Bukefalos 28 år!

Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

stuv skrev:
hej Tez.

Ska förklara på nåt sätt för dig, vill bara få Strasserfolket att krypa till korset först och medge att de inte har en susning om vad de talar om när det gäller dessa problem. :D

Mvh Stuv


(stavfel )

Svar kommer, jag behöver inte hävda mina kunskaper för dig innan strassrergänget här börjar öppna ögonen lite för det som kallas veterinärmedicinsk kunskap, samt hovslagares kunskap.

Fast jag förstår om du är nyfiken :D

Mvh Stuv
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Hej.

Har du tänkt nåt mer på varför en bockhov uppkommer?
Är det fortfarande fel verkning som är orsaken?
Kan du se nåt samband med vår diskusion angående ballerinasyndromet?


PICT1048.jpg


Mvh Stuv.

(stavfel rättat igen)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

stuv skrev:
hej Tez.

Ska förklara på nåt sätt för dig, vill bara få Strasserfolket att krypa till korset först och medge att de inte har en susning om vad de talar om när det gäller dessa problem. :D

Mvh Stuv


(stavfel )

Inte har en susning, men det har alltså du? Jag vet precis vad jag ska göra förutom i ditt påhittade fall med fölet "som går på framsidan av hoven". Svaren OCH orsakerna har du i inlägg 738, 753 och 755. I inlägg 764 förklarar jag min syn på ditt påhittade fall.

Vad du själv har skrivit är:

"man kan väl säga att grundorsaken till ballerinasyndromet är i stort sett samma som till bockhov, bara det att det är lite olika strukturer inblandade och olika anspänningsgrad i upphängningsapparaten för hoven/falangerna."

Det är ju verkligen imponerande och någon närmare förklaring till problemen beskriver du heller inte. "Olika strukturer", "anspänningsgrad i upphängningsapparaten för hoven/falangerna".
Jag är verkligen imponerad av din kunskap.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Hej, man kan ju tro att vi är gifta. (skämt, kanke ett dåligt?)

Vadå påhittat fall, tror du bilden ljuger eller, ser du inte att tåsträckarsenan fortfarande är hel, men "ganska" spänd.

Kolla ovanstående inlägg av mig, fundera gärna lite ordentligt innan du svarar.

Mvh Stuv, som vet varför, och hur man behandlar, bara det att Afrodite vill ha det serverat på silverbricka eftersom det inte ingick i hennes strasserutbildning.


ballerina%20f.JPG


Tog med bilden igen, så att det är lätare att hänga med.

(Ber om ursäkt till alla modemanvändare):crazy:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

stuv skrev:
hej Tez.

Ska förklara på nåt sätt för dig, vill bara få Strasserfolket att krypa till korset först och medge att de inte har en susning om vad de talar om när det gäller dessa problem. :D

Mvh Stuv
(stavfel )
Jo jag är fortfarade intresserad av svaret. Du får annars PMa mig om du vill fortsätta terrorisera Afrodite:confused:

/T
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Det har ju bara gått nån timme!
Undrar hur länge jag väntat på svaret angående blodproteiner o fång som jag blivit lovad?
Stuv har förresten rätt i att det är ett vanligt tillstånd så jag är förvånad att A som verkar ha ngn typ av svar på allt inte känner till det.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Sorry inte menat att vara så ivrig:d såg ju att det var ett antal inlägg sen jag var här senast så det verkar som det är en febril aktivitet.

Du sa att det var rätt vanligt med föl som ser ut på det viset. Är det typ 5 % av fölen som får det? Har inte sett eller hört om det tidigare. Är det precis efter födseln eller kommer det senare? Vet man vad det beror på?
/T
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Jag har ifrågasatt hovis o han har ifrågasatt mig men när ifrågasatte ni varandra?
Jag har full frihet att ha mina egna åsikter utan att bli av med min legimitation!
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Det finns en tråd på foder som jag tycker strasserfolket borde titta på!
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Afrodite skrev:
Naturen, om man inte blandar sig i den, har en fantastisk förmåga till att korrigera problem. Ett föl fött i vilt tillstånd hade varit tvingad att följa flocken och hade på så sätt också rättat upp sin felaktiga benställning.

Britt-Marie
SHP


....naturen är också en hejare på att ta död på svaga individer.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

peter_lundin skrev:
Det finns en tråd på foder som jag tycker strasserfolket borde titta på!
PL

...och vilken tråd vad det då?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Ja du "hovis", jag har misstänkt starkt vem du egentligen är hela tiden pga ditt oseriösa och fåniga sätt att bete dej på detta forum. Du var precis likadan på hovslagarforumet. Att du skulle vara den personen var det någon som på denna tråd tidigare förnekat men med din senaste bild på din avatar är det solklart. Och jag vill också minnas att du blev varnad av moderatorn på hovslagarforumet ett antal ggr för att du uppträdde olämpligt.

Och en fråga; med allt det motstånd Afrodite får trots att hon varit den mest seriösa härinne och svarat på frågor med en seriös ton rakt igenom, är det så konstigt att vi som står för det hon står för, stöttar henne då?

Och för guds skull P.L Afrodite må ha låtit bli en fråga som du nu anser, men du har ju underlåtit dej att svara på många frågor precis som övriga medlemmar inom det tradionella härinne. Jag ser inte det minsta skillnad på kunskap om du med flera undviker frågor än om Strasserfolket gör det. Någon som vill förklara skillnaden?

Jag har ställt många frågor som aldrig blivit besvarade och bara för att jag inte är utbildad betyder det då att jag inte ska få svar? Det finns nog många som förespråkar skor härinne som inte heller fått svar på sina frågor. Att ni inte ens svarar era egna anhängare torde bara tyda på en sak, ni har inga svar som vanligt.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

P.s trevligt att se att en hovslagare kan erkänna att det arbete (skoning) han utgör gör en hov trång, som du gjorde i ett tidigare inlägg. Bara fullkomligt otroligt att man fortsätter skada hästar och deras hovar när man t.o.m själv ser det skadliga i det. För du anser väl inte att hoven "bara blev sådan, vilken otur" eller att en trång hov inte innebär några problem? Isf hovis säger jag så här; :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Jag kan inte svara på alla detaljer om behandlingsutfall mm på allt som strasser anser att veterinärerna gör fel då skulle jag behöva bosätta mig på ultunabiblioteket eller lägga massvis av tid o pengar på att få hem kopior. Mkt finns publicerat men inte allt, när det gäller strasser däremot vet vi ju att inget finns publicerat ändå framförs det hela tiden konstiga åsikter i basala samanhang, det här med för dålig blodcirkultion för att nerverna skall fungera o höga blodproteiner som orsak till fång är bara två.
När det gäller den tidigare diskusionen om p3s rörelse så började den med att Emindy o jag testade tankar om mekaniken bakom mot varandra utgående från varsin ståndpunkt som vi egentligen inte var säkra på, den typen av diskussion går inte att föra med ngn som anser att strasser el vem det nu må vara har alla svar.
Det är en fråga om världsbild, jag lever i en värld där det finns många svar åsikter o metoder en väld som hela tiden förändras o där man ofta själv får värdera vad som är bra el ej.
Strasserfolket lever i en värld där alla svar finns bara man går tillbaka till strasser, en lätt värld att leva i så länge den inte ifrågasätts av en elak o oförstående omvärld.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

*lånar knapp*

Måste få skriva av mig lite.

Idag kom min verkare ut för att tixa min hästs hovar, samtidigt var en annan "vanlig" hovslagare och skodde en annan häst.
Än så länge lugnt...
Men när min verkare åkt säger hovslagren till mig "rider du på den hästen?", nej inte nu, det är nått fel på henne svarar jag. "men det går itne rida den utan skor va?" säger han, jo säger jag, man kan rida flera mil på henne utan problem, hon har faktiskt funkat väldigt bra barfota. Då ställer han sig framför mig, lägger handen på min axel och säger "du, kom hem till mig så ska jag visa vad riktig ridning är".
Jag tror inte mina öron, jag säger bara att jag har ingen lust att bevisa nått med min häst och går därifrån...

MEN VAFAN SKA DET VARA SÅHÄR FÖR ATT MAN VÄLJER ATT INTE HA SKOR??????

Jag är så jävla less på att få hör all skit hela tiden, folk som pratar bakom ryggen etc...

Kan inte bara folk växa upp och låta en ha sin egna värderingar och tankar!

FAN JAG BLIR SÅ ARG!!

(jag var verkligen bara tvungen att få skriva av mig för jag börjar bli så trött på skiten, det står mig upp över öronen!)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Jag håller helt med dig, men jag reagerar lika dant när barfotatalibanerna kommer med sin mantra om att alla hästar kan o måste vara utan skor.
Själv har jag inga skor på just nu men underlaget i övre delen av hagen är för knaggligt o hårt o hästarna tycker det är för jobbigt att gå ner till den stora bit som är ok.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Men det spelar ingen roll om man är hovslagare eller "taliban" för alla skriker lika högt och kan vara lika dryga.

Men jag klankar inte ner på folk för att man väljer att ha skor på sin häst och då tycker jag folk ska skita i vad jag gör också men det man blir alltid påmind om att hästen går barfota.
Man blir bara less...
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Jo men du får glädja dig åt att allt fler inser att hästar ofta kan gå barfota.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Ja framförallt att folk börjar förstå att det är viktigt att skaffa fram information om ämnet, allt fler vill verkligen lära sig mer, det är väldigt bra!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 407
Senast: Jamtland
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 372
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 568
Senast: Dopy
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 002
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp