Bukefalos 28 år!

frågor till dig som driver inackorderingsstall

Sv: frågor till dig som driver inackorderingsstall

Oj, vårt fullblod äter för 2500 kr/månad, varav många sköna kr går till kraftfoder á 8 kr/kg. Det hade ju varit ren vinst att stå uppstallad där!
 
Sv: frågor till dig som driver inackorderingsstall

Japp det får vi!

Betalar just nu 800 kr i det stall jag står. Då ingår all kraft, obehindrat med strö, in/utsläpp och 4 kg hö. (Jag har eget så kompletterar med det. Stallkompisen ger 1300kr och då ingår allt. Vi har inte ridhus på gården.

Då har du full koll på att dom både betalar och sponsrar din hobby. :crazy:

Och antar att det är därför som det ser ut som det gör bortikring..

AM
 
Sv: frågor till dig som driver inackorderingsstall

Det är så hyran ser ut häromkring. Vill du att allt ska ingå går det på 1300-2000kr beroende på hur nära stan du bor och om paddock finns eller ej. De får gratis spån, ger ca 100kr rundbale om inte eget hö räcker till, köper hel havre av en bonde. miner och betför köps på granngården. Hon har själv egna hästar så hon tycker inte det är jobbigt med 2 till.

Förstår inte varför ni blir sura på att jag betalar så lite?? :/ Hästen jag har är ett kallblod så hon kräver ju inte direkt mycket mat. Det handlar inte om ett halvblod eller fullblod som kräver mycket.

Dessutom så trivs hon med oss skötsamma trevliga i stallet. Förstår inte vad det är för fel med det. Hon väljer att bara ta betalt för det som kostar och inget annat. Jag kan inte göra något åt det!

Du ger tex 200-500kr för kallhyra här, där stallägaren ofta hjälper till med fodringar.
 
Sv: frågor till dig som driver inackorderingsstall

Oj, vårt fullblod äter för 2500 kr/månad, varav många sköna kr går till kraftfoder á 8 kr/kg. Det hade ju varit ren vinst att stå uppstallad där!

Som sagt så får de allt mycket billigt:

Rundbale á 350 kg - 100kr
Spån - 0 kr
Havre 10 kg - 1 kr

Sen ingår betfor och mineraler. Annat köper man till själv.

Just nu äter min häst:

havre 3 kg
Miner 1 dl
Betfor ca 1 kg blöt
Hö 5 kg

De är släppta på "bete" men går fortfarande inne på natten. Mitt sto är dräktigt och ska ha inom 1 månad. Hon är jättefin på den foderstaten. Och jag lägger alltså till 1 kg av eget hö och vid behov så köpet jag till annat kraft!
 
Sv: frågor till dig som driver inackorderingsstall

Det är ju precis det jag menar.. om jag skulle ta 3900/månaden VITT!!!
är det nätt och jämt att det går +/- 0 när man räknat med vad det faktiskt kostar!
 
Sv: frågor till dig som driver inackorderingsstall

Jag gav upp tanken på inhysningar efter att ha haft två kallblod på lösdriften med ett pucko till ägare.
Jag tog 1300/häst & då ingick fri tillgång på hö + halm (man hade tillgång till box) + saltsten. Från början ingick korn & mineraler men räknade ut att jag fan gick back på att ha honom där (iof snodde han ändå korn + mineraler efter att det inte ingick) till råga på allt skötte han inte sina pass & drog sedan med en skuld till oss (och snodde med sig grejer ur stallet) .

Jag insåg då att många hästägare tror att man som stallägare ska sponsra deras hobby samt är ena gnälliga jävlar = inte värt det..

Ska man få det att funka så krävs det nog att man är hård som stallägare & kan ta konflikter..
 
Sv: frågor till dig som driver inackorderingsstall

nej det hade jag verkligen inte betalat.
Har båda mina hästar för det priset + att jag har tillgång till en stor anläggning med två ridhus, stor hoppbana, dressyrbana o terrängbana.
Inga pass, allt ingår utom mockning.
 
Sv: frågor till dig som driver inackorderingsstall

Jag tycker nog ändå att attityden till stallägare har förändrats de sista åren.
Jag tror folk börjar mer och mer inse att det är inte rimligt att någon ska ta hand om andras hästar i princip gratis ´för att de är ju ändå hemma´eller vad argumenten förr kunde vara.3-4 kr/min som någon skrev är nog rimligt att ta. Och att verkligen räkna ut vad saker tar i tid att göra.Sedan så tror jag att det är enklast om man inte är för flexibel.Annars ändar det upp med 20 olika sorters foder och och en massa fixande med än det ena än det andra.
Jag tror att om man ska stå ut med att ha folk springande på gården dagligen så är det bra med tydliga regler. Ex. öppettider för stallet, att man fodrar med vad det nu är och inget annat,när hästarna släpps ut och när man tar in dem.
Folk kommer att vilja att ni byter täcke och tar av lindor. Sätt en prislapp på det redan från början, om ni vill ge den servicen. Vid skador är det svårt oavsett att säga nej, men var tydlig med att det isåfall kostar.Sätt upp era regler hur ni vill ha det,de som inte trivs med dem får vända sig till ett annat stall, det är mitt bästa råd.
 
Sv: frågor till dig som driver inackorderingsstall

Usch jag blir nästan arg när jag läser denna tråd! Folk är inte ett dugg medvetna om vad det kostar att vara stallägare utan tar för givet att man ska tjäna dem gratis.

Varför ska hästägaren betala mig för att ta in och ut deras häst, fodra och eventuellt mocka när jag ändå är i stallet för att fodra mina egna hästar? Det tar ju inte många minuter extra för mig, stackars hästägaren däremot tar det ju tid för att ta sig dit för att utföra dessa saker. Ändå är folk inte beredd att betala för det. Bara att mocka en box inkl tömma skottkärran, fixa vatten och fylla på strö tar ca 20 min minst/dag, det blir en hel del tid varje månad!

Varför ska hästägaren betala dyra pengar för hösilage när jag har egna åkrar och på så vis får "gratis" foder? Att det kostar mig som stallägare både inköp av areal, maskiner, TID, plast osv tar folk inte hänsyn till.

Varför ska hästägaren betala pengar för kallhyra när jag ändå har tomma boxar jag inte utnyttjar i mitt stall som är "gratis" för mig. Att lån, räntor och amortering, snöröjning, el, försäkringar, underhåll, stängsel osv ingår i kallhyran verkar inte gå in hos vissa.

Att betala kallhyra även på sommaren blånekas av många, hästen är ju inte där. Varför ska jag som stallägare hålla en box åt någon som kanske inte kommer tillbaka efter sommaren när jag kan hyra ut åt någn annan? Hästägaren har ju dessutom hela uppsättningen utrustning hängande i mina byggnader!

Varför ska hästägaren betala för att få rida på min ridbana och i mitt ridhus när jag ändå bara utnyttjar dessa någon timmer per dag? När det är tomt kan dom väl rida gratis? Att det kostar underhåll och arbete för att faktiskt ha dessa förmåner vill ingen betala för. Det skapar mer arbete för mig att hyra ut till höger och vänster än vad jag tjänar på det speciellt när det inte ens mockas efteråt!

Att vara stallägare med inackorderingsverksamhet är som att vara ett fattigt barn i ett U-land jobbandes på fabrik många gånger. Otacksamt och dåligt betalt!
 
Sv: frågor till dig som driver inackorderingsstall

NIVÅ INACKORDERING 3900kr/månaden

NIVÅ UTBILDNING! 250kr/dag (7750kr/mån)
Jag är diplomerad hästskötare, och ridledare (ridlärare på ridskola)

Jag hade inte heller betalat de summorna, aldrig i livet!
Det har att göra med att prissättningen på stallplatser där jag bor ligger betydligt lägre än de priser du angett (och då bor jag ändå i storstadsregion).

Jag är fullt medveten om att det ofta rör sig om svarta pengar och att många går back på inackorderingar, men så länge marknaden ser ut som den gör så kan jag ju välja på att betala 2000 eller 4000 kr i månaden för samma standard.

Hade du haft en diger meritlista som ryttare är priset för träning rimligt.
Med hästskötar- och ridledarexamen som enda meriter får du det tufft. På den prisnivån konkurrerar du med "tunga" ryttare. För runt 4000 kan du få din häst tillriden av en erfaren, meriterad ryttare om denne inte är ett känt namn (och inte är så noga med bokföringen).
 
Sv: frågor till dig som driver inackorderingsstall

Sen är ju frågan vem so är så vansinnigt korkad att denne tar emot en häst för tillridning och tar svart betalning... i de flesta fall så förlorar man som företagare på att ta svart betalt. det är endast fikapengar som man eventuellt kör svart.
 
Sv: frågor till dig som driver inackorderingsstall

Jag har inga problem att det betala vad det kostar. Men jag vore dum om jag skulle betala det dubbla mot vad jag gör nu o få mindre.
Jag sätter inte priserna.
 
Sv: frågor till dig som driver inackorderingsstall

*knapplån*

Prissättning och -nivå kan man diskutera i evighet utan att enas, men jag tycker ändå det är viktigt att poängtera att allt baseras på marknad och värde. Kommer jag till ett ställe och tycker att nivån stämmer med prislappen, då är det ju inga problem, så länge jag tycker att priset kan hanteras i min privatekonomi.

Det jag däremot lackar ur på är när allt förändras (vilket hänt på de senaste 5 ställena vi stått inackorderade på) efter någon månad. De skälen man flyttade dit för undanröjs, alla förutsättningar som fanns inledningsvis försvinner och priset höjs eller ligger kvar. Då blir jag rejält sur, särskilt eftersom dessa stallägare vi varit i kontakt med ändrat förutsättningarna från vecka till annan.

Jag tycker det är viktigt med god hästkunskap, stabilitet och goda rutiner - som hålls. Tycker jag då att det stämmer överens med mina värderingar och prislappen är rimlig - då spelar nivån mindre roll. Jag är beredd att betala för att få det som jag vill ha det.
 
Sv: frågor till dig som driver inackorderingsstall

Sen är ju frågan vem so är så vansinnigt korkad att denne tar emot en häst för tillridning och tar svart betalning... i de flesta fall så förlorar man som företagare på att ta svart betalt. det är endast fikapengar som man eventuellt kör svart.

Det finns ju de som gör det, ja... För att inte tala om att det finns folk som tydligen vågar lämna ifrån sig sina hästar till personer som saknar t.ex. ansvarsförsäkring. Jag hade inte gjort det.
 
Sv: frågor till dig som driver inackorderingsstall

*kl*
Hej!

Hittills har diskussionen mest varit inne på ekonomi. Det är viktigt. Men nästan lika viktigt är att verksamheten inte suger energi och musten ur en för att det blir en massa tjafs, vilket det gärna blir...

Så till TS vill jag ge rådet att sätta upp tydliga regler, utan att bete sig direkt militäriskt. Gör klart vad som gäller med tider, ordning och allt som det kan bli tjafs om. Tänk även på sånt som du kanske inte själv tycker är viktigt, men som dina inackorderingar eventuellt funderar över och kan störa sig på. Våga hålla på reglerna. Och behandla alla lika. Sträng, men rättvis - eller nåt! Att vara rak men schysst.

Var också noga med information. Prata. När kommer det en ny häst?, vad heter den?, vems är den?, i vilken box ska den stå? i vilken hage ska den gå?Varför är stängslen nedtagna i den västra hagen? osv in absurdum nästan. Eliminera allt snack och ryktesspridning genom att vara tydlig och förekomma.

Tjafs frodas i miljöer där det finns utrymme. Utrymme skapas av otydlighet (brist på ledarskap) och brist på information. Lycka till med verksamheten!

/S
 
Sv: frågor till dig som driver inackorderingsstall

Ta referenser på personer som ska flytta in.Både kreditupplysning och från tidigare stallägare.Är det en person som senaste åren har flyttat omkring 5 gånger,kan man fundera på varför.Det kanske finns en bra förklaring,men det kan ju vara av intresse att få höra den.En person, om det är fel person kan förstöra stämningen i ett helt stall.
 
Sv: frågor till dig som driver inackorderingsstall

Du fick väldigt bra råd av Tacitus. Något jag skulle vilja lägga till är att om det finns intresse från hyresgästerna att ha fri tillgång på hösilage i hagen så är det yttert tidsbesparande då du inte blir lika uppbunden ang. fodringstider.
Det kräver dock ett visst antal häst per hage och det får inte vara alltför varmt.

Sedan gör hyresgästerna iordning höet inför kvällsfodringen/kvällsfodringarna beroende på vilken tid hästarna tas in.

Jag vet andra ställen där hyresgäster packar ett antal påsar och lägger i en låda m. lock bredvid hagen, bara att öppna och kasta in. Eller packar i höautomat.
 
Sv: frågor till dig som driver inackorderingsstall

Jag skulle aldrig betala så mycket, speciellt inte om det inte ens finns ridhus på anläggningen.

Men jämför med vad det kostar i andra stall i din trakt, det kan ju skilja väldigt mycket beroende på vart man bor!

Inte jag heller! I dagsläget betalar jag 2400 kr för helinackordering där allt utom mockning ingår. I priset ingår 2 kg havre, 1 liter betfor, 8 kr hö eller 10 kg ensilage samt 3 spånbalar i månaden. Vill man ha mer så får man köpa till (skrivs upp i en lista som stäms av varje månad. kan köpa till mockning,täckesbyte, extra mat, klippning,transportlån mm till en rimlig kostnad)

Och ja det är "vitt", då familjen driver anläggningen som ett företag.

Stallet är nytt med stora boxar (totalt 12 st) med ridhus 20x60, ridbana 25x60, komplett hinderpark, stora hagar, tvättmöjligheter, bra utrymmen...ja i princip allt man kan önska.

Har tidigare betalat 1800 för liknande stall med ridmöjligheter, då med fri tillgång på foder eftersom de tog fodret själva!
 
Sv: frågor till dig som driver inackorderingsstall

Om bara stallägare hade slutat upp med välgörenhet så hade det tillslut blivit riktiga priser så som det är inom alla andra brancher!
 
Sv: frågor till dig som driver inackorderingsstall

Hej!

Jag kan bara hålla med.

Förra stallet jag stog berättade ägarna glatt att dom precis gick runt på stallet, skulle bättre mat tas in skulle hyrorna höjas med lika mycket som maten kostade.

Där jag står nu (dyrare) satte jag mej och räknade på vad det borde kosta och kom fram till att vintertid har stallägaren en timlön på jag tror det var 20 kr. Och då har hon ändå inte mycket jobb eftersom det är ett litet och extremt välplanerat stall.

Själv har jag en gräns för vad jag har råd med och håller mej under den. Skulle jag hitta ett stall som passade oss bättre, men var dyrare skulle jag gissningsvis flytta trots att jag då får leva på nudlar. Ofta får man ju tyvärr vad man betalar för- iaf i storstäderna (inte alltid har det dock visat sej).

Vad man tycker det är värt är ju olika för olika människor och många hästmänniskor tycks vara uppfödda med tanken att "det är mysigt i stallet och fritidsintresse" alltså ska inte stallägarens arbete betalas på något sätt.

/Lavinia, som därmed erkänner att hon är så falsk att om stallägaren vill sponsra mej med min häst så får han/hon det. "A fool and his money must be parted", som Shakespeare sa.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 771
Senast: Pudlan
·
Anläggning Nu har turen kommit till oss. Vi ska köpa gård :banana:Inget lyxigt, stort och schabrakigt, utan en liten gård, med en mindre ladugård...
2
Svar
23
· Visningar
7 074
Senast: Narcissa
·
Hästvård Jag har en 30 årig ponny som jag haft sedan 13 år tillbaka, som alltid stått på stall vintertid förutom sommaren då han gått ute dygnet...
Svar
2
· Visningar
1 342
Senast: Korven
·
Hästvård Ja, rubriken säger det mesta ;) Jag är djupt oroad över min ena pålle som inte känns hundra fräsch :( Bakgrund: Hästen är ett...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 940
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp