Bukefalos 28 år!

Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

emindy skrev:
Men se det hände sig så att hovarna fortsatte och hästarna fick avlivas.

Jag förstår inte vad du menar med denna mening.

Man ska ha klart för sig att hovbensrotation är inte det FÖRSTA som inträffar vid fång utan det är det sekundära resultatet av antingen felaktig eller för sent insatt behandling. Tyvärr är det senare det mest vanliga enbart på grund av okunskap.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Detta är ju fantastiskt, fortsätt i denna stil. Jag tror att tråden kommer att bli mer än uppskattad från många håll.
Ett ömsesidigt utbyte av kunskaper tjänar alla på, och jag tycker att tonen är mycket trevligare nu. :bow:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Toffel skrev:
Fast, när hästen ställer sej i den typiska fångställningen blir ju draget naturligt STÖRRE och inte mindre än vid en normal position.. Förklara gärna varför hästen skulle välja själv att göra så om den nu vill undvika "drag" i senan?


Här begriper jag inte alls hur du menar? Om du sett ett ben/hov i genomskärning så borde du ju veta att böjsenan får en mycket kortare väg när hästen ställer sig i fångställning. Varpå den slackar.
Kan du förtydliga?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Hovis!

Jag har ytterligare några frågor till dig.

Som jag skrev i mitt inlägg tidigare så kan även en frisk hov få en lättare inflammation i läderhuden. Vill egentligen inte kalla det fånganfall eftersom det knappt är synbart på hästen, som kan ha så lätta besvär av det att man knappt märker det. Hästen kan gå lite försiktigare några dagar och det ger överhuvud taget inga skador inuti hoven. Hästen är frisk efter ett par dagar och hovarna är återigen friska och sunda.

Det jag vill fråga dig om är: Hur är prognosen av din behandling för hästen? Vad händer inuti hoven? Blir hoven frisk av din behandling och i så fall vill jag att du förklarar hur det går till? Vad händer om hästen med din behandling återigen får ett fånganfall? Hur är användbarheten hos en häst som haft fång och behandlats enligt ditt sätt?

Ser fram emot seriösa och uttömmande svar på mina frågor.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Jag kommer inte ihåg i vilket läge de kapade böjsenan, men hovbenet fortsatte iaf rotera även efter att den kapats. Det var ett tag sedan jag läste om det, men det fastnade iaf.
Att hovbenet roterade även efter att böjsenan kapats ansågs vara bevis för att teorin måste vara felaktig/delvis felaktig.

Om hästens exteriör och benställning har betydelse för huruvida hästen får hovbensrotation eller inte, vilken sorts häst anser du lever i större risk för hovbensrotation vid ett eventuellt fånganfall?
(om vi bortser ifrån de som inte får behandling i tid)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Afrodite:
Om man ställer en häst med akut fång i en sandbox kommer den att "borra" ner tån i sanden så att den höjer trakten och sänker tån. Alldeles på egen hand. Hur kommer det sig?

Om man ger en Strasser verkad, eller förlåt trimmad, häst svart valnöt kommer den då inte att få fång?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

emindy skrev:
(om vi bortser ifrån de som inte får behandling i tid)

Ingen då behandlingen satts in i tid och på för den enskilda individens exteriöra förutsättningar.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Afrodite skrev:
Hovis!

Jag har ytterligare några frågor till dig.
Britt-Marie
SHP

Det va lite för många frågor för att jag skall hinna svara på dom alla i ett inlägg. Jag har femton minuter på mig att skriva ner svaren under ett inlägg, sedan händer ngt konstigt och jag kan inte posta mitt svar p.g.a. att det påstås att jag inte längre är inloggad fast jag enligt högst upp till höger ÄR inloggad. Fråga inte mig hur det går till. Fråga Boj men dåligt tycker jag att det är och inte lätt att ge ett uttömmande svar som blir vad man vill under den tidspressen. En annan sak är väl att det skall vara så förtvivlat svårt att lägga in bilder här, det hade varit jättekul om detta forum va lika modernt som flertalet andra där man bara behöver hämta dom från sin dator och skicka in dom,utan att behöva gå via en hemsida.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

hovis skrev:
Jag har femton minuter på mig att skriva ner svaren under ett inlägg, sedan händer ngt konstigt och jag kan inte posta mitt svar p.g.a. .


Det måste vara nåt fel i din dator för jag har aldrig stött på de problemen!?
Men jag drar mig till minnes att nån annan också klagat på det?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Afrodite skrev:
Hovis!

Jag har ytterligare några frågor till dig.

Som jag skrev i mitt inlägg tidigare så kan även en frisk hov få en lättare inflammation i läderhuden. Vill egentligen inte kalla det fånganfall eftersom det knappt är synbart på hästen, som kan ha så lätta besvär av det att man knappt märker det. Hästen kan gå lite försiktigare några dagar och det ger överhuvud taget inga skador inuti hoven. Hästen är frisk efter ett par dagar och hovarna är återigen friska och sunda.
Britt-Marie
SHP


Även en "lätt" inflammation i läderhuden ger skador inuti hoven och nog tror jag att hästen har besvär av det, det är i alla fall min erfarenhet samt att som du skriver den får en för individens normala rörelsemönster ett avvikande rörelsemönster samt avvikande belastning. Detta kan aldrig vara bra då den ofelbart kommer att överbelasta någon annan kroppsdel utifrån sin avlastning både avseednde leder,senapparatur,ligament samt muskelärt.

Att detta skulle rehabelitera sig till en återigen frisk och sund hov inom några dagar beror väl på när man åtgärdar orsaken till inflammationen utifrån hur inflammationen har uppkommit.

Om man klämmer en nagel så skapas en inflammation,alla ni som varit med om det VET att den nageln är knappast frisk och sund inom några dagar utan ömmar upp till två veckor. Så jag skulle vilja påstå att det går att dra det som exempel även utifrån en hov unbder förutsättning att det inflamerade området avlastas i hoven.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

tain skrev:
Afrodite:
Om man ställer en häst med akut fång i en sandbox kommer den att "borra" ner tån i sanden så att den höjer trakten och sänker tån. Alldeles på egen hand. Hur kommer det sig?

Om man ger en Strasser verkad, eller förlåt trimmad, häst svart valnöt kommer den då inte att få fång?

Om du läst mitt tidigare inlägg så beskriver jag där grundorsakerna till att hästar får så allvarliga fånganfall. Orsaken är bland annat att hästen gått med för höga trakter och får låg tå (traditionell verkning). Hovbenet är roterat. Belastningen på hoven fördelas inte jämt utan tådelen belastas mer. När detta sker får du också en förändring av övriga ben i foten, en felaktig benställning. Med större belastning på tån får du en häst som "borrar" ned tån i sanden.

Gör man dessutom som hovis beskriver i sitt inlägg, skär bort en del av hovväggen i tån, så kommer den skarpa kanten på hovväggen ovanför resektionsstället att skära in i läderhuden vid varje överrullning, kanske hästen också upplever en lättnad från detta obehag genom att "borra" ned tårna?

Jag ger aldrig mina hästar svart valnöt. Har heller inte hört talas om någon annan som gör det. Växer det i Sverige?! Skulle det vara fångframkallande?! I så fall vilken substans är det som framkallar fång?

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

hovis skrev:
Det va lite för många frågor för att jag skall hinna svara på dom alla i ett inlägg. Jag har femton minuter på mig att skriva ner svaren under ett inlägg, sedan händer ngt konstigt och jag kan inte posta mitt svar p.g.a. att det påstås att jag inte längre är inloggad fast jag enligt högst upp till höger ÄR inloggad. Fråga inte mig hur det går till. Fråga Boj men dåligt tycker jag att det är och inte lätt att ge ett uttömmande svar som blir vad man vill under den tidspressen. En annan sak är väl att det skall vara så förtvivlat svårt att lägga in bilder här, det hade varit jättekul om detta forum va lika modernt som flertalet andra där man bara behöver hämta dom från sin dator och skicka in dom,utan att behöva gå via en hemsida.

För min del går det utmärkt om du svarar på en fråga i taget i olika inlägg. Det blir inte svårare att läsa för det, kanske till och med lättare.

Ser fram emot dina svar!

MVH
Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

hovis skrev:
Även en "lätt" inflammation i läderhuden ger skador inuti hoven och nog tror jag att hästen har besvär av det, det är i alla fall min erfarenhet samt att som du skriver den får en för individens normala rörelsemönster ett avvikande rörelsemönster samt avvikande belastning. Detta kan aldrig vara bra då den ofelbart kommer att överbelasta någon annan kroppsdel utifrån sin avlastning både avseednde leder,senapparatur,ligament samt muskelärt.

Att detta skulle rehabelitera sig till en återigen frisk och sund hov inom några dagar beror väl på när man åtgärdar orsaken till inflammationen utifrån hur inflammationen har uppkommit.

Om man klämmer en nagel så skapas en inflammation,alla ni som varit med om det VET att den nageln är knappast frisk och sund inom några dagar utan ömmar upp till två veckor. Så jag skulle vilja påstå att det går att dra det som exempel även utifrån en hov unbder förutsättning att det inflamerade området avlastas i hoven.

Nej hovis, om hoven är FRISK innan så blir händelseförloppet som jag beskrev i inlägget.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

hovis skrev:
Det va lite för många frågor för att jag skall hinna svara på dom alla i ett inlägg. Jag har femton minuter på mig att skriva ner svaren under ett inlägg, sedan händer ngt konstigt och jag kan inte posta mitt svar p.g.a. att det påstås att jag inte längre är inloggad fast jag enligt högst upp till höger ÄR inloggad. Fråga inte mig hur det går till. Fråga Boj men dåligt tycker jag att det är och inte lätt att ge ett uttömmande svar som blir vad man vill under den tidspressen. En annan sak är väl att det skall vara så förtvivlat svårt att lägga in bilder här, det hade varit jättekul om detta forum va lika modernt som flertalet andra där man bara behöver hämta dom från sin dator och skicka in dom,utan att behöva gå via en hemsida.

Gör så att när du har skrivit ett långt inlägg och du förmodligen har blivit utloggad under tiden (trots att det står att du är inloggad), markera och kopiera texten innan du trycker på knappen "skicka svar". Om du då är utloggad så har du i alla fall texten kvar och kan bara gå ut igen och logga in och klistra tillbaks texten. Då slipper du att skriva om allt igen.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Afrodite skrev:
Orsaken är bland annat att hästen gått med för höga trakter och får låg tå (traditionell verkning).
Britt-Marie
SHP

Om jag förstår rätt så bygger den numera så berömda DR Strassers studier INTE på Svensk traditionell hovvård utfärdad av Svenska utbildade hovisar med genomfört Gesällbrev samt fortbildnings kurser. För att nu inte blanda ihop äpplen och päron så kanske skulle jag tycka det vore bra om hela debatten höll sig till certifierade hovvårdare då det är det ni har som titel kontra oss hovisar med samma "status"

Som vi alla vet så finns det mindre seriösa hovisar som saknar kunskap,utbildning likväl barfota verkare.

Skall detta nu bli en seriös tråd så måste vi hålla oss dessa två enkla regler samt hålla oss inom Svensk lagstiftning.

Då kan denna tråd verkligen leda till ngt.

Ska vi prova???
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Afrodite skrev:
Nej hovis, om hoven är FRISK innan så blir händelseförloppet som jag beskrev i inlägget.

Britt-Marie
SHP

Kan verkligen en frisk hov få en inflamation i läderhuden??? För mig så låter en inflamation som ett sjukdomsförlopp.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Afrodite skrev:
Jag ger aldrig mina hästar svart valnöt.
Britt-Marie
SHP

OM du mot förmodan skulle vara tvungen att välja en ströbädd, vilken typ av strö skulle du då använda dig av??? Halm,Torv,papper eller spån????
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Afrodite skrev:
Jo, jag har sett fånghästar och även åtgärdat hästar med fång, men aldrig haft någon av mina egna med fång.

Britt-Marie
SHP

Det har jag oxå.presic som du så har jag själv aldrig haft ngn EGEN häst med fång.Förmodligen beror det på min ringa erfarenhet samt att jag bara haft egna hästar sedan 1965. Allt från tävlingshästar upp till svår klass i hoppning till, Travare i träning,Galoppörer i träning,till och inridningshästar,s.k.problemhästar,avelsston samt föl. Totalt dock endast runt ca 100 st. Alla avelsston är barfota samt fölen upp till ca tre års ålder, förutom travarna och galoppörerna som skos upp i samband med uppträningen som startar strax före två års ålder.Samtliga övriga är och har varit skodda så snart deras dagliga uppträning startat då den träning en presterande häst tränas för inte klarar sig barfota p.g.a. dels slitaget som hovarna utsätts för, dels att många tävlings grenar utifrån underlag kräver ett större grepp än vad den naturliga hoven kan ge utifrån dagens tävlingsunderlag. Tro mig, INGEN häst som går en så lätt bana som endast 1.40 i hoppning på en gräsbana har en tjans att klara av det utan skor då det behövs mer grepp än vad den naturliga hoven kan ge. Likväl skulle INGEN tävlingsgaloppör klara av att tävla i 70 km/timmen på en gräsbana utan att gå omkull. Man talar här om säkerhet dels för hästen samt dom övriga tävlande.

Visst har hästar avslutat sitt liv i mina händer men aldrig p.g.a. fång eller av att dom varit skodda. Det finns faktiskt en annan helt naturlig sida av att hästar dör liksom människor och alla andra djur.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Afrodite skrev:
Om du läst mitt tidigare inlägg så beskriver jag där grundorsakerna till att hästar får så allvarliga fånganfall.
Britt-Marie
SHP

Jag tolkar det som att du beskriver DIN syn till grundorsakerna. För att du på ett korrekt sätt här skall beskriva dom exakta grundorsakerna som du så bestämt hänvisar till så måste du delge källa,forskning som stödjer dina påstpåenden. Kan du inte det utan stödjer dig enbart på teorier vilket du gör då ngn exakt grundorsak utifrån fång avseende forskning ej finns att tillgå utan ju mer forskning som bedrivs inom detta område ju större blir okunskapen om grundorsakerna.

Jag har läst ditt tidigare inlägg men det är som sagt bara din egen teori och saknar helt fakta utifrån all för dagen erkänd forskning, inte ens Dr. Strasser själv kan delge ngn forskning som hänvisar till påståendena.

Därav förstår jag mkt väl frågan i från tain.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Hej!

Svar till Hovis och Vdb ang djupa böjsenan!

Jag ser på det så här, djupa böjsenan (eller på latin; Flexor digitorum profundus) som har sitt ursprung på mediala epicondylus humerus, medialt på olecranon (armbågsspetsen) samt mitten av caudala ytan (baksidan) på radius. Den fäster på distala falangens (hovbenet) undersida.

Funktion, extension av armbågsleden och flexion av carpalled och hovled.

Då det måste finnas en harmoni och balans mellan extensor och flexor senorna för att bibehålla en balanserad och upprätt hållning i benen (bla för att hästen ska kunna stå stilla utan att falla ihop då den sover och då inte använder musklerna) så ser jag det som att i en fångställning så väljer hästen att stå mkt onaturligt. Detta är ju ganska uppenbart. Men jag kan då inte se det annat än att det måste sträcka mer än i upprätt position i djupa böjsenan i en fångställning då hästen genom den har rätat ut hovleden mer, således borde djupa böjsenan vara mer påverkad och sträckt samt att extensor är mer avslappnad?

Dessutom verkar det mest naturligt att ju högre trakter ju större risk för bakåt bruten axel, varför? Jo, för att en häst skulle inte kunna stå normalt med ett "slack" i djupa böjsenan. Fullständigt onaturligt då hästen som jag beskrev här ovan måste ha ett en viss spänning och också balans mellan extensor och flexor. Ett påtvingat "slack" i en sena måste kompenseras genom muskelspänning istället för att inte hästen ska falla ihop. ATT hästen står i fångställning beror således inte på att den vill undvika drag i senan, utan pga av en kraftig smärta i tådelen. Att i det läget höja dom ofta redan för höga trakterna leder då oftast till att hästen måste antigen spänna musklerna i bogpartiet för att kunna stå normalt eller så sänker den kotan för att bibehålla rätt "press" på djupa böjsenan!

Det verkar helt ologiskt att en sena som är till för att bibehålla ett visst tryck för att hästen ska kunna stå i balans, plötsligt skulle få kraft till att rotera hovbenet. Finns detta bevisat i någon form, isf hur?

Det verkar vara så (motbevisa mej gärna) att man tror mkt inom det tradionella, men iaf vad gäller mej, så när jag ställt frågor om bevis så blir det knäpptyst. Varför?
Vill inte gå in på något invecklat men du ber ofta om fakta och forskning. (Säger inte att det är något fel i det). Finns mkt forskning inom det tradionella, ja, men vad jag undrar är om man kunnat bevisa det man säger är orsak och verkan osv? För varför är då den tradionella forskningen så mkt mer tillförlitlig om man som du skrev i ett inlägg ovan, egentligen vet mindre om fång ju mer man forskar och inte har några egentliga bevis vare sej för orsak eller om den tradionella behandlingen av fång är korrekt?

Hoppas också på seriösa svar då denna nya tråd har börjat mkt bra och jag uppskattar verkligen om man kan ställa och svara på frågor utan att klanka ner på någon eller vara spydig! Den framtoning du haft hittils här är mkt trevligare och bidrar till en trevlig diskussion, tack för det!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 397
Senast: Jamtland
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 364
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 558
Senast: Dopy
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 001
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur valde ni uppfödare?
  • Färsk/frystorkat foder
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp