Bukefalos 28 år!

frågor till dig som driver inackorderingsstall

Sv: frågor till dig som driver inackorderingsstall

Det är mer än vanligt (iallafall i mina trakter) att ett visst antal kilo foder ingår i hyran och du får INTE avdrag för sånt du inte utnyttjar. Det skulle nog bli rörigt.

Alternativet är väl att man från början tar betalt per kilo foder. Men det blir säkert mer adminstrativt arbete då du måste hålla reda på hur mycket var och en ska betala, ändringar i foderstat osv. Och det blir ju också skillnad olika månader, 28 eller 31 dagar.
 
Sv: frågor till dig som driver inackorderingsstall

pratade just med en kund (eller en som förmodligen inte blir en kund..)

jag sa vad som ingår i hyran: grovfoder,kraft,betfor,havre,strö. kunden ville inte ha kraft eller havre och bad då om lägre hyra jag svarade: i hyran på mitt hus ingår dyr snöröjning och jag kör 4-hjulsdrivet så jag behöver ingen snöröjning MEN det ingår på den FASTA hyran, betala eller leta annat stall... jag prutar inte på pizzerian när jag ber att få min mexikana utan paprika.

är jag orimligt hård och oresonlig?
hyran baseras på vad jag anser vara lägsta nivå för att det skall vara värt att driva stallet.

(hehe ska jag erbjuda "kunden" kraften hon inte vill ha till sin häst i obruten säck så hon kan sälja av den till någon som är villig att betala?)

Helt upp till dig tycker jag!
Jag skulle förmodligen gjort som du... ;)
 
Sv: frågor till dig som driver inackorderingsstall

det beror ju på va man räknat att man har för kostnader och hur kostnaderna ska täckas.

Jag själv har en kraftfoderkostnad på 600kr... det skulle kännas konstigt om antingen jag betalade 600 kr för ngt jag inte använder, dvs. den dagen värdena är bättre i höt, eller om du skulle bjuda mig på 600kr i månaden.

Tacitus
Du är oresonerlig och tänker mer ekonomi än hästhållning och god kund relation.
Jag skulle aldrig kunna avar akund hos ngn som du.
Jag vill kunna få allt jag pekar på och själklart då betala för det.

Nog skulle du kunna vara kund hos mig... men om det ska vara som du vill ha det så talar vi då om en stallhyra på minst 4000 per månad.

Här i trakterna så ligger många stallhyror på 1500-2000 så nu har vi istället kaninuppfödning i de boxar som vi inte använder själva :D

Vad gäller kundrelationer så är det ju brutalt rakt på sak så att det endast är kunder som ger klirr i kassan som är nödvändig att behålla :grin:

Det finns ingen mening i att vara undfallande och kräla i stoftet om man i bästa fall går +-0...

Och min hästhållning bygger på vetenskapliga grunder, jag brukar lägga ner ganska mycket tid på att läsa igenom avhandlingar som rör djurhållning, jordbruk m.m. så förmodligen bryr jag mig mer om min djurhållning än vad många andra gör som antingen gör saker av gammal vana (för så har vi alltid gjort...) eller som mest tänker på sin egen bekvämlighet istället för att ha glada och nöjda djur.
 
Sv: frågor till dig som driver inackorderingsstall

ok ok. Då är jag med och får istället beundra ditt engeagemang (stavning?)
 
Sv: frågor till dig som driver inackorderingsstall

pratade just med en kund (eller en som förmodligen inte blir en kund..)

jag sa vad som ingår i hyran: grovfoder,kraft,betfor,havre,strö. kunden ville inte ha kraft eller havre och bad då om lägre hyra jag svarade: i hyran på mitt hus ingår dyr snöröjning och jag kör 4-hjulsdrivet så jag behöver ingen snöröjning MEN det ingår på den FASTA hyran, betala eller leta annat stall... jag prutar inte på pizzerian när jag ber att få min mexikana utan paprika.

är jag orimligt hård och oresonlig?
hyran baseras på vad jag anser vara lägsta nivå för att det skall vara värt att driva stallet.

(hehe ska jag erbjuda "kunden" kraften hon inte vill ha till sin häst i obruten säck så hon kan sälja av den till någon som är villig att betala?)

Alltså, jag ställer mig frågande till varför man vill erbjuda att kraft/havre ska ingå i hyran?! Jag skulle som kund inte uppskatta det alls eftersom det mkt sällan erbjuds precis det kraftfoder jag behöver för att täcka min hästs behov och då kommer jag inte undan att göra egna blandningar ändå.

Mitt råd till dig är helt enkelt att vara mer flexibel på den punkten. Och inte vara stöddig mot kunderna, det har du ingenting för.....

Jag har stått i många stall under åren (har pluggat på olika ställen, jobbat som stallchef etc.), jag har trivts bra i de flesta stall men där jag trivts ypperligt har det funnits möjlighet till dialog med stallägaren så att stallgäster kunnat få vissa anpassningar som passat dem som handen i handsken= stor trivsel= nöjda kunder= säkrare kundunderlag. Bara ett tips!;)
 
Sv: frågor till dig som driver inackorderingsstall

Jag tycker också att det var en lite stöddig ton till kunden som bad att få slippa kraft i hyran.Visserligen är det stallägaren som bestämmer förutsättningarna. Men man måste kunna få fråga utan att bli idiotförklarad,och jag tycker man ska slippa kommentarer som prutat du på pizzan etc.Det bästa är väl om man som kund frågar om allt och man pratar igenom förutsättningarna, Innan man flyttar in.Den frågan om det måste ingå kraft i hyran tycker jag är en ok fråga att ställa.Sedan om det inte går att deala bort är en annan sak, det får man acceptera.Som hyresgäst får man ta sedan dit man kommer men det betyder inte att man som stallägare kan vara helt oflexibel och omöjlig att föra dialog med.Ömsesidig respekt,samt givande och tagande från båda sidor vill nog till för att det ska bli trivsam stämning i stallet.Samt klara & tydliga regler som gäller lika för alla.
 
Sv: frågor till dig som driver inackorderingsstall

Så länge du är tydlig med vad som ingår i stallhyran så tycker jag att det inte finns några konstigheter.
Som hästägare får jag ju välja var jag vill stå! Antingen köper man konceptet eller så gör man inte det.

Min erfarenhet ( som många här verkar dela...) är att ju mer man kompromissar desto mer och fler undantag blir det. De flesta ställen jag stått på tillhandahåller strö, kraftfoder och grovfoder av en sort och vill man ha något annat får man skaffa det själv. Och precis som någon sa blir det hinkar och lock och "dutt" när folk vill ha eget- och det tar tid. Så man kan ju se det som att man betalar för att kunna ha sina hinkar då:D

Sen är det helt upp till stallägaren om man vill ha en "kallhyra" för boxplatserna och sen erbjuda möjlighet att köpa foder etc.

Rak kommunikation blir aldrig fel!!!! Och jag tror du har stor fördel av kön- tyvärr är ni killar bättre på att inte mesa;)
 
Sv: frågor till dig som driver inackorderingsstall

Men jag kan inte förstå varför kraft, havre och betfor ska ingå? Hos mig har alla alltid fått köpa sitt eget foder, jag erbjuder platsen.

Själv ger jag inte mina hästar nåt kraftfoder, så det är totalt ointressant för mig att släpa på säckar till andra.
 
Sv: frågor till dig som driver inackorderingsstall

Jag hade lätt tagit dealen om 550kr extra för "hovservice"!

Om man har ordentliga skriftliga överenskommelser så ska man väl kunna göra uppgörelser som passar en och annan hyresgäst. Det gäller bara att tänka på att det ska gå runt, så det inte blir du som driver stallet som får betala för andra i slutändan.

Ta depositionshyra. Hyresgäster som inte betalar/missköter hästar och åtaganden är mycket kostsamt och kan ställa till en hel del...
 
Sv: frågor till dig som driver inackorderingsstall

pratade just med en kund (eller en som förmodligen inte blir en kund..)

jag sa vad som ingår i hyran: grovfoder,kraft,betfor,havre,strö. kunden ville inte ha kraft eller havre och bad då om lägre hyra jag svarade: i hyran på mitt hus ingår dyr snöröjning och jag kör 4-hjulsdrivet så jag behöver ingen snöröjning MEN det ingår på den FASTA hyran, betala eller leta annat stall... jag prutar inte på pizzerian när jag ber att få min mexikana utan paprika.

är jag orimligt hård och oresonlig?
hyran baseras på vad jag anser vara lägsta nivå för att det skall vara värt att driva stallet.

(hehe ska jag erbjuda "kunden" kraften hon inte vill ha till sin häst i obruten säck så hon kan sälja av den till någon som är villig att betala?)

Din jämförelse med snöröjning håller inte, snöröjaren utför tjänsten oavsett om du vill eller inte, det är en kollektiv tjänst som alla kan ha nytta av och som är att jämföra med ridbana. Hade den tilltänkta hyresgästen velat ha rabatt för att han/hon inte använder ridbanan hade det varit en bra jämförelse. Du har väl inte tänkt fodra med kraften mot ägaren vilja eller inte.

Väljer man att ta en klumpsumma som hyra och en viss mängd foder ingår oavsett om man vill ha den eller inte kan du räkna med att folk som vill ha annat foder eller har en häst som kräver läger mängder/annan sammansättning inte väljer ditt stall. det är oekonomiskt att betala för det man inte vill ha/behöver.

Riktar man sig till en hyfsat enhetlig grupp som t.ex islandshästar funkar det bättre.
 
Senast ändrad:
Sv: frågor till dig som driver inackorderingsstall

Hos mig betalar man 600 kr i kallhyra per box, då ingår även paddocken. Sen har jag 2 system på hösilage, de ena är att man har en maxkvot per häst upp till 300, 400, 500 o över 500 kg, för dem som vill ha en fast månadskostnad. Sen har jag även systemet att man betalar per del, vi delar upp varje bal på antal hästar o delar, varje del är 6 kg, då blir allt i procent o svinn förlorar inte jag på. Jag lägger på ca 10 % på min inköpspris. PPå kraftfodret har jag räknat ut foderstater för hästar i alla storlekar, arbete o avelsinriktningar, så jag har vissa sorter som täcker allas behov. Dessa är i dagsläget, korn,. betfor, fibergi müsli koncentrat och fibergi Elit. Under sommaren har jag vanligt müsli för de som vill ge sina hästar efter motion eftersom alla hästarna går på bete. Strö går även de o köpa från mig, för 200 kr i månaden får man använda ½ stor bal halm, spån från gården sågeri. Eller så får man köpa torvmix balar. Anledningen till att jag lägger på 10% på kraftfodret är att jag inte vill betala för svinn, jag vet att ena dagen får hästen 800 gr andra dagen får den 1100 gr, tredje dagen... de är ju så. Räknar inte därför med att gå nåt plus på kraftfodret.

Alla andra sysslor delar vi upp, 4 pass om dagen, i 3 veckorsperiod, Dessa delar vi upp med antal hästar, antal ägare. Då får varje ägare ta de antalet som motsvarar dess antal hästar. Eftersom jag bor på gården tar jag de passen som "blir över". Vi kör med samma täcken inne som ute för de mesta, finns de särskilda själ till annat, som plötsligt väderomslag är vi alla så artiga o trevliga att vi springer o fixar så de blir bra. Tex om en häst står o fryser i hagen springer den som ser detta o sätter på ett täcke. De är ionte värre än så. Likaså med lindning o sådant.

Ibland mockar jag åt dem som har häst här, o ibland mockar de åt mig. Jag brukar åka bort ibalnd, en vecka eller två i stöten, då sköter de mina hästar. I gengälld fixar jag åt dem när de har ont om tid o håller lektioner för deras barn i alla disipliner.

Jag tycker vi har ett väl fungerande stall! Vi hjälps åt där de behövs. Tjänster o gentjänster
 
Sv: frågor till dig som driver inackorderingsstall

Jag håller på med samma sak.
sitter och försöker få det att gå ihop ekonomiskt att driva inackorderings stall.

jag ska hyra en anläggning (gammal ridskola) 20min från storstad med bussförbindelse. för 12000+moms (15000) i månaden

jag hade tänkt att hyra ut 7boxar.

min tanke är att erbjuda följande... är det möjligt tror ni?

NIVÅ INACKORDERING 3900kr/månaden
box + Anläggningen
in / ut släpp
1 täcke på, 1 täcke av
Hösilage (15kg/dag)
Halm (7kg/dag)
utfodring x 4

+ att man får välja 10st utfodringar/månaden var.

vill man ha inackordering med tillägg..

benlindor av/på 15kr/dag
Mockning 30kr/dag
Motionering 150kr/dag
salt + mineraler 60kr/månaden
Betfor strimlad 100kr/månaden
Krafft Grund 6kr/kg
Krafft Groov 125 9kr/kg

NIVÅ UTBILDNING! 250kr/dag (7750kr/mån)

Full service!! foder, strö och utbildning efter träningsdagbok!


LÅTER DETTA RIMMLIGT?!

jag är diplomerad hästskötare, och ridledare (ridlärare på ridskola)

skulle du kunna tänka dig att betala detta för att ha din häst inackorderad?

Hur många boxar är det totalt på anläggningen?
Ska de inackorderade sköta ut/insläpp/täcken förutom fodringar?
Tolkar jag dig rätt om jag uppfattar det som att hyran är på 3800 + foderkostnad och eventuella extratjänster?
Ska de inackorderade fodra alla hästar på anläggningen? Jag antar att du ska ha 1-3 hästar själv.
-----------------------

Räknar man som jag tror du menar så blir "hel"inackordringskostnad inklusive foder och mockning.

Stallhyra 3800
Hö 30x15=450
halm 30x7=210
Kraft 3kgx30=540
mineraler/salt=60
betfor=100
Mockning 30x30=900
Totalt
6060 + 10 fodringar i månaden (reservation för felräkning).

Ska inhysningarna hjälpa till även med din(a) hästar och utsläpp/insläpp i samband med fodring, preparera lunchhagar för öppning vid lämpliga tidpunkter etc så är det rena rånet. I så fall blir den reella hyran runt 7-8.000 (ett arbetspass i stallet 100-200kr).
 
Sv: frågor till dig som driver inackorderingsstall

Hur många boxar är det totalt på anläggningen?
Ska de inackorderade sköta ut/insläpp/täcken förutom fodringar?
Tolkar jag dig rätt om jag uppfattar det som att hyran är på 3800 + foderkostnad och eventuella extratjänster?
Ska de inackorderade fodra alla hästar på anläggningen? Jag antar att du ska ha 1-3 hästar själv.
-----------------------

Räknar man som jag tror du menar så blir "hel"inackordringskostnad inklusive foder och mockning.

Stallhyra 3800
Hö 30x15=450
halm 30x7=210
Kraft 3kgx30=540
mineraler/salt=60
betfor=100
Mockning 30x30=900
Totalt
6060 + 10 fodringar i månaden (reservation för felräkning).

Ska inhysningarna hjälpa till även med din(a) hästar och utsläpp/insläpp i samband med fodring, preparera lunchhagar för öppning vid lämpliga tidpunkter etc så är det rena rånet. I så fall blir den reella hyran runt 7-8.000 (ett arbetspass i stallet 100-200kr).

3900 INKL det du räknar upp!
 
Sv: frågor till dig som driver inackorderingsstall

Det är definitivt inte inklusive allt jag räknar upp, men vad som ingår är inte helt klart, kollade nu en annons om stället troligen ingår hö och halm men inte resten.

Den störrsta frågan är nog stallpassen, vad ingår i de 10 fodringspassen i månaden. I kollektivstall brukar man hamna på ca 2 pass i veckan.
 
Sv: frågor till dig som driver inackorderingsstall

Jag tolkade första inlägget som att allt hon räknat upp ingick men såg nu också annonsen.

Jag tror att det blir VÄLDIGT svårt att få in 3900 kr för en stallhyra såpass långt från stan där ridhus inte finns på gården. De flesta tar 2500kr +/- någon hundring för stallplats i Uppsala. Jag har själv bott där och har fortfarande många kontakter sedan jag studerade där. Många av stallen som tar dessa priser erbjuder alla fodringar och vissa in och utsläpp. Jag kan nästan påstå att ingen kallhyra i stan är på så mycket som 1500kr som i TS stall så tyvärr blir det nog svårt att få det hela att gå runt med tanke på läget.
 
Sv: frågor till dig som driver inackorderingsstall

Jag tolkade första inlägget som att allt hon räknat upp ingick men såg nu också annonsen.

Jag tror att det blir VÄLDIGT svårt att få in 3900 kr för en stallhyra såpass långt från stan där ridhus inte finns på gården. De flesta tar 2500kr +/- någon hundring för stallplats i Uppsala. Jag har själv bott där och har fortfarande många kontakter sedan jag studerade där. Många av stallen som tar dessa priser erbjuder alla fodringar och vissa in och utsläpp. Jag kan nästan påstå att ingen kallhyra i stan är på så mycket som 1500kr som i TS stall så tyvärr blir det nog svårt att få det hela att gå runt med tanke på läget.

INTE TS... TK´s (trådkaparen) ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 771
Senast: Pudlan
·
Anläggning Nu har turen kommit till oss. Vi ska köpa gård :banana:Inget lyxigt, stort och schabrakigt, utan en liten gård, med en mindre ladugård...
2
Svar
23
· Visningar
7 074
Senast: Narcissa
·
Hästvård Jag har en 30 årig ponny som jag haft sedan 13 år tillbaka, som alltid stått på stall vintertid förutom sommaren då han gått ute dygnet...
Svar
2
· Visningar
1 342
Senast: Korven
·
Hästvård Ja, rubriken säger det mesta ;) Jag är djupt oroad över min ena pålle som inte känns hundra fräsch :( Bakgrund: Hästen är ett...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 940
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp