Bukefalos 28 år!

frammåt drivande

C

Chappe_

Min häst tar alla skänkelhjälper som frammåtdrivande, hur ska jag göra för att lära henne sidförande?
 
Sv: frammåt drivande

Jag hade samma problem med min häst... började med att stå bredvid och trycka med handen ungefär i skänkelläget för att få honom ta ett steg åt sidan.
Sedan gjorde jag ungefär likadant när jag red; stog stilla och la till ena skönkeln och berömde mycket när han tog ett steg åt sidan. Nu har jag börjat med att gå några meter innanför spåret och flytta honom ut till väggen/staketet. Detta kan man såklart även göra ute!
Det har tagit lite tid för min häst stressar gärna upp sig när han inte förstår vad han ska göra...
Det finns säkert andra sätt men det här har funkat för mig.

Lycka till!
 
Sv: frammåt drivande

Hakar på kryckan som säger detsamma som jag skulle ha sagt.

Men rid mot ett staket. Så hästen inte tar sej frammåt. Sen använd enbart skänkel åt det håll du ska. Och håll igen så det inte blir full kareta då.
Lika på ridspåret har jag gjort som så att varje gång hästen tar till högre hastighet än vad jag vill så går jag in på en liten volt. Tills hästen stannar eller blir lyhörd på mej. Så börjar jag om.
 
Sv: frammåt drivande

Jag har bara ridit på som vanligt, och tillslut har dom slutat öka, utan börjat röra sig som jag velat istället.
 
Sv: frammåt drivande

Man tar en förhållning så fort hästen börjar att gå rakt framåt. tillslut så kommer pålle att försöka andra alternativ, t ex åt sidan -då gäller det att vara snabb med berömmet.

En annan metod (fusk egentligen) är att ha någon på marken som puttar lite på hästen så att den kommer lite ur balans och går åt sidan (luras bara inte att kräva för stor tvärning). Fördelen här är att man kan lära hästen att flytta både fram och bakdel (medhjälparen puttar tillrätta).
 
Sv: frammåt drivande

Du kan också tjyvstarta ett pass från marken.
Ställ hästen mot staketet,
lägg tyglarna ett varv runt halsen,
håll din vänstra hand, när du står på hästens vänstra sida, runt huvudlaget sidostycken och högra sidans tygel i handen så att du har bra kontakt med båda sidor,
stå med din arm rak mot hästen, din högra hand rakt ut på sidan, gärna med ett spö i handen, gå mot hästen så att den går undan för dig sidledes.
Om bakdelen inte hänger med petar du med spöet på baken.

Gör samma från andra sidan.
Tänk på att du måste börja gå, det brukar inte vara nån idé att stå o smacka o vifta med spöet om du inte rör dig mot hästen.

Beröm när den gör rätt, gör om från ryggen.

Du kan också börja ett pass med att gå bredvid hästen, sen trycka den i sidan o när den går sidledes berömmer du mycket, väl på ryggen brukar de komma ihåg det om du gör det samma tillfälle.

Och tråka inte ur er själva med för många upprepningar.
 

Liknande trådar

Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
883
Senast: Tilly_85
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
849
Senast: EZMK
·
Utrustning Är det någon som har selen Drive out Duo Plus? Är ni nöjda? För- och nackdelar? Ska mäta lite i helgen och kanske klicka hem en sådan...
Svar
0
· Visningar
163
  • Artikel
Hästnyheter Ridskolans ekonomiska situation gör det svårt att köpa in nya hästar och driva verksamheten framåt. Nu tar Malin Dahlgren över som ny...
Svar
0
· Visningar
106
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp