Bukefalos 28 år!

Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Jag skulle verkligen vilja ta del av den forskning där man kapat böjsenan i forskningssyfte. För mig känns detta helt bizarrt att på en fånghäst börja
leka dr.frankenstein och kapa senor för att kolla om det verkligen är så.
Men...men. är det nån som vet var man kan få tag på den?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

hovis skrev:
Om jag förstår rätt så bygger den numera så berömda DR Strassers studier INTE på Svensk traditionell hovvård utfärdad av Svenska utbildade hovisar med genomfört Gesällbrev samt fortbildnings kurser. För att nu inte blanda ihop äpplen och päron så kanske skulle jag tycka det vore bra om hela debatten höll sig till certifierade hovvårdare då det är det ni har som titel kontra oss hovisar med samma "status"

Som vi alla vet så finns det mindre seriösa hovisar som saknar kunskap,utbildning likväl barfota verkare.

Skall detta nu bli en seriös tråd så måste vi hålla oss dessa två enkla regler samt hålla oss inom Svensk lagstiftning.

Då kan denna tråd verkligen leda till ngt.

Ska vi prova???

"Det jag vill fråga dig om är: Hur är prognosen av din behandling för hästen? Vad händer inuti hoven? Blir hoven frisk av din behandling och i så fall vill jag att du förklarar hur det går till? Vad händer om hästen med din behandling återigen får ett fånganfall? Hur är användbarheten hos en häst som haft fång och behandlats enligt ditt sätt?

Ser fram emot seriösa och uttömmande svar på mina frågor."

Det är dessa frågor jag vill ha svar på.

I ett tidigare inlägg i den gamla tråden skrev du att om jag beskrev hur vi behandlar fång skulle du svara på alla mina frågor. Hur ska det kunna bli någon konstruktiv debatt om ställda frågor inte får något svar.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Jag tror att det var en hovslagare på hovslagarnas forum som skrev om försöket med kapad böjsena.
 
Ömfotad trots skor, vad göra?

Min valack ömmar trots att han är skodd. Så fort han ska gå på stenigt underlag smyger han liksom fram och han snubblar och haltar på alla fötterna om vartannat. Går han på gräs, lera, åkermark eller liknande har han ett jättehärligt steg och enorm bjudning, men på lite hårdare underlag, som grusväg eller asfalt, blir steget omedelbart kortare och mer "trippigt".

Att trava på en fin grusväg är bara att glömma. Visst går det, men någon vidare bjudning har han inte och steget är kort och knyckigt. Skulle han trampa på minsta lilla sten beter han sig som om han gick på krossat glas. En del av traktorvägarna kring stallet är förstärkta med singel (lite större grus) och när vi skrittar på dem vill han knappt gå. De andra hästarna i stallet travar gärna fram där, men inte min valack.

Han har superb hovkvalitet och har varit barfotahäst i perioder, men han går alltså illa på ovannämnda underlag oavsett om han har skor eller ej. Vad kan jag göra? Att skaffa boots åt honom känns som enn kortsiktig lösning - jag vill ju lösa problemet, inte symptomen.

Hjälp, snälla!

///C
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

hovis skrev:
OM du mot förmodan skulle vara tvungen att välja en ströbädd, vilken typ av strö skulle du då använda dig av??? Halm,Torv,papper eller spån????

När vi var på kurs under en vecka stod min häst på halm. Och ganska kass halm, skulle jag tro. Jäklar vad hans strålar blev dåliga, det tog bara några dagar. Det fastnade skit och piss i hovarna, trots dagligen mockning och strålarna reagerade direkt. Hemma har vi torv, våra hästar måste stå inne skymning/gryning under sommarhalvåret p g av knott (islänningar med eksem). Torven är i varje fall jag mycket nöjd med.

OA
 
Sv: Ömfotad trots skor, vad göra?

Troligen så har han tunna sulor.
På min tävlingshäst så använder jag Equipak en slags plast som läggs i hoven efter skoningen. Funkar helt suveränt men är ganska dyrt. 600kr för två fötter.
/M
 
Sv: Ömfotad trots skor, vad göra?

Ojoj, det kan bli dyrt i längden...

Men du, hur påverkas sulan och framföralt strålen av att bli instängd på det där viset? Kan man inte lägga en gummisula under skon istället?

///C
 
Sv: Ömfotad trots skor, vad göra?

jo gummisula under skon brukar funka, men tycker det är jobbigt för det går in skit mellan,men det finns ju sulor med hål i eller halva sulor, som jag tycker funkar bra...
 
Sv: Ömfotad trots skor, vad göra?

ankans - Gör det? Vad är det för sulor med hål i? Vaddå halva sulor? Berättta mer! :)

//C
 
Sv: Ömfotad trots skor, vad göra?

Jag har aldrig haft problem med att det går in skit innanför sulan? Annars finns ju ett lite dyrare alternativ, och det är lädersula. Den smetar sig efter sulans form, och fungerar som en dela av hoven genom att den har möjlighet till upptag av fukt osv.

I övrigt kan jag rekommendera ovanstående tråd, där alla former av hovproblem diskuteras såväl med som utan skor.
 
Sv: Ömfotad trots skor, vad göra?

Det bästa med equipaken är att hoven inte blir sunkig som den blir om man har sula. Jag har aldrig haft något bättre har använt detta i ca ett år nu. Hade problem med tappskor tidigare när jag använde sulor men med detta så har det ej varit en enda hittils.
/M
 
Sv: Ömfotad trots skor, vad göra?

jag vet inte om det är en travgrej, men det finns halva sulor, så om din pålle ömmar över strålen t ex så kan man täcka den. Sen finns det de som täcker strålen, samt ett par cm in från skon...
 
Sv: Ömfotad trots skor, vad göra?

när det är fuktigt och lerigt ute tycker jag det känns som man kapslar in fukten, men kan inte säga att jag har upplevt några problem med röta eller liknande
 
Sv: Ömfotad trots skor, vad göra?

Jag har samma problem med min häst (kanske inte lika illa men jobbigt iaf!)
Jag har haft snösulor på henne även på sommaren. Det hjälpte!
Kanske inte fullt så bra som andra sulor men bra för fötterna och relativt billigt. :idea:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Jag har märkt att en till synes torr och luktfri halmbädd kan sabba bafotahovar på nolltid.
Bädd öht är väl inte så bra för barfotahovar?
/T som mockar den spånade ligghallen ren varje dag
 
Sv: Ömfotad trots skor, vad göra?

vargen skrev:
Ojoj, det kan bli dyrt i längden...

Men du, hur påverkas sulan och framföralt strålen av att bli instängd på det där viset? Kan man inte lägga en gummisula under skon istället?

///C

Har du provat flappsko? Förra halvblodet fick igång sina fötter rejält med hjälp av flappskor runt om. Blev heller inte instängt och det är lätt att hålla rent. Hon hade extremt tunna sulor konstaterat på röntgen...vi försökte ge henne en barfota period men hon fick såna smärtreaktioner att vi trodde det var fång men det var det inte....så hon skoddes omgående. :cool:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

hovis skrev:
Jag tolkar det som att du beskriver DIN syn till grundorsakerna. För att du på ett korrekt sätt här skall beskriva dom exakta grundorsakerna som du så bestämt hänvisar till så måste du delge källa,forskning som stödjer dina påstpåenden. Kan du inte det utan stödjer dig enbart på teorier vilket du gör då ngn exakt grundorsak utifrån fång avseende forskning ej finns att tillgå utan ju mer forskning som bedrivs inom detta område ju större blir okunskapen om grundorsakerna.

Jag har läst ditt tidigare inlägg men det är som sagt bara din egen teori och saknar helt fakta utifrån all för dagen erkänd forskning, inte ens Dr. Strasser själv kan delge ngn forskning som hänvisar till påståendena.

Därav förstår jag mkt väl frågan i från tain.

Jag efterlyste också i den förra tråden källor men fick inget svar på detta. Ff a tycker jag att (eftersom det är mitt område :p ) att foder-metabolism-teorierna är tveksamma. Skulle gärna vilja se källor till dessa.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Hej!

Du säger att du vill få bort orsaken och inte bara behandla symtomen? Att spika fast sula under hoven är bara ytterligare ett sätt att behandla symtomen av en sjuk hov. Boots ser jag som den minst symtombehandlande lösningen av dom som räknats upp.

Din häst är verkligen inte frisk i sina hovar. Jag ska inte säga vad som är fel. Dels har jag ingen utbildning och sedan måste man se hästen först. Men att verka hästen till en fysiologiskt korrekt hovform och ge den chansen att läka dom skador, vad de än må vara, som den har i sina hovar är enda sättet att ta BORT ORSAKEN till problemen. Det låter ju inte kul att den inte vill gå på grus ens med skor som hämmar delar av känseln och speciellt i suldelen. En gissning skulle vara höga trakter och hörnstöd som kör upp i hoven och klämmer läderhuden och orsakar ett smärtsamt tryck mot strålbenet. Detta blir klart värre på hårt underlag.

Men kontakta gärna en duktig hovvårdare så du får bort orsaken. Att smeta på klet som stelnar eller spika dit sulor etc är bara att blunda för att hästen är sjuk i hovarna.

Lycka till!
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

hovis skrev:
Jag tolkar det som att du beskriver DIN syn till grundorsakerna. För att du på ett korrekt sätt här skall beskriva dom exakta grundorsakerna som du så bestämt hänvisar till så måste du delge källa,forskning som stödjer dina påstpåenden. Kan du inte det utan stödjer dig enbart på teorier vilket du gör då ngn exakt grundorsak utifrån fång avseende forskning ej finns att tillgå utan ju mer forskning som bedrivs inom detta område ju större blir okunskapen om grundorsakerna.

Jag har läst ditt tidigare inlägg men det är som sagt bara din egen teori och saknar helt fakta utifrån all för dagen erkänd forskning, inte ens Dr. Strasser själv kan delge ngn forskning som hänvisar till påståendena. Därav förstår jag mkt väl frågan i från tain.

Lite bidrag till fångdebatten. Tomas G. Teskey, DVM. Journal of Equine Veterinary Science February 2005

Users of EDSS and other shoeing systems often advocate
that the heels of laminitic and foundered horses
should be elevated above their physiologic height(Ovnicek 2004; Redden 2004).
I trust that this regrettable procedure will soon be discontinued, because laminae become even more stressed and
ischemic when heels are elevated beyond physiologic parameters.
The belief that deep digital flexor tendon tension
must be “slackened” to prevent further coffin bone
separation is erroneous. Mathematic equations and structural
models indicate that it is primarily the weight of the
horse on a coffin joint with higher than normal heels, not
deep digital flexor tendon tension, that leads to coffin
bone rotation (Strasser och Kells 2001).
The majority of foundered horses have deformed heels that are already too long.
To elevate them even higher is contraindicated and harmful. It robs the
horse of the strength and attributes of normal hoof form
and is contrary to the normal biomechanics of the hoof. It
causes decreased circulation, desensitization, severe hoof
contraction, coffin bone deterioration, and worsening
separation. Surgical transection of the deep digital flexor
tendon adds insult to injury, as it needlessly disrupts one
of the important anatomic components offering dynamic
support in the caudal region of the foot. Foundered horses
can be managed properly through respectful sculpting of
their hooves and the judicious use of boots and firm, nonconcussive
terrain (Teskey 2005).
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

hovis skrev:
Tro mig, INGEN häst som går en så lätt bana som endast 1.40 i hoppning på en gräsbana har en tjans att klara av det utan skor då det behövs mer grepp än vad den naturliga hoven kan ge. Likväl skulle INGEN tävlingsgaloppör klara av att tävla i 70 km/timmen på en gräsbana utan att gå omkull. Man talar här om säkerhet dels för hästen samt dom övriga tävlande.

Gå då in på http://www.thehorseshoof.com/. Klicka på Barefoot Performance.

Här är två galoppörer som tävlar barfota. En av hästarna har tidigare tävlats på traditionellt vis inom steeplechase. Nuvarande ägare köpte hästen, gav den naturliga levnadsförhållanden och rehabiliterade hovarna. Nyligen tävlade denna häst BARFOTA i ett steeplechaselopp, den var seedad som nr 16 av 16 tävlande. Hästen vann loppet. Som du ser av bilden tävlar man på gräs och åtminstone jag tycker att hindren ser tillräckligt höga ut för att hamna över klubbnivå. När hästen gick i mål skrek speakern: "message to all trainers out there - get your horses shoes off".

På samma sida som ovan finns ytterligare en galoppör som tävlar barfota. Så visst finns dom, de högpresterande barfotahästarna!

Och hovis, jag tror inte dessa hästar vunnit om de halkat omkull?!

Britt-Marie
SHP
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 361
Senast: Jamtland
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 336
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 549
Senast: Dopy
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 990
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp