt överdrivet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 614
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 262
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 945
Senast: nullo-modo
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 680
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp