Bukefalos 28 år!

Fråga om kossor

Grazing

Trådstartare
Jag har undrat en längre tid över varför kossor aldrig blir feta? Dom äter ju sådanna otroliga mängde med hö? Jag tror aldrig jag sett en fet kossa. Kan dom bli tjocka?
 
Sv: Fråga om kossor

Jo kor kan bli väldigt feta, tror att det är vanligare bland dikor än hos mjölkkor.
Man vill inte ha feta kor eftersom det kan ge problem med fertilitet och även vid kalvning.
 
Sv: Fråga om kossor

Hur ser man att en kossa är tjock? Dom är ju oftast ganska knöliga över ryggen, kan dom bli runda över ryggen? Är det ens önskvärt att ha dom runda över ryggen? Många är ju väldigt beniga däröver.

Man kanske inte ser på en ko om den är fet på samma sätt som man kan se på en häst tex? Jag tycker många kossor går ute på sommarbete hela sommrarna utan att se tjocka ut. Kan tänka mig att dom tål mera mat än tex hästar med tanke på mjölken som det borde gå åt en del energi till att göra..?

Hur ska en kossa med bra lagom hull se ut?

Känner att jag snöat in litegrann på kossor..
 
Senast ändrad:
Sv: Fråga om kossor

Man ser ganska tydligt att en ko är tjock, hon är betydligt mer rundare över ryggen och svanken. Sen skiljer det sig endel mellan kött och mjökkdjur, köttdjur har betydligt lättare för att bli feta än mjölkdjur som måste få sig mycket energi pga av sin produktion. Men den energin måste tas bort när hon sinläggs annars kan mjölkkon få problem vid kalvning.

Lättast att veta om en ko har normal hull tycker jag är att känna på kon, man känner väldigt lätt om en ko börjar bli fet eller tom är för mager. Ögonen kan bli lurade många gånger det har hänt mej genom åren:o.

pS kul att du gillar kor de är väldigt trevliga
 
Sv: Fråga om kossor

Jag vet inte hur man gör i Sverige, men här i Danmark har vi en skala vi följer när vi ska hullvärdera :). Du kan läsa om den här (på danska, men många förklarande bilder):
https://www.landbrugsinfo.dk/Kvaeg/...asning/Sider/Huldvurdering_af_malkekoeer.aspx

Det går i korthet ut på att vissa kriterier, t.ex om höfthörnet är avrundat, ger olika "poäng". Så kan man räkna ut ett genomsnitt på en besättning och se hur tendensen bland korna ser ut :).
 
Sv: Fråga om kossor

9d8c87b6902e4ebaae90b29b569bdb50.png


När linjen liknar ett V har kon ett hullscore på ≤ 3,0

0ae7f502124a4771b9a9cf16b02f27a7.png


När linjen liknar ett U har kon ett hullscore på ≥ 3,25

OSV :).
 
Sv: Fråga om kossor

Visst kan en ko bli tjock. Men detta är som sagt inte önskvärt.

Har ingen erfarenhet av köttdjur och dikor, men när det gäller mjölkkor så är det snarare svårt att få dem att hålla hull. En ko som producerar ca 30 l mjölk om dagen gör av med lika mycket energi som att springa två maratonlopp.

När är en ko är sin lagd, och vilar från mjölket i väntan på att kalva, får annan mat än mjölkande kor för att hon inte ska bli tjock.

En ko ska vara "benig", har haft en del fetton på förra jobbet som mjölkar ganska lite men åt samma mängder som resten. Detta var oftast kor som skulle till slakt.
 
Sv: Fråga om kossor

Det har mycket med gener också. Mjölkkor avlas för att få fina juver och då hamnar andra saker i "bakgrunden."

Det är "samma" som med hästar vissa avlas för prestation och då kanske t.ex. benen håller sämre kvalité än de hästar som avlas för hållbarhet.
 

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
662
Senast: Murray
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
15
· Visningar
1 343
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 401
Senast: G-uldlock
·
Hemmet Jag har börjat störa mig på att mina morgnar känns så osmidiga. Det går åt oceaner av tid innan jag kommer igång med det jag egentligen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 092
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp