Från innekatt till utekatt...

nellie96

Trådstartare
Går det bra att, sommartid, låta 2 st 5-åriga devon rex killar bli utekatter? Eller är det olämpligt att släppa ut katter som bara varit inomhus? Har dock gått med dem en hel del i koppel sommartid. Något speciellt man ska tänka på när man ska vänja dem att vara ute fritt, utan koppel?
 
Sv: Från innekatt till utekatt...

Hur bor du? Om du bor i ett tätbebyggt område så låt dom fortsätta gå i koppel (vara innekatter). Det finns många faror som tex bilar, elaka människor osv.
Annars är det viktigt att du går med dom mycket i hela området (med koppel) så att dom känner igen sig ordentligt. Det är också viktigt att dom är kastrerade då håller dom sig oftast bara nära hemmet. Är dom inte kastrerade kan dom börja revirmärka ute, inte kul att bli osams med grannarna.
 
Sv: Från innekatt till utekatt...

Jag skulle inte göra det tycker inte att det är värt risken. Du skriver att de ska vara utekatter sommartid, risken är att de sen inte trivs med att vara innekatter resten av året.

Jag hade fortsatt att gå ut med dem i sele om jag vore du. Kanske bygga en restgård om du sommartid är någonstans där du har möjlighet till det.
 
Sv: Från innekatt till utekatt...

Mina katter (två vanliga huskatter) är innekatter största delen av året... men på somrarna när vi är på landet får de gå ut. Det fungerar utmärkt för oss och vi har aldrig haft några problem med att ha dem inne när vi kommer hem till stan. Det kanske i och för sig blir svårare om man är på samma plats hela tiden...
 
Sv: Från innekatt till utekatt...

vi hade två innekatter som var 1,5 och 2,5 år när dom fick gå ut första gången när vi var "på landet"...

Dock efter ett par veckors utevistelse var det omöjligt att få dom nöjda som innekatter igen när vi kommit hem så mamma köpte ny lägenhet på bottenvåningen :D
 
Sv: Från innekatt till utekatt...

Våra katter är innekatter i stan och utekatter på landet. De är bägge uppvuxna som innekatter i stan. Det går utmärkt, de vet precis att de får gå ut när vi kommer till landet, och att när man är i lägenheten får man vara inne. På landet skulle det vara svårt att hålla dem inne, för där vet de att man brukar få gå ut, men i stan tror de inte att det går att gå ut, så där har de aldrig gjort någon ansats till att vilja gå ut.
 
Sv: Från innekatt till utekatt...

Mina rexar är "utekatter" under någon/några semesterveckor på sommaren då jag åker hem till mina föräldrar och dom genom ett öppet fönster får tillgång till en stor rastgård. Funkar jättebra och katterna älskar att få vara ute.
Helt lösa skulle dom dock aldrig få vara p.g.a bl.a. trafik.
 
Sv: Från innekatt till utekatt...

Det är på landet, och gården ligger relativt enskilt. Trafiken är inget större problem. Jag tänker mer på andra katter och rävar(?). Och tänk om dom springer bort av rädsla. Men att gå med dem i koppel ett bra tag innan var en bra idé.
På vintertid tror jag inte det blir något större problem att få dem att vara inne igen. Dom vill nog inte ens gå ut när det är kallt. Så har det varit tidigare när jag sommartid gått med dem i koppel. Dom har stått och jamat vid dörren ett tag på sensommaren/hösten och vill ut, men sen ger det sig.

Jaja, jag är lite tveksam ändå. Tycker ju att det borde gå att släppa ut dem på en gård på landet där det är ytterst lite trafik och vägen gå en bit bort. Men är ändå orolig att något ska hända. KOmmer aldrig att förlåta mig själv då!
En rastgård är ju ett alternativ. hade det inte varit för att det redan finns en finnspets i hundgården så vore den perfekt för missarna...
 
Sv: Från innekatt till utekatt...

Det är på landet, och gården ligger relativt enskilt. Trafiken är inget större problem. Jag tänker mer på andra katter och rävar(?). Och tänk om dom springer bort av rädsla. Men att gå med dem i koppel ett bra tag innan var en bra idé.
På vintertid tror jag inte det blir något större problem att få dem att vara inne igen. Dom vill nog inte ens gå ut när det är kallt. Så har det varit tidigare när jag sommartid gått med dem i koppel. Dom har stått och jamat vid dörren ett tag på sensommaren/hösten och vill ut, men sen ger det sig.

Jaja, jag är lite tveksam ändå. Tycker ju att det borde gå att släppa ut dem på en gård på landet där det är ytterst lite trafik och vägen gå en bit bort. Men är ändå orolig att något ska hända. KOmmer aldrig att förlåta mig själv då!
En rastgård är ju ett alternativ. hade det inte varit för att det redan finns en finnspets i hundgården så vore den perfekt för missarna...
Är dina katter kastrerade? Är dom det så brukar det inte vara problem med andra katter. Kastrerade katter är inget hot (revir osv.)
 
Sv: Från innekatt till utekatt...

Ja dom är kastrerade. Den ena helt utan könsdrift, blev tagen relativt tidigt. Den andra har lite drift kvar, men han är mest inriktad på att föröka sig med gosdjur (Grodan är favorit), han är ingen skvättare :-)
Men då kanske det är lugnt vad gäller andra katter då i alla fall. Det är en vildkatt som stryker runt där, men sen finns det inga fler på gården.
 
Sv: Från innekatt till utekatt...

Ja dom är kastrerade. Den ena helt utan könsdrift, blev tagen relativt tidigt. Den andra har lite drift kvar, men han är mest inriktad på att föröka sig med gosdjur (Grodan är favorit), han är ingen skvättare :-)
Men då kanske det är lugnt vad gäller andra katter då i alla fall. Det är en vildkatt som stryker runt där, men sen finns det inga fler på gården.
Stackars lilla groda:rofl::rofl::rofl:
Ja det är nog lugnt med vildkatten, dom känner på din katts urin bla att han inte är någon rival tex.
Jag tror det kommer att gå jättebra, sedan jag kastrerade mina katter har dom inte varit utanför tomtgränsen fast dom kan krypa under staketet om dom vill.
 
Sv: Från innekatt till utekatt...

Stackars lilla groda:rofl::rofl::rofl:
Ja det är nog lugnt med vildkatten, dom känner på din katts urin bla att han inte är någon rival tex.
Jag tror det kommer att gå jättebra, sedan jag kastrerade mina katter har dom inte varit utanför tomtgränsen fast dom kan krypa under staketet om dom vill.

Ha ha... ja visst är det hemskt. Varje dag när jag kommer från jobbet så ligger grodan där på köksgolvet...ofredad! :crazy:

Men då tror jag faktiskt jag testar i sommar. De här killarna är lite fega av sig också så jag tror inte de kommer att gå långt från huset, utan de håller sig nog på gården. Finns ju massor av spännande saker att utforska i ladugården!
 
Sv: Från innekatt till utekatt...

Jag och min sambo kommer låta vår katthemskatt följa med ut på landet i sommar. Vi har börjat gå med honom i koppel här i stan då han behöver mycket stimulans men reglerna för "våra" katthemskatter är att de inte ska vistas ute obevakat.
I sommar ska vi först gå med honom i koppel i några dagar och sedan får han springa fritt, han är väldigt tillgiven så vi tror inte han kommer springa långt. Landstället har knappt någon trafik förrän någon mil bort då det är privata marker för sambons släkt så han löper ingen fara att bli påkörd heller.
Jag vet flera som gör så här (alltså släpper dem lösa på somrarna) med sina f.d katthemskatter, då främst från Stockholms katthem och det verkar fungera hur bra som helst när de kommer tillbaka till stan på hösten.
 
Sv: Från innekatt till utekatt...

Jag har 2 hankatter, bägge kastrerade... Ena av dom är en väldigt pratglad kisse o dessutom kissar inne. Jag funderar på att släppa ut honom.. Men är lite orolig över att han inte hittar hem igen.. då jag bor i Lägenhet men på markplan. Har varit ute o gått med han i Koppel o så och han trivs bra ute.

Kan det hjälpa att släppa ut han o sen ta in honom under natten?
 
Sv: Från innekatt till utekatt...

Att han kissar inne kan bero på att han har nån sjukdom. Du borde ta honom till veterinär först för att kolla så att han är frisk.

Anlita en veterinär som är erkänt kunnig om katter.
 
Sv: Från innekatt till utekatt...

Ja det är nog lugnt med vildkatten, dom känner på din katts urin bla att han inte är någon rival tex.

Nej det stämmer inte. Enda orsaken till att kastrater är i mindre slagsmål är för att de är mindre benägna att ta en strid och hellre backar (relativt fertila katter alltså, hur "stridiga" de är som individer är ju väldigt individuellt). Både en vildkatt och räven lär kunna göra processen kort med ett par devons, vi föder inte upp raskatter för att de ska bli streetsmarta och tuffa. Det som gör en katt till en trevlig sällskapskatt sänker också dess förmåga att klara sig i naturen.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
957
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Jag har ju två katter och bor på gård, men än så länge är de innekatter. Båda kastrerade, en hona på 2 år och en hane på 9. Hanen är en...
Svar
3
· Visningar
616
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
923
Senast: Bison
·
Övr. Katt Har en 11 månaders bondkatt som varit inne hela livet. Steriliserad hane. Nu har han fått börja komma ut i koppel och älskar det. Så...
Svar
1
· Visningar
839
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • WE-tråden
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp