Bukefalos 28 år!

Fralla vs. mops

Men det är ju sant? Inte kan vi sticka under stol med att boxern ÄR en väldigt sjuk ras som absolut hade mått bättre med blod någon annanstans ifrån.

Det handlar ju inte om "attityd", snarare krass fakta.

Jag skulle gärna köpa boxer igen, men att köpa boxer betyder att köpa problem. En snabb titt i rasgrupper på Facebook så kan man konstatera att det inte blivit mycket bättre heller, sen jag fick ta bort min för tidigt pga cancer.

Nej, jag tycker verkligen inte det är sant att det är en väldigt sjuk ras. Cancer, ja. Ser ingen vinning med att blanda in annat blod för detta, då det förekommer i många raser, fast olika typer. Då kanske man får med några extra på köpet samtidigt som man förstör rasen. Jag hoppas dock verkligen att den miljon som Boxerklubben nyligen gav till SLUs cancerforskning kommer att göra nytta framöver.

Jag tycker det är rent ut sagt löjligt att prata om att man behöver blanda blod från någon annan ras i just boxer. De mindre trubbnosarna kanske är svåra att förbättra nosen tillräckligt på inom rasen, men hos boxern finns alla förutsättningar. Förutom cancern kan du undvika i stort sett alla andra allvarliga problem genom att som uppfödare avla med försiktighet och som valpköpare göra research. Sen finns det, tyvärr, en hel del uppfödare som inte bryr sig om rasklubbens rekommendationer och det är absolut ett problem.

Det här med bilden man får av rasgrupper på FB är intressant och något jag och en bekant diskuterat mycket. Har folk fler sjuka hundar eller hör man mer om dem pga FB? Jag anser att det är det senare för jag ser också väldigt många som lägger ut om sina 12, 13 och 14-åriga boxrar, och de hörde jag då aldrig talas om förut. Det är ju faktiskt så att många som inte skriver regelbundet i en rasgrupp dyker upp för att fråga när de har problem.
Grundinställningen är att alla hundar är individer och hantering och behandling anpassas efter individens förutsättningar och evtl hälsoproblem.
Du behöver inte anta att jag har en otrevlig attityd eller behandlar någon illa bara för att jag är medveten om vilka problem som finns med trubbnosar. Jag måste ju informera djurägaren om vilka risker som finns med vissa behandlingar, där riskerna kan vara enormt mycket större för en trubbnosig hund än en hund med normala luftvägar (tex vid sövning). Det vore rent ut sagt fel om jag inte informerade om riskerna.

Jag antar inte att just du har en otrevlig attityd. Men det förekommer att de som anser att alla trubbnosar är jättesjuka gör detta väldigt tydligt för ägarna, oavsett vad de är hos veterinären för och oavsett hur just den hunden mår.

Så olika man kan vara. När jag väljer veterinär så gör jag det helt och hållet efter hur bra denne är på att ta reda på vad som är fel med mitt djur och sedan hur bra den är på att fixa det (inte helt ovanligt att det är två olika veterinärer till dessa två saker). Hur jag blir behandlad kommer rätt långt ner på listan över vad jag tycker är viktigt. Visst skulle jag kanske inte välja en veterinär som står och skriker på mig eller svär åt mig om jag inte var tvungen. Men sådana kommentarer du nämner hamnar inte ens på listan över saker som ens skulle få mig att överhuvudtaget fundera på att inte åka tillbaks.

Jag tycker inte det är professionellt och jag skulle få uppfattningen att den veterinären kanske inte skulle anstränga sig lika mycket för att rädda min hund om det var akut, vilket skulle göra mig mer orolig och det räcker med min vanliga nivå av oro. Visst, hade jag koll på sen innan att det var en jäkla bra veterinär, bara lite vresig, så skulle jag skita i deras attityd. Men det här var nån jag aldrig träffat förut och som absolut inte var lika erfaren som den veterinär vi haft för operationen och de tidigare besöken. Så inget bra första intryck.
 
@Linda_A Att du inte uppfattar boxern som en väldigt sjuk ras säger mig tyvärr inget annat än att du blivit hemmablind. Det är bara att kolla på försäkringen, t ex - den är skapligt dyr, av en anledning. Nu vet jag inte om du haft andra raser i livet, men jag som haft flera olika raser kan utan bekymmer beskriva boxern som en sjuk ras. Sen finns det absolut linjer som blir gamla, men bland allergier, cancer, furunkler och annat som drabbar boxern så försvinner de liksom i mängden. Dessutom upplevde jag att det var en del som normaliserades i rasgrupperna när folk postade om problem med sina hundar.

Alltså - vad man själv uppfattar, och hur det faktiskt ser ut, kan ju givetvis skilja sig nämnvärt. De hundar man har runt sig kan absolut vara långlivade och friska. Det tar dock inte bort det faktum att boxern är en sjuk ras. Igen; försäkringspriset talar ett tydligt språk hos de sjukare raserna.
 
Åh herregud! Och dessa raser avlar folk på och säljer, och folk köper valpar av dessa raser med gott samvete! Borde detta inte räknas som djurplågeri?

kl

Intressant att läsa denna tråden och också läsa andra tråden om två oreggade hundar som parat sig och vad man skulle sälja valparna där någon tyckte att valparna skulle avlivas osv.
Ja finns ju fall där ett gäng uppfödare av trubbnosar blivit anmälda av länsstyrelsen för några år sedan. Blev ett jäkla liv!
 
Nu menar du säkert inte så, men det låter som om andra raser är fullkomligt opåverkade av värme och ansträngning. I somras var vi med på ett träningsläger (med flera andra bruksraser) där vi råkade pricka in två 25+ dagar. Det var ingen hund som fick köra mer än 10-15 minuter för att inte bli för påverkad.

Jag tycker det är jätteobehagligt att höra t.ex en mops som har det där typiska "raspandet" när andas, då hör man ju att det är för trångt i halsen (vilket ju oftast är det stora problemet, om inte näsborrarna är jättedåliga). Men att en trubbnos andas med mer öppen mun i sig behöver inte betyda obehag eller problem, så länge halsen är normal.

Hur många av just fralla och mops som faller under detta kan jag inte säga, jag träffar inga frallor och ett begränsat gäng mopsar.

Vad gäller andningen så är de opåverkade. De riskerar inte att kvävas för att de flåsar för häftigt och de klarar (generellt) värmen bättre än en trubbnos.

Det betyder såklart inte att man ska ut och cykla 2 mil med sin hund när det är 30 grader ute.

Men nog har jag cyklat ett par km när det är runt 25 grader 🤔
 
@Linda_A Att du inte uppfattar boxern som en väldigt sjuk ras säger mig tyvärr inget annat än att du blivit hemmablind. Det är bara att kolla på försäkringen, t ex - den är skapligt dyr, av en anledning. Nu vet jag inte om du haft andra raser i livet, men jag som haft flera olika raser kan utan bekymmer beskriva boxern som en sjuk ras. Sen finns det absolut linjer som blir gamla, men bland allergier, cancer, furunkler och annat som drabbar boxern så försvinner de liksom i mängden. Dessutom upplevde jag att det var en del som normaliserades i rasgrupperna när folk postade om problem med sina hundar.

Alltså - vad man själv uppfattar, och hur det faktiskt ser ut, kan ju givetvis skilja sig nämnvärt. De hundar man har runt sig kan absolut vara långlivade och friska. Det tar dock inte bort det faktum att boxern är en sjuk ras. Igen; försäkringspriset talar ett tydligt språk hos de sjukare raserna.

Det är egentligen inte så mycket mer att diskutera, för du ser en sak och jag ser en annan. Försäkringspremierna tycker jag är lurigt att ta in i bilden. Hur snabbt tror du de skulle sjunka igen vid ett förbättrat hälsoläge? För på många punkter har det skett en förbättring tack vare att rasklubben är engagerad.

Nej, du får kalla mig hur hemmablind du vill, men jag anser inte att boxern är en "sjuk ras" som helhet. Däremot finns det sjukdomar i rasen som man måste vara medveten om som uppfödare eller valpköpare. Men ingen av dessa skrämmer mig de minsta förutom cancer och RD. Skit som man måste behandla livslångt för och som innebär ett konstant problem för hund och ägare, som allergi och furunkulos, det handlar om att bojkotta uppfödare som inte tar hänsyn till detta.
 
Så olika man kan vara. När jag väljer veterinär så gör jag det helt och hållet efter hur bra denne är på att ta reda på vad som är fel med mitt djur och sedan hur bra den är på att fixa det (inte helt ovanligt att det är två olika veterinärer till dessa två saker). Hur jag blir behandlad kommer rätt långt ner på listan över vad jag tycker är viktigt. Visst skulle jag kanske inte välja en veterinär som står och skriker på mig eller svär åt mig om jag inte var tvungen. Men sådana kommentarer du nämner hamnar inte ens på listan över saker som ens skulle få mig att överhuvudtaget fundera på att inte åka tillbaks.

En av de veterinärer som jag helst tar ut är emellanåt hyffsat otrevlig, fräser åt en och blir märkbart irriterad om man inte direkt gör rätt. Men, hon är bäst med djuren. Hon har fan stenkoll på allt känns det som och har räddat livet på många av våra djur där andra veterinärer stått som handfallna och kliat sig i huvudet.


Det känns väldigt egocentriskt att välja bort veterinärer för att man själv råkar ta illa upp av en kommentar :crazy:
Fast behandlingen av djurägaren och inställningen till rasen hänger ofta ihop med hur villig man är att ta sig an djurets problem.

jag har en granne som väljer bort flera veterinärer för att hennes hundar inte bemöts seriöst. Det är en ras med bekymmer men även andra åkommor viftas bort, eftersom det ju är "sjuka hundar".

Om man kan välja - nog undviker man väl en veterinär som suckar åt ens djur pga av ras?
 
Man avlar på raser som är allt annat än friska hur friska man än säger att de är. Och folk köper sådana raser till höga priser, de är ju renrasiga och registrerade.
Och när man köpt en renrasig registrerad valp kan man ju låta avla på den också om det är avelsmaterial. Det är liksom "okej". Trots att det i mitt tycker borde vara mer förknippat med djurplågeri att avla på tex mops och fralla.

I andra tråden har två oregistrerade yorkie parat sig och för de blivande valparnas skull tyckte någon att det bästa vore att avliva, alltså för valparnas skull för man vet ju inte var de hamnar, tex till någon som inte har råd med hund är ju inte bra.
Då kan de ju riskera att lida. Eller producera fler som riskerar att fara illa eller lida hos fattiga ägare.

Det första är ju helt i sin ordning, hundarna är ju registrerad osv, och det andra är inte i sin ordning, de är oregistrerade och ska inte avlas på av många vettiga skäl. Men jisses, när man läser trådarna så här bredvid varandra så står det ju klart vilka djur som lider, inte bara RISKERAR att lida. Och det handlar inte om pengar ens.

Och innan någon hinner före- jag menar inte ALL rasavel jämfört med blandrasavel eller oregistrerad avel. Jag läste bara trådarna direkt efter varandra, och tyckte att det var intressant.
Jag tror inte att nån av oss som förespråkar avlivning av tjuvparningsvalpar föder upp plattnosar 👍
 
Vad gäller andningen så är de opåverkade. De riskerar inte att kvävas för att de flåsar för häftigt och de klarar (generellt) värmen bättre än en trubbnos.

Det betyder såklart inte att man ska ut och cykla 2 mil med sin hund när det är 30 grader ute.

Men nog har jag cyklat ett par km när det är runt 25 grader 🤔
För ett par år sedan, den där torra varma sommaren, så åkte vi ut på en del utryckningar för att leta rätt på och valla hem förrymda betesdjur. 35 grader varmt och valla hem 3 tvååriga ungnötter - 5 km från start till hemmahage. Mina två hundar turades förvisso om att bada när de passerade krondiken, men i övrigt var det inga problem.

En frisk hundkropp är jävligt stark, tålig och uthållig.
 
/Fruentimber som när hon skriver detta inte förstår varför hon inte bara ger upp och köper en okomplicerad, frisk ras :arghh:
You and me both, sister! Problemet är bara att hitta den okomplicerade, friska rasen eftersom de flesta som föder upp är övertygade om att deras ras uppfyller kriterierna. Och så saknas ofta underlag/statistik :( Som valpköpare ska man vara en hyper-paranoid doktor i biomekanik
 
Nu menar du säkert inte så, men det låter som om andra raser är fullkomligt opåverkade av värme och ansträngning. I somras var vi med på ett träningsläger (med flera andra bruksraser) där vi råkade pricka in två 25+ dagar. Det var ingen hund som fick köra mer än 10-15 minuter för att inte bli för påverkad.

Jag tycker det är jätteobehagligt att höra t.ex en mops som har det där typiska "raspandet" när andas, då hör man ju att det är för trångt i halsen (vilket ju oftast är det stora problemet, om inte näsborrarna är jättedåliga). Men att en trubbnos andas med mer öppen mun i sig behöver inte betyda obehag eller problem, så länge halsen är normal.

Hur många av just fralla och mops som faller under detta kan jag inte säga, jag träffar inga frallor och ett begränsat gäng mopsar.
Jag var på aussielägret för något år sedan med Tinja. Det var gassande sol och 25+ hela tiden. Bara de mest pälsade aussiesarna hade problem. Tinja körde utan problem på utan att behöva en paus.
När hon väl var tvungen att pausa så såg hon ut såhär.
Var jättesvårt att få henne att ligga i skuggan.
Tinjaträning.JPG
 
Jag har ägt en fralla, och älskar rasen, och har svårt att hitta just den clownigheten och envisheten och humorn i en annan ras. Min fralla var allergisk, men i övrigt frisk i kropp och hängde gärna med på allt som erbjöds. Älskade värme och låg gärna och solade mitt i solen. Favoriten var när jag eldade i kaminen, och sova under täcket i mina knäveck på natten. Min fyller 9 i år, och bor tillsammans med en dvärgschnauzer, vilket också är en fantastiskt trevlig ras!
 
Jag var på aussielägret för något år sedan med Tinja. Det var gassande sol och 25+ hela tiden. Bara de mest pälsade aussiesarna hade problem. Tinja körde utan problem på utan att behöva en paus.
När hon väl var tvungen att pausa så såg hon ut såhär.
Var jättesvårt att få henne att ligga i skuggan.

Som du säger påverkar ju också pälstyp om man tittar bara på just värmetolerans. Vi hade någon schäfrar och en ... kelpie, tror jag (kan de vara helsvarta?) på lägret som inte trivdes i värmen, speciellt inte kelpien. Winter körde vi ganska hårt med och han hade gärna gjort mer, Breeze (som var väldigt tunnpälsad till och med för en boxer) hatade alltid allt vad värme hette för han hade inget som helst skydd från sin päls.
 
Som du säger påverkar ju också pälstyp om man tittar bara på just värmetolerans. Vi hade någon schäfrar och en ... kelpie, tror jag (kan de vara helsvarta?) på lägret som inte trivdes i värmen, speciellt inte kelpien. Winter körde vi ganska hårt med och han hade gärna gjort mer, Breeze (som var väldigt tunnpälsad till och med för en boxer) hatade alltid allt vad värme hette för han hade inget som helst skydd från sin päls.
Kelpies kan vara helsvarta. Tinja är också väldigt mörk, iallafall på ena sidan. Men hon har aldrig haft problem med varesig kyla eller värme, medan Asni inte tycker om värme över 20 grader.
 
Det är egentligen inte så mycket mer att diskutera, för du ser en sak och jag ser en annan. Försäkringspremierna tycker jag är lurigt att ta in i bilden. Hur snabbt tror du de skulle sjunka igen vid ett förbättrat hälsoläge? För på många punkter har det skett en förbättring tack vare att rasklubben är engagerad.

Nej, du får kalla mig hur hemmablind du vill, men jag anser inte att boxern är en "sjuk ras" som helhet. Däremot finns det sjukdomar i rasen som man måste vara medveten om som uppfödare eller valpköpare. Men ingen av dessa skrämmer mig de minsta förutom cancer och RD. Skit som man måste behandla livslångt för och som innebär ett konstant problem för hund och ägare, som allergi och furunkulos, det handlar om att bojkotta uppfödare som inte tar hänsyn till detta.

Aveln är en helhetsbild. Det spelar liten roll i sammanhanget att det finns några få uppfödare som kämpar för hälsan, när resten inte gör det. Snacka om att jobba i motvind.

I sammanhanget så spelar det väl ingen som helst roll vad av det som skrämmer dig? Hundarna blir liksom inte friskare för att du personligen är rädd för endast ett par av alla de saker som drabbar boxer som ras.

Jag vet att du och jag ser olika på detta, det är jag medveten om sedan innan. Jag är inte ute efter att övertyga dig heller om du enbart ska se till det du personligen blir påverkad av. Så kan inte jag se på det som också själv sitter i en rasklubb och försöker engagera åt rätt håll. Då måste det mer till. Men om folk inte förstår det är det ju också ganska dödfött.
 
I sammanhanget så spelar det väl ingen som helst roll vad av det som skrämmer dig? Hundarna blir liksom inte friskare för att du personligen är rädd för endast ett par av alla de saker som drabbar boxer som ras.

Såklart inte. Du skrev att köpa en boxer är att köpa på sig problem. Det var ett sätt för mig att uttrycka att jag inte ser det så, för jag anser att man kan undvika i stort sett alla problemen.

Jag vet att du och jag ser olika på detta, det är jag medveten om sedan innan. Jag är inte ute efter att övertyga dig heller om du enbart ska se till det du personligen blir påverkad av. Så kan inte jag se på det som också själv sitter i en rasklubb och försöker engagera åt rätt håll. Då måste det mer till. Men om folk inte förstår det är det ju också ganska dödfött.

I och med att vi är i en tråd där en del av ursprungsfrågan kan tolkas som "vågar man köpa fralla eller mops?" så handlar mina svar delvis om detta, dvs "vågar jag köpa ras X eller köper jag på mig en massa problem". Att påverka de uppfödare som har noll kontakt med rasklubben är inte lätt utan då handlar det mycket om att prata med potentiella valpköpare och tala om vad de ska titta efter och fråga efter. T.ex allergier och furunkulos är inget en boxerägare ska behöva köpa på sig idag.
 
Men om den inte är märkbar om du alltid haft det så, är det då på något sätt ett lidande för hunden? En mops har kortare ben än en schäfer också och kan inte springa lika fort, men lider den av det? Jag menar nu absolut inte att oavsett hur illa andningen än är så är det inte ett lidande om hunden är född sån för då vet den inte bättre. Men en till synes opåverkad hund som har något sämre luftvägar än en annan hund, lider den verkligen för att den inte är optimal, om den aldrig varit det?



Är inte lika insatt i detta som i trubbnosighet, men ja, håller med om att det finns flera andra problem som skulle få mig att tveka inför dessa raser. Vet dock inte om detta är något man håller koll på i aveln eller ej.

Jag har svårt för all avel på exteriöra överdrifter defekter (trubbnosighet, kortbenthet, överdriven hud, päls, storlek, tunga hängande öron, för liten skalle, rullade svansar, stubbsvansar, extrema vinklar, avsaknad av vinklar mm.). Men mellan och inom dessa finns så klart en skala mellan liten och stor påverkan. Vad man på den skalan tycker är acceptabelt verkar variera extremt kraftigt. För mig är det extremt viktigt att jag inte stödjer avel av hundar som skulle kunna få problem av ett exteriört drag som anses eftersträvansvärt i rasen.

Jag är helt övertygad om att inte ha tillräckligt stora och fria luftvägar påverkar en hunds livskvalitet mycket mer än att vara lite långsammare pga. korta ben (men inga andra defekter pga. sina ben). Den finns gott om hundar med långa ben som också är långsamma kan jag notera efter att ha varit på många agilitytävlingar. Där blir det tydligt att benlängden inte är det som är avgörande för hastigheten då det inte är ovanligt att shelties och jack russlar i small är snabbare runt banan än många hundarna i de större klasserna.

Att säga att trubbnosiga hundar inte vet bättre och därför inte skulle må dåligt att konstant ha ett motstånd i luftvägarna tycker jag inte på något sätt rättfärdigar att hundar får leva hela livet utan att kunna andas helt obehindrat för att det finns människor som tycker att det är fint eller gulligt. Det finns en hel del studier som visar på att andningen har mycket större inverkan på dessa hundars liv än vad många ägare till dessa hundar förstår. Flera har redan nämnts i tråden. Bara att en hund snarkar regelbundet visar på att det finns hinder i luftvägarna. Att det låter när den andas om andningsfrekvensen går upp. Sen ännu saker värre som magkatarr, att inte kunna sova utan att hålla upp huvudet osv. som många som äger trubbnosar anser är helt rastypsikt.

Jag ser fram emot att träffa en trubbnos helt utan uppenbar påverkan på andningen för det har jag hittills inte gjort. Jag har till och med träffat ej trubbnosar med biljud på andningen, senast en staffehane. Hans nos var ju ändå avsevärt längre än hos de flesta trubbnosar.

Angående brukshundar och värme så finns det helt klart individer som inte är sugna på att arbeta i värme men för den delen inte skulle riskera att dö om de ändå gjorde. Min första kelpie som var lite svårmotiverad i lydnaden ville inte träna just lydnad i stark värme men en joggingtur eller cykeltur funkade oavsett temperatur (även vid +30 grader) för det var roligare enligt honom. Den som bara hade sett honom på lydnadsplanen på sommaren hade nog absolut tänkt att han var värmekänslig.
 
Såklart inte. Du skrev att köpa en boxer är att köpa på sig problem. Det var ett sätt för mig att uttrycka att jag inte ser det så, för jag anser att man kan undvika i stort sett alla problemen.



I och med att vi är i en tråd där en del av ursprungsfrågan kan tolkas som "vågar man köpa fralla eller mops?" så handlar mina svar delvis om detta, dvs "vågar jag köpa ras X eller köper jag på mig en massa problem". Att påverka de uppfödare som har noll kontakt med rasklubben är inte lätt utan då handlar det mycket om att prata med potentiella valpköpare och tala om vad de ska titta efter och fråga efter. T.ex allergier och furunkulos är inget en boxerägare ska behöva köpa på sig idag.

Så länge det endast är rekommendationer och inte krav så spelar det ju ingen roll om uppfödarna är med i rasklubben ändå.

Vi har precis fått rekommendation kring HD på vår ras. Majoriteten av uppfödarna är med i rasklubben. En stor del sätter sig emot. Låtsas som om det regnar. Röntgar inte. Det är ju bara rekommendation, alltså inget måste att "leta fel" och därmed riskera behöva utesluta avelsdjur med många vänstervarvstitlar.
 
Så länge det endast är rekommendationer och inte krav så spelar det ju ingen roll om uppfödarna är med i rasklubben ändå.

Vi har precis fått rekommendation kring HD på vår ras. Majoriteten av uppfödarna är med i rasklubben. En stor del sätter sig emot. Låtsas som om det regnar. Röntgar inte. Det är ju bara rekommendation, alltså inget måste att "leta fel" och därmed riskera behöva utesluta avelsdjur med många vänstervarvstitlar.

Att få igenom krav handlar dock om mer än bara rasklubben, officiella hälsoprogram måste godkännas av SKK. Vi vill t.ex ha krav på känd status på spondylos men har inte fått igenom detta, därför ha vi ett inofficiellt program för detta och hjärta. Även knän numera då SKK tog bort detta program och vi skaffade en egen avläsare.

Men det handlar också om att valpköpare måste informera sig. Vi lägger numera upp alla reggade kullar på klubbens hemsida, istället för bara de som uppfyller vissa krav. Men det vi också gör då är att vi publicerar alla hälsoresultat för varje kull. Uppfödarna kan inte säga nej till att vara med på denna lista, det är offentliga uppgifter. Tyvärr går alla valpar år som smör i solsken även om hälsoresultaten ligger under det rekommenderade.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Tänkte att det kunde vara intressant att se hur stor variansen i raser är här inne på Buke genom att varje medlem får lista 1) vilken...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 034
Senast: Sebastian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp