Bukefalos 28 år!

frågor till dig som driver inackorderingsstall

L

linus_a

jag och min tjej tar över driften i ett mindre stall (13 boxar) i höst och jag sitter och försöker räkna ut lite budget och tidsplan, hjälp mig gärna om du har tid och lust!

budgeten är nästan färdig putsad och jag tror mig ha skaplig koll på arbetsinsatsen, jag är född och uppvuxen på gård med hästar och arbetar sedan 7 år som hovslagare.

MEN jag har aldrig ansvarat för driften tidigare och jag har aldrig haft nån häst inackorderad i ett stall så jag skulle uppskatta tipps och råd från alla håll.



mvh Linus
 
Sv: frågor till dig som driver inackorderingsstall

Ska du plocka ut någon form av lön så behöver arbetskostnaden sättas till i vart fall 200 kr i timmen, eller 3-4 kr per minut.

Det är mao av yttersta vikt att man rationaliserar hamteringen så mycket som möjligt då marknadsmässiga priser på stallplatser ofta är löjligt lågt satta.
Tid är pengar slår ett gammalt ordstäv fast, därför talar jag nedan om besparing i pengar istället för tidsåtgång - även om ni inte tar ut avtalsenlig lön så måste arbetsinsatsen hållas nere om ni ska orka med både stallet + övriga arbeten i längden.

* Undvik byttor med kraftfoder och om det trots allt blir byttor så ska dessa vara utan lock - bara att ha ett krångligt lock på byttan kostar flera tusenlappar per häst och år i arbetskostnad. Självklart måste inackorderingarna själva diska ur ev byttor.

* Väg inte upp hö i IKEA-påsar, tidsåtgången för vägningen är dyrare än ev höspill. Väg istället hela balen och gör ett överslag till varje häst. Med ensilage så är det vagn med vågplatta som gäller så man att lätt kan ta gaffeln och hysta in.

* Vid rundbalsensilage ska man använda balrivare som lägger av på en vagn som enkelt kan skjutsas runt i stallgången, att riva för hand i påsar är jättedyrt och kostar 10 000 tals kronor per häst och år i arbete.

* Om hästarna kan släppas ut via drivningsgångar eller ledas minst 2 i taget så sparar man in 10 000 lappar per häst och år i arbetskostnader, hästar som går ensamma i avlägset belägna hagar är väldigt dyrt och kostar mycket pengar.

* Täckesbyten kostar flera tusen per häst och år, lägg på ett täcke vid utsläpp och ta av detta vid intag - allt annat utöver detta bör man ta extra betalt för med minst 20 kr per dag.

* Benlindor och skydd är kostsamt att hantera, det är endast vid akuta skador som man kan kosta på sig att hantera dessa utan extra betalning - även där med minst 20 kr per dag.

* Fodra grovfodret utanför i hagen, att stå i 45 minuter och vänta på att hästarna ska äta upp kostar flera tusenlappar i månaden.

* Skaffa en sopvals, att sopa stallgången för hand är i längden både dyrt och sliter mycket på rygg och axlar.

* Erbjud inte mockning annat än i rena nödsituationer, mockningen sliter vansinnigt mycket på såväl axlar, rygg och armbågar och det är väldigt få som är beredda att betala vad mockningen egentligen är värd.

* Stäng stallet minst en månad under sommaren, det är den tiden ni har på er att renovera, städa ur och kanske få nån form av ledighet.

Jag har hållit på med flera inackorderingstall under åren... det är ett otacksamt jobb många gånger.
 
Senast ändrad:
Sv: frågor till dig som driver inackorderingsstall

* Benlindor och skydd är kostsamt att hantera, det är endast vid akuta skador som man kan kosta på sig att hantera dessa utan extra betalning - även där med minst 20 kr per dag.

Måste bara kommentera detta. VILKEN annan bransch erbjuder någon tjänst gratis bara för att beställaren/kunden sitter trångt? På rak arm kan jag inte ens tänka mig en enda. Nä, det är nog att det finns att tillgå, betalning är självklart - SÄRSKILT när det är akut!
 
Sv: frågor till dig som driver inackorderingsstall

tack för svaret mycket bra saker att tänka på!

jag vet av erfarenhet att IKEA kassarna är dödande tidskrävande, är det orimligt att kunderna väger sin egen foder giva? jag hade tänkt mig att kunden själv fixar alla målmat dels slipper jag eventuella missförstånd förmycket/förlite foder osv. och dels slipper jag stå och väga...

vänta på att hästen äter upp? jag kan ju inte genom att titta på hästen få den att äta. är det mitt ansvar att kundens häst äter verkligen? (klart jag förstår att jag måste hålla uppsikt om det är flera hästar i varje hage så alla får äta ifred, med som det ser ut nu går hästarna max 2 i samma och dom som går i par håller sams)


mvh
 
Sv: frågor till dig som driver inackorderingsstall

tack för svaret mycket bra saker att tänka på!

jag vet av erfarenhet att IKEA kassarna är dödande tidskrävande, är det orimligt att kunderna väger sin egen foder giva? jag hade tänkt mig att kunden själv fixar alla målmat dels slipper jag eventuella missförstånd förmycket/förlite foder osv. och dels slipper jag stå och väga...

vänta på att hästen äter upp? jag kan ju inte genom att titta på hästen få den att äta. är det mitt ansvar att kundens häst äter verkligen? (klart jag förstår att jag måste hålla uppsikt om det är flera hästar i varje hage så alla får äta ifred, med som det ser ut nu går hästarna max 2 i samma och dom som går i par håller sams)


mvh

I alla stall jag har stått i har det legat på hyresgästens ansvar att göra iordning hästen mat. Har man bred stallgång är det smidigt att ordna med krokar och hyllor på boxarna där höpåsar och hinkar med kraftfoder placeras.

Och jag tror Tacitus syftar på morgonutfodringen, många ger hö inne och då måste man vänta på att hästarna äter upp. Det sparar tid att ge grovfoder i hagarna istället.
 
Sv: frågor till dig som driver inackorderingsstall

Absolut ska hästägaren själv väga upp höet själv! Om ni inte har en bred stallgång att hänga kassarna i kanske ni kan fixa krokar på annan plats och märka upp med hästens namn (samt "morgon middag kväll"). Se bara till att informera gästerna om att ni tar er rätten att kontrollväga ifall det verkar fel så kommer det nog inte bli så fel i kassarna ;)

Vad det gäller att ta betalt så är det väldigt svårt om hästarna redan är inackorderade (och ni kanske vill höja priserna), framförallt om det är ens kamrater som är hästägare. Hur tuffar man till sig i en sådan situation tycker ni? Min kompis står idag i ett stall där alla betalar olika stort sett och ingen har ett egentligt kontrakt som reglerar hyran, bara att de får stå där samt uppsägningstid. (ja, det är knäppt men har man en äldre bonde som inte är spec "talbar" kan det bli så. stallet är fint och det finns inget att klaga på utöver.) Nu är det iaf en ny hyresvärd på ingående som vill ha ordentliga kontrakt, med resultatet att de som köpt vissa tjänster av bonden innan kommer få betydligt högre hyra eftersom nya hyresvärden vill tjäna några kronor och inte tänker som gamla bonden att han kan slänga åt hästarna lite mat och vatten samtidigt som han ändå matar de andra djuren etc.
Nya hyresvärden är min kompis och när hon har pratat om det här med mig så säger jag åt henne att sätta de priser hon vill ha (för det är inga överpriser) men om jag tänker mig in i hennes situation är det ju inte så lätt att ta betalt av sina kompisar. Tips?

(och förlåt för halv trådkapning!)
 
Sv: frågor till dig som driver inackorderingsstall

Jag håller på med sammasak.
sitter och försöker få det att gå ihop ekonomiskt att driva inackorderings stall.

jag ska hyra en anläggning (gammal ridskola) 20min från storstad med bussförbindelse. för 12000+moms (15000) i månaden

jag hade tänkt att hyra ut 7boxar.

min tanke är att erbjuda följande... är det möjligt tror ni?

NIVÅ INACKORDERING 3900kr/månaden
box + Anläggningen
in / ut släpp
1 täcke på, 1 täcke av
Hösilage (15kg/dag)
Halm (7kg/dag)
utfodring x 4

+ att man får välja 10st utfodringar/månaden var.

vill man ha inackordering med tillägg..

benlindor av/på 15kr/dag
Mockning 30kr/dag
Motionering 150kr/dag
salt + mineraler 60kr/månaden
Betfor strimlad 100kr/månaden
Krafft Grund 6kr/kg
Krafft Groov 125 9kr/kg

NIVÅ UTBILDNING! 250kr/dag (7750kr/mån)

Full service!! foder, strö och utbildning efter träningsdagbok!


LÅTER DETTA RIMMLIGT?!

jag är diplomerad hästskötare, och ridledare (ridlärare på ridksola)

skulle du kunna tänka dig att betala detta för att ha din häst inackorderad?
 
Sv: frågor till dig som driver inackorderingsstall

jag har inga samvetskval vad det gäller att ta betalt. så länge jag kan påvisa vad det faktiskt kostar att driva stallet och hur mycket tid som läggs ned kommer vem som helst förstå att det inte är för att bli rik som man driver stall... för att bli rik skor jag hästar ;)

ny ägare nya regler och eventuellt nya priser.
 
Sv: frågor till dig som driver inackorderingsstall

Det finns stor Ridbana med belysning och bra underlag..
1km bort finns ridhus och ridcenter med duktiga insrtuktörer.

Det är vad det kostar, jag kommer inte kunna att ta ut några pengar på det..
så tanken var om det var någon ide att de att driva stallet om det inte finns nån som tänker vara beredd att ha sin häst där, jobbigt å öppna stallet och stå med en hyra på 15000 i månaden om man inte får ngra inkomster :confused:
 
Sv: frågor till dig som driver inackorderingsstall

KL
Väldigt intressant tråd detta! Jag har själv gått i samma tankar om hur mycket man behöver ta betalt för att kunna driva hästverksamhet.
Det är en svår balansgång att få det att gå ihop samtidigt som folk ska vara beredda att betala vad det faktiskt kostar i arbete...
 
Sv: frågor till dig som driver inackorderingsstall

jag har inga samvetskval vad det gäller att ta betalt. så länge jag kan påvisa vad det faktiskt kostar att driva stallet och hur mycket tid som läggs ned kommer vem som helst förstå att det inte är för att bli rik som man driver stall... för att bli rik skor jag hästar ;)

ny ägare nya regler och eventuellt nya priser.

Tyvärr är nog inte min kompis riktigt lika tuff som dig, iallafall inte när det gäller hennes kompisar :crazy: men jag ska peppa henne!
 
Sv: frågor till dig som driver inackorderingsstall

Jag skulle aldrig betala så mycket, speciellt inte om det inte ens finns ridhus på anläggningen.

Men jämför med vad det kostar i andra stall i din trakt, det kan ju skilja väldigt mycket beroende på vart man bor!
 
Sv: frågor till dig som driver inackorderingsstall

KL
Väldigt intressant tråd detta! Jag har själv gått i samma tankar om hur mycket man behöver ta betalt för att kunna driva hästverksamhet.
Det är en svår balansgång att få det att gå ihop samtidigt som folk ska vara beredda att betala vad det faktiskt kostar i arbete...

Ja det är verkligen en jättesvår balansgång! Finns det billigare stall i närheten så är det svårt att ta "för mycket" om man vill ha några (nöjda) hyresgäster...
 
Sv: frågor till dig som driver inackorderingsstall

Inte jag heller, tyckte det var dyrt när det inte ens fanns ridhus.
 
Sv: frågor till dig som driver inackorderingsstall

Skulle aldrig betalat det. Här får vi ge ca 1500-2500 kr inkl allt det du skrev och inkl kraft. Då har man i regel 1 pass i veckan.

Bor i småland. Och det finns ridhus på den anläggningarna.
 
Sv: frågor till dig som driver inackorderingsstall

Skulle aldrig betalat det. Här får vi ge ca 1500-2500 kr inkl allt det du skrev och inkl kraft. Då har man i regel 1 pass i veckan.

Bor i småland. Och det finns ridhus på den anläggningarna.

Och det får ni kvitto på?

Helt otroligt att det finns hästsamariter som jobbar i stort sett gratis för att folk ska kunna ha hästar...

AM
 
Sv: frågor till dig som driver inackorderingsstall

Och det får ni kvitto på?

Helt otroligt att det finns hästsamariter som jobbar i stort sett gratis för att folk ska kunna ha hästar...

AM

Och det är ju "tack vare" dessa hästsamariter som andra människor med vit verksamhet har svårt att ta/få betalt för vad det egentligen kostar... (därmed inte sagt att alla som inte tar betalt kör det svart)
 
Sv: frågor till dig som driver inackorderingsstall

2500 inkl. kraft är i princip rent självkostnadspris - 1500 går dom back på :crazy:

Fascinerande med hur prissättningen på stallplatser funkar... kan tillägga att vi hemma har tomma boxar istället för att hyra ut, det är bättre att ha kaninuppfödning i de tomma boxarna än att ha inackorderingar :grin:

På 1500 när momsen är borta så är det nere i 1200 vilket då ska bekosta foder, strö, underhåll, gödselhantering, boxinredning, el, snöröjning, stängsel förutom lön. skatt, egenavgifter, försäkringar :eek:

Det är ju lägre timlön än vad barnarbete i u-länder ger...
 
Sv: frågor till dig som driver inackorderingsstall

Och det får ni kvitto på?

Helt otroligt att det finns hästsamariter som jobbar i stort sett gratis för att folk ska kunna ha hästar...

AM

Japp det får vi!

Betalar just nu 800 kr i det stall jag står. Då ingår all kraft, obehindrat med strö, in/utsläpp och 4 kg hö. (Jag har eget så kompletterar med det. Stallkompisen ger 1300kr och då ingår allt. Vi har inte ridhus på gården.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 771
Senast: Pudlan
·
Anläggning Nu har turen kommit till oss. Vi ska köpa gård :banana:Inget lyxigt, stort och schabrakigt, utan en liten gård, med en mindre ladugård...
2
Svar
23
· Visningar
7 074
Senast: Narcissa
·
Hästvård Jag har en 30 årig ponny som jag haft sedan 13 år tillbaka, som alltid stått på stall vintertid förutom sommaren då han gått ute dygnet...
Svar
2
· Visningar
1 342
Senast: Korven
·
Hästvård Ja, rubriken säger det mesta ;) Jag är djupt oroad över min ena pålle som inte känns hundra fräsch :( Bakgrund: Hästen är ett...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 940
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp