Bukefalos 28 år!

Fralla vs. mops

Men om den inte är märkbar om du alltid haft det så, är det då på något sätt ett lidande för hunden? En mops har kortare ben än en schäfer också och kan inte springa lika fort, men lider den av det? Jag menar nu absolut inte att oavsett hur illa andningen än är så är det inte ett lidande om hunden är född sån för då vet den inte bättre. Men en till synes opåverkad hund som har något sämre luftvägar än en annan hund, lider den verkligen för att den inte är optimal, om den aldrig varit det?

Ja alltså. Klart den lider om den får det jobbigt att andas för att den busade runt några minuter en varm sommardag?

Jag tror att man vänjer sig lite vid vad som är "normalt". Det blir lite som med e-schäferfolk där man ser att hunden rör sig orent, kohasigt, vingligt osv men det försvaras för att folk är så vana vid att det ser ut så. Så letar folk upp ännu värre hundar och jämför med den hund man kritiserar och påpekar att de ser ju inte ut sådär iaf.

Att ens behöva tänka på att hunden kan få svårt att andas och inte kan gå en normal långpromenad på dagen när det är 25 grader ute är inte normalt i mina ögon.
 
Tänker att den kanske inte växer lika explosionsartat som på pudeln? :o Nu var dock våran väldigt väldigt pälsad enligt uppfödaren så han kanske var extremfall...

Det jobbigaste med pudeln var egentligen efter dusch då den behövdes borstas och fönas lääääänge, plus vid kramsnö så var han full med snöbollar efter en promenad. Själva klippningen var/är inte jobbig.
Nej jag skulle nog tippa på att pudelpäls växer aningens snabbare. Plus för DS är att de torkar väldigt fort efter bad och endast behöver fönas inför utställning. Trimningen kan du lämna bort, då brukar det var ungefär varannan månad. Däremellan är det ullkamning någon gång i veckan (det går fort, typ 5-15min max) och såklart borsta skägg och benhår vid behov.
Jag ullkammar typ en gång i månaden om ens det, men får då kamma desto mer när jag väl gör det och det hade inte fungerat om vi fortfarande hade ställt ut. Det viktigaste är att hunden är ullkammad innan den trimmas.
 
Nej jag skulle nog tippa på att pudelpäls växer aningens snabbare. Plus för DS är att de torkar väldigt fort efter bad och endast behöver fönas inför utställning. Trimningen kan du lämna bort, då brukar det var ungefär varannan månad. Däremellan är det ullkamning någon gång i veckan (det går fort, typ 5-15min max) och såklart borsta skägg och benhår vid behov.
Jag ullkammar typ en gång i månaden om ens det, men får då kamma desto mer när jag väl gör det och det hade inte fungerat om vi fortfarande hade ställt ut. Det viktigaste är att hunden är ullkammad innan den trimmas.

Ja, trimningen skulle i sånt fall lämnas bort, det är inget jag känner mig ha kunskap till. Ullkamma är noll problem, bara mysigt att sitta i soffan och greja. :love:

Det är enbart den här föningen och ”snöbollarna” som får mig att backa på pudeln. Vi kunde knappt gå till postlådan förens han stod helt förstelnad för benen stod rakt ut av alla snöbollar. Raka ansikte och tassar som behövdes göras nästan varannan vecka minst. Sen rycka öron och ner mig hörselgångarna... :crazy: Nu var våran som sagt väldigt pälsad, så öronen satte verkligen igen helt...

Givetvis så finns ju alternativet att klippa ner helt förutom svans och huvud, (gjorde vi på sommaren) men på vintern är det ju skönt med lite päls kvar också... Overall är ytterligare ett alternativ för att slippa snöbollar. Skulle man klippa ner helt så slipper man förhoppningsvis 1,5 timmes (minst!) fönande efter varje dusch/blött väder också....

Vi bor i Dalarna så vi har väldigt omväxlande väder. Vissa vintrar får vi hur mycket snö som helst, andra mindre. Ena veckan är det -20 och i nästa -2...
 
Ja alltså. Klart den lider om den får det jobbigt att andas för att den busade runt några minuter en varm sommardag?

Ja. Men får alla trubbnosar det? Det är inte min upplevelse ens av de mopsar jag träffat.

Jag tror att man vänjer sig lite vid vad som är "normalt". Det blir lite som med e-schäferfolk där man ser att hunden rör sig orent, kohasigt, vingligt osv men det försvaras för att folk är så vana vid att det ser ut så. Så letar folk upp ännu värre hundar och jämför med den hund man kritiserar och påpekar att de ser ju inte ut sådär iaf.

Det håller jag med om, absolut.

Att ens behöva tänka på att hunden kan få svårt att andas och inte kan gå en normal långpromenad på dagen när det är 25 grader ute är inte normalt i mina ögon.

Ja och nej. Jag förväntar mig inte att en hund ska vara oberörd av att vara ute i gassande sol och jag går inte långpromenader utan tillgång till skugga i såna temperaturer. Men nej, blir man orolig för att ta ut den alls, då är det ett problem.
 
Ja. Men får alla trubbnosar det? Det är inte min upplevelse ens av de mopsar jag träffat.



Det håller jag med om, absolut.



Ja och nej. Jag förväntar mig inte att en hund ska vara oberörd av att vara ute i gassande sol och jag går inte långpromenader utan tillgång till skugga i såna temperaturer. Men nej, blir man orolig för att ta ut den alls, då är det ett problem.

Jag har aldrig sett, eller hört, en trubbnos som har en helt normal andning efter lek. Framförallt inte i varmt väder.

Men hur många med mopsar och frallor vågar vara ute och gå 2-3 h i skogen när det är 25-30 grader ute? Där det ändå är skugga på vissa ställen.

Jag vet ju bara när jag jobbade i Italien. Den andra personen som jobbade i stallet hade boxer. Visst lekte han och Gripa när det var 30 grader ute. Men hon stoppade sin hund innan jag stoppade Gripa och visst lät hans andning annorlunda mot Gripas. Och han hade ändå ganska bra nos vad jag kan minnas. En mops eller fralla i samma väder och med samma ansträngning hade jag inte velat se...

Jag tror man vänjer sig för vad som är normalt. Att ens behöva fundera över andningen på sin hund känns ju onormalt tycker jag.
 
Ja, trimningen skulle i sånt fall lämnas bort, det är inget jag känner mig ha kunskap till. Ullkamma är noll problem, bara mysigt att sitta i soffan och greja. :love:

Det är enbart den här föningen och ”snöbollarna” som får mig att backa på pudeln. Vi kunde knappt gå till postlådan förens han stod helt förstelnad för benen stod rakt ut av alla snöbollar. Raka ansikte och tassar som behövdes göras nästan varannan vecka minst. Sen rycka öron och ner mig hörselgångarna... :crazy: Nu var våran som sagt väldigt pälsad, så öronen satte verkligen igen helt...

Givetvis så finns ju alternativet att klippa ner helt förutom svans och huvud, (gjorde vi på sommaren) men på vintern är det ju skönt med lite päls kvar också... Overall är ytterligare ett alternativ för att slippa snöbollar. Skulle man klippa ner helt så slipper man förhoppningsvis 1,5 timmes (minst!) fönande efter varje dusch/blött väder också....

Vi bor i Dalarna så vi har väldigt omväxlande väder. Vissa vintrar får vi hur mycket snö som helst, andra mindre. Ena veckan är det -20 och i nästa -2...

Fast måste man föna en pudel så snart den blivit blöt? Känns ju jobbigt för dom som har 3-6 st att behöva föna dom 1-1,5 h var varje dag i detta väder? :D

De har ju varit vattenhundar förr dessutom.

Det där med snöbollar kan man ju lösa med att klippa kortare?

Jag funderar ju på pudel som nästa hund. Och tänkte hålla pälsen kort och slänga på en overall vid dåligt väder om det behövs. Hur ofta man "måste" klippa ansikte och tassar beror väl också på hur "ren" man vill att hunden ska se ut? Många verkar ju klippa efter 3-4 v också. Klipper man hela hunden var 4-10 v så verkar det vara minimal pälsvård emellan. Om man håller den kort då. Pälsen verkar växa typ 1-2 cm i månaden. Om jag förstått det rätt :D
 
Jag har aldrig sett, eller hört, en trubbnos som har en helt normal andning efter lek. Framförallt inte i varmt väder.

Men hur många med mopsar och frallor vågar vara ute och gå 2-3 h i skogen när det är 25-30 grader ute? Där det ändå är skugga på vissa ställen.

Jag vet ju bara när jag jobbade i Italien. Den andra personen som jobbade i stallet hade boxer. Visst lekte han och Gripa när det var 30 grader ute. Men hon stoppade sin hund innan jag stoppade Gripa och visst lät hans andning annorlunda mot Gripas. Och han hade ändå ganska bra nos vad jag kan minnas. En mops eller fralla i samma väder och med samma ansträngning hade jag inte velat se...

Jag tror man vänjer sig för vad som är normalt. Att ens behöva fundera över andningen på sin hund känns ju onormalt tycker jag.

Nu menar du säkert inte så, men det låter som om andra raser är fullkomligt opåverkade av värme och ansträngning. I somras var vi med på ett träningsläger (med flera andra bruksraser) där vi råkade pricka in två 25+ dagar. Det var ingen hund som fick köra mer än 10-15 minuter för att inte bli för påverkad.

Jag tycker det är jätteobehagligt att höra t.ex en mops som har det där typiska "raspandet" när andas, då hör man ju att det är för trångt i halsen (vilket ju oftast är det stora problemet, om inte näsborrarna är jättedåliga). Men att en trubbnos andas med mer öppen mun i sig behöver inte betyda obehag eller problem, så länge halsen är normal.

Hur många av just fralla och mops som faller under detta kan jag inte säga, jag träffar inga frallor och ett begränsat gäng mopsar.
 
Men om den inte är märkbar om du alltid haft det så, är det då på något sätt ett lidande för hunden? En mops har kortare ben än en schäfer också och kan inte springa lika fort, men lider den av det? Jag menar nu absolut inte att oavsett hur illa andningen än är så är det inte ett lidande om hunden är född sån för då vet den inte bättre. Men en till synes opåverkad hund som har något sämre luftvägar än en annan hund, lider den verkligen för att den inte är optimal, om den aldrig varit det?



Är inte lika insatt i detta som i trubbnosighet, men ja, håller med om att det finns flera andra problem som skulle få mig att tveka inför dessa raser. Vet dock inte om detta är något man håller koll på i aveln eller ej.
”något sämre luftvägar” är en REJÄL underdrift.
Har du sett hur smal luftstrupen är på trubbnosar? Har du sett hur litet utrymme de har inne i den i princip obefintliga näshålan? Hur man inte ens kan se svalget på hunden när den gapar för att tungan är för stor för munnen?
Hur de inte ens kan stänga ögonlocken helt tätt för att ögonhålan är alldeles för grund? Vilket medför ett uttorkat öga och hornhinnesår?
De missbildade kotorna i ryggraden?
Kräkningar, uppstötningarna och magproblemen som kommer av det konstanta undertrycket i kroppen eftersom de inte får i sig lika mycket luft som en anatomisk normal hund?
Hur de sover i kortare perioder än normala hundar eller sover upprätt för att de annars inte får tillräckligt med luft?
Hur vissa svimmar av syrebrist för att de läggs på rygg? Det konstanta gruffandet, fnysandet, smaskandet.
För att inte tala om bettfelen, diskbråcken, allergierna, benägenhet till inflammationer i hjärnan...ja, det slutar liksom inte där.
 
”något sämre luftvägar” är en REJÄL underdrift.
Har du sett hur smal luftstrupen är på trubbnosar? Har du sett hur litet utrymme de har inne i den i princip obefintliga näshålan? Hur man inte ens kan se svalget på hunden när den gapar för att tungan är för stor för munnen?
Hur de inte ens kan stänga ögonlocken helt tätt för att ögonhålan är alldeles för grund? Vilket medför ett uttorkat öga och hornhinnesår?
De missbildade kotorna i ryggraden?
Kräkningar, uppstötningarna och magproblemen som kommer av det konstanta undertrycket i kroppen eftersom de inte får i sig lika mycket luft som en anatomisk normal hund?
Hur de sover i kortare perioder än normala hundar eller sover upprätt för att de annars inte får tillräckligt med luft?
Hur vissa svimmar av syrebrist för att de läggs på rygg? Det konstanta gruffandet, fnysandet, smaskandet.
För att inte tala om bettfelen, diskbråcken, allergierna, benägenhet till inflammationer i hjärnan...ja, det slutar liksom inte där.

Det är sådana här uttalanden som gör att jag förstår varför en del trubbnosägare inte går till vilken veterinär som helst. Ett kategoriskt "din hund är sjuklig, oavsett hur den ser ut att må".

Sen visst, det finns andra problem i vissa trubbnosraser, men vad har ryggradsproblem, diskbråck och allergier med trubbnosighet att göra?

Och nu handlade det här framförallt om fralla och mops, så du kanske avser framförallt dem, men om du räknar in boxer så känner jag inte igen det du beskriver på någon större procent av de väldigt många boxrar jag känner.

Men för att avsluta och återgå till frågan från trådstartaren: Jag skulle tänka efter både en och två gånger innan jag skaffade fralla eller mops och jag skulle absolut vilja ha en väldigt god uppfattning om hälsostatusen i linjerna för att undvika så många andra problem som möjligt.
 
Det är sådana här uttalanden som gör att jag förstår varför en del trubbnosägare inte går till vilken veterinär som helst. Ett kategoriskt "din hund är sjuklig, oavsett hur den ser ut att må".

Sen visst, det finns andra problem i vissa trubbnosraser, men vad har ryggradsproblem, diskbråck och allergier med trubbnosighet att göra?

Och nu handlade det här framförallt om fralla och mops, så du kanske avser framförallt dem, men om du räknar in boxer så känner jag inte igen det du beskriver på någon större procent av de väldigt många boxrar jag känner.

Men för att avsluta och återgå till frågan från trådstartaren: Jag skulle tänka efter både en och två gånger innan jag skaffade fralla eller mops och jag skulle absolut vilja ha en väldigt god uppfattning om hälsostatusen i linjerna för att undvika så många andra problem som möjligt.
Jag finns självklart till för alla ägare med mops och fralla som behöver hjälp, men som ägare av fralla och mops (och andra trubbnosar) så måste man vara medveten om de problem som finns och vilken effekt dom har. Många är hemmablinda eller stoppar huvudet i sanden. Det skulle ju vara helt fel om en som veterinär inte bryr sig om de problem trubbnosarna har och adresserar dom? Jag förstår inte hur man som trubbnosägare kan bli förnärmad eller arg för att veterinären påtalar detta? Det är lika illa som vissa med kraftigt överviktiga utställningslabradorer vägrar gå till vissa veterinärer för att de påtalat att hunden lider av fetma och erbjudit hjälp med viktminskning.
Menar du att jag som veterinär bara ska ignorera när en djurägare kommer in med en fralla som låter som en traktor?

Boxer är inte alls lika drabbade men de har fortfarande inte optimala andningsvägar. De fnyser och smaskar och låter dom med, trots att nosen är lång.
 
Jag finns självklart till för alla ägare med mops och fralla som behöver hjälp, men som ägare av fralla och mops (och andra trubbnosar) så måste man vara medveten om de problem som finns och vilken effekt dom har. Många är hemmablinda eller stoppar huvudet i sanden. Det skulle ju vara helt fel om en som veterinär inte bryr sig om de problem trubbnosarna har och adresserar dom? Jag förstår inte hur man som trubbnosägare kan bli förnärmad eller arg för att veterinären påtalar detta? Det är lika illa som vissa med kraftigt överviktiga utställningslabradorer vägrar gå till vissa veterinärer för att de påtalat att hunden lider av fetma och erbjudit hjälp med viktminskning.
Menar du att jag som veterinär bara ska ignorera när en djurägare kommer in med en fralla som låter som en traktor?

Boxer är inte alls lika drabbade men de har fortfarande inte optimala andningsvägar. De fnyser och smaskar och låter dom med, trots att nosen är lång.
"Det är normalt för rasen", har jag hört mer än en gång.... :banghead:

Och mer än en gång har jag sett på FB att man ska fråga uppfödaren om hullet på sin labbe och inte veterinären, för veterinären vet inte hur en labbe ska se ut :arghh: .
 
Jag finns självklart till för alla ägare med mops och fralla som behöver hjälp, men som ägare av fralla och mops (och andra trubbnosar) så måste man vara medveten om de problem som finns och vilken effekt dom har. Många är hemmablinda eller stoppar huvudet i sanden. Det skulle ju vara helt fel om en som veterinär inte bryr sig om de problem trubbnosarna har och adresserar dom? Jag förstår inte hur man som trubbnosägare kan bli förnärmad eller arg för att veterinären påtalar detta? Det är lika illa som vissa med kraftigt överviktiga utställningslabradorer vägrar gå till vissa veterinärer för att de påtalat att hunden lider av fetma och erbjudit hjälp med viktminskning.
Menar du att jag som veterinär bara ska ignorera när en djurägare kommer in med en fralla som låter som en traktor?

Det är klart att man ska diskutera alla relevanta hälsoproblem med en djurägare. För ja, många är hemmablinda. Men man blir inte glad om man kommer till en veterinär där man känner att grundinställningen är "det är en trubbnos, den kan nog inte ligga på rygg för då svimmar den".

När vi var inne för sista kollen efter Breezes TPLO öppnade jag (för att jag har ett stort intresse för hälsofrågor och forskning) en diskussion med veterinären om orsakerna till boxerns knäproblem. Jag hade gjort samma sak vid ett tidigare besök då vi träffade veterinären som opererade (Gustaf Svensson) och haft en trevlig diskussion. Veterinären vi hade vid sista kollen inflikade istället snabbt något i stil med "ja, det är ju en så sjuk ras att ni borde blanda ut med nån annan ras".

Inte så trevlig attityd, tycker jag.
 
Det är klart att man ska diskutera alla relevanta hälsoproblem med en djurägare. För ja, många är hemmablinda. Men man blir inte glad om man kommer till en veterinär där man känner att grundinställningen är "det är en trubbnos, den kan nog inte ligga på rygg för då svimmar den".

När vi var inne för sista kollen efter Breezes TPLO öppnade jag (för att jag har ett stort intresse för hälsofrågor och forskning) en diskussion med veterinären om orsakerna till boxerns knäproblem. Jag hade gjort samma sak vid ett tidigare besök då vi träffade veterinären som opererade (Gustaf Svensson) och haft en trevlig diskussion. Veterinären vi hade vid sista kollen inflikade istället snabbt något i stil med "ja, det är ju en så sjuk ras att ni borde blanda ut med nån annan ras".

Inte så trevlig attityd, tycker jag.
Grundinställningen är att alla hundar är individer och hantering och behandling anpassas efter individens förutsättningar och evtl hälsoproblem.
Du behöver inte anta att jag har en otrevlig attityd eller behandlar någon illa bara för att jag är medveten om vilka problem som finns med trubbnosar. Jag måste ju informera djurägaren om vilka risker som finns med vissa behandlingar, där riskerna kan vara enormt mycket större för en trubbnosig hund än en hund med normala luftvägar (tex vid sövning). Det vore rent ut sagt fel om jag inte informerade om riskerna.
 
"ja, det är ju en så sjuk ras att ni borde blanda ut med nån annan ras".

Inte så trevlig attityd, tycker jag.

Men det är ju sant? Inte kan vi sticka under stol med att boxern ÄR en väldigt sjuk ras som absolut hade mått bättre med blod någon annanstans ifrån.

Det handlar ju inte om "attityd", snarare krass fakta.

Jag skulle gärna köpa boxer igen, men att köpa boxer betyder att köpa problem. En snabb titt i rasgrupper på Facebook så kan man konstatera att det inte blivit mycket bättre heller, sen jag fick ta bort min för tidigt pga cancer.
 
Jag äger inte längre trubbnosar men har lång erfarenhet, från shih-tzu till fralla till boxer. Jag har hållit på med trubbnosar hela mitt liv, och har de fortfarande runt mig, och det gör ont i mig när man gör raserna en så stor otjänst genom att negligera, förminska och till och med förneka de problem de har.

Idag har jag långnäsor men kortbeningar som istället har bekymmer i andra områden med short ulna, HD, artros i tår etc. Och jag blir tokig varje gång vi som vill arbeta för ökad fysisk hälsa hos våra hundar får höra hur vi "letar efter fel", att de "kan må bra ändå", "inte är så farligt" etc etc. Jag orkar inte med en enda bortförklaring till.

/Fruentimber som när hon skriver detta inte förstår varför hon inte bara ger upp och köper en okomplicerad, frisk ras :arghh:
 
Det är klart att man ska diskutera alla relevanta hälsoproblem med en djurägare. För ja, många är hemmablinda. Men man blir inte glad om man kommer till en veterinär där man känner att grundinställningen är "det är en trubbnos, den kan nog inte ligga på rygg för då svimmar den".

När vi var inne för sista kollen efter Breezes TPLO öppnade jag (för att jag har ett stort intresse för hälsofrågor och forskning) en diskussion med veterinären om orsakerna till boxerns knäproblem. Jag hade gjort samma sak vid ett tidigare besök då vi träffade veterinären som opererade (Gustaf Svensson) och haft en trevlig diskussion. Veterinären vi hade vid sista kollen inflikade istället snabbt något i stil med "ja, det är ju en så sjuk ras att ni borde blanda ut med nån annan ras".

Inte så trevlig attityd, tycker jag.
Så olika man kan vara. När jag väljer veterinär så gör jag det helt och hållet efter hur bra denne är på att ta reda på vad som är fel med mitt djur och sedan hur bra den är på att fixa det (inte helt ovanligt att det är två olika veterinärer till dessa två saker). Hur jag blir behandlad kommer rätt långt ner på listan över vad jag tycker är viktigt. Visst skulle jag kanske inte välja en veterinär som står och skriker på mig eller svär åt mig om jag inte var tvungen. Men sådana kommentarer du nämner hamnar inte ens på listan över saker som ens skulle få mig att överhuvudtaget fundera på att inte åka tillbaks.

En av de veterinärer som jag helst tar ut är emellanåt hyffsat otrevlig, fräser åt en och blir märkbart irriterad om man inte direkt gör rätt. Men, hon är bäst med djuren. Hon har fan stenkoll på allt känns det som och har räddat livet på många av våra djur där andra veterinärer stått som handfallna och kliat sig i huvudet.


Det känns väldigt egocentriskt att välja bort veterinärer för att man själv råkar ta illa upp av en kommentar :crazy:
 
”något sämre luftvägar” är en REJÄL underdrift.
Har du sett hur smal luftstrupen är på trubbnosar? Har du sett hur litet utrymme de har inne i den i princip obefintliga näshålan? Hur man inte ens kan se svalget på hunden när den gapar för att tungan är för stor för munnen?
Hur de inte ens kan stänga ögonlocken helt tätt för att ögonhålan är alldeles för grund? Vilket medför ett uttorkat öga och hornhinnesår?
De missbildade kotorna i ryggraden?
Kräkningar, uppstötningarna och magproblemen som kommer av det konstanta undertrycket i kroppen eftersom de inte får i sig lika mycket luft som en anatomisk normal hund?
Hur de sover i kortare perioder än normala hundar eller sover upprätt för att de annars inte får tillräckligt med luft?
Hur vissa svimmar av syrebrist för att de läggs på rygg? Det konstanta gruffandet, fnysandet, smaskandet.
För att inte tala om bettfelen, diskbråcken, allergierna, benägenhet till inflammationer i hjärnan...ja, det slutar liksom inte där.
Åh herregud! Och dessa raser avlar folk på och säljer, och folk köper valpar av dessa raser med gott samvete! Borde detta inte räknas som djurplågeri?

kl

Intressant att läsa denna tråden och också läsa andra tråden om två oreggade hundar som parat sig och vad man skulle sälja valparna där någon tyckte att valparna skulle avlivas osv.
 
Man avlar på raser som är allt annat än friska hur friska man än säger att de är. Och folk köper sådana raser till höga priser, de är ju renrasiga och registrerade.
Och när man köpt en renrasig registrerad valp kan man ju låta avla på den också om det är avelsmaterial. Det är liksom "okej". Trots att det i mitt tycker borde vara mer förknippat med djurplågeri att avla på tex mops och fralla.

I andra tråden har två oregistrerade yorkie parat sig och för de blivande valparnas skull tyckte någon att det bästa vore att avliva, alltså för valparnas skull för man vet ju inte var de hamnar, tex till någon som inte har råd med hund är ju inte bra.
Då kan de ju riskera att lida. Eller producera fler som riskerar att fara illa eller lida hos fattiga ägare.

Det första är ju helt i sin ordning, hundarna är ju registrerad osv, och det andra är inte i sin ordning, de är oregistrerade och ska inte avlas på av många vettiga skäl. Men jisses, när man läser trådarna så här bredvid varandra så står det ju klart vilka djur som lider, inte bara RISKERAR att lida. Och det handlar inte om pengar ens.

Och innan någon hinner före- jag menar inte ALL rasavel jämfört med blandrasavel eller oregistrerad avel. Jag läste bara trådarna direkt efter varandra, och tyckte att det var intressant.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Tänkte att det kunde vara intressant att se hur stor variansen i raser är här inne på Buke genom att varje medlem får lista 1) vilken...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 097
Senast: Sebastian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp