Bukefalos 28 år!

Fralla vs. mops

En bekants bekant var veterinär, och det värsta hon visste var när mopsar kom in med ögon som ploppat ut. Inte vet jag om det var sant, men om det hände på min hund skulle jag mer eller mindre få panik :nailbiting:
 
Att få igenom krav handlar dock om mer än bara rasklubben, officiella hälsoprogram måste godkännas av SKK. Vi vill t.ex ha krav på känd status på spondylos men har inte fått igenom detta, därför ha vi ett inofficiellt program för detta och hjärta. Även knän numera då SKK tog bort detta program och vi skaffade en egen avläsare.

Men det handlar också om att valpköpare måste informera sig. Vi lägger numera upp alla reggade kullar på klubbens hemsida, istället för bara de som uppfyller vissa krav. Men det vi också gör då är att vi publicerar alla hälsoresultat för varje kull. Uppfödarna kan inte säga nej till att vara med på denna lista, det är offentliga uppgifter. Tyvärr går alla valpar år som smör i solsken även om hälsoresultaten ligger under det rekommenderade.

En lite OT-fråga: hur redovisar ni hälsoresultaten samt att de ligger under riktlinjerna från ert RAS?
 
Att få igenom krav handlar dock om mer än bara rasklubben, officiella hälsoprogram måste godkännas av SKK. Vi vill t.ex ha krav på känd status på spondylos men har inte fått igenom detta, därför ha vi ett inofficiellt program för detta och hjärta. Även knän numera då SKK tog bort detta program och vi skaffade en egen avläsare.

Men det handlar också om att valpköpare måste informera sig. Vi lägger numera upp alla reggade kullar på klubbens hemsida, istället för bara de som uppfyller vissa krav. Men det vi också gör då är att vi publicerar alla hälsoresultat för varje kull. Uppfödarna kan inte säga nej till att vara med på denna lista, det är offentliga uppgifter. Tyvärr går alla valpar år som smör i solsken även om hälsoresultaten ligger under det rekommenderade.

Ja, jag vet ju hur det funkar. Men på föregående inlägg menade du att det inte går att "göra något åt de uppfödare som inte är med i rasklubben". Jag menar att det inte är det väsentliga här, speciellt när det gäller krav vs rekommendationer. Valpar går ju som sagt åt ändå, precis som du skriver.

Det handlar ju alltså inte om vilka uppfödare som är med i rasklubben eller ej. Det handlar om en gängse uppfattning kring rasens hälsotillstånd där andning som är på tapeten här till exempel, normaliseras tillsammans med ett gäng andra tillstånd, när djur tas i avel för unga innan vissa sjukdomar brutit ut (allergi) och så vidare. Eller som du skrev förut; vad man "personligen" oroar sig för, vilket ju ändå är högst subjektivt.
 
Så här ser listan på födda & planerade kullar ut: https://boxerklubben.org/index.php/fodda-och-planerade-kullar

Det är ganska nylanserat, ser att vi saknar en direkt länk till sidan med avelsrekommendationerna, det behöver fixas. De ligger under https://boxerklubben.org/index.php/rekommendationer

Och var hämtar ni informationen om födda kullar? Det är alltså inte nån hänvisning där uppfödarna anmäler sin medverkan utan ni redovisar alla födda kullar?

Problemet är ju alltid att på ett tydligt sätt visa skillnaden mellan kullar som följer rekommendationerna i RAS och de som inte gör det, men i övrigt tycker jag det är ett spännande initiativ! Tror inte jag har sett det i nån rasklubb tidigare att alla födda kullar redovisas på det sättet.

Edit: redovisar ni bara uppfödare som är medlemmar i rasklubben? Och blir inte folk as-sura? 🙈
 
Och var hämtar ni informationen om födda kullar? Det är alltså inte nån hänvisning där uppfödarna anmäler sin medverkan utan ni redovisar alla födda kullar?

Nej, vi hade en hänvisning förut men väldigt få använde den. En del för att de inte uppfyllde kraven, andra för att de har så många valpköpare på kö. Därför gick vi förra året över till att redovisa alla kullar (informationen kommer från SKK, kan inte den specifika processen men det går att regelbundet få ut alla kullar som reggas) och att bara redovisa hälsoresultaten. En varudeklaration, så att säga.

Problemet är ju alltid att på ett tydligt sätt visa skillnaden mellan kullar som följer rekommendationerna i RAS och de som inte gör det, men i övrigt tycker jag det är ett spännande initiativ! Tror inte jag har sett det i nån rasklubb tidigare att alla födda kullar redovisas på det sättet.

Norge, Finland och Danmark har liknande redovisningar för just boxer. En del av dem gör även så att de noterar vid varje kull vad som uppfylls och vad som inte uppfylls från rekommendationerna och det finns diskussioner om att utveckla vår redovisning med tiden. Men som ett första steg tycker jag det är bra.

Edit: redovisar ni bara uppfödare som är medlemmar i rasklubben? Och blir inte folk as-sura? 🙈

Nej, alla kullar som reggas hos SKK redovisas. Det finns en eller två på listan som är uppfödda av icke-medlemmar. Sen finns det ju tyvärr oreggade kullar också, men där finns det ju inte så mycket att göra. Än så länge har jag inte hört om några negativa reaktioner, faktiskt. Några fall av "hur kunde de para X med X!!!" har dykt upp på FB, men annars verkar det ha mottagits förvånansvärt bra.
 
En bekants bekant var veterinär, och det värsta hon visste var när mopsar kom in med ögon som ploppat ut. Inte vet jag om det var sant, men om det hände på min hund skulle jag mer eller mindre få panik :nailbiting:
Trubbnosar är extra utsatta då deras ögonhålor är mycket grunda. Detta gäller alltså inte enbart mops.
Grundheten kan enklast förklaras genom att ta en tesked och en sådan där glasskopa som gör kulor. Titta på båda från sidan - trubbnosarna har ungefär så grunda ögonhålor som en tesked medan anatomiskt mer normala hundar har en ögonhåla som en glasskopa sedd från sidan. När man ser det förstår man varför det är lättare för en trubbnos ögon att komma ur sin ögonhåla, eller varför de så lätt kan få hornhinnesår när ögonlocken inte sluter tätt och ögat blir torrt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Tänkte att det kunde vara intressant att se hur stor variansen i raser är här inne på Buke genom att varje medlem får lista 1) vilken...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 038
Senast: Sebastian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp